Surkea perehdytys töissä
Siis mitä ihmettä. Olen töissä ihan kädetön koska perehdytys ontuu. Sellainen työ, ettei mitään saumaa osata, jos ei neuvota. Esimies sanoo, että tuu vaan kysymään jos kysyttävää, ja että kaikilta voi kysyä. Mutta onko tämä nyt jotenkin retorista, koska fakta on se, ettei mulla muuta ookkaan kun kysyttävää, tarvitsisin ihan jonkun perehdytysjakson erikseen. Mua on ruvennut ahdistamaan, että pitäisikö mun tietää jotenkin enemmän automattisesti ja että oonko ihan idiootti kun en osaa. Ehkä en vaan sovellu alalle. Mitä kandeis tehdä :(
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
IT-puolella on ollut esimerkiksi sellaisia ongelmia, että koskaan ei avattu joko perusteellisesti tai edes oikein sitä, miksi jokin asia tehdään tietyllä tavalla, kun asialle on lukuisia vaihtoehtoja, mutta vain yksi tapa käy eri tilanteissa. Tai mitä kaikki vaihtoehdot ovat. Ja tiedot pystyi saamaan selville vain töistä. Muistiinpanoissakin oli väärää tietoa. Aloitin työt sillä asenteella, että parasta antaa jonkun kertoa, miten asiat oikeasti tehdään, mutta myöhemmin tajusin, että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin saada jotain järkeä työhön itse jotain kautta. Monet asiat tulivat esiin kiertotietä. Nykyisin homma on hioutunut, mutta aikaa meni tarpeettoman paljon hukkaan aluksi ja se epäselvyys koetteli motivaatiota.
It-alalla on aika tavallista, että perehdytys on heikkoa. Toisaalta alalle hakeutuvilta edellytetään loogista ajattelukykyä sekä ongelmanratkaisutaitoja. Tästä syystä voidaan olettaa, että uusi työntekijä voi ihan itsekin etsiä vastaukset kysymyksiinsä eikä kysyä kaikkea muilta. Työssä tarvittaviin ohjelmistoihin annetaan käyttäjätunnukset (jos niitä tarvitaan) ja oletetaan, että jos työntekijä ei jotain sieltä osaa, hän voi lukea helpeistä. Tai vaikka katsoa Googlesta. Olen ohjelmoinut urani aikana useilla eri kielillä ja missään työpaikassani ei ole koskaan neuvottu minkään sovelluskehittimen käyttöä. Aina ne on pitänyt opetella itse, samoin kuin käytetty ohjelmointikielikin. Pienemmissä firmoissa asennat kaikki tarvitsemasi ohjelmatkin itse ja jos asennuksissa menee jotain pieleen, selvität ja korjaat ongelman ilman muiden apua. Toki voi kysyä, onko joku työkaveri törmännyt samaan ongelmaan, mutta jos ei ole, joudut pärjäämään yksin.
Ei Suomi ole ainoa paikka, jossa perehdytys on retuperällä. Sanoisin, että riippuu enemmän firmasta. Parhaat perehdytyskeinot, jotka omalle kohdalle on osuneet:
- Kaksi tyyppiä; toinen perehdyttää, toinen on kaveri. Perehdyttäjä vastaa vain tehtäviin riittyvistä jutuista, kaveri taas on se, joka näyttää miten hälytykset, kopiokoneet jne. toimii, missä on vessa. Kaverilta voi kysyä kaikki typerimmät kysymykset. Näin taakka jakautuu ja kaverin ei tarvitse tietää kaikesta kaikkea.
- Viimeksi taloon/tiimiin tullut perehdyttää, koska tällä on paremmin muistissa, mitä kaikkea kannattaa oppia ja millä ei ole merkitystä. Vanhat patut saattaa opettaa juttuja, jotka on vaan "aina tehty näin".
- Perehdytettävä dokumentoi samalla kun oppii. Vaatii vähän enemmän aikaa, mutta seuraavalla kerralla olennaiset tiedot on jo olemassa.
Kaiken A ja O on tietenkin, että tehdään etukäteen suunnitelma vaikka tiimin kesken siitä, mitä perehdytykseen edes kuuluu. Ihan paperilla siis. Ja että kaikki tietää, mitä uusi tyyppi tulee tekemään.
Opettelen uusia työtehtäviä ja kukaan ei ehdi opettaa tai neuvoa ja ei jaksa vastata kysymyksiin jotta työn voi tehdä. Jätän tekemättä kun ei ole enään mitään muuta keinoa. Kaikki keinot ja vaihtoehdot olen tehnyt. Sitten sanotaan että ei voi jättää. Mielenkiintoinen perehdytys.
Eilen irtisanoin itseni keväällä vastaanottamastani työstä. En missään ole törmännyt niin heikkoon työhön perehdytykseen kuin tässä nyt taakse jäävässä työssäni.
Suomalaisen työn hintaa päivitellään ja moititaan kalliiksi. Mutta todellinen ongelma on heikko tuottavuus jota erityisesti ylläpitää kehnot esihenkilöt ja mitätön perehdytys työtehtäviin.
Minulla on kaksi esimiestä. Tehtävänkuvani on toimistotyötä mutta laajoja kokonaisuuksia. Tein virheen, koska minulla ei ollut lakimiehen tutkintoa taskussa ja lexiä pöydällä. Eikä kukaan ollut kertonut. Yhden esimiehen kommentti oli tyyliin että kyllä se entinen avustaja osasi tämän tehdä. Moni asia on samaan tyyliin sössitty ekan kuukauteni aikana. Valitettavasti en omaa telepaattisia kykyjä jotta olisin voinut siirtää 15 vuotta kyseistä työtä tehneen henkilön tietoja itseeni. Olen alkanut etsiä uutta työtä.
Nostan tämän koska itsellä irtisanoutuminen ollut pohdinnassa yli kuukauden jo. Mun perehdytys kesti noin kuukauden mitä arvostin alkuunsa ja sehän olisi ollut enemmän kuin tarpeeksi peruskaura-työssä. Nykyinen työ on kuitenkin asiantuntija-tason tehtävä (minun ensimmäinen sellainen) ja pitää sisällään tosi laajoja kokonaisuuksia, mutta samalla tosi pikkutarkkojakin asioita. Ja olen näistä asioista yksin vastuussa.
Voin toki kysellä neuvoa ja saan toki hyviä neuvoja myös joskus, mutta esim. pomoni tsekkasi ulos eräästä projektista sanoin "mun ei varmaan kannata olla siinä enää mukana, koska en tajua niistä asioista mitään". En tajua muuten minäkään ja jäin ihan yksin koko jutun kanssa. Ja monet asiat eivät vaan ole kenenkään tiedossa, koska ihmisiä on siirtynyt pois muihin hommiin tai kaikki on niin kiireisiä, ettei niillä ole aikaa alkaa selvittämään ja neuvomaan aloittelijaa isoissa kokonaisuuksissa. Ja neuvot työkavereilta on välillä sellaisia "kato se ja se sivu intrasta", vaikka oon juuri tankannut kyseisiä intran sivuja viimeisen tunnin enkä löytänyt vastausta asiaan siellä ja sit masentaa kun en tajunnut sanoa alkuunsa, että tottakai oon jo yrittänyt hakea sieltä jo tietoa. Opin parhaiten itse selvittämällä, mutta on alkanut loppua aivokapasiteetti kun aivot on kuukausikaupalla joutuneet käsittelemään uusia asioita ja oon vieläkin ihan ulalla. Toisaalta myös kiire haittaa tässä, ei ehdi syventymään sillä lailla kun toivoisi.
Eli voisin itse sanoa, että mun perehdytys oli itseasiassa ok, mutta sen jälkeiset kuukaudet ovat ontuneet aika pahasti. Kahta henkeä lukuunottamatta työkaverit on olleet samassa työpaikassa 10-15v tai tehneet samanlaisia työtehtäviä muualla vuosia ja aika usein tuntuu, ettei heillä ole hahmotuskykyä siihen että miten paljon tämä työ vaatii aloittelijalta. En yhtään ihmettele, että kaksi edeltävää henkilöä tässä pestissä ovat irtisanoutuneet myös..
Meillä on perehdytys ihan hanurista, kiireen ja kiristettyjen tehokkuusvaatimusten takia. Töitä pitää tehdä enemmän ja nopeammin, kokoajan pienemmällä väellä. Siihen lyödään koulutettava sekaan niin eihän siitä mitään tule. Sen kyllä työkaverit kertoo uusille että näin meillä tänään ja kysy vaan rohkeasti. Kaikki auttaa uutta ja toisiaan ja yleensä tulee hyvä. Mutta kyllä se syö voimia ja jos se uusi on hitaampi oppija niin jossain vaiheessa loppuu se auttaminen kun yksi on ylimääräinen taakka muille.
Monenko päivän perehdytyksellä teidät on jätetty yksin vastuuseen koko putiikista? Siis ettei koko talossa ole ketään muita kuin sinä, korkeintaan puhelinyhteys esimieheen ja hommat ihan täysin erilaisia mitä olette aiemmin tehneet?
2 x 2h perehdytys. Läppäri ja kännykkä käteen, ja työniloa. Ikinä vastaavia työtehtäviä tehnyt kyseisessä kunnassa. Lopetin työt. Työnmäärä valtava, työntuki olematon.
Taas nainen joka on valehdellut työhaastattelussa!
Asiantuntija EI TARVITSE mitään ihme pErEhdYtYstÄ! Talon säännöt annetaan usein paperilla ja se riittää.
Naiset eivät osaa tehdä mitään ennen kuin joku mies on näyttänyt eteen.
Töhnää skannerissa wrote:
Minulla on kaksi esimiestä. Tehtävänkuvani on toimistotyötä mutta laajoja kokonaisuuksia. Tein virheen, koska minulla ei ollut lakimiehen tutkintoa taskussa ja lexiä pöydällä. Eikä kukaan ollut kertonut. Yhden esimiehen kommentti oli tyyliin että kyllä se entinen avustaja osasi tämän tehdä. Moni asia on samaan tyyliin sössitty ekan kuukauteni aikana. Valitettavasti en omaa telepaattisia kykyjä jotta olisin voinut siirtää 15 vuotta kyseistä työtä tehneen henkilön tietoja itseeni. Olen alkanut etsiä uutta työtä.
Tein virheen IIIK AAPUAAAA KAUHEAAA😫😭
#naiset
#suorittajat
Mitäs jos te akat ihan itse katsoisitte miten asiat tehdään? Mitä jos käyttäisitte luovuutta? Olisitte kerrankin oma-aloitteista?
Mitäs itse ajattelisitte työpaikasta jossa heti kun esimies on lopettanut kertomasta mitä työhön sisältyy ja poistunut paikalta, työkaverit sanovat että unohda kaikki mitä esimies juuri äsken sanoin ja me kerromme mitä työhön oikeasti kuuluu...
Minäkin olen it-alalla ja hyvin usein on ollut tilanne, ettei asiasta neuvoja itsekään tiedä, miksi asia A tehdään tavalla X ja asia B tavalla Y. On vain opeteltu ulkoa asioita, mutta jäänyt ymmärtämättä syyt, miksi toimitaan juuri tietyllä tavalla. Mä taas olen niin hattara-aivo, että ei mun muistissani pysy miljoonat asiat, jos en ymmärrä niitä. Itse tutkimalla ja penkomalla löytyy lopulta syykin ja asia pysyy muistissa paremmin, kun ymmärtää asian. Yleensä siinä penkomisen aikana löytyy muutakin mielenkiintoista ja muita asioita selittävää.