Onko sinulla itsetunto laskenut vai pysynyt samana parisuhteessa?
Verrattuna entiseen? Tunnetko itsesi kauniimmaksi ja seksikkäämmäksi nyt kuin ennen parisuhdetta/avioliittoa? Vai onko sellainen tunne, ettei enää tiedä, kelpaisiko kenellekään muulle kiinnostavalle miehelle?
Kommentit (28)
Kohonnut huomattavasti. Ennen miestäni pidin itseäni melko näkymättömänä hissukkana, mutta hän on saanut mut huomaamaan, etten olekaan. Hän huomaa jatkuvasti hyvät puoleni ja vahvuuteni, ja sellaisiakin asioita, joita en itse ole tajunnut arvostaa itsessäni ollenkaan. Hän saa minussa esiin sen älykkään ja rohkean ja kauniin ihmisen, joka olen koko ajan ollut, en vain ollut sitä ennen tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noussut. Kuulen päivittäin olevani kaunis, ihana, älykäs, haluttava, ja että mies ihailee minua. Kun mies on itse äärimmäisen fiksu, monilahjakas, kuuma kuin mikä ja empaattinen, niin kyllä nuo hänen sanomanaan kohottavat itsetuntoani.
Ette taida olla naimisissa?
Meillä oli näin kunnes tuli häät ja alkoi arvostelu.
Meilläkin mies on sanonut aluksi tietoisesti halunneensa parantaa itsetuntoani, kun huomasi heti, että se oli heikko.
Nykyisin se on huonompi kuin koskaan.
Joo, emme ole naimisissa eikä kumpikaan edes pidä avioliittoa oikein minään, joten emme varmasti naimisiin menekään. Ajattelemme molemmat, että parisuhde kestää kun osapuolet ovat siihen henkisesti sitoutuneet, eikä avioliitolla saada aikaan muuta kuin keinotekoista taloudellista ym. riippuvuutta toisesta, joka vain hankaloittaa välejä. Kun kumpikin on periaatteessa täysin vapaa lähtemään mutta valitsee rakastaa ja kunnioittaa puolisoaan, suhteella on onnistumisen edellytykset. Näin voi totta kai olla myös avioliitossa, ei se sinänsä poissulje henkistä sitoutumista, jos nyt ei sitä takaakaan.
Mielenkiintoista että teillä tilanne muuttui noin paljon häiden jälkeen. Olen tosi pahoillani puolestasi. Joillakin kuulemma muuttuu parisuhdedynamiikka lapsen saamisen jälkeen, mutta kai naimisiinmenokin voi joskus vaikuttaa vähän samalla tavalla.
(Minulla on kyllä ollut terve itsetunto jo ennen tätä suhdettakin. On se silti nykyisen miehen seurassa kohonnut. )
Vierailija kirjoitti:
Mulla noussut, ei toki seksikkyyden muodossa, vaan millainen olen ihmisenä ja hyväksytty se mitä haluan, yms. Seksikkyys nyt on aivan turhaa, miehiä panettaa aina.
Riippuu vähän miehestä. On sellaisiakin miehiä, jotka jakelevat pakkeja oikealle ja vasemmalle, kun naiset käyvät ylle mutta miestä ei kiinnosta kuin hyvin harva.
t. Ketjuun kirjoittanut tällaisen miehen kumppani
Laskenut. On ollut koko elämäni todella huono itsetunto, siitä syystä en voi liikkua missään ilman meikkiä/hiukset laitettuna. Mies tietää tämän. Heittelee kokoajan mukahauskoja vitsejä ulkonäöstä ja painosta. Ei ole seksiä ei hellyyttä. En edes muista milloin mies olisi edes kehunut. Baarissa jos käyn niin ajattelen että saa olla rauhassa,kuka tällaista haluaisi. Ei edes oma mies. Tuntuu uskomattoman pahalta lähteä edes kauppaan.
Tässä parisuhteessa itsetunnolle ei ole käynyt juuri mitään. Mies kehuu hirveästi ja joskus ymmärrän miksi, joskus en yhtään, ihan kuten aiemminkin. Olen ollut myös suhteessa jossa itsetunto laski.
Pysynyt samana. Ihan tyytyväinen olen. Kehuu minua ja haluaa koskettaa. Ja itsekin kehun miehen ulkonäköä. Hän pitää itsestään huolta.
Mies ehkä nosti aluksi vähän itsetuntoani olemalla minusta niin kiinnostunut ja edelleen sanoo että olen mysteeri ja minusta löytyy aina jotain uutta. Kuitenkin omat epäonnistumiseni taas saivat oloni hiljattain aika kököksi. Lopulta itsetuntoni on kiinni lähinnä itsestäni eikä mies sitä oikein voi nostaa jos itse hangoittelen vastaan. Aiemmin on käynyt niin että joku mies on vähän ruokkinut omaa huonommuudentunnettani ja se kyllä toimii jos itsellä on kehno olo.
Mulla noussut, ei toki seksikkyyden muodossa, vaan millainen olen ihmisenä ja hyväksytty se mitä haluan, yms. Seksikkyys nyt on aivan turhaa, miehiä panettaa aina.