Millaista ruokaa teidän lapsuudessa syötiin?
Kommentit (16)
Kuorineen keitettyjä perunoita ja itse tehtyä ruskeaa kastiketta jossa oli makkaranpaloja. Kaurapuuroa isä keitti aina, tosi tönkköä ja paljon suolaa, iso voisilmä keskelle.
Tavallisimmat:
- hernekeitto, kalakeitto, kaalikeitto, lihakeitto, makkarakeitto
- kaalilaatikko, makaronilaatikko, maksalaatikko, merimiespihvi
- jauhelihakastike, makkarakastike, läskisoosi, kanaviillokki, tilliliha, lihapullat ruskeassa kastikkeessa
- peruna, riisi ja makaroni
- etikkapunajuuret, suolakurkut, hapankaali, pikkelssi
- kurkku, tomaatti, lehtisalaatti, porkkana ja lanttu raastettuna
- marjakiisselit, pannukakku ja ohukaiset
Lapsuus 1960-luvulla
Vierailija kirjoitti:
Tavallisimmat:
- hernekeitto, kalakeitto, kaalikeitto, lihakeitto, makkarakeitto
- kaalilaatikko, makaronilaatikko, maksalaatikko, merimiespihvi
- jauhelihakastike, makkarakastike, läskisoosi, kanaviillokki, tilliliha, lihapullat ruskeassa kastikkeessa
- peruna, riisi ja makaroni
- etikkapunajuuret, suolakurkut, hapankaali, pikkelssi
- kurkku, tomaatti, lehtisalaatti, porkkana ja lanttu raastettuna
- marjakiisselit, pannukakku ja ohukaisetLapsuus 1960-luvulla
Ai niin ja kaurapuuro, ohrapuuro, ruispuuro, vispipuuro, riisipuuro, mannapuuro
Riippuu siitä, missä milloinkin oltiin syömässä. Koulussa ja kotona ihan normaalia hyvää kotiruokaa. Kokkaustaidottoman äidin lapsen (=paras ystäväni) luona mm. einespullia ja kokkareista jauhemuussia
Perunaa ja ruskeaa kastiketta ainakin kerran päivässä. Muutamana päivänä viikossa päivällisellä karjalanpaistia. Viikonloppuisin pääsääntöisesti kalaa - lauantaina lounaalla kalakeittoa ja sunnuntaina paistettua haukea. Muikkuperunoita aina kun vaan neulamuikkuja oli saatavilla. Savuluusoppaa (perunakeittona tai hernerokkana) oli myöskin aika yleinen ruoka. Pasta- ja riisiruoat oli harvinaista herkkua. Uunibroileria oli talvisin leivinuunin lämmityksen jälkeen. (Oli hyvää oikein kuumassa paistettuna - melkein kuin grillattua.)
Söimme mm. Täytettyä jauhelihamureketta, burgundinpataa, mausteista jauhelihakeittoa, uunilohta, täytettyjä lettuja, itse tehtyjä lihapullia, kesällä grillattiin paljon ja syötiim ruokaisia salaatteja. Täytettyjä paprikoita ja tomaatteja, kesäkeittoa.
Olen syntynyt 1980
Perunaa keitettynä ja joskus harvemmin muussina, ruskeaa (liha)kastiketta, keittoja, paistettuja silakoita, vaaleaa leipää. Makaronia oli joskus perunan sijasta. Erilaisia uunilaatikoita joissa pääraaka-aine oli peruna. Sunnuntaisin oli tuoresalaattia ruuan kanssa ( ei aina). Harvoin keitettyjä porkkanoita. Itse säilöttyjä sieniä, kurkkuja, kurpitsaa yms, itse keitettyjä mehuja. Leivän päällä meetwurstia, jahtimakkaraa tai juustoa.
Suunnilleen samanlaista kuin meillä syödään nytkin.
-90-luvulla lapsuutensa elänyt
Mannapuuroa, mannavelliä, paistettua haukea (katiskasta) tai madekeittoa (verkoista madetta), savusilakoita, jauhelihakeittoa, keitettyjä makaroneja siltään, makaronivelliä ja sunnuntaisin oli perunamuusia ja itse tehtyjä lihapullia tai mureketta tai vastaavaa. Itse tehtyä hiivaleipää oli aina ja kotitekoista pullaa tehtiin joka lauantai. Joskus oli lenkkimakkaraa paistettuna. Kesällä saatiin juureksia omasta kasvimaasta, ne syötiin pitkälti tuoreena. Viinimarjoja, vattuja ja omenoita oli omassa pihassa ja marjassa kuljettiin ahkerasti, puolukkahilloa oli kellarissa ja siitä haettiin. Meillä oli tosiaankin vain muutama yksinkertainen helppo ja nopea ruokalaji. Äiti oli siivoojana iltatöissä ja isä varastomies, lisäksi isä piti pienimuotoista omatarve viljemää.
Terveisiä vähävaraisesta perheestä maaseudulta 70-luvulta.
Perunaa, perunaa, perunaa. Nykyään syön tosi vähän perunaa. Korkeintaan ranskalaisia.
Tosi usein oli kalaa. Makkaraa ei ollut koskaan, makaronia tosi harvoin. Äiti oli terveysintoilija.
N49
Itsetehtyä ruokaa. Meillä ei koskaan ollut eineksiä.
Perunaa, kalaa, riistaa, kevyt maitoa, voimariinia, lättyjä, marjoja, puuroja, itse tehtyä leipää, ranskan leipää ym
En tiedä miksi muistan lapsuuteni ruoista lähinnä ruisleivät ja juuston, Viilikset, vihreän päärynämehukatin, lätyt joita söin aina maidon kanssa, makaronilaatikon joka oli lähinnä jauhelihamakaronisekoitusta, äisin tekemät pullat ja nakkikeiton. Siis on kai sitä muutakin tullut syötyä, toivottavasti.
Kesäisin aikalailla kalaa, koska mökillä kalastettiin: uunilahnaa, ahvenkeittoa, paistettua kuhaa... kaikkea kalasta. Sen kanssa perunaa ja salaattia.
Kaupungissakin haettiin kalaa torilta, usein turskaa.
Muutenkin ihan tavallista kotiruokaa, jauhelihakastiketta, spaghettia, makaronilaatikkoa, kiusauksia, keittoja, kanaviillokkia, uunibroileria, erilaisia patoja. Maksaa oli sen verran että on jäänyt mieleen: maksapihvejä haudutettuna sipulin kanssa kermassa, jauhemaksapihvejä, jauhemaksakastiketta.
Ruskeaa kastiketta en ole syönyt ikinä pelkästään, mummi teki sitä joskus lihapullien kanssa, äiti ei ikinä. En varmaan osaisi tehdä, vaikka teoriassa tiedän miten tehdään. Tää on tosi kummallinen ruoaksi, mutta ikätovereilla ilmeisen yleinen ja jotkut tekevät nykyäänkin kai.
Olen syntynyt 1971
Makaronimössöä, sitä tuli sen verran paljon kerralla että lopusta makaronilaatikkoa
perunoita ja ruskeaa kastiketta
kanankoipia ja riisiä
puuroja
jauhelihakeittoa, hernekeittoa
nakkikastiketta, pottuja
kiusauksia
uuniseitiä ja muussia
"...sai olla tyytyväinen jos sai siirappia juoda..."