Kertooko se mitään jos on ensimmäinen haastateltava tai jos kutsutaan ensimmäisenä työhaastatteluun?
Haastatellaanko ensin ns paras paperilla? Työhön haluaika päättyi 7.9 ja minut kutsuttiin haastatteluun 8.9 klo 8.30. Onko tämä hyvä merkki? Vai haastatellaanko yleensä heikot pois alta jos sieltä nousisi sitten joku yllättäjä vai parhaat joihin loppuja sitten verrataan?
Kommentit (22)
En ole ollut haastattelussa vielä. Tällä viikolla menen :s
Kun pääsisikin rekrytoijan pään sisään xD. En ole koskaan voinut ennustaa mistään merkeistä työnsaantiani.
Siis... Mistä sä tiedät että sut on kutsuttu _ensimmäisenä_ haastatteluun?
Meillä valitaan haastateltavat (4-5 kärjessä) ja haastatellaan heidät aakkosjärjestyksessä. Haastattelujärjetys ei siis kerro mistään mitään. Ei myöskään se, miten pian hakuajan umpeutumisesta haastiskutsu tulee, sillä kaikki haastateltavat on päätetty samalla kerralla.
Mutta huonoja vaihtoehtoja meillä ei kutsuta haastatteluun ollenkaan, joten kyllä sun kannattaa ottaa homma ihan tosissasi. Et ole lähtökohtaisesti muita paremmassa, mutta et huonommassakaan asemassa.
Joskus työpaikkailmoituksissa sanotaan tuon määräajan lisäksi, että kun erittäin hyvä henkilö on löytynyt niin paikka voidaan täyttää ennen määräaikaakin. Joten haastattelut ovat voineet alkaa jo heti hakuilmoituksen jälkeen. Eli hyvä merkki.
En varmuudella tiedäkkään:D kunhan tässä pohdiskelen. Hakemuksessa vain ilmoitettiin että haastatteluun päässeille ilmoitetaan hakuajan jälkeen ja aika aikasin heti hakuajan päätyttyä puhelin pirisi.
Hyvä merki, mutta haastattelu ratkaisee eniten. Heikkoja hakijoita ei kutsuta haastetteluun lainkaan, joten kilpailu haastatteluun pääässeiden välillä on kova.
Ei meidän rekryissä ole järjestyksellä ollut väliä. Aakkosjärjestys on ehkä ollut. Aina on odotettu hakuajan loppumista ja sitten vasta kutsuttu haastatteluun jos hakijoita paljon. Jos hakijoita oletetaan olevan vähän (siis 0-2), on voitu kutsua jo ennen hakuajan loppumista.
Itse olen kerran haastatteluaikoja sopinut. 5 otettiin haastatteluun. Ihan siinä järjestyksessä kutsuttiin, kuin niiden viiden paperit sattuivat pöydällä pinossa olemaan.
Voi olla tai sitten ei. Olen rekrytoinut kausityöntekijöitä 10 vuoden aikana yli 50 ja olen kutsunut papereiden perusteella käymään siinä järjestyksessä kun itsellä on aikaa ja mikä sopii hakijan aikatauluihin. En ole kutsunut näyttäytymään enempää mitä paikkoja on. Yleensä hakija on vastannut ennakkotietoja mutta joskus on täydennetty varasijoilla olevien joukosta.
On muuten mukava nähdä aitoa iloa valituksi tulleiden kasvoilta vaikka en sitä ulospäin näytäkään. Olen kuitenkin ihminen minäkin.
No minut pyydettiin pikaisesti haastatteluun ja jotenkin aistin, että taisin olla ainoa. Haastattelijat olivat minusta niin täpinöissään, että olisivat olleet valmiita jo allekirjoittamaan sopparin suoraan haastattelun lopuksi.
Minun intuitiivinen tutkani värähti; alkoi epäilyttää pahasti. Heillä oli ankea, sotkuinen työympäristö, työkavereina olisi ollut vain pari vanhaa miestä, jotka asenteensa mukaan hakivat paikkaan "vielä kahvinkeittäjää ja siivoajaa", jota olisi voinut varsinaisen työn ohessa tehdä. Palkasta puhuttaessa alensivat aika roimasti toivomuksestani, vaikka työssä piti matkustaakin heidän kanssaan satunnaisia viikonloppuja (Yök, ajatus hotellista jomman kumman kanssa inhotti) sekä koti- että ulkomailla.
Pyysin mietintäaikaa ja ilmoitin sitten, etten pääse. Jotenkin huojensi, oli ahdistavan oloinen paikka.
Okei! Kunhan tässä jotenkin yritän purkaa tätä työnhakuun liittyvää stressiä! Ehkä nyt vaan yritän malttaa 😬
Tässä ei nyt auta muu kuin keittiöpsykologia. Ehkä hakemuksesi saapui ekana? Ehkä olet aakkosissa eka? Ehkä muille ei sopinut tuo aika? Ehkä olet vahvin / heikoin kandidaatti, kuten veikkasit? Ehkä rekrytoija antoi kissansa arpoa järjestyksen?
Faktaa on vain se, että olet ensimmäinen. Hyvä puoli on se, että sinä asetat riman. Seuraavaa tai jopa seuraavia voidaan verrata sinuun. Hyvässä tapauksessa haastattelija ei enää muiden jälkeen muista mokiasi, vaan muistelee, että "se eka oli hemmetin hyvä". Huonossa tapauksessa hän ei enää muista sinua, tai on nähnyt jo monta parempaa versiota sinusta.
Kerran minua haastateltiin vikana, ja se oli ainakin sellainen "ei mitään enää tehtävissä", haistapaska juodaanpas nää kahvit.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla tai sitten ei. Olen rekrytoinut kausityöntekijöitä 10 vuoden aikana yli 50 ja olen kutsunut papereiden perusteella käymään siinä järjestyksessä kun itsellä on aikaa ja mikä sopii hakijan aikatauluihin. En ole kutsunut näyttäytymään enempää mitä paikkoja on. Yleensä hakija on vastannut ennakkotietoja mutta joskus on täydennetty varasijoilla olevien joukosta.
On muuten mukava nähdä aitoa iloa valituksi tulleiden kasvoilta vaikka en sitä ulospäin näytäkään. Olen kuitenkin ihminen minäkin.
Mikset näytä ulospäin jos kuitenkin mainostat olevasi ihminen? Ja onko sellaisia ihmisiä joiden mielestä ei ole mukavaa nähdä aitoa iloa :D
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei nyt auta muu kuin keittiöpsykologia. Ehkä hakemuksesi saapui ekana? Ehkä olet aakkosissa eka? Ehkä muille ei sopinut tuo aika? Ehkä olet vahvin / heikoin kandidaatti, kuten veikkasit? Ehkä rekrytoija antoi kissansa arpoa järjestyksen?
Faktaa on vain se, että olet ensimmäinen. Hyvä puoli on se, että sinä asetat riman. Seuraavaa tai jopa seuraavia voidaan verrata sinuun. Hyvässä tapauksessa haastattelija ei enää muiden jälkeen muista mokiasi, vaan muistelee, että "se eka oli hemmetin hyvä". Huonossa tapauksessa hän ei enää muista sinua, tai on nähnyt jo monta parempaa versiota sinusta.
Kerran minua haastateltiin vikana, ja se oli ainakin sellainen "ei mitään enää tehtävissä", haistapaska juodaanpas nää kahvit.
Ihan hyviä ajatuksia sulla ja hyvä toi sun itsesi kokema esimerkkitapaus! Itse vaan syväanalysoin kaikkea mahdollista niin helpottaa kun pääsee kuulemaan muiden ajatuksia ja kokemuksia!
ap
Toi nyt ei kerro mistään muusta kuin siitä, että sulle kävi toi tarjottu aika. Oot haastateltavien joukossa, joita tuskin on 10ntä enempää. Se on ainoa, mitä tuosta voi tulkita.
En tiedä monentenako mulle soitettiin haastatteluaikaa, mutta sihteeri oli ihan äimänä kunsanoin ettei sovi, työeste, ja ehdotin paria muuta päivää. Soitteli hetken kuluttua uudelleen ja buukattiin yksi niistä mun ehdottamista päivistä. Sain paikan.
Aiemmassa paikassa vastasin ruuhkabussissa ja pyysin tulevaa pomoa soittamaan vartin kuluttua uudelleen. Sain paikan.
Haen rahoitusalalle. En mihinkään vaativaan pestiin mutta koulutusta ainakin sivuaa.
Kuulostaa ihan hyvältä merkiltä. Et siis ole vielä ollut haastattelussa?