Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oli muuten viimeinen kerta, kun kutsun vegaanipariskunnan meille syömään!

Vierailija
13.09.2017 |

Meillä oli eilen vegaanipariskunta syömässä. Tuttu pariskunta, mutta alkaneet vegaaneiksi vasta pari kuukautta sitten. Mies oli ennen sekasyöjä, nainen lakto-ovo-pesco-kasvissyöjä. Nyt kumpikin vegaaneja.

No. Tiesin tämän ja tottakai siis tarjoilut olivat vegaanisia. Mutta voi luoja kun ruoanlaittoon meni aikaa!! Piti kuoria, raastaa, liottaa, pilkkoa, nyppiä ja repiä niin hirveitä määriä kasviksia ja yrttejä, että minulta meni viisi tuntia ruoanlaittoon. VIISI!

Tarjolla oli ruokaisaa salaattia (mm. tuoreita yrttejä, kikherneitä, paljon pilkottavaa, suikaloitavaa ja raastettavaa) sekä porkkana-kukkakaalipaistosta, kasvispyreetä ja vegaanista leipää. Jälkiruoaksi raakasuklaakakku.

Olisi varmaan helpommallakin päässyt, mutta enpä ollenkaan tajunnut etukäteen. Meni eilinen päivä keittiössä :(

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuorimisiin, pilkkomisiin jne. muutenkin menee hetki aikaa, tekee sitten vegaaniruokaa tai ei-vegaaniruokaa. Esim. Chocochili-blogissa on vaikka mitä ihania ohjeita eikä läheskään kaikkiin mene aikaakaan kovin kummoisesti.

Vierailija
2/22 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on ollut kiireinen päivä näitä vegaaniketjuja perustellessa. Montako on vielä tulossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että näit vaivaa - pariskunta toivottavasti osaa arvostaa sitä.

Mutta voi tuon tehdä niin paljon helpomminkin; Couscousta, salaattia ja valmista falaflia. Siihen kaveriksi soijajugusta tehty tsatsiki, aikaa menee vartti. Jälkkäriäkin löytyy valmiina vaikka ja mitä oreo-kekseistä jätskiin.

Vierailija
4/22 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi rassukkaa.

Olen varmaan kamala emäntä. Vegaanille varmaan tarjoaisin salaattia (jota meillä on aina muutenkin), ja ihan kaupan vegaanileipää (jos semmoista on?) ja kaupan vegaanipöperön, mitä se sitten onkin. Ihan niin kuin keliaakikot meillä saa kaupan leipomuksia, jos ovat etukäteen ilmoittaneet tulostaan. Varalla en moisia pidä. Joskus leivoin itse gluteenittomilla jauhoilla, mutta enpä ole oman keittiöni gluteenittomuudesta niin satavarma, että ei mitään kontaktia vehnäjauhoon tms. syntyisi - sitten niitä jauhoja jää olemaan kaappiin ja kontaminoitumaan.

Ei elämästä tartte tehdä niin vaikeeta.

Sitte voi tietty ehdottaa että tehdäänkö yhdessä ruoat, kerro mitä tuon kaupassa, kun mulle toi vegaanius on vähän uutta.

Vierailija
5/22 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla on ollut kiireinen päivä näitä vegaaniketjuja perustellessa. Montako on vielä tulossa?

Niinpä, tyypin tunnistaa viimeistään näistä lakto-ovo-pesco-kasvissyöjä-sepustuksista. Ap:lle tiedoksi, että hyväkin vitsi naurattaa vain kerran.

Vierailija
6/22 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olin ensimmäistä kertaa vegaaniruokaa tekemässä. Teen aina kaiken ruoan alusta asti itse, jos pyydän vieraita meille syömään. En vain ollenkaan tajunnut, miten järkyttävän kauan menee kaiken kasvismäärän valmistamiseen. Mikään ei ollut valmista, vaan joka ikinen porkkana piti kuoria, suikaloida, raastaa tai paloitella erikseen. Ihan jo kahdenkin yrittipuskan nyppimiseen meni aikaa! 

Mikään ei ollut edes vaikeaa, mutta tuo aikaa vievä kuoriminen alkoi neljän tunnin kohdalla jurppia jo tosissaan.

Jatkossa tarjoan jotain puolivalmista. Tai mennään ravintolaan.

ap

Vierailija
7/22 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä on kylläkin ensimmäinen vegaaniketjuni ikinä tällä palstalla.

ap

Vierailija
8/22 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siiiiiis ihan itse oot menusi valinnut ja nyt valitat siitä??? Itseäsi sun tässä pitää syyttää. Helpompiakin maukkaita ohjeita löytyy.

Vierailija
9/22 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan liharuokiinkin kyllä tavataan laittaa vaikka mitä kasviksia ja sama aika menee niiden pilkkomiseen. Ei vaivalloisuus ole mikään vegaaniruoan ominaisuus, vaikka ap kuinka haluaisi tässä antaa sellaisen kuvan. Ihan oma vika että valitsee tehdä sellaista ruokaa joka vaatii paljon pilkkomista. Ensi kerralla valitse paremmin.

Vierailija
10/22 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran joku helppo laatikkoruoka, vihreä salaatti ja tuoreita hedelmiä jälkkäriksi. Ei sitä tarvitse tehdä vaikeaksi.

Vierailija
11/22 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tässä on nyt ongelmana vegaanius? Minusta ongelma näyttäisi olevan se, että valitsit työläitä ruokalajeja tarjottaviksi. Kokeneena ruoanlaittajana reseptin nähdessäsi varmasti osaat arvioida, kuinka hankalaa tai hidasta ruoan valmistus on. Kymmentä eri kasvista sisältävän salaatin ainesten pilkkominen kysyy aikaa ja hermoja riippumatta siitä, syökö salaattia vegaani vai sekasyöjä. On olemassa paljonkin vegaanisia ruokalajeja, joiden valmistus on nopeaa ja helppoa.

Vierailija
12/22 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, olin ensimmäistä kertaa vegaaniruokaa tekemässä. Teen aina kaiken ruoan alusta asti itse, jos pyydän vieraita meille syömään. En vain ollenkaan tajunnut, miten järkyttävän kauan menee kaiken kasvismäärän valmistamiseen. Mikään ei ollut valmista, vaan joka ikinen porkkana piti kuoria, suikaloida, raastaa tai paloitella erikseen. Ihan jo kahdenkin yrittipuskan nyppimiseen meni aikaa! 

Mikään ei ollut edes vaikeaa, mutta tuo aikaa vievä kuoriminen alkoi neljän tunnin kohdalla jurppia jo tosissaan.

Jatkossa tarjoan jotain puolivalmista. Tai mennään ravintolaan.

ap

Kerrotko nyt viimeinkin, mitkä ruokalajit laitoit, kun kerran tekemistä oli noin paljon?

Vierailija
13/22 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Respektiä aloittajalle! Tottakai kun kutsutaan kavereita syömään, pyritään tekemään mahdollisimman hyvää. Niin minäkin teen kaiken alusta lähtien. Ja se todella vie aikaa! Varsinkin vie aikaa, kun ensi kertaa kokkaa erikoisruokavaliota, niin joutuu samalla opettelemaan kaikenlaista uutta.

Niin minäkin aloitin kokkaamaan olosuhteiden pakosta vegaaniruokaa, että siitä tulisi täysipainoista, mahdollsimman monia eri kasviproteiineja sisältävää hyvänmakuista ruokaa. Uutta piti opetella, alkaen vegaaniliiton sivuilta, sekä ravintotietouden opiskelemista.

Onneksi nyt vegaanipöperöiden kokkaaminen sujuu. Ja vegaaniliiton sivuilta voi tosiaankin googlettaa tuotteita, joista voi jotain kiireessä oikaista.

Sun menu kuulosti tosi hyvältä, kiitos vinkeistä!

Vierailija
14/22 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kutsua syömään, vaan sen sijaan iltaa viettämää. Tarjolle sipsejä ja kaljaa, ne kun on vegaanisia.

Vierailija
15/22 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olisin laittanut esim.

kasvispastaa -helppoa kuin heinänteko, esim. kantarellipasta olisi ollut vallan ajankohtaista TAI

tortilloja kasvistäytteillä: esim. guacamolea, salsaa, suolapähkinöitä, salaatinlehtiä/tomaattia/sipulia, papuja

TAI kasvispataa ja riisiä (pataan esim. linssejä, sipulia, tomaattimurskaa, mausteita, kesäkurpitsaa jne.)

vegaanileipä: mikä tahansa leipä mihin ei ole käytetty maitoa, voita tai munia. Esm. patonki tai ihan perus sämpylät, saa kaupasta tai helppo tehdä etukäteen pakkaseen

Jälkiruokakakun voi hyvin tehdä edellisenä päivänä, ehtiipähän maut tasoittua.

Jos harrastat yhtään ruuanlaittoa, osannet arvioida etukäteen miten paljon eri tyyppisten ruokien valmistukseen menee. Ei ruuasta tee helppoa se että siinä on eläinkunnan tuotteita, ihan itse valitsit ruokalajit joihin olisi kuulunut hirveästi silppuamista vaikka olisit tehnyt juustosalaattia, kasvispaistoksen seuraksi pyreen sijasta possunpaistin tai ei-vegaanisen hyydykekakun.

Vierailija
16/22 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään hirveästi ruuanlaitosta. Teen ja etsin jatkuvasti uusia reseptejä. Työläitä ja monimutkaisia kans. Ja joo myös vege versioita. Teen itse leivät sun muut. Teen myös usein gluteenitonta tai hiilartonta eli muokkailee reseptejä. mietin millä voisi korvata eri juttuja.

Ja silti ei ikinä koskaan ole mennyt viittä tuntia tekemiseen tai valmisteluun. Ei edes monen ruokalajin illalliseen.

Uunissa voi kyllä ruokahautua parhaimmillaan yön yli. 5 tunnissa kuoris porkkanat jo koko kompanialle. Syys ei siis ole ruuassa vaan sen onnettomassa tekijässä.

Vierailija
17/22 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mulla meni TUNTI siis kokonainen TUNTI.

Vierailija
18/22 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö suurin osa kaupan leivistä ole vegaanileipiä? Vinkki raakakakut tehdään aikaisemmin pakastimeen. Pakkasen kautta ne kuitenkin on laitettava.

Ps.saisinko tuon raakasuklaakakun ohjeen? Ei tule usein vastaan.

Vierailija
19/22 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et siis ap käytä omassa ruuanlaitossasi monipuolisesti kasviksia? Millaista ruokaa oikein normaalisti syöt?

Vierailija
20/22 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan auennut minulle. Vaikka syön lihaa, niin syön myös niitä pilkottavia kasviksiakin ja liotettavia papuja. Tykkään liharuuista, joita haudutetaan monta tuntia. Ja miksi yrttejä tulisi vain kasvisruokaan? Myös ns. tavallisten leipomusten tekoon menee aikaa.

Jos minulle tulee illallisvieraita, aloitan valmistelun joskus jopa pari päivää ennen ja helposti menee aikaa viisi tuntia tai enemmänkin, vaikka ihan sekaruokaa teen. 

Toki jos käsitys sekaruokavaliosta on, että paistetaan lihapala pannulla ja lyödään muusi kylkeen ja ostetaan valmiskakku Prismasta, niin onhan se sitten helppoa... Tuolla tavalla olisi syntynyt kyllä pikainen vegaaniateriakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän