Kuinka paljon ja mitä sinulla osamaksulla/luottokortilla ostettuna?
Oletko ostanut jotain osamaksulla tai luotolla, mitä, esim. auto, tv..?
Kuinka paljon kuukausituloistasi sinulla menee osamaksujen/luoton maksuun?
Miksi olet ottanut osamaksulla/luotolla?
Mielenkiinnosta kysyn, onko osamaksu-/luottokorttielämä miten yleistä ja miksi siihen kukin päätynyt...
Kuuntelin kauhulla, kun siskoni kertoi äskettäin uuden talonsa ostaessaan lähes kaiken mahdollisen irtaimiston, eläimet ja perheen autot olevan osamaksulla tai luottokortilla - "helpottaa arkea" kuulema, kun voi ostaa mitä vain ilman, että tarvitsee maksaa kerralla useita tonneja, lyhentelee sitten pikkuhiljaa... Tulot ko. kaksilapsisella perheellä n. 4000e josta talon ja lainan jälkeen menee yli menevä osa 90% osamaksuihin ja luottokorttimaksuihin. Suuttui, kun mainitsin, kuinka ei sympatiaa heru hänen valituksistaan siitä, miten ruoassa ja lastentarvikkeissa on tiukkaa. Miehensä ihan samanlainen rahankäyttäjä, kaikki hänen harrastustavarat ostettu osamaksulla tai luotolla - en tiedä kumpi on pahempi "tuhlaamaan" olematonta rahaa. Itselle ei tulisi mieleenkään ostella kaikkea (=mitään) osamaksulla tai varsinkaan luottokortilla varsinkaan niin, että niiden takaisinmaksamisen myötä uppoaisi lähes kaikki ns. oma raha.
Kommentit (63)
Me maksetaan luottokortilla ihan kaikki ostokset, keskimäärin päälle kolmella tonnilla kuussa. Luottokorttilaskussa on siis ruuat, bensat, satunnaiset kampaamo- tai hammaslääkärikäynnit, isommat ja pienemmät kodin hankinnat, alkoholiostokset, ravintolalaskut, vaatteet ja mitä nyt ihminen elämässään tarvitsee. Lennot ja hotellit silloin kun matkustetaan, ja autovuokra. Lasku maksetaan aina kerralla pois niin että mitään korkoja ei tarvitse maksaa.
En ymmärrä ihmisiä, joilla on luottokortti, mutta jotka eivät sitä aktiivisesti käytä.
Luottokorttia tuli hylättyä autohuollossa ja eläinlääkärissä yht. 2500e edestä. Maksettavaa vielä 600e.
Autonlainaa on jäljellä 2900e alkuperäisestä 12 000e:sta.
Noin vuosi menee siihen että saan noi kaikki maksettua loppuun.
En minä kyllä koskaan ole tarvinnut sitä jousto-ominaisuuttakaan. Ihan osa-aikaisena kaupan kassana olen ja silti olisi varaa maksaa kaikki matkatkin heti, mutta aina sitä maksutapaa ei ole tarjolla, joten silloin on pakko käyttää luottokorttia. Tosi ärsyttävää, kun pitää erikseen maksella jotain muutaman euron tai parin kympin laskuja, kun olisi voinut maksaa saman tien.
Minulla ei ole luottokorttia, en kai tällä eläkkeellä saisikaan. Maksan asuntolainaa, joten onko se sellainen osamaksu tms.?
Puhelimia/läppärin/tabletin olen ostanut joskus osamaksulla, tietyistä paikoista saa pienillä kuluilla.
Netistä ostan prepaid-luottokortilla, joten velkaa niistä ei kerry.
Maksuaikakortilla maksan päivittäistavarat ja nettiostokset. Muuten en ole ostanut mitään osamaksulla tai kulutusluotoilla, lainaa on ainoastaan asunnoista. Autotkin olen ostanut käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottokortti ei ole sama kuin osamaksu ellei sitten jätä osaa laskusta maksamatta.
Pitänee vähän tarkentaa itse kullekin. Luottokortti itsessään ei siis ole paha ja ymmärrän vallan hyvin sen - on hyvä olla joku toimiva vaihtoehto aina mukana. Enkä pidä osamaksua ja luottokorttia samana asiana.
