Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laihduttamisen vaikeus

Vierailija
12.09.2017 |

Haluaisin kertoa tarinani/ongelmani, jos olisi muita samassa tilanteessa olevia/olleita. Ja jos saisi vähä tsemppiä tähä.

Olen 25-vuotias nuori nainen ja paino lähentelee noin 100 kg. Lihoin noin 25 kg ennen kuin sain diagnoosin kilpirauhasen vajaatoiminnasta noin 3 vuotta sitten. Ja olen aina ollut todella herkkä lihomaan, eikä se rakkaus suklaata kohtaan paranna tilannetta yhtään. Nyt olen lihonut tuosta 25 kg viel 10 kiloa ja olo alkaa olla tosi epätoivoinen. Tarvisi motivaatiota ja energiaa laihduttaa mutta seuraavat asiat hiemat haittaavat sitä. Olen melko varma että minulla on refluksitauti, ja tuntuu että nyt lihomisen myötä närästää joka päivä ja epämukava olo tuolla vatsan seudulla. Olen toimistotyössä, niin tuntuu että kireät housut oikein kiristää mahaa joka sitten aiheuttaa sekin närästystä. Närästys tulee ihan vaikka hedelmistä, pähkinöistä ihan kaikesta terveellisestä mitä yritän syödä välipalaksi että söisin riittävän usein ja kevyesti. Pitäisi varmaan mennä lääkäriin, mutta en jotenkin uskalla, koska en tahtoisi tähystykseen tai ainakaan siihen leikkaukseen. Voikohan painoa pudottamalla saada refluksin kuriin?

Sitten en voi juosta, koska se aiheuttaa närästystä, kuntosalilla punnertaminen aiheuttaa myös närästystä. Tykkään kyllä treenata tosi kovaa sitten kun saan itseni liikkeelle, mutta useasti minulle tulee treenin jälkeen todella huono olo siitä kun olen treenannut rajusti. Tätä samaa on tullut kun joskus juoksin lenkkejä esim 12 km, niin treenin jälkeen tyli niin huono olo että pakko oksentaa tai nukkua..

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa,

Itselläni on refluksioireita ja ne pahentuvat kun syön suklaata, lääkärin mukaan aiheuttavat lihasten rentoutumista. Myös kahvin juonti ja tupakointi pahentavat oireita, tosin itse en näitä nauti. Alkoholista ja raskaista ruuista tulee myös oireita mutta nämä tuskin tulevat yllätyksenä.

http://www.tervevatsa.fi/naeraestys/

Ylipainon pudottamisen pitäisi helpottaa refluksiin. 

Omia oireitani on osittain helpottanut myös fodmap-ruokavalion noudattaminen, en osaa sanoa onko siitä juuri sinulle hyötyä mutta suosittelen kokeilemaan. Fodmap-hiilareita olen rajoittanut jättämällä pois esimerkiksi raa'at kasvikset, osan pähkinöistä, herneet ostan vaan liotettuina (osalle tämäkään ei kuulemma toimi), possun lihan ja muun rasvaisen lihan olen jättänyt täysin pois. Suosin pitkään haudutettuja kasvisruokia joissa rasvan määrä on vähäistä ja se on yleensä kasvisrasvaa.

Treenaamisen (vähäisen sellaisen, en ole mikään treenihirmu) ajoitan ruokailujen mukaan : pari tuntia syömisestä on toiminut itselläni. En myöskään juo treenin aikana edes vettä paljon, mitä rankempi treeni sitä todennäköisemmin refluksioireet palaavat, tosin hetkittäisesti. Huom tämä siis vain oma kokemukseni. Vähiten oireita tulee kevyestä lenkkeilystä.

Toivottavasti tästä on jotain hyötyä :)

Vierailija
2/9 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kivasta vastauksesta! Kahvin jätin jo pois kun se pahensi sitä iltapäivällä tulevaa närästystä. Tupakkaan en onneks myöskään käytä. Tuosta suklaata pitäisi siis vähentää kyllä. Luulin että siinä aiheuttaa närästystä vain sen rasvaisuus, joten kiitos uudesta infosta :)

Olen myös huomannut että raa'at vihanneks ei sovi minulle. Kerran ajattelin että olen terveellinen ja syön raakaa kukkakaalia, ai että mikä närästys tuli :( Pitää tutustua tuohon foodmap-juttuun. En kovasti haluaisi perusruokia rajottaa, mutta varmaan ainakin nyt painonpudotuksen ajaksi olisi hyvä.. Alle 75kg minua ei ikinä närästänyt.. Sillon nuorempana.

Treeniä ei ole kiva rajottaa kun paras fiilis tulee kun tekee kunnolla ja laittaa itsensä koville. Vettä olen juonut treenin aikana paljon että aineenvaihto olisi kunnolla päällä, mutta ehkä sitä voisi hieman rajottaa... Kiitos vielä vastauksesta, tästä sain uusia ajatuksia refluksin suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan hiivasyndroomaa (candida albicans).

Vierailija
4/9 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ylipainoa oli vähemmän kuin sulla, mutta pahoja närästysoireita silti ja samalla suolen kanssa oli pulmaa. Vaivaa helpotti maitotuotteiden (piimä, jugurtti) nauttiminen iltaisin ja aamuisin. Lisäksi liikunta tehostaa suolen toimintaa, joten lekurin suosituksesta aloin kävelemään pitkiä (5-10 km) kävelylenkkejä 3-5 kertaa viikossa. Liikuntaa vihaavana tämä oli se lähes ainoa liikuntamuoto, jota jaksoin tehdä ilman suurta vastenmielisyyttä.  Löysemmät vaatteet arkeen ja pikkuhiljaa oireet alkoivat helpottamaan. 

Aluksi lääkäri määräsi minulle myös tehokkaat happosalpaajat (vai miksi kutsutaan), mutta nekin jäivät noin 5 kk jälkeen pois. Ja tähystyksiin on pitkät jonot, jolloin leku ei määrää sinua kovin nopeasti sinne vaan eka katotaan auttaako lääkkeet ja ruokailutottumusten muuttaminen. Eli rohkeasti vaan lääkäriin, närästys jarruttaa pahasti kulkemista.

Stemppiä. :)

Vierailija
5/9 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole paino-ongelmia, mutta olen silti laihtunut huomattavasti foodmap ruokavaliolla. Lääkäri suositteli minulle foodmappia suolisto-oireiden vuoksi. Rakastan suklaata ja leivonnaisia, mutta koska nyt vältän mm. maitotuotteita ja vehnää, en voi juurikaan syödä valmiita herkkuja. Itse leivon mm.gluteenittomia ja maidottomia kakkuja, mutta onneksi ei ole mahdollisuutta leipoa päivittäin, niin herkkujen syöminen on vähentynyt huomattavasti. Suosittelen todellakin kokeilemaan, voihan olla että ruokavaliolla saat tuplahyödyn: närästys vähenee ja paino putoaa.

Vierailija
6/9 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä!

Kilpirauhansen vajaatoiminnan takia minulla tuo aineenvaihdunnan/suoliston toiminnan ylläpitäminen vaatii kyllä hieman töitä. Juuri tuo liikunta on auttanut tehostamaan suolta. Jos elän sitä minulle normaali pullamössöelämää, niin isolla hädällä käyn 2krt/vk. Visiblinin käytöllä, terveellisellä ruualla ja liikunnalla saan suolen toimimaan melkein joka päivä.

Mutta tosiaan taidan paneutua tuohon foodmappiin tänään ja katsoa olisiko siitä apua. Harmittaa olla nuori ja näin ylipainoinen, kun mahdollisuudet olisi paljon terveellisempään elämään. En ole edes kellekkään lähimmäiselle kehdannut kertoa että painan yli 100 kg. Jotenkin naisena yli kolminumeroinen paino on todella häpeällistä..

Vierailija
7/9 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kivasta vastauksesta! Kahvin jätin jo pois kun se pahensi sitä iltapäivällä tulevaa närästystä. Tupakkaan en onneks myöskään käytä. Tuosta suklaata pitäisi siis vähentää kyllä. Luulin että siinä aiheuttaa närästystä vain sen rasvaisuus, joten kiitos uudesta infosta :)

Olen myös huomannut että raa'at vihanneks ei sovi minulle. Kerran ajattelin että olen terveellinen ja syön raakaa kukkakaalia, ai että mikä närästys tuli :( Pitää tutustua tuohon foodmap-juttuun. En kovasti haluaisi perusruokia rajottaa, mutta varmaan ainakin nyt painonpudotuksen ajaksi olisi hyvä.. Alle 75kg minua ei ikinä närästänyt.. Sillon nuorempana.

Treeniä ei ole kiva rajottaa kun paras fiilis tulee kun tekee kunnolla ja laittaa itsensä koville. Vettä olen juonut treenin aikana paljon että aineenvaihto olisi kunnolla päällä, mutta ehkä sitä voisi hieman rajottaa... Kiitos vielä vastauksesta, tästä sain uusia ajatuksia refluksin suhteen.

Jos syö t suklaata niin, että on varaa vähentää, niin siinähän tuleekin jo syy siihen laihtumisen vaikeuteen.

Kun pitäisi jättää pois kaikki tuollainen ylimääräinen, muuten menee itsensä huijaamiseksi.

Itse olen kuukaudessa laihtunut 5kg normaalipainon sisällä (joka vaikeampaa, kuin ylipainosta laihduttaminen), mutta vaatinut tarkkuutta ruokavalioon. En syö suklaata, karkkeja, leivoksia, sipsejä tms. Sen sijaan terveellistä, kasvispainotteista ruokaa. Tätä ruokaa otan myös mukaan jos lähden johonkin, jotten saa piilokaloreita ravintolaruoista.

Säännölliset ruoka-ajat myös hyvin tärkeät, koska nälkäisenä niitä roskaruokia tulee himoittua.

Vierailija
8/9 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laihduttamisen yhteydessä tosiaan suklaata pahemmin syö. Oli ehkä hieman harhaanjohtajaa, kun oikeastaan tuohon refluksi asiaan vastailin siitä suklaasta. Hieno saavutus tuo 5 kg! :)

Torstaina 7.9. aloitin terveellisemmän elämän, mutta sitten sunnuntaina ja maanantaina hieman lipsui. Paino ei ole kyllä mihinkään liikahtanut, mutta ehkä saa syyttää itseään noista lipsahduksista.. Eli huomenna tulee viikko täyteen ja painoa oli tänä aamuna 200 g enemmän kun torstaina.. Ei meinaa motivoida, mutta ei voi luovuttaakkaan...

Vierailija
9/9 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos syö t suklaata niin, että on varaa vähentää, niin siinähän tuleekin jo syy siihen laihtumisen vaikeuteen.

Kun pitäisi jättää pois kaikki tuollainen ylimääräinen, muuten menee itsensä huijaamiseksi.

Itse olen kuukaudessa laihtunut 5kg normaalipainon sisällä (joka vaikeampaa, kuin ylipainosta laihduttaminen), mutta vaatinut tarkkuutta ruokavalioon. En syö suklaata, karkkeja, leivoksia, sipsejä tms. Sen sijaan terveellistä, kasvispainotteista ruokaa. Tätä ruokaa otan myös mukaan jos lähden johonkin, jotten saa piilokaloreita ravintolaruoista.

Säännölliset ruoka-ajat myös hyvin tärkeät, koska nälkäisenä niitä roskaruokia tulee himoittua.

Jännä, miten tämäkin saa miinusta. Kun tosiasia on, että useimmiten se mystinen "miksi en laihdu" -tila johtuu siitä, että vedetään liikaa niitä kaloreita. Laihduttaessa on todella vaikea arvioida, minkä verran voit syödä niitä sattumia, jotta paino pysyisi silti laskussa. Ja koska herkut sisältävät paljpn kaloreita, vaje voidaan yrittää saada vähentämällä kunnon ruoan määrää = nälkä = entistä suurempi makeisten/roskaruoan himo.