Voiko kuntouttavan työntekijän potkia pihalle täysin ilman syytä?
Turhia poissaoloja ei ole, työt on tehty kunnolla ja ajallaan. Ei myöhästelyjä. Olen kuntouttavassa työtoiminnassa sellaisessa paikassa, johon otetaan kuntoutettavia aina useampia kerrallaan. Mitään ongelmia ei ole, ei siis mitään. Kaiken olen hoitanut kuten on pitänyt ja panostanut kyseiseen työhön aivan älyttömän paljon. Olen ilmaissut haluni jatkaa työtoimintaa ja se on tähän mennessä ollut täysin ok. Ainoa ongelma on ollut se, että olen joutunut eräänlaisen työpaikkakiusaamisen kohteeksi paikan johtajan taholta. Hän tuntuu ärsyyntyvän joka kerta, kun näkee minut. On mm. huutanut päin naamaa, haastanut riitaa, tiuskinut, syytellyt ihmeellisistä asioista jne. Olen vain antanut olla ja hoitanut työni, koska paikassa on monia hyviäkin puolia.
Tänään kuitenkin kuulin (työkaverilta), että työnantaja (eri henkilö, kuin paikan johtaja) aikoo heittää minut pihalle, vaikka en edes haluaisi. Aikaisemmin työnantaja pelkästään kehui minua ja työni jälkeä ja sopimuksen jatkaminenkin oli täysin sovittu juttu. Kaikilta muiltakin työntekijöiltä olen saanut vain kehuja ja olen kokenut olevani hyödyksi tässä paikassa, koska teen siellä juttuja, joihin kenelläkään toisella työntekijällä ei ole tällä hetkellä osaamista. Kyse ei siis ole siitäkään, etteikö töitä riittäisi.
Voidaanko näin tehdä? Tilanne tuntuu todella, todella epäreilulta.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Ei voida. Jos et millään tavalla ole itse sopimusta rikkonut. Jatko töihin ei tietenkään tarvitse tarjota sopparin loputtua. Kannattaa laittaa vaikka sähköpostia työkkäriin tilanteestasi.
Oma sossuni ja muut työntekijäni ovat tietoisia asiasta. Sen kyllä ymmärrän, että sopimuksen loputtua sitä ei tarvitse jatkaa, mutta luulisi, että siihenkin pitäisi olla joku syy, kun kyse on kuntouttavasta työtoiminnasta. He kuitenkin tarvitsisivat uuden kuntouttavan työntekijän minun tilalle. Ja varsinkin, kun sopimusta on luvattu jatkaa ja uuden sopimuksen allekirjoituspäiväkin oli jo sovittu. Kaiken piti olla ihan hyvin. Ääh, harmittaa vaan tälläinen. - AP
Ota heti yhteyttä te-keskukseen. Jos sieltä et saa apua, yhteys oikeusaputoimistoon. Saat ilmaisen avustajan asiallesi. Vie asia eteenpäin, nämä orjatyöt on lopetettava.
Mitä järkeä edes tehdä tollaisia orjahommia?
Siis paikan johtaja kohtelee sua noin (itsekin sanoit että kyse on työpaikkakiusaamisesta) ja nyt harmittelet jos ja kun et saa jatkaa tuommoisessa paikassa? Voi hyvä ihminen! Kyllä löytyy sulle kuntouttava työpaikka ja uudet kivat työkaverit jostain ihan muualta. Viimeistään uudessa paikassa tajuat, että saat olla kiitollinen kun pääsit tuolta pois. Ja vaikka nykyisessä paikassa muuten viihdyt ja työkaverit (johtajaa lukuun ottamatta) on kivoja, niin muissakin kuntouttavissa työpaikoissa voi olla yhtä hyvä meininki, paitsi ilman kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Itse tein rahan takia, se reilu parisataa euroa on mulle iso raha. Ja osin itsekunnioituksen, että sai sanoa käyvänsä töissä, vaikkei se varsinaisesti sitä ollutkaan. Niin ja tietty jos olisin kieltäytynyt, olis tullut karenssi ja rahaa olis ollut vieläkin vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Siis paikan johtaja kohtelee sua noin (itsekin sanoit että kyse on työpaikkakiusaamisesta) ja nyt harmittelet jos ja kun et saa jatkaa tuommoisessa paikassa? Voi hyvä ihminen! Kyllä löytyy sulle kuntouttava työpaikka ja uudet kivat työkaverit jostain ihan muualta. Viimeistään uudessa paikassa tajuat, että saat olla kiitollinen kun pääsit tuolta pois. Ja vaikka nykyisessä paikassa muuten viihdyt ja työkaverit (johtajaa lukuun ottamatta) on kivoja, niin muissakin kuntouttavissa työpaikoissa voi olla yhtä hyvä meininki, paitsi ilman kiusaamista.
