Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä tässä painonpudotuksessa mättää???

Vierailija
15.09.2017 |

Heitetään heti läskit ilmoille eli painoa on tasan 80 kg. Pituutta 174 cm. Olen ollut noin läski viimeksi raskaana. Olen hankkinut ihan itse syömällä 8 lisäkiloa vuoden aikana. Kiva. No, ei ole.

Sitä kuvittelee, että kun tiedät millä roskalla ne läskit ovat tulleet, niin ne pois jättämällä ja palaamalla vanhoihin muka parempiin tapoihin, lähtisi viimeiseksi tulleet kilot pois. Vaan ei.

Joten aloitin 5:2. Olen noudattanut sitä orjallisesti. Ei repsahduksia paastopäivinä tai kamalaa mässyttämistä muina päivinä. Kun kuitenkin mietitte, niin muina kuin paastopäivinä ruoka on aivan tavallista: aamupala (leipä tai kaksi), lounas (yleensä Saarioisten eineskeitto leivällä tai työpaikkaruokalan lounas), päivällinen (tavis kotiruoka milloin mitäkin), iltapala leipää tai jogurttia/mysliä yms. Liikuntaa olen säännöllisesti harrastanut 3-4 kertaa viikossa. Joskus jopa viisi kertaa, kun on hyvältä tuntunut. Liikunta on kävelylenkkiä (7,5 km tunnissa), porrastreeniä, kahvakuulaa ja viimeisimpänä otin mukaan crosstrainerin (45 min/krt).

Arvatkaapa huviksenne paljon olen laihtunut viimeisen 1,5 kuukauden aikana? Kilon. YHDEN kilon. Ei sillä, olo on hyvä ja ehkä "menen vähän pienempään tilaan", mutta silti. Haluan ne ylimääräiset kilot pois! >:-( Mikä mättää?? Perusruokailu täysin pielessä vai?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun hölkkävauhti on 7,5 km/h. Olen kyllä hitaanlainen hölkkääjä, mutta kävelijöistä menen kyllä ohi. Miten olet ton vauhdin laskenut?

Ihan Sportstrackerilla. Meidän lenkki kestää tunnin (okei 4 minuuttia siihen päälle) ja pituus on 7,5 kilometriä. Tosin ymmärrän, että eihän tuo taida alkuunkaan tarkoittaa sitä mitä sinä nyt ajoit takaa eli ilmaisin itseni ihan väärin! :D Oikeammin:  Meillä menee 7,5 kilometrin lenkkiin 1 h 4 min. Me kävellään lenkkikaverin kanssa kyllä kovaa, mutta vauhti tuntuu meille hyvälle ja luontevalle. Sen on muutama ihminen meille sanonut, jotka näkee meidät lenkillä.

ap

Vierailija
22/47 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 4 minuuttia enemmän muuttaa keskivauhdiksi 7 km\h. Toki reipasta tahtia sekin.

Olet lihonut melkein kilon kuukaudessa, joten pelkkä painon pysyminen samana tarkoittaa kilon laihtumista kuussa verrattuna entiseen tahtiin!

Syöt aika harvoin. Sinuna kokeilisin, olisiko pienellä välipalalla (esim. porkkana tai kourallinen pähkinöitä) päivällä positiivista vaikutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaiset viljat pois ihan heti. Nivelet laulaa hoosiannaa.

Vierailija
24/47 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...Sitä kuvittelee, että kun tiedät millä roskalla ne läskit ovat tulleet, niin ne pois jättämällä ja palaamalla vanhoihin muka parempiin tapoihin, lähtisi viimeiseksi tulleet kilot pois. Vaan ei.

Joten aloitin 5:2. Olen noudattanut sitä orjallisesti...

Nyt on pakko kysyä, miksi ihmeessä et tehnyt niinkuin tuossa ensin totetesit, että olisi pitänyt tehdä? Yleensäkin ihmettelen, miksi laihduttamisesta tehdään niin hankalaa? Miksi pitää aloitta 5:2 tai VHH tai Paleo tai Atkins tai gluteenitonmaidotonviljaton tai mikään muu? Jos ja kun kerran tietää, millä en kilot on tulleet? Ja etenkin, kun näyttää siltä, että itse olet jollain tasolla tajunnut, että ne lähtevät sillä, että palaat vanhoihin, parempiin tapoihin?

Minun neuvoni on nyt se, että oikeasti unohdat kaikki dieettisuunnat - sekä tuon 5:2 että kaikki vhh/leivän vähennys/muu mitä täällä on ehdoteltu - ja oikeasti palaat vanhoihin tapoihisi. Karsit vain ne ruoat ja tavat, joilla olet kerrytänyt tuon 8 kg ja alat syödä siten kuin söit ennen painon nousua. Siinä on sinulle toimiva ja kestävä ratkaisu, jota voit sitten jatkaa loppuikäsi ongelmitta.

Vierailija
25/47 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...Sitä kuvittelee, että kun tiedät millä roskalla ne läskit ovat tulleet, niin ne pois jättämällä ja palaamalla vanhoihin muka parempiin tapoihin, lähtisi viimeiseksi tulleet kilot pois. Vaan ei.

Joten aloitin 5:2. Olen noudattanut sitä orjallisesti...

Nyt on pakko kysyä, miksi ihmeessä et tehnyt niinkuin tuossa ensin totetesit, että olisi pitänyt tehdä? Yleensäkin ihmettelen, miksi laihduttamisesta tehdään niin hankalaa? Miksi pitää aloitta 5:2 tai VHH tai Paleo tai Atkins tai gluteenitonmaidotonviljaton tai mikään muu? Jos ja kun kerran tietää, millä en kilot on tulleet? Ja etenkin, kun näyttää siltä, että itse olet jollain tasolla tajunnut, että ne lähtevät sillä, että palaat vanhoihin, parempiin tapoihin?

Minun neuvoni on nyt se, että oikeasti unohdat kaikki dieettisuunnat - sekä tuon 5:2 että kaikki vhh/leivän vähennys/muu mitä täällä on ehdoteltu - ja oikeasti palaat vanhoihin tapoihisi. Karsit vain ne ruoat ja tavat, joilla olet kerrytänyt tuon 8 kg ja alat syödä siten kuin söit ennen painon nousua. Siinä on sinulle toimiva ja kestävä ratkaisu, jota voit sitten jatkaa loppuikäsi ongelmitta.

Paitsi ettei tuo nyt toimi ollenkaan. En ole ap, mutta mulla on myös viime vuosina paino tasaisesti noussut ylipainon puolelle (Nuoruudessani olin suorastaan hoikka). Olen syönyt ihan tavallista normiruokaa. En ylettömästi herkkuja ja liikuntakin on aina kuulunut elämään. Ei ole mitään mihin palata. On täysin selvää, että jotain on muutettava, jos en halua vakavasti ylipainoista tulevaisuutta. Oma valintani on VHH, mutta ei tämä ole missään tapauksessa mikään dieetti. Teen muutoksia pikku hiljaa, en pyri ketoosiin ja tarkoitus on todellakin jatkaa tällä loppuelämä. Mun elämään ei viljat, perunat ym. sovi, jos haluan olla normaalipainoinen. Jo tuon tajuaminen oli iso ja juttu ja tässä nyt pikku hiljaa mennään toivottavasti kohti normaalipainoista loppuelämää.

Yleensäkin näissä ylipainokeskusteluissa häiritsee kirjoitusten yksisilmäisyys. Aina sama: vähennät herkkuja ja alat liikkua... Mitä jos ei syö herkkuja ja liikkuukin ihan kivasti? Veikkaan että suurin osa (ainakin vanhemmista) ylipainoisista on lihonnut ihan normiruualla pikku hiljaa. Ei millään järjettömällä mätöllä.

Vierailija
26/47 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina sama: vähennät herkkuja ja alat liikkua... Mitä jos ei syö herkkuja ja liikkuukin ihan kivasti? Veikkaan että suurin osa (ainakin vanhemmista) ylipainoisista on lihonnut ihan normiruualla pikku hiljaa. Ei millään järjettömällä mätöllä.

Pienennät annoskokoa...ei ole mitään tarvetta demonisoida yhtä yksittäistä ruokaryhmää, vaan otat kaikkea (paitsi salaattia) vähän vähemmän.

Vierailija
27/47 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipää ei tarvitse vältellä, vain päällisillä on merkitystä. Itse laihdutin aikanaan 30 kg, ja joka päivä söin 7 -8 leipäviipaletta.

t. Nainen 52 v, 53 kg.

Vierailija
28/47 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipää ei tarvitse vältellä, vain päällisillä on merkitystä. Itse laihdutin aikanaan 30 kg, ja joka päivä söin 7 -8 leipäviipaletta.

t. Nainen 52 v, 53 kg.

Erikoista, että vielä tänä päivänä jollain on näin vääriä käsityksiä ravinnosta. Näin muistan omien vanhempienikin puhuneen joskus 80-luvulla. Mutta nykyaikana tietoa on kuitenkin niin hyvin saatavilla ja sitä tulee joka tuutista, että miten on voinut välttyä sen sisäistämiseltä?

Leipä sisältää energiaa. Jos saa liikaa energiaa, lihoo. Jos syö liikaa leipää, lihoo. Ihan sama, vaikka siinä päällä ei olisi yhtään mitään.

Vierailija
29/47 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. Nainen 52 v, 53 kg.

Niinpä, vain päällisillä on merkitystä, joten sen leivän voi jättää sieltä alta pois.

Vierailija
30/47 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Nainen 52 v, 53 kg.

Erikoista, että vielä tänä päivänä jollain on näin vääriä käsityksiä ravinnosta. Näin muistan omien vanhempienikin puhuneen joskus 80-luvulla. Mutta nykyaikana tietoa on kuitenkin niin hyvin saatavilla ja sitä tulee joka tuutista, että miten on voinut välttyä sen sisäistämiseltä?

Leipä sisältää energiaa. Jos saa liikaa energiaa, lihoo. Jos syö liikaa leipää, lihoo. Ihan sama, vaikka siinä päällä ei olisi yhtään mitään.

Tietoa on saatavilla, mutta itse et ole sitä kuitenkaan hankkinut. Leivän "huonous" laihdutuksessa ei johdu sen kaloreista.

Vierailija
31/47 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina sama: vähennät herkkuja ja alat liikkua... Mitä jos ei syö herkkuja ja liikkuukin ihan kivasti? Veikkaan että suurin osa (ainakin vanhemmista) ylipainoisista on lihonnut ihan normiruualla pikku hiljaa. Ei millään järjettömällä mätöllä.

Pienennät annoskokoa...ei ole mitään tarvetta demonisoida yhtä yksittäistä ruokaryhmää, vaan otat kaikkea (paitsi salaattia) vähän vähemmän.

Kokeiltu on. Lopputulos: jatkuva nälkä. Pöydästä nousee nälkäisenä ja alkaa odottaa koska saa taas syödä edes jotain. Sanovat, että vatsa tottuu pienempiin annoksiin. Omani ei ainakaan tottunut ja se jatkuva itsekurin voimalla eteenpäin meneminen oli todella kuluttavaa, kun koko ajan tekee mieli syödä jotain (erityisesti makeaa ja esim. buffetjutuissa lähti aina mopo käsistä, koska kroppa huusi ruokaa). Luonnollisesti paino ei pudonnut näiden repsahdusten takia. Nyt VHH:lla ei ole mitään ongelmaa jättää sitä kahvipöydän pullaa syömättä, koska ei tee pätkääkään mieli. Verensokeri ei heittele, joten nousen pöydästä kylläisenä ja jaksan mainiosti seuraavaan ruokaan ilman mitään välipaloja. Se massiivinen iltapäiväväsymys on poissa. Vatsan jatkuva turvotus ja ilmavaivat poissa. Oikeasti, olo on miljoona kertaa parempi kuin ennen ja vihdoinkin myös se paino on alkanut pudota. 

Vierailija
32/47 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

31 jatkaa vielä. Ei mun annoskoot koskaan olleet mitään mahdottomia ja söin aikalailla lautasmallin mukaan. Ehkä joskus tässä ylipainokeskustelussa päästään siihen, ettei ole vain sitä yhtä ja oikeaa tapaa (joka ei todellakaan sovi kaikille) ja  jos ei sillä paino putoa, niin olet vain laiska ja itsekuriton ja ties mitä...

Vierailija
33/47 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeiltu on. Lopputulos: jatkuva nälkä. Pöydästä nousee nälkäisenä ja alkaa odottaa koska saa taas syödä edes jotain. Sanovat, että vatsa tottuu pienempiin annoksiin. Omani ei ainakaan tottunut ja se jatkuva itsekurin voimalla eteenpäin meneminen oli todella kuluttavaa, kun koko ajan tekee mieli syödä jotain (erityisesti makeaa ja esim. buffetjutuissa lähti aina mopo käsistä, koska kroppa huusi ruokaa). Luonnollisesti paino ei pudonnut näiden repsahdusten takia. Nyt VHH:lla ei ole mitään ongelmaa jättää sitä kahvipöydän pullaa syömättä, koska ei tee pätkääkään mieli. Verensokeri ei heittele, joten nousen pöydästä kylläisenä ja jaksan mainiosti seuraavaan ruokaan ilman mitään välipaloja. Se massiivinen iltapäiväväsymys on poissa. Vatsan jatkuva turvotus ja ilmavaivat poissa. Oikeasti, olo on miljoona kertaa parempi kuin ennen ja vihdoinkin myös se paino on alkanut pudota. 

Tässä 5:2 minulla on ollut nyt kahtena viime viikkona ongelma, että olen todella nälkäinen paastopäivän jälkeisenä päivänä. Olo on sellainen "tyhjä" ja "ontto". Vaikka syön normaalisti, en täyty. Mutta tuo vatsan jatkuva turvotus ja ilmavaivat kuulostavat pelottavan tutulle. Tiedän just mistä puhut.

Joten ehkä olisi vaihtoehto unohtaa ainakin hetkeksi 5:2 ja vähentää merkittävästi hiilareita. Jos nyt syön leivän aamupalalla, niin jätän sen muilla aterioilla pois. Samoin lisukkeet voi olla muuta. Onko ohra ja kvinoa sallittuja? Vaikkakin onhan kvinoassa hiilareita, mutta jos annoskoon pitää pienenä? Tai sitten tietty pelkät salaatit ja vihannekset.

Auttakaa ihminen alkuun. :D

ap

Vierailija
34/47 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että saan alapeukkuja, mutta senkin uhalla. Minä 171/54 kg ja hiilaritietoinen ollut n. 10v. Paino sahaa 53-56 väliä. Syy ruokavalioon on psoriasis, ei laihtuminen, mutta samassa tulee....

Aamulla: 100 g vihersmoothie (lehtikaali/pinaatti, kesäkurppa, kurkku, inkivääri, sitruuna, avokado, basilika, bansku (teen kerran viikossa ison satsin, niin ei tarvi aamulla tehdä) + keitetty muna + voita/1/2 avokado, 80 g turkkilaista jugea (+ rahkaa, minttua, kurpitsan ja auringonkukansiemeniä, makeutusainetta, minttua), kahvia.

Lounas ku nälkä: pussillinen raakaa vihannesta (yleensä kesäkurppa, porkkana, paprika, tomaatti), jotain itse tekemää (tänään kukkakaalimuusi + seitä kuohukermassa ja juustossa), kahvia, suklaata (80 %) tai keksi. Sämpylä (teen itse: mantelijauho, fiberhusk, vehnälese, juusto, leivinjauhe, siemeniä, rahkaa, munia)

Illalla: munakas pala (sipuli, meetvursti, homejuusto) ja pähkinöitä kourallinen.

Irtokarkeista tykkään. Niitä menee muutama päivässä.

Ei nälkä ja painon kanssa ei ongelmia. Paino-ongelmien kanssa olevat yleensä ottaa aina välissä jotakin.... Sitten ihmetellään kun paino ei tipu. Itse syön kun oikeasti nälkä. En välttele herkuttelua (pakasteessa jäätelöä, mutta ollut koskematta jo 2 viikkoa. Ei tarvi joka päivä).

Niin ja joo. Olen aikoinani pudottanut (25 v sitten yli 20 kg), joten tiedän painonpudotuksen. Oma ruokarytmi kun löytyy, niin asia silloin kunnossa. Mulla paljon rasvaa, mutta se minun tie ihon hyvinvointiin ja muutenkin sopii mulle.

F

Vierailija
35/47 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
36/47 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä kvinoassa että ohrassa on runsaasti hiilareita. Olennaista on syödä riittävästi rasvaa, ettei mene kitudieetin puolelle ja jotta nälkä oikeasti pysyisi poissa. (Tässä kohtaa aloittelijalla menee yleensä metsään, koska Pekka Puska on onnistut iskostamaan rasvakammon hyvin syvälle suomalaisiin.) Kokeilemalla se selviää voitko syödä sen leivän aamulla (todennäköisesti et voi), koska jos verensokeri nousee ja syöt samalla rasvaista ruokaa, niin lihoat. Jos verensokeri ei nouse, niin myöskään sitä rasvaa ei varastoida. Esim. facebookista löytyy useita VHH-ryhmiä, joissa jaellaan reseptejä ja muutenkin ohjeita. 

Vierailija
37/47 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja vaikka arvot on viitteissä, ei paino putoa grammaakaan ellen syö tyyliin 500 kaloria päivässä, todella turhauttavaa. "jätät vaan herkut pois", huoh mitkä herkut, kun mä en voi syödä edes ruokaa. Läskiperseenä kai ollaan ja pysytään.

Vierailija
38/47 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä 5:2 minulla on ollut nyt kahtena viime viikkona ongelma, että olen todella nälkäinen paastopäivän jälkeisenä päivänä. Olo on sellainen "tyhjä" ja "ontto". Vaikka syön normaalisti, en täyty. Mutta tuo vatsan jatkuva turvotus ja ilmavaivat kuulostavat pelottavan tutulle. Tiedän just mistä puhut.

Joten ehkä olisi vaihtoehto unohtaa ainakin hetkeksi 5:2 ja vähentää merkittävästi hiilareita. Jos nyt syön leivän aamupalalla, niin jätän sen muilla aterioilla pois. Samoin lisukkeet voi olla muuta. Onko ohra ja kvinoa sallittuja? Vaikkakin onhan kvinoassa hiilareita, mutta jos annoskoon pitää pienenä? Tai sitten tietty pelkät salaatit ja vihannekset.

Auttakaa ihminen alkuun. :D

ap

Minulla avain oli siinä, että löysin tietoa suolistobakteerien tasapainosta ja hiivasyndroomasta. Se on se hiiva, joka huutaa ravintoa itselleen vuorokauden paaston jälkeen, koska muuten se alkaa kuolla. 

Vierailija
39/47 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painonpudotus on välillä mitä on. Itellä kesä meni siinä, että sain painon pidettyä suht samassa. Nyt painonpudotus jatkunut kuukauden. Eka lähti muka 1,5 kiloa viikossa, kun aloitin reippaamman liikkumisen ja korjasin ruokavaliota. Tavoite oli saada pois puoli kiloa per viikko. No sitten painoa tuli puntarin mukaan puoli kiloa lisää ja jäi junnaamaan siihen. Sitten menin sairastumaan ja pelkäsin, että ne vähätki tulokset menee. Mutta vyötäröllä on keventynyt tunne ja yllätykseksi nyt sohvan pohjalle jouduttua paino oliko tippunut niin, että kuukaudessa 2 kiloa veks. 4 kiloa pois niin nään kymmenlukeman joka tuli vastaan viimeksi pian kymmenen vuotta sitten.

Luulen, että mulla tuo runsas liikuntajakso keräs nestettä, joka lähti kun joutu lepäämään.

Vierailija
40/47 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen se joka laihduttelee lähtöpainosta 65kg, ja tavoitteena 60kg. Nyt tippunut siis 1,7kg.

Mulla toimii tämä:

-juon vettä vähintään. 2litraa päivässä (en tiedä onko tällä vaikutusta, mutta mainitsinpa nyt)

-syön 2-3 kertaa päivässä, useimmiten 2

-runsaasti kasviksia, siis yli puoli lautasellista, ja loput rasvaista lihaa/kananmunaa/ jotain rasvaista proteiinia ja salaattiin toki öljyä tai omatekemää kastiketta (pääasia että oikeasti tarpeeksi rasvaa, pelkkä salaatti tai kasvikset, tai rasvaton proteiini EI pidä nälkää)

-harrastan liikuntaa (30min-4h kerralla), 3-5 päivänä viikossa, yhteensä keskimäärin ehkä 4,5h viikossa

-käyn puntarilla joka aamu, ja pistän painon ylös, kehitys auttaa tsemppaamaan vaikka välillä paino jumittaisi paikoillaan

-en laske kaloreita kun vähän sinne päin, mulla on käytössä urheilukello josta näen suunnilleen paljonko kulutan päivässä, ja syömisellä ja liikunnalla pidän päivittäin n.400-500kcal vajeen

-yhtenä päivänä viikossa (viikonloppuna) syön herkkuja enkä laske ollenkaan kaloreita