Siis miks ihmeessä nykyään häät on vaan aikuisten juhla?
Harmittaa kamalasti. Tänä kesän olis kolmet häät, mutta kutsuissa on mainittu vain aikuisille:( No eihän siinä muuten mitään, mutta parit ovat meille läheisiä, ja yksi morsian on paras ystäväni. Heillä on itselläänkin lapsia, ja luulisi heidän tajuavan kuinka vaikeaa on lapsia hoitoon saada. Kahteen kutsuun olen jo vastannut, ettemme pääse tulemaan, ja sieltä on sitten tullu haukut ja ties mitä paskaa niskaan. Tietenkin olis ollu mukavaa mennä ystävien häihin, mut tästä on tehty täysin mahotonta. Mä en ymmärrä miks pitää suuttua, jos emme pääse menemään, koska itsehän he ovat ehdot asettaneet.
Kommentit (70)
Ymmärrän, ettei kaukaisen sukulaisen häitä varten halua satsata rahaa lastenhoitajaan, mutta että parhaan ystävän häihin ette pääse? Eikö esim. hätätapauksessa mies voi jäädä lasten kanssa jotta pääsisit parhaan ystäväsi häihin?
Minulla on lapsi ja tulevaisuudessa ollaan suunniteltu lapsettomat häät.
kaikki häät eivät ole samalla paikkakunnalla. Kuinka monesti itse olet jättänyt omat pienet lapsesi jonkun tuntemattoman teinitytön hoiviin esim. koko vuorokaudeksi? Kuinka usein muuten käytät esim. juuri MLL:n palveluja? Annas kun veikkaan, sulla hoitaa lapsiasi aina mummot tarvittaessa. Me ollaan pari kertaa saatu varattu vieras lapsenvahti, ja joka kerta on mennyt pieleen, kun lapsenvahti peruukin viime hetkellä.
t. eräs, jonka lapset eivät ole koskaan hoidossa.
keski-ja eteläeurooppalaiset ystäväni eivät ole koskaan lapsettomista häistä kuulleetkaan.
Meil pyysi morsian mua kaasoksi. olen hänen paras kaverinsa, mut ei olla nyt aikoihin nähty. Puhuttu puhelimessa kylläkin. Heti alus tuli puhe, että häihin ei sitten lapsia. No tää on todella vaikea tilanne meillä. Häät on 130 kilometrin päässä. Meillä on 5 lasta, joista nuorin nyt häiden aikaan 4kk vanha. Seuraavaksi pienin lapsi on 1v4kk eikä ole koskaan elämässään vielä ollut hoidossa. Isommat lapset 2v5kk, 4v ja 5v ovat olleet isovanhemmillaan kaksi kertaa yhden yön. Ja muutenkin mulla on vaikea saada hoitopaikkaa lapsille. Kerroin sitten tälle ystävälle, et vaikeaa olis tulla paikalle ja hoitaa kaason tehtävii, koska mulla on ongelmia lasten hoidon suhteen. Siitä tietyst tuli kamala sota päälle, ja mä olinkin ystävän silmissä saamaton ja itsekäs ääliö, jolle oma napa on kaikki kaikessa:( Häät on kesäkuussa ja en nyt oo kuullu ystävästä mitään pariin viikkoon. luulen että pisti välit poikki.
enkä just 1 vuoden täyttänyttä halua jättää vieraalle mll tyypille ja kaikki lähellä asuvat tuttavat, jolle lapsen vois luottaa on niissä samoissa häissä, joten meillä jää kanssa häät väliin
harmi juttu, mutta ei mitkään bileet ole sen arvoiset et jättäisin lapse mihim tahansa hoitoon
Minusta on jotenkin vieras ajatus, että kotiini tulisi tuntematon hoitamaan lapsia. Kuka takaa, ettei kaapeista häviä sillä aikaa arvokorut ja -rahat?
Jos en saisi lapsenvahdiksi luotettavaa hoitajaa hääajankohdaksi, jättäisin menemättä, tai ottaisin lapet mukaan kiellosta huolimatta ja ajoissa sitten pois hääpaikalta.
Ikävää, jos haluaisit olla ystäväsi luottohenkilö, mutta usein nykykaasot ovat palkattomia 2-6 kk:n pätkätyöläisiä, ettet mitenkään tuon kokoisen perheen äitinä voi jaksaa ja ehtiä suoriutua kaikesta!
kun meilläpäin ei ole mll hoitajia ja häät ovat vieläpä kaukana matkaa tulee 290 kilsaa suuntaansa. Tottakai olisin todella mielelläni mennyt kaverin häihin, mutta tää on tosi hankalaa. Täysimetän vauvaa, ja en edes pääsisi kotiin samana päivänä koska joutuisin menemään häihin jollakin julkisella kulkuneuvolla. ystävä kaikenlisäks tietää ennestään mun lastenhoitaja tilanteen, mutta silti vetää herneen nenään. Mä en vaan ymmärrä miks tästä pitää tehä näin vaikeaa? Mun mielestä nää häätouhut on karannu käsistä. kun ennen häät oli perheen juhla, nykyään ihan jotain muuta.
