Lapsuutesi elokuvatrauma?
Tällainen oli noista kirjoista, mutta entäs elokuvat? Mikä elokuva aiheutti sinulle traumoja?
Kommentit (226)
Mars hyökkää. Olin lapsi, kun näin vilauksen tuosta karmeasta kauhuelokuvasta. Yli vuosikymmenen mietin mikähän se elokuva mahtoi olla, sattumalta löytyi tänä kesänä ja kyllä nauratti miten olin sitä pelännyt :D
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ovat täällä katsoneet aikuisten elokuvia lapsena? Pienenä kuuluu katsoa lasten elokuvia. Piirretyissä saattoi olla pelottavia kohtia.
Koska oli typerä lapsena ja elokuvat vaan kiinnosti entistä enemmän mitä tiukemmin vanhempani kielsivät niitä katsomasta.
Tappajahai, katsottiin salaa pari vuotta vanhemman serkun kanssa kun olin 6 vanha. Ei tehnyt mieli uimaan ihan heti, ja luulen että on jäänyt nimenomaan siitä myös jonkintasoinen "kammo" uimiseen sellaisessa paikassa jossa jalat eivät yltä pohjaan ja vesi on niin sameaa ettei pohjaa näy. Kammo on ehkä vähän turhan kärjistetty sana, mutta hyvästä uimataidosta riippumatta olo on e.m. kaltaisessa tilanteessa aina hieman vaivaantunut.
Panajainen Elm Streetillä ei ole ihan 8 vuotiaille tarkoitettu, näin muutaman viikon painajaisia ja kuulemma huusin unissani. Nyt olen jo aikuinen enkä vielä ole uudestaan yrittänyt sitä katsoa :D
Vierailija kirjoitti:
Se joku missä oli niitä karvaturreja, jotka muuttui hirveiksi monstereiksi jos niitä kasteli tms.
Gremlins
Vierailija kirjoitti:
Muumio, joskus ala-asteella. Se, kohtaus kun ne ötökät, jotka menivät ihon alle, söivät sen ahneen pahiksen :/ Mutta vanhemmiten on tullut katsottua Muumiot uudestaan ja nehän ovatkin ihan kevyttä seikkailuviihdettä, niin kuin Indiana Jonesit :D
Tunnustan jotain, pelkästin tätä kohtaa ala-asteikäisenä, kun katsoin sen ensimmäisen kerran ja pelkään sitä edelleen lähes kolmekymppisenä. Inhoan yli kaiken ötököitä ja yksi suurimmista fobioistani on juuri jotkut ihon alle tai korvaan menevät ällötykset.
Vieraana kauhujen talossa. Hyi saatana. Opin lukemaan neljävuotiaana ja sain katsoa kaiken, mitä televisiosta silloin tuli. :(
Pahat jäljet jätti myös juutalaisvainojen dokumentit. :(
X-files joku valkoinen hirviömies joka hyökkää korkealta. En muista siitä mitään muuta.
Elokuvista kaikkien traumatisoijien äiti tappaja hai. Tällainen ketju on ollut joskus, enkä todellakaan ollut ainut joka on tuosta elokuvasta saanut painajaisia pitkäksi aikaa.
Jurassic Park, näin sen ehkä 9-vuotiaana ensimmäisen kerran ja sen jälkeen en vuosiin pystynyt katsomaan kun oli jäänyt niin pahat traumat. Nyt yli päässyt jo, ja pidänkin ko. elokuvasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ovat täällä katsoneet aikuisten elokuvia lapsena? Pienenä kuuluu katsoa lasten elokuvia. Piirretyissä saattoi olla pelottavia kohtia.
Tätä itsekin olen miettinyt, kun omat vanhemmat antoivat minun katsoa Psykot, Hohdon yms. kauhuleffat jo alakouluikäisenä. Kai siinä ei ollut mitään ihmeellistä 90-luvun alussa, eikä mitään kummempia traumoja ole jäänyt. Katsoin kyllä lastenkin leffoja ja piirrettyjä.
Leffoista Painajainen Elmstreetillä, en nukkunut seuraavana yönä. Sarjoista Triffidien kapina ja Hiidenkirnu, ruokkivat kymmenvuotiaan mielikuvitusta aivan liikaa.
Tappajahai, en uskaltanut uida kun luulin järvessä voivan uiskennella valkohaita :D
Ja Nakertajat, vuosia myöhemmin katsoin uudestaan ja olin tikahtua nauruun.
Joku raaka sotaelokuva Vietnamista. Se Michael joku näytteli siinä ( se lyhyt jolla on joku tauti nykyään) hyi helkatti. Katsoin salaa sohvan takaa, isä ei huomannut. Vitsi en muista sen elokuvan nimeä.
Muistan niin elävästi kuinka joskus pikkulikkana hiivin nukkumaanmenoajan jälkeen huoneestani ulos ja ryömin portaiden puoliväliin kurkkimaan salaa mitä vanhempani katsoivat olohuoneen telkkarista.
Elokuva oli juuri alkanut, ruudulla näkyi nainen sukeltelemassa uima-altaassa ihan rauhassa jonkin aikaa samalla kun näyttelijöiden nimet ja muu krediittiteksti lenteli ruudulla. Muistaakseni jossain kalifornian tai floridan tyyppisessä ympäristössä. No sitten nainen aikoi nousta altaasta ja ui reunalle, laittoi kädet reunaan ja ponnisti vedestä käsivarsiensa varaan ja yhtäkkiä ne hemmetin käsivarret katkesi vittu kahtia! Näen vieläkin sieluni silmin kuinka käsivarsien katkenneet luut tuli sieltä läpi ja veri roiskahti. Järkytyin tästä odottamattomasta hurjasta käänteestä niin paljon että rupesin parkumaan jolloin vanhempani tietty tajusivat läsnäoloni. Elokuva jatkui niin että kamera kääntyi pois naisesta ja altaasta jonnekin muualle mutta naisen kirkuminen kuului vielä taustalla.
Ei niin mitään tietoa mikä elokuva oli kyseessä, vissiin kuitenkin jostain viruksesta/taudista oli kyse (?) mutta itkin tuota kohtausta pitkään ja en oikeasti uskaltanut moneen VUOTEEN nousta uima-altaasta silleen reunan kautta ponnistamalla vaan oli pakko mennä portaiden kautta aina :D ja oikeastaan pelkäsin pitkään minkäänlaista painon asettamista käsivarsien varaan koska pelkäsin että luut saattaisivat ykskaks katketa...
Vierailija kirjoitti:
Elokuva, jossa avaruusoliot tulivat ja ottivat ihmisiä valtaansa. Nämä ihmiset tunnisti niskamerkistä. En tiedä elokuvan nimeä.
Tulee mieleen Tripodien aika. Jäi traumat joskus 6-vuotiaana... Pelotti olla pimeällä ulkona ja aloin kammota avaria paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Se joku missä oli niitä karvaturreja, jotka muuttui hirveiksi monstereiksi jos niitä kasteli tms.
Gremlins - Riiviöt :D
näin liian nuorena elokuva The beach, en uskaltanut mennä luonnonveteen uimaan koko seuraavana kesänä
Twin Peaks - Fire walk with me