Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon ja mitä sinulla osamaksulla/luottokortilla ostettuna?

Vierailija
13.09.2017 |

Oletko ostanut jotain osamaksulla tai luotolla, mitä, esim. auto, tv..?
Kuinka paljon kuukausituloistasi sinulla menee osamaksujen/luoton maksuun?
Miksi olet ottanut osamaksulla/luotolla?

Mielenkiinnosta kysyn, onko osamaksu-/luottokorttielämä miten yleistä ja miksi siihen kukin päätynyt...

Kuuntelin kauhulla, kun siskoni kertoi äskettäin uuden talonsa ostaessaan lähes kaiken mahdollisen irtaimiston, eläimet ja perheen autot olevan osamaksulla tai luottokortilla - "helpottaa arkea" kuulema, kun voi ostaa mitä vain ilman, että tarvitsee maksaa kerralla useita tonneja, lyhentelee sitten pikkuhiljaa... Tulot ko. kaksilapsisella perheellä n. 4000e josta talon ja lainan jälkeen menee yli menevä osa 90% osamaksuihin ja luottokorttimaksuihin. Suuttui, kun mainitsin, kuinka ei sympatiaa heru hänen valituksistaan siitä, miten ruoassa ja lastentarvikkeissa on tiukkaa. Miehensä ihan samanlainen rahankäyttäjä, kaikki hänen harrastustavarat ostettu osamaksulla tai luotolla - en tiedä kumpi on pahempi "tuhlaamaan" olematonta rahaa. Itselle ei tulisi mieleenkään ostella kaikkea (=mitään) osamaksulla tai varsinkaan luottokortilla varsinkaan niin, että niiden takaisinmaksamisen myötä uppoaisi lähes kaikki ns. oma raha.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina.fi 1600€

Cashbuddy 1900€

Bank norwegian luottokortti 4000€

Op luottokortti 1500€

Nordea luottokortti 1500€

Aasa.fi 3000€

Elisa 1000€

Telia 1100€

Dna 850€

Tulot 2200€/kk, vanhempien luona asun vielä. Laskin, että pääsen tästä helvetistä pois n. vuoden päästä.

Vierailija
42/63 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienituloisena ihmisenä ilmainen talousvinkki kaltaisilleni: älkää ostako mitään luotolla/osamaksuilla. Tiedän tunteen, kun turhauttaa säästää ja odottaa ja olisi kiva saada uusia asioita heti eikä myöhemmn. On niin helppo valita sieltä maksutavoista se "osamaksu/joustoluotto" tai mikä vain. 

Enkä pidä tätä minään tyhmien ihmisten ongelmana tms. Tiedän tasan tarkkaan, kuinka paljon korko maksaa. Mutta jotenkin siinä ostamisen himossa sitä ei tajua tai halua ajatella. "Kyllä mä pystyn tän maksamaan". Sitten tuleekin se odottamaton meno ja talous on aika veitsen terällä. Mielestäni en edes ole ostellut kovinkaan paljon turhaa, vaan ihan tarpeeseen, mutta aivan liian usein luotolla. 

Luottotiedot on tallella (eikä ole koskaan menneet), mutta on toi silti tyhmää hommaa. Vertaisin melkein johonkin addiktioon, pienestä se alkaa ja "ei mulle nyt mitään käy" ja kohta tavasta ostelet kaikkea luotolla ja murehdit tulevaisuutta myöhemmin. 

Se tavaraan säästäminen on pieni paha sen rinnalla, miten hyvältä talouden hallinta ja taloudellinen tasapaino tuntuvat. Uskokaa mua! 

Eli kun tarvitset pesukoneen, säästät 3 vuotta, jonka aikana et voi pestä koneellistakaan pyykkiä ja ostat sitten 3 vuoden jälkeen pesukoneen kun rahat on säästetty?

Todella uskottavaa...

Et sitten ole puskurista koskaan kuullut? Minulla hajosi kuukauden sisällä televisio ja puhelin. Ihan hyvin sain molemmat ostettua, kun on vuosien varrella muutaman tonnin saanut laitettua sivuun. En tiedä, mikä voisi olla sellainen hankinta, joka olisi pakko saada heti, mutta johon ei olisi varaa. Ehkä jokin lunnasvaatimus tai äkillinen koko kodin totaalinen tuhoutuminen. 

Minä en ainakaan tiedä puskureista 800 e eläke+asumistukituloilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvalloissa asuessani huomasin miten tärkeä luottokortti oli. Jenkkiläiseen mentaliteettiin kuuluu edelleen että jos ei ole luottokorttia=ihminen-ihmiset ovat luottokelvottomia. Siellä aina kysyttiin ensin luottokortti ja sitten muut.

Vierailija
44/63 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesukone on ainut, jonka voisin ostaa osamaksulla. Lapsiperheessä ei yksinkertaisesti pärjää ilman sitä.

Vierailija
45/63 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä pitäisi käyttää aktiivisesti, en ymmärrä? Minä olen hankkinut luottokortin ainoastaan sitä varten, että sitä tarvitaan esim hotellivarauksiin ja ulkomailla. Muuten minusta on paljon helpompaa käyttää ihan tavallista debit-korttia, kun ei tarvitse jälkikäteen enää maksella laskuja, vaan homma on heti hoidettu. 

Jos luottokortin korotonta maksuaikaa ei käytä hyväkseen, joutuu makuuttamaan rahaa pankkitilillä. Minä pidän rahani mieluummin osakkeissa tai rahastoissa, jolloin saan niille edes jotain tuottoa. 

Onpa taloutesi aikamoinen palapeli. Kaikki käteisvarat osakkeissa ja rahastoissa ja arki vingutetaan visalla. Miten tämä pitäisi ymmärtää? Toivotavasti palaset pysyvät koossa.

Vierailija
46/63 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laina.fi 1600€

Cashbuddy 1900€

Bank norwegian luottokortti 4000€

Op luottokortti 1500€

Nordea luottokortti 1500€

Aasa.fi 3000€

Elisa 1000€

Telia 1100€

Dna 850€

Tulot 2200€/kk, vanhempien luona asun vielä. Laskin, että pääsen tästä helvetistä pois n. vuoden päästä.

Mitä sinun vanhemmat mieltä elämäntyylistäsi ja sen mahdollistamisesta luotolla?

Vierailija
47/63 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut kaksi puhelinta ja kaksi tietokonetta osamaksulla. Mulla on pienet mutta vakaat tulot, eikä siksi ole mahdollista ostaa mitään kallista kerralla. Nuo on siis olleet aina niin et samaan aikaan maksanut yhtä puhelinta ja yhtä konetta, olen ostanut uuden kun vanha on maksettu pois tai jos alkanut hajoilemaan. 40-50e lyhennystä kuukaudessa ei ole paljoa, ja esim. kännykät olen aina ostanut paikasta jossa osamaksulla saa jopa hieman halvemmalla kuin kerralla maksaessa. Välillä olen maksanut isompia eriä pois ja näin velka on kuitattu nopeampaa. 

Mulle osamaksut on olleet "pelastus", enkä ole ikinä ollut niiden takia vaikeuksissa. Varmaan jos ostaisin vielä lisäksi vaatteita, matkoja, huonekaluja ja lisää elektroniikkaa niin voisin olla kusessa. Osamaksu on mielestäni ihan ok vaihtoehto jos ymmärtää, että osamaksu ei ole sama asia kuin ilmainen tavara ja johonkin pitää vetää raja. 

Vierailija
48/63 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhennän esimerkiksi pesukonetta 23e/kk. En ymmärrä heitä jotka eivät ymmärrä, että ilman pesukonetta ei voi pestä pyykkiä.

Itse pesin pyykit käsin, työttömänä, kun kone hajosi eikä taloyhtiössä ollut pyykkitupaa. Ei ollut varaa ostaa pyykkikonetta. Hyvin sujui.Ihmiset eivät osaa nykyään tehdä mitään ilman koneita, onneksi olen oppinut köyhässä perheessä varttuessani, että jonkun koneen hajoaminen ei ole maailmanloppu. Vaatiihan se työtä, pestä petivaatteet käsin, mutta niinhän on ennenkin tehty ja hengissä selvitty.

Vierailija
49/63 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä pitäisi käyttää aktiivisesti, en ymmärrä? Minä olen hankkinut luottokortin ainoastaan sitä varten, että sitä tarvitaan esim hotellivarauksiin ja ulkomailla. Muuten minusta on paljon helpompaa käyttää ihan tavallista debit-korttia, kun ei tarvitse jälkikäteen enää maksella laskuja, vaan homma on heti hoidettu. 

Jos luottokortin korotonta maksuaikaa ei käytä hyväkseen, joutuu makuuttamaan rahaa pankkitilillä. Minä pidän rahani mieluummin osakkeissa tai rahastoissa, jolloin saan niille edes jotain tuottoa. 

No ehkä olen sitten vähän tyhmä, kun en jaksa muutamasta satasesta saatavan tuoton takia lähteä siihen visalaskurumbaan. Minulle riittää nykyisetkin rahastotuotot. 

Lasku tulee kerran kuussa, en pidä sitä kummoisenakaan rumbana. En ehkä itsekään vaivautuisi, jos ostokset olisi muutaman satasen kuussa. Mutta keskimäärin ostetaan yli kolmella tonnilla kuussa, se on jo vähän iso raha makuuttaa tilillä.

Vierailija
50/63 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa taloutesi aikamoinen palapeli. Kaikki käteisvarat osakkeissa ja rahastoissa ja arki vingutetaan visalla. Miten tämä pitäisi ymmärtää? Toivotavasti palaset pysyvät koossa.

Minulle tämä on hyvin selkeää. Luottokorttilaskun ja asuntolainojen eräpäivät on palkkapäivänä ja ylijäävillä rahoilla maksetaan kuukauden aikana erääntyvät muut laskut. Osinkoja tulee eniten keväällä, mutta myös pitkin vuotta kuukausittain jonkin verran. Näillä maksetaan joskus ylimääräisiä menoja, mutta enimmäkseen ne sijoitetaan uudelleen.

Vierailija
51/63 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta mitään jos en pysty käteisellä maksamaan. Säästän niin kauan että raha on koossa. Autonkin maksoin käteisellä, tai siis pankkikortilla. Sain hieman perintöjä ja jätin säästöön. 

Juuri ostin uuden tv:n. Maksoin heti paikan päällä. Ainoa mitä voisin ajatella velaksi hankkia, olisi asunto. Onneksi ei sitäkään tarvitse kun on jo. Velaton.

Mikä kamala tunne olla velkaa ja stressata osamaksuista ja velan lyhennyksistä. Ei kiitos.

Vierailija
52/63 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1500 luottokorttivelkaa, ihan elämiseen mennyt ja lisäksi läppäri osamaksulla.

Vierailija
53/63 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on syyskuun visalasku reilu 100 e ja lokakuussa on joku reilu 50 tällä hetkellä. Käytän luottoa, kun tilaan esim ebaysta tai jos haluan sen kuukauden lisää maksuaikaa jollekin. Toistaiseksi olen selvinnyt koroitta.

Tulot on pienet (säästöjä kertyy huonosti/vaihtelevasti), tilillä 5000, ja koen tuon 2000 luoton hyvänä lisäapuna JOS jotain todella yllättävää isoa menoa tulee. Muita osamaksuja, velkoja tmvs ei ole.

Vierailija
54/63 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinta maksan kympin kuussa. Ei missään nimessä päällekkäisiä luottoja.

Vierailija
55/63 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei edes ole luottokorttia 🙈 Joskus oli, mutta ei tullut ikinä käytettyä. Lopetin sen siis...

Ei ole kyllä osamaksujakaan. Viimeisin osamaksulla ostettu taitaa olla pyykkikone, sekin on ollut oikeasti oma jo kuusi vuotta.

Mulla on aina tilillä säästettynä n.1000e yllätysten varalle... Miehellä myös. Kuitenkaan tulot ei ole mitään huippuluokkaa, niin pakko varautua jotenkin siltä varalta, että joku katastrofi iskee.

Vierailija
56/63 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan ihan kaiken luottokortilla. Et ilmeisesti ymmärrä miten luottokortti toimii. Kun koko laskun maksaa kerralla pois kuun lopussa ei mitään lisäkorkoa mene.

Maksuaikakortti. Avauksessa oli puhe luottokortista ja osamaksuista.

Ei vaan luottokortti, jossa luottoraja useampi tonni.Luotolle se menee vasta jos  sitä ei maksa nollille kuun lopussa. Palkkapäivänä maksan nollille, sitten höylään sitä seuraavaan palkkapäivään asti.  En ostele mitäsattuu tavaraa hetken huumassa vaan ihan normaalit safkat yms.Toisinaan tulee varattua matka tai tehtyä nettiostoksia mutta silloinkin luottokortti on käytössä vain siksi että siinä on maksuturva.Käyttötilin rahat menevät sijoitustilin kautta osakkeisiin. Osamaksulla ei tarvitse ostaa mitään.

ohis

Vierailija
57/63 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhennän esimerkiksi pesukonetta 23e/kk. En ymmärrä heitä jotka eivät ymmärrä, että ilman pesukonetta ei voi pestä pyykkiä.

Kannattais vaan maksaa mahdollisimman nopsaan tuo veks. Tuossahan on korkoja puolet eikä  pääoma lyhene oikeastaan ollenkaan. Laskepa paljonko säästäisit tilinhoitomaksuissa ja koroissa jos maksaisit konetta nopeammin veks?

On olemassa myös talopesuloita tai itsepalvelupesuloita joissa on pyykkikoneet,,,

Vierailija
58/63 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienituloisena ihmisenä ilmainen talousvinkki kaltaisilleni: älkää ostako mitään luotolla/osamaksuilla. Tiedän tunteen, kun turhauttaa säästää ja odottaa ja olisi kiva saada uusia asioita heti eikä myöhemmn. On niin helppo valita sieltä maksutavoista se "osamaksu/joustoluotto" tai mikä vain. 

Enkä pidä tätä minään tyhmien ihmisten ongelmana tms. Tiedän tasan tarkkaan, kuinka paljon korko maksaa. Mutta jotenkin siinä ostamisen himossa sitä ei tajua tai halua ajatella. "Kyllä mä pystyn tän maksamaan". Sitten tuleekin se odottamaton meno ja talous on aika veitsen terällä. Mielestäni en edes ole ostellut kovinkaan paljon turhaa, vaan ihan tarpeeseen, mutta aivan liian usein luotolla. 

Luottotiedot on tallella (eikä ole koskaan menneet), mutta on toi silti tyhmää hommaa. Vertaisin melkein johonkin addiktioon, pienestä se alkaa ja "ei mulle nyt mitään käy" ja kohta tavasta ostelet kaikkea luotolla ja murehdit tulevaisuutta myöhemmin. 

Se tavaraan säästäminen on pieni paha sen rinnalla, miten hyvältä talouden hallinta ja taloudellinen tasapaino tuntuvat. Uskokaa mua! 

Eli kun tarvitset pesukoneen, säästät 3 vuotta, jonka aikana et voi pestä koneellistakaan pyykkiä ja ostat sitten 3 vuoden jälkeen pesukoneen kun rahat on säästetty?

Todella uskottavaa...

Kuinka pienet tulot tai suuret menot on  jos pitää yhtä vatun pesukonetta varten säästää 3v? Eihän ne monta sataa maksa.

Vierailija
59/63 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä kyllä koskaan ole tarvinnut sitä jousto-ominaisuuttakaan. Ihan osa-aikaisena kaupan kassana olen ja silti olisi varaa maksaa kaikki matkatkin heti, mutta aina sitä maksutapaa ei ole tarjolla, joten silloin on pakko käyttää luottokorttia. Tosi ärsyttävää, kun pitää erikseen maksella jotain muutaman euron tai parin kympin laskuja, kun olisi voinut maksaa saman tien. 

Laskuun on yleensä merkitty valmiiksi minisumma mikä pitää maksaa, mutta saat maksaa enemmän tai vaikka kaikki kerralla pois. Voit myös maksaa sisälle ihan extraakin. Vähentävät tätä sitten tulevista laskuista. Itse olen jos maksanut "extraa" kortille matkustamisen yhteydessä, jos esim. olen maksanut kortilla lentoliput + hotellin ja matka on lähellä. Tällä tavalla ei luottoraja tule heti vastaan.

Vierailija
60/63 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin kevään ja kesän aikana useamman satasen lääkärikulut yksityiselle, puhelimen, tabletin ja yhden pienen luottokortilla. Olen maksellut luottoa vähitellen pois niin, ettei ole tarvinnut kajota säästöihin. Korkoa olen maksanut yleensä n. 0,50€, jos kortille on jäänyt muutama satanen velkaa. En siis pidä korkokuluja mitenkään kohtuuttomina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän