Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä netto-omaisuus ja ikä?

Vierailija
15.09.2017 |

Paljonko teillä on omaisuutta, jos lasketaan omaisuus ja siitä velat pois?

Minkä ikäisiä olette?

Oletteko saaneet perintöä tai muuten rahaa vanhemmilta?

Kommentit (255)

Vierailija
141/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 80000€ omaisuutta, ikää 27v. Miehellä varallisuutta huomattavasti enemmän, muutaman vuoden vanhempi.

Perittyä rahaa itsellä viitisen tonnia. Loput säästetty/sijoitettu itse omasta palkasta.

En voi käsittää miten tuon ikäinen nainen on saanut omilla valinnoilla säästettyä tuollaisen summan. Olet todella poikkeustapaus.

Nostan hattua. T.mies 28v

Kiitos. Vaatinut vain jonkin verran suunnitelmallisuutta ja tahtoa päästä omiin rahallisiin tavoitteisiin. Palkkani ei kuitenkaan ole suomalaista keskipalkkaa kummempi.

N27

Vierailija
142/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kanssa kaikki on yhteistä ja nettovarallisuus on n. 2,6 miljoonaa. Ei perintöjä kummallakaan. Vielä. Keskiluokkaisesta perheestä molemmat ja opiskelijoina tavattiin. Miehen ura mahdollisti n. 5 vuotta sitten osakkuuden eräässä firmassa ja sitä myöten omaisuutemme alkoi karttumaan nopeammin kuin olisin uskonut. Eletään arkea erittäin vaatimattomasti (ts. ei käydä usein ulkona syömässä, ei sisusteta/rempata alvariinsa). Matkustellaan kyllä koko perhe vuosittain ja silloin halutaan vähän luksusta. Molemmat ollaan 43-vuotiaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa omaisuus  nykyään jolla on jotain arvoa, taitaa olla toi nykyään velaton, uutena ostettu autoni, eikä silläkään muutamaa tuhatta euroa enempää.

Olen 43-vuotias, en oo saanut perintöä. Päinvastoin, meni maksupuolelle molempien vanhempien kohdalla hautajaisten osalta.

Visalla taitaa tällä hetkellä olla velkasaldoa 200 euroa.

Vierailija
144/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnon arvo velan vähennyksen jälkeen ehkä 150 000€. Ennakkoperintönä saatu mökki tontteineen (pääsee jopa halutessaan eroon, koska hyvällä paikalla ja haluttua omakotitaloseutua) pankin arvion mukaan 250 000 €. Sitten on osakesalkku, jota olen kymmenen vuotta kasannut palkkatyöstä saaduilla rahoilla ja sen arvo on pyöristettynä 280 000€. Lisäksi kotona irtaimistoa, arvokalusteita, pari kalliimpaa soitinta ja muutama Kuutti Lavosen taulu, varmaan yhteisarvo huutokaupassa joku 35 000€.

Yhteensä siis puolisen miljoonaa. Perintöä ei ole enää luvassa ja mökistäkin sai maksaa hitosti veroja. Omaisuus kasvaa arvopapereihin säästämällä 25 tonnia vuodessa + takaisin sijoitetut osingot. Velkaa lyhenee suunnilleen 15 tonnia vuodessa. Taitaa nettovarallisuus ylittää miljoonan ennen kuin olen 40v.

M28

Aika hyvin noin nuoreksi mieheksi. :) Saanko kysyä mitä teet työksesi/mitä olet tehnyt jos jo 10 vuodessa saa säästettyä satoja tuhansia osakkeisiin? Onko arvotavara perittyä vai itse hankittua? Ilmeisesti asut Helsingissä, koska et listannut autoa ollenkaan. N44

Hei ja kiitos kommentista!

Olen lääkäri alalla, jossa tehdään paljon ja hartaasti työtunteja. Onneksi nykyinen työnantaja myös maksaa niistä asiallisesti. Valmistuin kolme vuotta sitten ja nykyään olen siis puolivälissä erikoistumista. Opiskeluaikana tein töitä siivousfirmassa (yöt ja viikonloput, jos keikkaa oli) sekä kahvilassa pari arki-iltaa viikossa. Asuin toki 21-vuotiaaksi asti vanhempien tykönä, eli asumiskulut olivat aika minimaaliset ne muutamat vuodet. Toki ostin omat ruokani ja rahkat ym. proteiinivalmisteet urheiluharrastuksen vuoksi.

Kalusteet asunnossa on designia, jotka ostin uutena (kestävät koko elämän, I hope so...). Käytettyjä vastaavia myydään huutokaupoissa (Bukowskis ym), joten estimoin hinnan niiden mukaan. Taulut on oman maun mukaisia, ostettu huutokaupasta. Mitään varsinaista antiikkia ei ole, koska kukaan suvussa ei ole sellaista keräillyt. Isovanhemmilla saattoi olla jotain Toikan lintutemoja ja Liljeforsin maalauksia, joista sai realisoitua muutamia tuhansia vanhemmilleni. Iittalan ja Arabian astiat on käyttötavaroita, kaipa niistäkin jonkun euron saisi, jos myisi sille huutokauppahemmolle telkkarissa.

Asun Helsingissä, joo, mutta auton kyllä omistan. Saksalainen laatuvehje. En kuitenkaan listannut sitä omaisuudeksi, koska mielestäni auto on viime kädessä kulutustavara, jonka arvo alenee jatkuvasti eikä sillä ole mitään käytännön jälleenmyyntiarvoa. Lainaa en ole kuitenkaan siihen ottanut, koska minun elämänfilosofiani mukaan vain asuntolainassa on jotain järkeä.

M28

Aivan pakko kysyä, mitä kaltaisesi nuori herra tekee vauva-av:llä. Ei silti, ettet saisi palstailla.

Hei,

tämä on kyllä todella hyvä kysymys! En itsekään tiedä vastausta siihen. Aloitin selaamaan sivustoa joskus yön pimeinä tunteita päivystysten lomassa, kun yritin etsiä Googlen avulla jotain tietoa/vinkkejä/kokemuksia erinäisistä palveluista ja/tai tuotteista. Tämä palsta on jonkunlainen sekamelska ihmisyyden jätteenkäsittelyä sekä fiinimpää interaktiota. Parhaimmillaan täällä saa makoisat naurut, pahimmillaan jotkut jankkaajat ketuttavat koko loppupäivän. 

AV on edelleen satunnainen osa elämääni. Hiljattain (< 12 kk) on toki joitain tiettyjä moderaation elementtejä muuteltu siihen tapaan, etten välttämättä koe tämän selailua niin hauskaksi. Käynnit on myös vähentyneet huomattavasti.

Meillä kaikilla on salaisuuksia. Arvaisit vaan, millainen haloo nousisi, jos töissä joku saisi tietää minun olevan AV-mamma. :-D

M28

Vierailija
145/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään mitään. Soittimista saa ehkä tonnin.

Olen 32-vuotias ja osa-aikaisissa töissä.

Vierailija
146/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnon arvo velan vähennyksen jälkeen ehkä 150 000€. Ennakkoperintönä saatu mökki tontteineen (pääsee jopa halutessaan eroon, koska hyvällä paikalla ja haluttua omakotitaloseutua) pankin arvion mukaan 250 000 €. Sitten on osakesalkku, jota olen kymmenen vuotta kasannut palkkatyöstä saaduilla rahoilla ja sen arvo on pyöristettynä 280 000€. Lisäksi kotona irtaimistoa, arvokalusteita, pari kalliimpaa soitinta ja muutama Kuutti Lavosen taulu, varmaan yhteisarvo huutokaupassa joku 35 000€.

Yhteensä siis puolisen miljoonaa. Perintöä ei ole enää luvassa ja mökistäkin sai maksaa hitosti veroja. Omaisuus kasvaa arvopapereihin säästämällä 25 tonnia vuodessa + takaisin sijoitetut osingot. Velkaa lyhenee suunnilleen 15 tonnia vuodessa. Taitaa nettovarallisuus ylittää miljoonan ennen kuin olen 40v.