Mutta, kuten siskonikin tapauksessa, he lyhentävät myös luottokorttia kaikkien osamaksuosien ohella vain jonkun muutaman kympin kuussa, eli sellaista luottokorttielämää en ymmärrä.
Toki jos sen maksaa kuun lopussa kerralla pois niin siinähän ei ole vikaa, mutta tuota osamaksuelämää en siis ymmärrä .
ap
En tiedä mitä tuossa "osamaksu elämässä" on sellaista, mitä et ymmärrä. - Kaikilla kun ei ole aina vaihtoehtoja, jos tarvitsee saada jokin heti ja säästöjä ei ole, niin vaihtoehtoja ei juurikaan ole. Se mikä tietysti on vähän tylsää on, että usein osamaksulla maksaessa joutuu maksamaan hivenen enempi kuin silloin, jos voisi ostaa "heti" käteisellä tai jos olisi mahdollista ostaa rauhassa ja vertailla eri vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisena ihmisenä ilmainen talousvinkki kaltaisilleni: älkää ostako mitään luotolla/osamaksuilla. Tiedän tunteen, kun turhauttaa säästää ja odottaa ja olisi kiva saada uusia asioita heti eikä myöhemmn. On niin helppo valita sieltä maksutavoista se "osamaksu/joustoluotto" tai mikä vain.
Enkä pidä tätä minään tyhmien ihmisten ongelmana tms. Tiedän tasan tarkkaan, kuinka paljon korko maksaa. Mutta jotenkin siinä ostamisen himossa sitä ei tajua tai halua ajatella. "Kyllä mä pystyn tän maksamaan". Sitten tuleekin se odottamaton meno ja talous on aika veitsen terällä. Mielestäni en edes ole ostellut kovinkaan paljon turhaa, vaan ihan tarpeeseen, mutta aivan liian usein luotolla.
Luottotiedot on tallella (eikä ole koskaan menneet), mutta on toi silti tyhmää hommaa. Vertaisin melkein johonkin addiktioon, pienestä se alkaa ja "ei mulle nyt mitään käy" ja kohta tavasta ostelet kaikkea luotolla ja murehdit tulevaisuutta myöhemmin.
Se tavaraan säästäminen on pieni paha sen rinnalla, miten hyvältä talouden hallinta ja taloudellinen tasapaino tuntuvat. Uskokaa mua!
Eli kun tarvitset pesukoneen, säästät 3 vuotta, jonka aikana et voi pestä koneellistakaan pyykkiä ja ostat sitten 3 vuoden jälkeen pesukoneen kun rahat on säästetty?
Todella uskottavaa...
Vierailija kirjoitti:
Me maksetaan luottokortilla ihan kaikki ostokset, keskimäärin päälle kolmella tonnilla kuussa. Luottokorttilaskussa on siis ruuat, bensat, satunnaiset kampaamo- tai hammaslääkärikäynnit, isommat ja pienemmät kodin hankinnat, alkoholiostokset, ravintolalaskut, vaatteet ja mitä nyt ihminen elämässään tarvitsee. Lennot ja hotellit silloin kun matkustetaan, ja autovuokra. Lasku maksetaan aina kerralla pois niin että mitään korkoja ei tarvitse maksaa.
En ymmärrä ihmisiä, joilla on luottokortti, mutta jotka eivät sitä aktiivisesti käytä.
Kaiken lisäksi luottokortti on turvallisin vaihtoehto kaikista. Pankkikortilla maksaessa rahat menevät tililtä heti, mutta luottokorttilaskusta voi valittaa jos siellä on epäselvyyksiä. Ei tosin koskaan ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä pitäisi käyttää aktiivisesti, en ymmärrä? Minä olen hankkinut luottokortin ainoastaan sitä varten, että sitä tarvitaan esim hotellivarauksiin ja ulkomailla. Muuten minusta on paljon helpompaa käyttää ihan tavallista debit-korttia, kun ei tarvitse jälkikäteen enää maksella laskuja, vaan homma on heti hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
En minä kyllä koskaan ole tarvinnut sitä jousto-ominaisuuttakaan. Ihan osa-aikaisena kaupan kassana olen ja silti olisi varaa maksaa kaikki matkatkin heti, mutta aina sitä maksutapaa ei ole tarjolla, joten silloin on pakko käyttää luottokorttia. Tosi ärsyttävää, kun pitää erikseen maksella jotain muutaman euron tai parin kympin laskuja, kun olisi voinut maksaa saman tien.
Voit maksaa ne ostoksesi sinne luottokorttitilille jo ennen kuin saat siitä laskun.
Ostin Amazonista e-kirjan Kindleen. Aina ei ole kyse säästämisestä, vaan siitä, että haluamaansa asiaa ei saa muulla tavoin kuin luottokortilla.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisena ihmisenä ilmainen talousvinkki kaltaisilleni: älkää ostako mitään luotolla/osamaksuilla. Tiedän tunteen, kun turhauttaa säästää ja odottaa ja olisi kiva saada uusia asioita heti eikä myöhemmn. On niin helppo valita sieltä maksutavoista se "osamaksu/joustoluotto" tai mikä vain.
Enkä pidä tätä minään tyhmien ihmisten ongelmana tms. Tiedän tasan tarkkaan, kuinka paljon korko maksaa. Mutta jotenkin siinä ostamisen himossa sitä ei tajua tai halua ajatella. "Kyllä mä pystyn tän maksamaan". Sitten tuleekin se odottamaton meno ja talous on aika veitsen terällä. Mielestäni en edes ole ostellut kovinkaan paljon turhaa, vaan ihan tarpeeseen, mutta aivan liian usein luotolla.
Luottotiedot on tallella (eikä ole koskaan menneet), mutta on toi silti tyhmää hommaa. Vertaisin melkein johonkin addiktioon, pienestä se alkaa ja "ei mulle nyt mitään käy" ja kohta tavasta ostelet kaikkea luotolla ja murehdit tulevaisuutta myöhemmin.
Se tavaraan säästäminen on pieni paha sen rinnalla, miten hyvältä talouden hallinta ja taloudellinen tasapaino tuntuvat. Uskokaa mua!
Jotkut asiat nyt vaan ovat lähes välttämättömiä, tai niiden avulla saa säästöäkin. Nykyään esim. puhelin tms. nettilaite. Olen päätynyt usein ostamaan osamaksulla, koska haluan todellakin tuotteen heti, ja jos minulla on säästössä se raha, haluan kuitenkin jättää pienen vararahaston muita katastrofeja varten.
Mutta ei ole tainnut olla yhtä osamaksua enempää kerrallaan, joten hyvin on varmaan pysynyt hanskassa.
Ja todellakin puhelimeksi riittää minulla alle parinsadan laite, mitään ökyvehkeitä en ostele missään tapauksessa.
150e tabletin viimeksi ostin osamaksulla, kytkyvehje kun oli, mutta puhelimen ostin kerrankin käteisellä, kun se 70 e oli mahdollista helposti irrottaa eikä tili mennyt ihan nollille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun tarvitset pesukoneen, säästät 3 vuotta, jonka aikana et voi pestä koneellistakaan pyykkiä ja ostat sitten 3 vuoden jälkeen pesukoneen kun rahat on säästetty?
Todella uskottavaa...
Et sitten ole puskurista koskaan kuullut? Minulla hajosi kuukauden sisällä televisio ja puhelin. Ihan hyvin sain molemmat ostettua, kun on vuosien varrella muutaman tonnin saanut laitettua sivuun. En tiedä, mikä voisi olla sellainen hankinta, joka olisi pakko saada heti, mutta johon ei olisi varaa. Ehkä jokin lunnasvaatimus tai äkillinen koko kodin totaalinen tuhoutuminen.
Ei senttiäkään velkaa mihinkään. Ei luottokortteja eikä osamaksuja.
Ostan vain, jos on rahaa. Olen pienituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä pitäisi käyttää aktiivisesti, en ymmärrä? Minä olen hankkinut luottokortin ainoastaan sitä varten, että sitä tarvitaan esim hotellivarauksiin ja ulkomailla. Muuten minusta on paljon helpompaa käyttää ihan tavallista debit-korttia, kun ei tarvitse jälkikäteen enää maksella laskuja, vaan homma on heti hoidettu.
Jos luottokortin korotonta maksuaikaa ei käytä hyväkseen, joutuu makuuttamaan rahaa pankkitilillä. Minä pidän rahani mieluummin osakkeissa tai rahastoissa, jolloin saan niille edes jotain tuottoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit maksaa ne ostoksesi sinne luottokorttitilille jo ennen kuin saat siitä laskun.
No ihan sama. Erikseen se kuitenkin pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luottokortin korotonta maksuaikaa ei käytä hyväkseen, joutuu makuuttamaan rahaa pankkitilillä. Minä pidän rahani mieluummin osakkeissa tai rahastoissa, jolloin saan niille edes jotain tuottoa.
No ehkä olen sitten vähän tyhmä, kun en jaksa muutamasta satasesta saatavan tuoton takia lähteä siihen visalaskurumbaan. Minulle riittää nykyisetkin rahastotuotot.
Teen isot yllättävät hankinnat (esimerkiksi pesukone hajonneen tilalle) luottokortilla, ja maksan luottovelan pois niin pian kuin pystyn. Yleensä kahden seuraavan kuukauden palkasta saa säästettyä riittävän summan velan maksuun. Osamaksulla en osta mitään. Sisareni ottaa huonekaluihin ja lomamatkoihinkin joustoluottoa. Minun on tällaista elämäntyyliä vaikea ymmärtää. Uudesta sohvasta ja lomamatkasta nauttii enemmän, kun niihin on säästänyt rahat etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottokortti ei ole sama kuin osamaksu ellei sitten jätä osaa laskusta maksamatta.
Pitänee vähän tarkentaa itse kullekin. Luottokortti itsessään ei siis ole paha ja ymmärrän vallan hyvin sen - on hyvä olla joku toimiva vaihtoehto aina mukana. Enkä pidä osamaksua ja luottokorttia samana asiana.
Mutta, kuten siskonikin tapauksessa, he lyhentävät myös luottokorttia kaikkien osamaksuosien ohella vain jonkun muutaman kympin kuussa, eli sellaista luottokorttielämää en ymmärrä.
Toki jos sen maksaa kuun lopussa kerralla pois niin siinähän ei ole vikaa, mutta tuota osamaksuelämää en siis ymmärrä .
ap
En tiedä mitä tuossa "osamaksu elämässä" on sellaista, mitä et ymmärrä. - Kaikilla kun ei ole aina vaihtoehtoja, jos tarvitsee saada jokin heti ja säästöjä ei ole, niin vaihtoehtoja ei juurikaan ole. Se mikä tietysti on vähän tylsää on, että usein osamaksulla maksaessa joutuu maksamaan hivenen enempi kuin silloin, jos voisi ostaa "heti" käteisellä tai jos olisi mahdollista ostaa rauhassa ja vertailla eri vaihtoehtoja.
Eiös ap kirjottanu alotuksessaan, että sisko käytännössä haaskaa rahat mööpeleihin ja harrastuksiin eli kun ei ole varaa kerralla niin maksaa kaiken osissa vaikka lapset näkee nälkää? Onko ne uuet mööpelit elämän välttämättömyyksiä? (Joku niitä elämän välttämättömyyksiä kysy jossain kommentissa) Itellä on luottokortti hätätapauksia varten tyyliin silloin kun perus visa electron ei toimi syystä x (se on ihan vallankin hyvä normaaliin elämään, eipähän tule tuhlattua liikaa), mutta jotain aivan turhien esim. mööpeleitten ja hifistelykodinkoneiden ostoja _varsinkaan_ osamaksulla en itekään ymmärrä. Jos osaa käyttää luottokorttia ja osamaksujakin viisaasti, eikait kukaan oo väittänytkään, että siinä olisi jotain ongelmaa.
Luottokortti on joissakin asioissa todella kätevä asia (hotelli-, matkavaraukset, nettiostokset turvallisilla siteilla), mutta on todella ikävää jos lähtee sille tielle, että ulkokultaiset asiat merkitsee niin paljon, että ne hankitaan netttikauppojen luotoilla tai visalla. Todella lyhytnäköistä. Elämää kuilun reunalla. Itse pyrin lyhentämään koko visalaskun kerralla, tosin aina se ei onnistu. Muuta kulutusluottoa ei ole.