Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sana, jonka merkitystä et tiedä vieläkään/ole varma?

Vierailija
12.09.2017 |

Ja jos esim. sanasta on monta versiota mitä voi tarkoittaa. Itsellä

-Syytikka (vai syytikkä)
-manowääri (vai vaari)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Talkoot" on suurin mysteeri. Oon ymmärtänyt, että se meinaa rikkaiden rikastuttamista ilman korvausta samalla omastaan tinkien, mutta eihän siinä ole mitään järkeä.

Vierailija
2/15 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä ihmeitä nuo ovatP Manööveri on sama kuin operaatio, hanke (tai sotilasliike)- mutta manowääristä en ole ikinä kuullutkaan. Manööveri ruotsin kielen sanasta manöver (englannissakin on maneuver ja ranskassa manœuvre).

Syytikkää en ole kuullut, mutta se lienee googlen perusteella jonkinlainen makuupussi? Pussukka?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko sananlaskut yms. ?

Jos, niin olen aina ihmetellyt mitä tarkoittaa "Kohta tulee tupen rapinat" kun lapsia komennetaan?

Vierailija
4/15 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diskurssi. Joudun joka hemmetin kerta tarkistamaan sen, ja sentään gradua kirjoittelen. (AAH, sanoisi Keekki.)

Vierailija
5/15 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aikautua"- tätä sanaa eräs firman egoistinen itsensäpönkitäjä käytti kahvitauolla. En saanut tilaisuutta kysyä, miten sana määritellään ja mitä se tarkoittaa käytännön kielessä. Tarvitsiko sen juuri siinä tilanteessa käyttää tuota sanaa, vai olisiko selkokielinen ilmaisu mennyt helpommin porukalle jakeluun?

Olisiko palstalla joku viisas, joka osaa selittää tämän ja samalla kertoa, missä yhteydessä em. sanaa tulee käyttää? Esimerkkejä kaivataan. Kiitos!

Vierailija
6/15 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuta

Vierailija
7/15 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos, niin olen aina ihmetellyt mitä tarkoittaa "Kohta tulee tupen rapinat" kun lapsia komennetaan?

Kohta otetaan puukko esiin tupestaan?

Vierailija
8/15 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuta

Tuta=tuntea

Vierailija
9/15 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sanoa jotain taivutusmuodotoja? En ole ikinä oikein ymmärtänyt minkä lauseen kanssa esim nämä taivutusmuodot kävisivät:

Koirattanneko, koiraksensakokaan, koirassannekokaan yms

Vierailija
10/15 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätävä. Tarkoittaako se hyvää vai huonoa?

Vierailija
11/15 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako sanoa jotain taivutusmuodotoja? En ole ikinä oikein ymmärtänyt minkä lauseen kanssa esim nämä taivutusmuodot kävisivät:

Koirattanneko, koiraksensakokaan, koirassannekokaan yms

Koirattanneko meinaatte lähteä matkoille?

Vierailija
12/15 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä Tampereella ainakin tietääkseni huonoa "Sillä oli aivan jäätävä perse" = Sillä oli kamala/himoläski perse

Tosin olen kuullut myös "Sillä oli ihan jäätävän hyvät hinkit" joten riippunee asiayhteydestä.

Vierailija
13/15 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä Tampereella ainakin tietääkseni huonoa "Sillä oli aivan jäätävä perse" = Sillä oli kamala/himoläski perse

Tosin olen kuullut myös "Sillä oli ihan jäätävän hyvät hinkit" joten riippunee asiayhteydestä.

Minä kyllä ymmärtäisin "jäätävän perseen" valtavan kokoisena ahterina. t. tamperelainen

Vierailija
14/15 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huikee ja palttiarallaa. Miten näillä mittakaavoilla voidaan analysoida tilannetta?

Vierailija
15/15 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupen rapina alkoi, kun porukassa riita äityi sille asteelle, että miehet alkoivat kaivella puukkojaan tupesta.