Lapsettomat häätkin. Mutta mielestäni on tosi erikoista, jos ap ystäväsi tuollaisessa tilanteessa suuttuu. Itse olen ensi kesänä kaasona lapsettomissa häissä, ja kutsutuista kyllä suurin osa mielellään laittaa (ja on mahdollisuus) lapset hoitoon. Muutamat eivät ehkä tämän takia tule, mutta kukaan ei ole kenellekään suuttunut.
Eikö olisi mukavaa, että vieraana olisi 50 lähempää sukulaista ja tuttavaa, sekä heidän lapsensa?
Oli sitten kuinka tärkeän ihmisen häät kysessä. Lapset menevät kuitenkin aina edelle. Jos häihin ei kutsuttaisi lapsia, kokisin että minäkään en ole hirveän tervetullut.
Mutta kaikki eivät tosiaan halua lapsia häihinsä, vaikka olisi omiakin lapsia. On hääparin asia millaisen unelmapäivän he haluavat, eikä ole muiden asia ryhtyä sitä arvostelemaan (kuten ei ole hääparinkaan asia arvostella jos joku ei pääse - oli syy mikä hyvänsä).
Teit niin tai näin, niin aina se on jonkun mielestä väärinpäin.
kaikkien 2-3 lasta on PAKKO kutsua. Onko ne lapset aina edes hääparin tuttavapiiriä vai vaan tuttavien lapsia? Viihtyvätkö lapset tuollaisissa juhlissa?
vain se, ettei lapsia kutsuttu.
Vierailija:
Harmittaa kamalasti. Tänä kesän olis kolmet häät, mutta kutsuissa on mainittu vain aikuisille:( No eihän siinä muuten mitään, mutta parit ovat meille läheisiä, ja yksi morsian on paras ystäväni. Heillä on itselläänkin lapsia, ja luulisi heidän tajuavan kuinka vaikeaa on lapsia hoitoon saada. Kahteen kutsuun olen jo vastannut, ettemme pääse tulemaan, ja sieltä on sitten tullu haukut ja ties mitä paskaa niskaan. Tietenkin olis ollu mukavaa mennä ystävien häihin, mut tästä on tehty täysin mahotonta. Mä en ymmärrä miks pitää suuttua, jos emme pääse menemään, koska itsehän he ovat ehdot asettaneet.
Hyvin hyvin harvoin lapset osaavat käyttäytyä. Kirkossa mekkaloidaan, juhlapaikalla juostaan ja remutaan, ruokapöydässä sotketaan ja kitistään, aikuisten juttelua keskeytetään jatkuvasti. Yritäpä vaikka jutella häissä yhteisen tutun kanssa jota et ole nähnyt aikoihin; " Mitäs sulle... Matti, pois sieltä! niin olitkos sä töis... Matti älä mene sinne! sori, en kuullut? ai että... Nyt Matti tänne istumaan!..." jne.
Ja turha selittää että " ei ne lapset muuten opi" . Kyllä oppivat. Normaali ja fiksu 15 vuotias osaa varmasti käyttäytyä häissä vaikka ei ikinä aiemmin olisi sellaisissa ollutkaan.
yksiinkään, jos kulissien takana käy tällainen show.
Mainittakoon että jotkut ovat yhtä huonoja keskittymään ilman lapsiakin.
Perheet pitää hajottaa joka paikassa, mikä on täysin typerää ja luonnonvastaista. Päin vastoin, lasten kuuluu olla vanhempiensa kanssa aina kun se on mahdollista, etenkin vapaa-ajalla ja sitähän hääjuhlat ovat.
Lapset saa tosiaan olla kuten kotonaan, esim annetaan ruokapöydästä ennen hääparia " kun se halusi niin kai sille nyt voi antaa" , tai annetaan juosta ja huutaa kirkossa " kun ei se jaksa istua hiljaa paikoillaan" .
Jos isovanhemmat tai muut tutut voi auttaa, niin onhan MLL. Eikö sitä voisi käyttää apuna edes niin, että voisitte mennä edes yksiin noista häistä? Jotenkin kuulostaa tekosyyltä, ettei lapsia saa hoitoon koskaan.