M28

Aika hyvin noin nuoreksi mieheksi. :) Saanko kysyä mitä teet työksesi/mitä olet tehnyt jos jo 10 vuodessa saa säästettyä satoja tuhansia osakkeisiin? Onko arvotavara perittyä vai itse hankittua? Ilmeisesti asut Helsingissä, koska et listannut autoa ollenkaan. N44

Olen lääkäri alalla, jossa tehdään paljon ja hartaasti työtunteja. Onneksi nykyinen työnantaja myös maksaa niistä asiallisesti. Valmistuin kolme vuotta sitten ja nykyään olen siis puolivälissä erikoistumista. Opiskeluaikana tein töitä siivousfirmassa (yöt ja viikonloput, jos keikkaa oli) sekä kahvilassa pari arki-iltaa viikossa. Asuin toki 21-vuotiaaksi asti vanhempien tykönä, eli asumiskulut olivat aika minimaaliset ne muutamat vuodet. Toki ostin omat ruokani ja rahkat ym. proteiinivalmisteet urheiluharrastuksen vuoksi.

Kalusteet asunnossa on designia, jotka ostin uutena (kestävät koko elämän, I hope so...). Käytettyjä vastaavia myydään huutokaupoissa (Bukowskis ym), joten estimoin hinnan niiden mukaan. Taulut on oman maun mukaisia, ostettu huutokaupasta. Mitään varsinaista antiikkia ei ole, koska kukaan suvussa ei ole sellaista keräillyt. Isovanhemmilla saattoi olla jotain Toikan lintutemoja ja Liljeforsin maalauksia, joista sai realisoitua muutamia tuhansia vanhemmilleni. Iittalan ja Arabian astiat on käyttötavaroita, kaipa niistäkin jonkun euron saisi, jos myisi sille huutokauppahemmolle telkkarissa.

Asun Helsingissä, joo, mutta auton kyllä omistan. Saksalainen laatuvehje. En kuitenkaan listannut sitä omaisuudeksi, koska mielestäni auto on viime kädessä kulutustavara, jonka arvo alenee jatkuvasti eikä sillä ole mitään käytännön jälleenmyyntiarvoa. Lainaa en ole kuitenkaan siihen ottanut, koska minun elämänfilosofiani mukaan vain asuntolainassa on jotain järkeä.

M28

Aivan pakko kysyä, mitä kaltaisesi nuori herra tekee vauva-av:llä. Ei silti, ettet saisi palstailla.

Hei,

tämä on kyllä todella hyvä kysymys! En itsekään tiedä vastausta siihen. Aloitin selaamaan sivustoa joskus yön pimeinä tunteita päivystysten lomassa, kun yritin etsiä Googlen avulla jotain tietoa/vinkkejä/kokemuksia erinäisistä palveluista ja/tai tuotteista. Tämä palsta on jonkunlainen sekamelska ihmisyyden jätteenkäsittelyä sekä fiinimpää interaktiota. Parhaimmillaan täällä saa makoisat naurut, pahimmillaan jotkut jankkaajat ketuttavat koko loppupäivän. 

AV on edelleen satunnainen osa elämääni. Hiljattain (< 12 kk) on toki joitain tiettyjä moderaation elementtejä muuteltu siihen tapaan, etten välttämättä koe tämän selailua niin hauskaksi. Käynnit on myös vähentyneet huomattavasti.

Meillä kaikilla on salaisuuksia. Arvaisit vaan, millainen haloo nousisi, jos töissä joku saisi tietää minun olevan AV-mamma. :-D

M28

Ok. Itse olen aivan reilusti tunnustanut olevani av-lukija ja -kirjoittaja. Välillä enemmän ja välillä vähemmän. Ei tässä mitään hävettävää ole - tosin olen nainen ja 43. Niin, pidän muutenkin aika tavalla provokaatioista ja ylilyönneistä, joten ei varmaan ihan valtava yllätys, että olen palstailija, vaikka ei lapsia olekaan. Kokeilepa, mitä vaikka hoitajat sanovat, jos muina miehinä kerrot lukeneesi jostain vauvapalstalta :)

Vierailija
147/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kämppää maksettu n. 100 000. Auto velaton n. 8000 ja kodin irtaimisto. Olen perheemme ainoa aikuinen, keskipalkka-alalla. Ikää 40, ei perintöjä.

