Mikä "titteli" minulle, kun aviomiehestäni tulee isoisä?
Mieheni tytär saa joulukuussa lapsen ja tämä on ensimmäinen lapsenlapsi. Ollaan kaikki todella innoissamme asiasta ja tänään mietittiin, että tuleeko miehestäni pappa vai vaari tai joku muu. No mietittiin myös, että mikä minä olisin tälle lapselle? Isoäiti tai mamma/mummi ym menee tyttären äidille niin kuin kuuluukin. Haluaisin kuitenkin olla joku muu, kuin pelkkä etunimi vaikka kyllä sekin käy. Miten muut ovat tittelöineet isoisän vaimon lapsen syntyessä? Tai vastaavasti isoäidin aviomiehen?
Kommentit (220)
Jos on varamummo niin sitten olisi myös kai varalapsenlapsi?
Ja kuten muutenkin uusperheissä niin sinulle varamummona, lasketaan aika iso määrä odotusarvoja mutta ei mitään oikeuksia. Sinulla on kuitenkin oikeus nimetä itsesi. Älä jää odottamaan miten muut sinut nimeävät.
Bonusmummo olisi jotenkin positiviisempi ja bonuslapsenlapsi.
Mun lapsi kutsuu isoäitinsä puolisoa etunimellä. Ovat läheisiä ja tuo isoäidin puoliso käytännössä sama kuin olisi isoisä, eli eihän se nimi siihen vaikuta.
Pikkulapselle voi olla aika vaivalloista kutsua jotain ihmistä "varamummoksi" tai "bonusmummoksi" tmv. Helpompi on sanoa vaan nimellä, eli tyyliin Merja.
Tuntuisi itsestäkin oudolta puhutella itseä jollekin lapselle tähän tyyliin: "juu ootas varamummo/bonusmummo/äitipuoli/bonusmamma/etc antaa jäätelöä :)"
Yks kaveri on ihan bonusmummo vastaavassa tilanteessa.
Itse en kyllä ikinä haluaisi olla mikään bonus, vara tai puoli. Jos minulla olisi mies jolla olisi lapsi, niin olisin vaan minä, ja jos se lapsi (tai lapsenlapsi) kertoisi vaikka kavereilleen menevänsä "Tiinan" kanssa leffaan ja kaverit kysyisivät, että kuka Tiina, niin lapsi voisi vastata, että se on mun iskän/vaarin vaimo.
That's it. Simppeliä.
Oikea mummo voi olla mummo ja sinä voit olla vaikka Pirkko mumma
Meillä on ollut etunimi-mummi. Sen lisäksi että pelkkä mummi jne..
Anna lapsen itse päättää, millä nimellä hän ryhtyy sinua aikanaan kutsumaan. Voit yllättyä iloisesti. Sitä ennen ei tarvitse keksiä mitään.
Mun täti on naapurin lapsillekin mamma kuten omille lapsenlapsilleekin.
Miltä kuulostaisi mummeli ? Minusta kivan kuuloinen sana.
Etunimellä ollaan kutsuttu mun isän uutta vaimoa. Isäni on tyyliin Jere-pappa, äitini etunimi-mummu.
Muori on hyvä nimitys. Perinteisesti ei ole aina tarkoittanut biologista sukulaista
Eipä se aina ole itsestä kiinni voi toisen aikuiset lapset tai lapsenlapset törmätä sovitut asiat vaikka kuinka itse tahtois sanoa mummo ksi tai lapsi
Vierailija kirjoitti:
Sen päättävät lapsen vanhemmat.
Viime kädessä lapsi päättää.
Ääni tälle.