Mikä on hiiliteräspannu?
Kannattaisiko semmoinen hommata?,tällä hetkellä käytössä perus teflon,mutta olisiko tuommoinen parempi?
Kommentit (44)
Joissain asioissa se on parempi ja joissain huonompi.
Verkkokauppa.comissa pari kymppiä, on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne väittää. Mitta en tiedä edes, mistä niitä saa. Itse en oo nähnyt kuin iittalan outletissä, 250€. Se oli mulle vähän liikaa.
DeBuyerin saa 35-60€ koosta riippuen.
Oikeasta teräksestä tehty pannu,jolla paistetaan eikä vain kuumenneta. Teflon on muuten fluoripohjainen myrkky joka tappaa vioittuneena lemmikkilintusi,jos sinulla sellaisia olisi. Valurautaa tai terästä, ei mitään tefloneita tai muita fluorimyrkkypäällysteitä pannuihin ja kattiloihin.
DeBuyer on tosi hyvä! Pitää vaan muistaa ettet tee kastikkeita tms siinä, esim tomaattinen kastike liuottaa sen syntyneen patinan pois nopeasti. Mutta itse paistamiseen paras pannu mitä minulla on.
Sen patinan voi tehdä esim uunissa. Peset pannun huolella, sen jälkeen todella ohut kerros öljyä, esim pellavasiemenöljyä. Sitten 200 asteiseen uuniin pariksi tunniksi ja pinta on valmis.
En tiedä käyttöominaisuuksista. Kannattaa huomata että mainonnassa termejä käytetään aika vapaasti ja joskus harhaanjohtavasti. Metallurgiassa teräs on rautaseosta, jonka hiilipitoisuus on välillä 0,05–2,11 %. Nykyään sanotaan kuitenkin usein teräkseksi kaikkia rautaseoksia, joissa on alle 1,7 % hiiltä ja joita sen vuoksi voidaan takoa, myös siis alle 0,05%:sta, jota kutsutaan joskus meltoraudaksi. Yli 2,11 % hiiltä sisältävät rautaseokset ovat valurautaa. Tämä pohjalta arvelisin, että hiiliteräspannun teräs sisältää hiiltä. kuitenkin enintää 2,11%. Käytännössä siis hiiliteräspannu on teräspannu, erotuksena valurautapannusta. Markkinointiporukan mielestä siis hiiliteräspannu kuulostaa vetoavammalta kuin pelkkä teräspannu.
Eiks tuollaisia aina neuvota käsittelemään silavalla joka sitten poltetaan pannuun kiinni.
Mutta mistä sellaista silavaa enää saa herran vuonna 2017??
Se on nimenomaan paistamiseen. Kastike-/haudutuspannuksi teräksinen (kattilarautaa).
T: kokki
Vierailija kirjoitti:
DeBuyer on tosi hyvä! Pitää vaan muistaa ettet tee kastikkeita tms siinä, esim tomaattinen kastike liuottaa sen syntyneen patinan pois nopeasti. Mutta itse paistamiseen paras pannu mitä minulla on.
Sen patinan voi tehdä esim uunissa. Peset pannun huolella, sen jälkeen todella ohut kerros öljyä, esim pellavasiemenöljyä. Sitten 200 asteiseen uuniin pariksi tunniksi ja pinta on valmis.
Tai ihan vaan ihraa kärventää, mutta mielellään pihalla koska kärtyä on tulee.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä käyttöominaisuuksista. Kannattaa huomata että mainonnassa termejä käytetään aika vapaasti ja joskus harhaanjohtavasti. Metallurgiassa teräs on rautaseosta, jonka hiilipitoisuus on välillä 0,05–2,11 %. Nykyään sanotaan kuitenkin usein teräkseksi kaikkia rautaseoksia, joissa on alle 1,7 % hiiltä ja joita sen vuoksi voidaan takoa, myös siis alle 0,05%:sta, jota kutsutaan joskus meltoraudaksi. Yli 2,11 % hiiltä sisältävät rautaseokset ovat valurautaa. Tämä pohjalta arvelisin, että hiiliteräspannun teräs sisältää hiiltä. kuitenkin enintää 2,11%. Käytännössä siis hiiliteräspannu on teräspannu, erotuksena valurautapannusta. Markkinointiporukan mielestä siis hiiliteräspannu kuulostaa vetoavammalta kuin pelkkä teräspannu.
Jätetään tämä kemiallinen mambojambo sikseen - teräs- ja hiiliteräspannu ovat kaksi eri asiaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ihan vaan ihraa kärventää, mutta mielellään pihalla koska kärtyä on tulee.
Mitä on "ihra", mistä sellaista saa? Pitääkö sika ostaa, tappaa ja ottaa siitä joku osa.
Vierailija kirjoitti:
Eiks tuollaisia aina neuvota käsittelemään silavalla joka sitten poltetaan pannuun kiinni.
Itse käytin pellavasiemenöljyä ja pinta on kestänyt. Kerran patinoin uudestaan. Viisi vuotta käytössä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Lihakaupasta tai lihatiskistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätetään tämä kemiallinen mambojambo sikseen - teräs- ja hiiliteräspannu ovat kaksi eri asiaa...
Jos tarkkoja ollaan niin hiiliteräs on yksi teräslaatu.
Ne kiiltävinä pysyvät teräskattilat ovat taas yleensä 18/10 ruostumatonta terästä (18% kromia, 10% nikkeliä).
Eipä sillä ole väliä hankkiiko tuon vai valuraudan. Molemmissa kauhea työ huoltaa ja jos haluaa pestä niin ettei siitä tartu edellisen ruuan maku niin ei pysty pesemään kun saippuaa ei saa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/8500123/Muurikka-Silava-110-g
..
Vierailija kirjoitti:
Eipä sillä ole väliä hankkiiko tuon vai valuraudan. Molemmissa kauhea työ huoltaa ja jos haluaa pestä niin ettei siitä tartu edellisen ruuan maku niin ei pysty pesemään kun saippuaa ei saa käyttää.
Mitä tapahtuu jos käyttää saippua, tai laittaa vaikka astianpesukoneeseen?
Pellavansiemenöljyllä (elintarvikekäyttöön tarkoitettu) tein oman polton, kun pannun ostin. Muuten ei poltoista tarvitse huolehtia. Paistaa pekonit, ja pinta on taas pikimusta. Nopeat happamat kastikkeetkin onnistuvat, vaikka patina vähän kärsiikin. Kyllä se taas käytössä korjaantuu. Noin yleisesti ottaen käytän omaani paistamiseen ja vokkaamiseen, kun pannun pitää olla todella kuuma. Yleisessä käytössä rosteriset ovat vaivattomampia. Mitään pinnoitettuja en ole omistanut vuosiin. Öljyä vaan pannuun, ei tartu mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu jos käyttää saippua, tai laittaa vaikka astianpesukoneeseen?
Ruostuu jos et tee rasvapolttoa uusiksi
Niinhän ne väittää. Mitta en tiedä edes, mistä niitä saa. Itse en oo nähnyt kuin iittalan outletissä, 250€. Se oli mulle vähän liikaa.