Vierailija
148/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto noin 250 000,-, velat noin 40 000,-. Ei muuta omaisuutta, ei perintöjä. Tuloni ovat olleet köyhyysrajalla koko elämäni. Ikää kohta 40, nainen. Ihan tyytyväinen täytyy olla tilanteeseen.

Vierailija
149/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M28

M28

Hei,

M28

Ok. Itse olen aivan reilusti tunnustanut olevani av-lukija ja -kirjoittaja. Välillä enemmän ja välillä vähemmän. Ei tässä mitään hävettävää ole - tosin olen nainen ja 43. Niin, pidän muutenkin aika tavalla provokaatioista ja ylilyönneistä, joten ei varmaan ihan valtava yllätys, että olen palstailija, vaikka ei lapsia olekaan. Kokeilepa, mitä vaikka hoitajat sanovat, jos muina miehinä kerrot lukeneesi jostain vauvapalstalta :)

Hei,

Viihdyn todella hyvin nykyisessä incognito-moodissa työpaikallani. Varmaksi en voi sanoa, mutta ruokala- ja käytäväkeskusteluiden perusteella epäilen ja uskon ainakin useamman hoitajan olevan AV:n käyttäjä. Yhdestä tapauksesta voisin jopa sormella osoittaa, kun kuuntelee hänen keskustelunavauksiaan. :-D

Veikkaan, että se vähäinen auktoriteettini työssä murenisi äkkiä, jos ilmoitaisin reteästi olevani AV-palstailija. Ei sillä, että olisin minkään muunkaan palstan aktiivi, mutta että kehtaankin käyttää vapaa-aikaani tällaiseen... :-D Pitäydyn siis anonyyminä, palstaa satunnaisesti selaavana. En kyllä ole näin paljon koskaan tekstiä tuottanut tänne, että se otettakoon eduksi!

M28

Vierailija
150/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ei merkittävää omaisuutta vielä.

- Opintolainan ensimmäinen erä nostettu, opintojen loppuun mennessä lainan määrä saatta olla 18 600 €.

- Ei säästöjä.

- Perintöä en tule todennäköisesti saamaan, tai sitten kyse on todella pienestä summasta (köyhät vanhemmat).

t: köyhä opiskelija

Vierailija
151/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omaisuutta ja velkoja niin vitusti

Vierailija
152/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeeko oikeasti vauva-palstaa joku jolla on kymmeniä miljoonia tilillä?

Miljonääreillä on ihan oma internetti jossa puhutaan vain rahasta, köyhien kyykyttämisestä ja siitä miltä tuntuu olla miljonääri.

Vierailija
153/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä 44v mies

50 000 rahaa ja vähän osaikkeita

5 000 ehkä irtaimista ja autot

Pari vuotta sitten eronnut ja tyhmyyksissäni meillä oli yhteinen tili ja ei avioehtoa.

Tappio tuosta avioliitosta oli 400 000- 1 000 000. Pitäkää miehet omat rahat omina, avioehto ja talo omiin nimiin. Meitä tyhmyyksiä tehneitä on paljon. Poikani eivät tee samaa vierhettä eikä lähipiirin nuoremmat miehet. Elämä koulii kovanpäisiä poikiaan.

Ilmainen piika ei ollutkaan ilmainen. Mutta olihan se ylellistä ja veronmaksajatkin jeesasivat.

Vierailija
154/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastuksissa rahaa on kiinni noin 3000e mut en jaksa ruveta laskeen paljonko arvoa noilla vanhoilla kalsareilla, matoilla, koriste-esineillä tai Ikean lautasilla on yhteensä.. Velkaakin melkein 10000e, opintolaina tutkintoon joka ei koskaan työllistä. Jes :D Ja olen 27

Vierailija
155/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin tarinoihin liittyy paljon sellaista mitä jää kertomatta.

