Asunnonostajan kiusanteko jatkuu ikuisesti
Myin keväällä uudehkon kerrostalohuoneiston. Ostaja löytää nyt jälkikäteen asunnosta milloin mitäkin puutetta, mistä vaatii rahaa ja uhkaa haastaa käräjille. Viimeksi valituksen aiheena liian äänekäs ilmastointi, joka ei kyllä meidän asuessamme siinä rauhaamme häirinnyt, eivätkä he siitä valittaneet asuntoon tutustuessaan. Onko nyt jotenkin muotia asuntokaupoissa tuommoinen jälkilypsy? Mitään en ole maksanut ja harkitsen rikosilmoituksen tekemistä poliisille, jos tuo jatkuu vielä. Erittäin stressaavaa. Kannattaa katsoa, kenelle asuntonsa myy. Näitä on nyt liikkeellä.
Kommentit (18)
Sinun on pitänyt kertoa tiedossasi olevat viat ja tulevat korjaukset. Jos asia ei ole sinua häirinnyt, pyydä häntä olemaan yhteydessä isännöitsijään. Asia ei ole sinun murheesi.
Itse en vastaisi moiseen ollenkaan. Selvästi lukee liikaa naistenlehtiä eikä osaa asua kerrostalossa.
Niin kuuluukin, mutta kun isännöitsijältä ei voi lypsää rahaa. Ihan lakimiehen välityksellä näitä reklamaatioita rahavaatimuksineen tupsahtelee. Ilmeisesti on joku kaveri tai sukulainen lakimiehenä, kun kannattaa tämmöistä harrastaa.
Eikös asuntokauppa tehdä asunnosta "siinä kunnossa, kuin asunto myyntihetkellä on. Ostajan velvollisuus on tarkistaa asunnon kunto. Myyjän velvollisuus on kertoa asunnon kunnosta rehellisesti ostajalle." Näin minä asian käsitän.
Itse pyysin paikalle vielä naapurin tsekkaamaan myymäni asunnon tilan, kun olin muuttanut pois ja siivonnut paikat. Ja kuvasin videolle. Ihan vain siksi, että on todisteita, jos ostaja yrittää jotain keplotella.
Tuota se on kun ostaja ei tajua mitään asunnoista ja sen järjestelmistä.
Sano vaan että jos jatkuu niin otat yhteyden poliisiin.
Tädilläni oli vastaava ostaja. Valitusta tuli aivan käsittämättömistä asioista. Ostajan asianajajakin lähetti kirjeen (ihmettelen). Tätini kehoitti vaan olemaan yhteydessä taloyhtiön edustajiin, eikä vastannut enää mihinkään.
Siksi en milloinkaan aio myydä omistamaani omakotitaloa, myyn vain tontin. Tontilla oleville rakennuksille ostaja saa tehdä mitä haluaa.
Tätä on nyt liikkeellä. Omakotitaloissa erityisesti. Aletaan kaivaa talon reunaa ja etsiä vikoja. Sitten lähetetään 50 000 hinnanalennusvaatimulsia ja uhataan käräjillä. Riita menee sovitteluun ja sitten maksat 30 000, näin on käynyt kahdelle tutulle.
Vierailija kirjoitti:
Siksi en milloinkaan aio myydä omistamaani omakotitaloa, myyn vain tontin. Tontilla oleville rakennuksille ostaja saa tehdä mitä haluaa.
Sama juttu. Tai pidän vaikka mökkinä jos joskus tulee muutto ajankohtaiseksi. Ei kestäisi pää useamman vuoden löysässä hirressä roikkumista. Varsinkin kun meidän talo on jo iäkäs.
Jos myy talon vain tonttina, niin saako siinä talossa edes enää asua?
Sen olen oppinut, että jos asuntokaupoissa jompikumpi osapuoli haluaa heittäytyä hankalaksi, mitkään normaalijärjen logiikat eivät riitä. Juridiikassa on ihan oma logiikkansa. Koska vastapuolella on lakimies, olen joutunut itsekin palkkaamaan asianajan, mikä ei ole halpaa lystiä. Käytin kaupoissa ammattivälittäjää ja isännöitsijäkin on alan iso yritys, joten olin luottavainen. Olen aina tehnyt kaikkeni, jotta ostaja tulee tietoiseksi kaikesta mahdollisesta -- jälkipyykkien välttämiseksi. Koskaan aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia. Tässä ostajassa on jotain outoa. Odotan jännityksellä, mikä on seuraavan reklamaation aihe.
Vierailija kirjoitti:
Jos myy talon vain tonttina, niin saako siinä talossa edes enää asua?
Käsittääkseni kyllä. Käytännössähän tuo pitää ilmoittaa kohdassa muuta kauppaan kuuluvaa. Esim. Myydään Asuinkylän taajamassa Kotien kaupunginosassa sijaitseva 2500 m2 tontti. Muuta kauppaan kuuluvaa: Tontilla olevat rakennukset siinä kunnossa kuin ne myyntihetkellä ovat, kunnan vesi- ja viemärijohtoliittymä, sähköliittymä, päältä ajettava ruohonleikkuri, pyykinkuivausteline.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on nyt liikkeellä. Omakotitaloissa erityisesti. Aletaan kaivaa talon reunaa ja etsiä vikoja. Sitten lähetetään 50 000 hinnanalennusvaatimulsia ja uhataan käräjillä. Riita menee sovitteluun ja sitten maksat 30 000, näin on käynyt kahdelle tutulle.
Kuntotarkastuksella voi olla osuutensa, kun siihen ei voi välttämättä luottaa ostaja saatika myyjäkään.
Senkin olen oppinut aihealueeseen oman kokemuksen myötä perehtyessä, että noilla lauseilla "hyväksytään siinä kunnossa kuin ostohetkellä on" ei ole käytännössä mitään merkitystä. Ja omakotitalon myyminen "purkukuntoisena" tai pelkän tontin myyminen ei sekään auta. Tämä on ihan oma tieteenlajinsa. Lisäksi jos huoneistokaupassa isännöitsijäntodistuksessa on virhe, josta myyjä ei ole voinut mitenkään olla tietoinen, myyjä on siitäkin vastuullinen ja korvausvelvollinen. Jälkikäteen voi yrittää hakea itse oikeusteitse korvauksia isännöitsijältä. Välittäjistä ei ole mitään apua, vetäytyvät ongelmien tullen kaikesta vastuusta. Ihan rahan tuhlausta käyttää välittäjää. Sen sijaan käyttäisin jatkossa aina kauppakirjan laadinnassa asuntokauppoihin perehtyneeen asianajajan apua. Jos nyt koskaan enää uskallan asuntokauppoihin ryhtyä.
Olen myös kuullut, että omakotitalokaupoissa kuntotarkastuksella ei ole mitään juridista merkitysta, jos jälkipyykkiä tulee. Vasta paljon perusteellisemmalla ja kalliimmalla kuntotutkimuksella on jotain merkitystä. Mutta sekään ei anna myyjälle täyttä turvaa. Käytännössä myyjä on aina löysässä hirressä vuosien tai jopa vuosikymmenen ajan. Jotenkin tuntuu, että lainsäädännössä olisi tässä täsmentämisen varaa. Nyt asuntokaupoissa on aivan liian suuria riskejä, vaikka kuinka tekisi itse kaiken oikein. Kyse on sentään tavallisen ihmisen koko omaisuudesta ja mielenrauhasta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, ttä on oikeustapauksia joissa näin on toimittu. Mutta koska hintana on ollut tontti + talo on oikeus tulkinnut, että kaupassa on mukana talo. Myyjä on vastuussa tietämistään virheistä. Tai virheistä, jotka olisi pitäny tnormaalisti huomata. Vastaavasti ostaja ei voi vedota virheeseen, joka on selkeästi nähtävissä.
Samoin omakotitaloon myyjä on vastuussa rakennusvirheistä, jotka hän on itse aiheuttanut.
Minä myyn jatkossakin taloni itse ja annan pankin hoitaa paperisodan.
Nuokin asiat kai kuuluu taloyhtiölle eikä sulle?