Tiedätkö, vaihtaisin kyllä paikkaa vaikka heti, jos sellainen löytyisi. Asun pienessä kaupungissa, eikä täällä oikein ole tarjontaa. Varsinkaan juuri sille alalle, jota haluan tehdä ja jossa olen oikeasti jopa hyvä. En halua jäädä kotiin makaamaan, enkä ole vielä siinä kunnossa, että voisin alkaa esim. opiskelemaan (tämä on tavoitteeni).
Luultavasti olen myös vähätellyt itselleni kiusaamisen vakavuutta. Olen kyllä kertonut eteenpäin kaiken tapahtuneen, enkä ole pitänyt sitä vain itselläni. Hitto, tässä paikassa kaikki muu osuu aivan nappiin, paitsi tuon johtajan käytös. En tiedä kostaako hän minulle omaa huonoa oloaan vai mikä siinä on. - AP
Varmaankin olet jo tarpeeksi kuntoutunut. Eihän sairaalassakaan makuuteta terveitä.
Kuulostaa siltä että tuo johtaja on käynyt vähän jauhamassa p*skaa selän takanasi työnantajallesi.
Miksi haluaisit jatkaa tuollaisessa paikassa? Et saa siitä palkkaa etkä mitään bonuspisteitä muutenkaan, etkä varmasti kuntoudu paikassa jossa johto kiusaa.
Seuraava paikka voi olla mukavampaa työtä, mukavammalla porukalla ja ainakin mukavammalla pikkupomolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, vaihtaisin kyllä paikkaa vaikka heti, jos sellainen löytyisi. Asun pienessä kaupungissa, eikä täällä oikein ole tarjontaa. Varsinkaan juuri sille alalle, jota haluan tehdä ja jossa olen oikeasti jopa hyvä. En halua jäädä kotiin makaamaan, enkä ole vielä siinä kunnossa, että voisin alkaa esim. opiskelemaan (tämä on tavoitteeni).
Luultavasti olen myös vähätellyt itselleni kiusaamisen vakavuutta. Olen kyllä kertonut eteenpäin kaiken tapahtuneen, enkä ole pitänyt sitä vain itselläni. Hitto, tässä paikassa kaikki muu osuu aivan nappiin, paitsi tuon johtajan käytös. En tiedä kostaako hän minulle omaa huonoa oloaan vai mikä siinä on. - AP
Ei sun tarvii jäädä kotiin makaamaan. Se työkkärin yhteyshenkilö auttaa sua kyllä löytämään paikan. Itse ehdotin hänelle paikkoja minne haluaisin ja hän sitten sinne soitteli ja paikka järjesty heti. Harvoin työnantajat kieltäytyvät ilmaisesta työvoimasta. Ja työnantajani on kaupungin yksikkö, joten pidä mielessä kaupunki työantajana kun mietit uutta paikkaa. Tsemppiä! Pidä mieli avoimena uuden suunnan suhteen. Työpaikkakiusaamisesta ei pidä joutua kärsimään ja todennäköisesti tilanne ei tuosta tulisi paranemaan. Ties vaikka vaan pahenisi, jos johtaja keksii syyttää sua vaikka jostain vahingonteosta, petoksesta, varastuksesta tai vastaavasta. Jos tulee vaikka joku poliisihässäkkä, niin tuskin tuommoista kaipaat elämääsi? Reippain mielin kohti uutta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sun tarvii jäädä kotiin makaamaan. Se työkkärin yhteyshenkilö auttaa sua kyllä löytämään paikan. Itse ehdotin hänelle paikkoja minne haluaisin ja hän sitten sinne soitteli ja paikka järjesty heti. Harvoin työnantajat kieltäytyvät ilmaisesta työvoimasta. Ja työnantajani on kaupungin yksikkö, joten pidä mielessä kaupunki työantajana kun mietit uutta paikkaa. Tsemppiä! Pidä mieli avoimena uuden suunnan suhteen. Työpaikkakiusaamisesta ei pidä joutua kärsimään ja todennäköisesti tilanne ei tuosta tulisi paranemaan. Ties vaikka vaan pahenisi, jos johtaja keksii syyttää sua vaikka jostain vahingonteosta, petoksesta, varastuksesta tai vastaavasta. Jos tulee vaikka joku poliisihässäkkä, niin tuskin tuommoista kaipaat elämääsi? Reippain mielin kohti uutta!
Tämä nykyinen on kaupungin omistama paikka. Työnantaja on todella harvoin paikalla. Olen jo aiemmin käynyt kaikki mahdolliset paikat läpi, mitä sossuni ja muut työntekijäni vain sattuivat löytämään. Tämä paikka löytyi ihan sattumalta pitkän etsinnän jälkeen ja tuntui aluksi aivan täydelliseltä. En enää yhtään ihmettelisi, vaikka hän syyttäisikin jostain tuollaisesta. Tosin, tuo johtaja on itse rikkonut lakia työpaikalla useaan otteeseen, enkä usko, että hän haluaa siksi poliisia paikalle.
Harmittaa ja ärsyttää koko tilanne. Sitä vaan yrittää selviytyä ja päästä elämässä eteenpäin. Ja tulos on tämä. - AP
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri pakottaa muuten jäät päivärahatta.
Juttele oman sosiaalityöntekijäsi kanssa. Kuntouttavan työtoiminta on kunnan/sosiaalihuollon palvelu, ei TE-toimiston. Kuntouttavan työtoiminnan paikat saavat toki itse päättää, ketä ottavat kuntouttavaan ja kenen kanssa jatkavat. Kuntouttavan työtoiminnan lähtökohdat ovat kuitenkin aina ne asiakkaan kenkilökohtaiset tavoitteet, ei se että työtoimintapaikka tarvitsisi työvoimaa. Toki työtoimintapaikat arvioivat asiakkaan tavoitteiden toteutumista, ja jos asiakas "jumiutuu" työtoimintaan, aina ei ole tarkoituksenmukaista jatkaa, vaan pyrkiä ohjaamaan asiakasta eteenpäin, yleensä kohti avoimia työmarkkinoita, palkkatukityötä, työkokeilua tai koulutusta. Joskus voi käydä niinkin, että asiakkaan toimintakyky ei riitä kuntouttavaan työtoimintaan, vaan oikeampi osoite on esim. terveydentilan selvittely ja sitä kautta sairausloma. Oli miten oli, asianmukaista olisi kuitenkin työtoimintapaikan kyetä perustelemaan asiakkaalle, miksi ei jatketa. Tämän työtoimintapaikka joutuu kuitenkin sossullesi perustelemaan. Kenenkään kutyä ei tuosta vaan lopeteta, vaikka päätös/sopimus päättyisikin.
T: sossu
Tuntuu siltä ettei tämä johtaja vaan halua, että jatkat.
Ja se luultavasti johtuu siitä ettei hän pidä kuntouttavasta työtoiminnasta ja arvosta sen tekijöitä josta johtuen ei halua sinua pidemmäksi aikaa sinne eikä halua palkata tulevaisuudessa vakituiseksi työntekijäksi. Niin ja sitten tietysti kohtaako kemiat.
Eli vika ei ole sinussa vaan hänessä on joku asenneongelma tms, mihin et voi vaikuttaa. Toki voit sanoa, että "Olen huomannut, että aina kun näet minut muutut toisenlaiseksi. Mistä se johtuu?", mutta kannattaa osoittaa kuinka hyvä tyyppi olet. Ehkä tämä johtaja on kuvitellut omassa päässään sut joksikin b-luokan ihmiseksi.
Sinuthan siinä loppujen lopuksi leimataan vaikka johtajalla olisi päässä vikaa. Kai hän olisi suoraankin voinut kertoa, jos työtapasi eivät miellytä häntä. Ehkä olet astunut varpaille taitoinesi, kun kuitenkin olet vain kuntouttavassa. Jotkut ovat tarkkoja asemastaan.
Ei voida. Jos et millään tavalla ole itse sopimusta rikkonut. Jatko töihin ei tietenkään tarvitse tarjota sopparin loputtua. Kannattaa laittaa vaikka sähköpostia työkkäriin tilanteestasi.