Jos olet köyhästä perheestä, on oikeastaan aivan sama miten elämäsi rakennat, olet vielä 40-vuotiaanakin lähestulkoon nollilla ja niskassa 20 vuotta asuntolainaa. Miljoonaomaisuus syntyy hyvin harvalle 50-vuotiaalle, jos lähtökohdat on sellaiset, että kotoa on annettu 18-vuotiaana evääksi vain heipat.

Jos olet hyvin toimeentulevien vanhempien lapsi, on vähän harhaanjohtavaa sanoa, että pistää kaiken säästöön mikä jää palkasta jää yli. Sehän voi tosiaan olla 50000e vuosituloistakin verojen jälkeen melkein se 40000e, kun kotoa perityt puitteet on riittävän hyvät.

Vanhemmat laittaa sulle kalusteet kämppään ja ruokaa kaappiin, maksaa ehkä vuokrat opiskeluaikana, tai asut ilmaiseksi vanhempien sijoituskämpässä. Silloin jää opintojen aikana tehdyistä hanttihommistakin rahaa sijoitettavaksi vaikka osakkeisiin. Lapsilisät lankeaa sun käytettäväksesi kun täytät 17-vuotta, jotka vanhemmat on säästäneet osaketilille, siitäkin on kiva pesämuna lähteä pyörittämään opiskelija-arkea. Ajetaan vanhempien autolla niin pitkään, että kun ensimmäinen oma auto ostetaan sen voi maksaa vaikka käteisellä. Vanhemmat makselevat aikuisille lapsilleen lomamatkoja, vaikkapa sillä verukkeella että mennään koko suku kahdeksi viikoksi väliamerikkaan viettämään äidin 60-vuotisjuhlia.

Nostan hattua kaikille, jotka ovat saavuttaneet taloudellisen itsenäisyyden alle kolmekymppisinä, mutta se, että rahaa on kertynyt säästöön jo satojatuhansia ei vaan kuulosta uskottavalta. Eiköhän meillä kaikilla olisi velattomat saksalaiset autot velattoman okt:n pihassa jo 40-vuotiaina, jos kyse olisi vain "säästeliäästi elämisestä".

Vierailija
156/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä 45v ja omaisuus on oma koti. Velkaa vielä jäljellä, mutta jos myytäisiin nyt ja maksettais velat niin minulle jäis varmaan 150 000:-. Itse ansaittu. Lainaan saatiin vanhempien takaus muutamaksi vuodeksi. Miehellä peritty osa kesämökistä, arvo kai joitain 10 000 luokkaa.

Vierailija
157/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

M 52 perheellinen, netto-omaisuus noin kolme miljoonaa.

Viisaat vanhemmat ostivat minulle lapsuusaikanani jonkun verran osakkeita joiden arvo on tietysti 40 vuodessa monikymmenkertaistunut ja itse olen sen jälkeen laittanut joka palkasta 20% sivuun osakkeisiin 25 vuoden ajan. Lisäksi asuttiin perheen kanssa ulkomailla melkein 10v jolloin palkasta jäi verojen jälkeen huomattavasti enemmän käteen ja tuli asunto Suomessa maksettua.

Vaikea siis sanoa mikä tuosta on minun omaa säästämistäni ja sijoittamistani mutta varmaan ainakin 95% täytyy olla. Mutta esimerkistä ja asenteesta olen kiitollinen vanhemmilleni ja yritän nyt olettaa sitä myös lapsilleni.

Vierailija
158/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettovarallisuus 210000, 37v sekatyömies. Vanhemmilta saatu 25000.

Vierailija
159/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet köyhästä perheestä, on oikeastaan aivan sama miten elämäsi rakennat, olet vielä 40-vuotiaanakin lähestulkoon nollilla ja niskassa 20 vuotta asuntolainaa. Miljoonaomaisuus syntyy hyvin harvalle 50-vuotiaalle, jos lähtökohdat on sellaiset, että kotoa on annettu 18-vuotiaana evääksi vain heipat.

;.

Toki auttaa, jos vanhemmilta saa apua, mutta ilman sitäkin on mahdollisuus kerryttää omaisuutta, kunhan valitsee ammattinsa viisaasti. Kun lähdin 19-vuotiaana ylioppilaskirjoitusten jälkeen 500 kilometrin päähän opiskelemaan, sain mukaani omat vaatteeni, pari lakanaa, vanhan kattilan ja pari vanhaa lautasta. Vanhemmillani ei ollut mitään mahdollisuutta auttaa minua taloudellisesti. Opiskelin opintotuella ja -lainalla (siihen aikaan opintotuki oli selvästi nykyistä alhaisempi) sekä kesätöistä saamillani rahoilla. Kun valmistuin, minulla oli opintolainaa yli 60 000 markkaa, ja lainan korko nousi pian yli 10 %:iin.

Valmistuin 24-vuotiaana diplomi-insinööriksi. 40-vuotiaana omistin puolet 450 000 euron arvoisesta velattomasta asunnosta pääkaupunkiseudulla (ja olin itse oikeasti maksanut noin puolet tuosta asunnosta). Sen jälkeen olen säästänyt sijoituksiin reilun kymppitonnin vuodessa. Tällä hetkellä minulla on asunnon puolikkaan lisäksi sijoituksia reilun sadan tonnin arvosta.

Vierailija
160/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet hyvin toimeentulevien vanhempien lapsi, on vähän harhaanjohtavaa sanoa, että pistää kaiken säästöön mikä jää palkasta jää yli. Sehän voi tosiaan olla 50000e vuosituloistakin verojen jälkeen melkein se 40000e, kun kotoa perityt puitteet on riittävän hyvät.

Vanhemmat laittaa sulle kalusteet kämppään ja ruokaa kaappiin, maksaa ehkä vuokrat opiskeluaikana, tai asut ilmaiseksi vanhempien sijoituskämpässä. Silloin jää opintojen aikana tehdyistä hanttihommistakin rahaa sijoitettavaksi vaikka osakkeisiin. Lapsilisät lankeaa sun käytettäväksesi kun täytät 17-vuotta, jotka vanhemmat on säästäneet osaketilille, siitäkin on kiva pesämuna lähteä pyörittämään opiskelija-arkea. Ajetaan vanhempien autolla niin pitkään, että kun ensimmäinen oma auto ostetaan sen voi maksaa vaikka käteisellä. Vanhemmat makselevat aikuisille lapsilleen lomamatkoja, vaikkapa sillä verukkeella että mennään koko suku kahdeksi viikoksi väliamerikkaan viettämään äidin 60-vuotisjuhlia.

Nostan hattua kaikille, jotka ovat saavuttaneet taloudellisen itsenäisyyden alle kolmekymppisinä, mutta se, että rahaa on kertynyt säästöön jo satojatuhansia ei vaan kuulosta uskottavalta. Eiköhän meillä kaikilla olisi velattomat saksalaiset autot velattoman okt:n pihassa jo 40-vuotiaina, jos kyse olisi vain "säästeliäästi elämisestä".

Käytännössä kumoat omat teesisi jo ensimmäisessä virkkeessä. En todella ymmärrä ajattelumalliasi, koska itse olen nimenomaan pohjalta ponnistanut omaisuuteni ja yli keskipalkan ansiotuloni. Ei vanhemmilla ole siinä ollut osaa eikä arpaa.

Kuinka moni tässä keskustelussa oikeasti sulautuu mainitsemiisi premisseihin? Kalusteet, asunto ja auto vanhemmilta: 0 kpl. Hyvin toimeentulevat vanhemmat, jotka tukevat lastaan: 1 kpl. Yli 50 k€ vuositulot: 3-5 kpl, epäilen osaa.

Aika karvasta on se kalkki, jota te siellä vasemmistolaisissa piireissä imppaatte. Taloudellinen vapaus voi koittaa alle kolmekymppisenä jos tähdet osuu kohdillen, alle nelikymppisenä jos viitsii vähän vaivautua ja alle viisikymppisenä, jos ei täysin ummista silmiä elämälle ja löllöttele menemään, kuten vasemmisto opettaa. Oppikaa omista ja muiden virheistä, tehkää itse se hyvä taloutenne älkäätä opettele muiden maksavan teidän huvimatkan.

Sairaudet ja muut pätevät syyt saada yhteiskunnalta tukea eivät kuulu tähän keskusteluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme