Kuinka moni 13v vielä leikkii tai ostaa leluja?
Poikapuoleni käydessä meillä,niin on hommannut joka kerta uuden lelun. Mun suunnilleen saman ikäiset lapset eivät enää leiki eivätkä ostele leluja.
Itsekään enää yläasteelle siirtyessäni leikkiminen jäi kokonaan.
Kommentit (59)
Oleellista tässä on se tieto, että MIKSI poika on laitoksessa? Miksi lapsi ei asu jommalla kummalla vanhemmistaan? Adhd ei ole mikään syy itsessään. Vaikuttaa, että tässä koko sopassa ei ole ollenkaan oleellinen kysymys se, että antaako lapselle kaikki materia, vaan kyse on paljon monimuotoisemmasta ongelmasta. Ratkaisuksi ei riitä tavaran kanssa puljaaminen.
Lapsen äidin haukkumisen sijaan (olisipa hän millainen tahansa) voisit miettiä, mitä itse voit tehdä lapsen hyvinvoinnin puolesta. Mitä sinulla on antaa turvallisena ja rakastavana aikuisena?
Vierailija kirjoitti:
Oleellista tässä on se tieto, että MIKSI poika on laitoksessa? Miksi lapsi ei asu jommalla kummalla vanhemmistaan? Adhd ei ole mikään syy itsessään. Vaikuttaa, että tässä koko sopassa ei ole ollenkaan oleellinen kysymys se, että antaako lapselle kaikki materia, vaan kyse on paljon monimuotoisemmasta ongelmasta. Ratkaisuksi ei riitä tavaran kanssa puljaaminen.
Lapsen äidin haukkumisen sijaan (olisipa hän millainen tahansa) voisit miettiä, mitä itse voit tehdä lapsen hyvinvoinnin puolesta. Mitä sinulla on antaa turvallisena ja rakastavana aikuisena?
Johan sanoin että tarvii valvontaa 24/7. Äitinsä työttömänä joutaisi mutta on väsynyt ollut syntymästään saakka. Isänsä pitäisi työnsä lopettaa jos meinaisi pojan kanssa olla. Vaatii jatkuvasti huomiota. Aikuista kuluttava. Äitinsä ratkonu rojulla ongelmia. Isänsä ottanut muilla tavoin huomioon kun tavaralla mutta ei mikään riitä.
Ap
minä olisin halunnut leikkiä vielä 13-vuotiaana, mutta kaverit eivät. harmitti. sitten en minäkään.
Ja vaatii että olisi tekemistä mutta kumminkaan ei sitä saa tekemään mitään eikä osallistumaan mihinkään. Grillaamaan halusi, joo, mentiin mutta osallistuminen oli sitä olematonta syttyjen hakuun jne. Vaatii sitä sun tätä makkaraa ja ostettiin eikä syönyt kumminkaan mitään.
Ap
Eli siis en tue sitä että lapselle opetettaisiin mitään realiteetteja vaan rakennellaan vain pilvilinnoja?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Toivottavastitrolli kirjoitti:
Mikä h***n "LAITOS"??? Miksi laitat sen koko ajan lainausmerkkeihin? Ei ADHD ole pelkästään mikään syy sulkea ketään laitokseen. ADHD ei myöskään tee kenestäkään 5-vuotiaan tasoista. Tarkoitatko autismin kirjon oireyhtymää? Jos kyse on lastensuojelusta ja huostaanotosta lastensuojelulaitokseen, niin ei se poika silloin vähän väliä vieraile siellä ja täällä äidillä / isällä/ äitipuolella/ mumminkumminkaimalla. Taidat kirjoittaa ihan potaskaa. Niin tai näin, omaa typeryyttäsi todistat, Ap.
Huostaanottokoti jossa muitakin nuoria joilla ongelmia. Laitos on väärä sana sitä kuvaamaan kun on kodinomainen paikka.
Ap
Kaikkea sitä kuulee, kun saa vanhaksi elää.
Ei ole mitään kodinomaista huostaanottokotia, johon vanhemmat voisivat laittaa lapsensa, kun ei huvita hoitaa lasta.
Viranomaiset ottavat lapsen huostaan ja sijoittavat lapsen laitokseen, kun äiti, isä, isä- ja äitipuolet ovat kykenettömiä hoitamaan ja kasvattamaan lasta ja kotiolot eivät takaa lapsen hyvinvointia.
Ja lapselle se on viimeinen vaihtoehto ja sitä ennen perheet ovat saaneet kaikki mahdolliset avut. Laitos on aina laitos ja huono vaihtoehto lapselle ehyeen kasvaa.
Ja mikäs olikaan keskustelun otsikon aloitus ja ongelma, kun ap. siirtyi jo ensimmäisen kommentin jälkeen haukkumaan ja syyllistämään lasta, vaikka siitä ei ole mitään hyötyä. Ei ihme jos lapsi voi huonosti ja takertuu viimeiseen oljenkorteen, joka tuo lapselle turvaa eli lelut. Joka on täysin ymmärrettävää.
Ei täällä kukaan kehota ap sua toimimaan laitoksen ohjeita vastaan ja anna siunausta sille että eläisitte kuin "lehmät pellossa" niinku sanoit. Mut sun kiukuttelu ja asenneongelmakaan ei ole ratkaisu. Teet parhaas, teet yhteistyötä lapsen isän ja laitoksen kanssa ja yrität jaksaa. Lapsesta ei varmaan koskaan tule "helppoa" kasvatettavaa, ja sun on hyväksyttävä se. Harmi, jos lapsen äiti ei pysty sitoutumaan ohjeisiin, hän tekee lapselleen karhunpalveluksen. Sille ei voi kukaan mitään, et sinä, et lapsen isä eikä sossut, jos hän ei näe itse tarvetta muuttua. Jos kokonaisuus tuntuu liian raskaalta, ota ero.
Jos teini todella on henkisesti taantunut 5v tasolle, kuten miehesi poika, niin totta kai hän tykkää leluista, ihan samalla lailla, kuin kuka tahansa viisivuotias.
Ja vastaus kysymykseesi: minun nyt 14-vuotias veljeni menee poikien kanssa välillä leikkimään sotaa metsään nerfien kanssa, muilla leluilla hän ei kai ole enää 12-vuotiaasta asti leikkinyt, ulkoleikkejä, esim sählyä, futista tai lumisotaa leikkii.
Itse leikin 15-vuotiaaksi asti juurikin ulkoleikkejä, yleensä kavereiden kanssa ratsastettiin keppihevosilla, tai mielikuvitushepoilla, joskus leikittiin pistettä ja aina kesällä rannalla pallolittaa.
Ei oltu henkisesti, tai fyysisesti jälkeenjääneitä. Oltiin tavallisia teinejä ja pojat ja ulkonäkö myös kiinnostivat jonkun verran ja vanhemmat oli noloja ryppyisiä vanhuksia :D
Eikä veljenikään ole pyssyleikeistä huolimatta mikään napero enää, kyllä hän välillä myös angstaa ja mököttää, kuten ne leikit jättäneet teinitkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos teini todella on henkisesti taantunut 5v tasolle, kuten miehesi poika, niin totta kai hän tykkää leluista, ihan samalla lailla, kuin kuka tahansa viisivuotias.
Ja vastaus kysymykseesi: minun nyt 14-vuotias veljeni menee poikien kanssa välillä leikkimään sotaa metsään nerfien kanssa, muilla leluilla hän ei kai ole enää 12-vuotiaasta asti leikkinyt, ulkoleikkejä, esim sählyä, futista tai lumisotaa leikkii.
Itse leikin 15-vuotiaaksi asti juurikin ulkoleikkejä, yleensä kavereiden kanssa ratsastettiin keppihevosilla, tai mielikuvitushepoilla, joskus leikittiin pistettä ja aina kesällä rannalla pallolittaa.
Ei oltu henkisesti, tai fyysisesti jälkeenjääneitä. Oltiin tavallisia teinejä ja pojat ja ulkonäkö myös kiinnostivat jonkun verran ja vanhemmat oli noloja ryppyisiä vanhuksia :D
Eikä veljenikään ole pyssyleikeistä huolimatta mikään napero enää, kyllä hän välillä myös angstaa ja mököttää, kuten ne leikit jättäneet teinitkin.
Tämä kun olisi sisällä koko ajan. Ei tule kysymykseenkään mikään ulkotoiminta. Luistelu ei. Jalkapallo ei. Pulkkamäki ei. Ei mitään muuta tekisi kun ruutua tuijottaisi. Sisällä 24/7 olis vaan. Laitos sanonu että pitäisi yhdessä tehdä asioita mutta mitä tehdä? Sisällä ruudun ääressä olla koko päivän? Huomioon pitäisi ottaa jatkuvasti kumminkin. Ei tee mitään juttuja mitä itse ehdottaa kun alkaa mökötys ja valitus viiden minuutin jälkeen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavastitrolli kirjoitti:
Mikä h***n "LAITOS"??? Miksi laitat sen koko ajan lainausmerkkeihin? Ei ADHD ole pelkästään mikään syy sulkea ketään laitokseen. ADHD ei myöskään tee kenestäkään 5-vuotiaan tasoista. Tarkoitatko autismin kirjon oireyhtymää? Jos kyse on lastensuojelusta ja huostaanotosta lastensuojelulaitokseen, niin ei se poika silloin vähän väliä vieraile siellä ja täällä äidillä / isällä/ äitipuolella/ mumminkumminkaimalla. Taidat kirjoittaa ihan potaskaa. Niin tai näin, omaa typeryyttäsi todistat, Ap.
Huostaanottokoti jossa muitakin nuoria joilla ongelmia. Laitos on väärä sana sitä kuvaamaan kun on kodinomainen paikka.
Ap
Kaikkea sitä kuulee, kun saa vanhaksi elää.
Ei ole mitään kodinomaista huostaanottokotia, johon vanhemmat voisivat laittaa lapsensa, kun ei huvita hoitaa lasta.
Viranomaiset ottavat lapsen huostaan ja sijoittavat lapsen laitokseen, kun äiti, isä, isä- ja äitipuolet ovat kykenettömiä hoitamaan ja kasvattamaan lasta ja kotiolot eivät takaa lapsen hyvinvointia.
Ja lapselle se on viimeinen vaihtoehto ja sitä ennen perheet ovat saaneet kaikki mahdolliset avut. Laitos on aina laitos ja huono vaihtoehto lapselle ehyeen kasvaa.
Ja mikäs olikaan keskustelun otsikon aloitus ja ongelma, kun ap. siirtyi jo ensimmäisen kommentin jälkeen haukkumaan ja syyllistämään lasta, vaikka siitä ei ole mitään hyötyä. Ei ihme jos lapsi voi huonosti ja takertuu viimeiseen oljenkorteen, joka tuo lapselle turvaa eli lelut. Joka on täysin ymmärrettävää.
Hmm... kuulemma oli lyönyt opettajaa kuonoon ja päiväkodissa kiusannut muita. Sekä koulussa häiriköinyt. Äitinsä ei pärjännyt sille. Isänsä ei ehdi vahtimaan koko ajan koska on 9h töissä. Ja minä 8h. Kuka poikaa vahtii ettei kämppä pala tai muuten tuhoudu?
Ap
No tulihan se sieltä. Olin jo alkanut epäillä, ettei ole ihan keskiverto tenava, ja nythän tuo selvisi: 5-vuotiaan tasolla oleva 13-vuotias. Yritäpä palautella mieleesi, millaisia omat lapsesi olivat 5-vuotiaina, mitä he osasivat tehdä ja miten omatoimisia he olivat. Jos palautuvat mieleesi, alat ehkä ymmärtää poikaakin paremmin. Vanha sanonta pätee tässäkin: Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia.
Kohtelenko siis kuin 5 veetä ja jään sisälle katsomaan perään muiden mentäessä ulos tekemään jotain mukavaa?
Kannustetaan, tehdään vaikka mitä temppuja niin ei. On yli-iso uhmaikäinen koko ajan. Jälkikäteen on valehdellut laitokselle ettei hänen kanssaan tehdä mitään mukamas.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No tulihan se sieltä. Olin jo alkanut epäillä, ettei ole ihan keskiverto tenava, ja nythän tuo selvisi: 5-vuotiaan tasolla oleva 13-vuotias. Yritäpä palautella mieleesi, millaisia omat lapsesi olivat 5-vuotiaina, mitä he osasivat tehdä ja miten omatoimisia he olivat. Jos palautuvat mieleesi, alat ehkä ymmärtää poikaakin paremmin. Vanha sanonta pätee tässäkin: Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia.
Ainakin käyttäytyä, eivät kiroilleet, kiusanneet muita, halusivat itse tehdä asioita ja suuttuivat jos puuttui liikaa. Ja nämä sai uloskin leikkimään ulkoleikkejä. Tätä ei saa tekemään mitään millään elämän konstilla. Ap
13-vuotias on lapsi. Ole iloinen, että leikkii.
Vierailija kirjoitti:
Äitinsä ei huolehdi edes lääkkeiden otostakaan. Oli kesällä ollu useamman päivän siellä ja lääkkeet jäi ottamatta kokonaan. Meillä taas vahditaan että ottaa ne.
Ap[/quote
Eikös isä sitten vois ottaa poikaa luokseen asumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitinsä ei huolehdi edes lääkkeiden otostakaan. Oli kesällä ollu useamman päivän siellä ja lääkkeet jäi ottamatta kokonaan. Meillä taas vahditaan että ottaa ne.
Ap[/quote
Sepä se kun sen kanssa pitäisi olla 24/7. Ei osaa itsenäisesti olla eikä ottaa lääkkeitään. Isän työaika on 7-16, toisinaan on ylitöitäkin, mun 6-15. Tarvitsee niin paljon valvontaa kun ei yksinkertaisesti osaa tehdä mitään itse, aina menee sähellyksesi jne. Saattaa unohtaa jotain päälle jos esim vettä keittää kun keskittymiskyky nolla. Sitä ei ole. Muisti huono jo tuossa iässä, muista ikinä mitään mitä esim on sanottu minuutti sitten.
Ap
Ainoa oikeesti jälkeenjäänyt tässä on ap.
Ap, mitä jankkaat? Kälätät niistä hiton leluista, vaikka sun miehen lapsi asuu laitoksessa!!! On HUOSTAAN OTETTU!! Valtio ottaa huostaan vain silloin, kun KUMPIKAAN vanhemmista eivät ole kykeneviä huolehtimaan lapsestaan. Sulla luulis olevan isompiakin ongelmia mietittävänä kun se, että miehesi lapsi on epäktpsä ja leikkii leluilla.
Miten tämä isän irvikuva meinaa korjata tilanteen? Kai hän edes yrittää luoda sellaista ilmapiiriä ja KOTIA, jonne voi lapsensa ottaa ja kasvattaa? Jos pojan "äiti" ei tätä tee, niin kuka onkaan se toinen vanhempi??? Ihan viimeisistä viimeinen vaihtoehto on laitos! Mitä se kertoo teidän perheestänne? Älä ulkoista itseäsi sopasta, jota keittelet.
Niin kylmän ja suorastaan typerän kuuloinen olet, että todella toivon tämän olleen provo. Viesteistäsi hohkaa täysin tietämättömyys ja halu olla kuulematta mitä sulle sanotaan. Levy on jäänyt sulla päälle, mitään ei tule uutta sun päähäsi sisälle. On jo niin täynnä....
Itse laitoksissa lapsuuteni asuneena sanon, että se on helvetillistä elämää. Ja meni 13 vuotta kunnes pääsin takas ihmisyyteen kiinni ja työelämään. Eli olin 31-vuotta vasta, kun tajusin, että mullakin voi olla haaveita ja mäkin voin saavuttaa jotain mun elämässä.
31 vuotta!!! Ja mulla kävi tuuri, suurin osa ei saa elämästä otetta tollasen jälkeen.
Joten ole kiltti ja joko alat katsomaan sitä lasta kuin omaasi, rakkauden silmin. Alat miettimään kuka se on se lapsi, mitä se miettii ja mistä se.unelmoi.
Tai sitten ilmotat laitokseen, että lapsi pitää saada perhekotiin, pysyvään. Eikä lomille aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap[/quote
Sepä se kun sen kanssa pitäisi olla 24/7. Ei osaa itsenäisesti olla eikä ottaa lääkkeitään. Isän työaika on 7-16, toisinaan on ylitöitäkin, mun 6-15. Tarvitsee niin paljon valvontaa kun ei yksinkertaisesti osaa tehdä mitään itse, aina menee sähellyksesi jne. Saattaa unohtaa jotain päälle jos esim vettä keittää kun keskittymiskyky nolla. Sitä ei ole. Muisti huono jo tuossa iässä, muista ikinä mitään mitä esim on sanottu minuutti sitten.
ApVoi v""tu mikä isän kuvake!!! On tässä muillakin erityislapsia maailmassa, eikä tulis mieleenkään tunkea laitokseen!! Toi on yks huonoimmista tekosyistä ikinä, miksi ei huolehdi lapsestaan!!! Mitä, onko menny sossuun ja sanonut, en pysty huolehtia lapsestani ku on töitä silloin???? Kaikkea nää heitteillejättäjät keksii.
Ja ap!!! Ootko sinä jotenkin vajaa?? Jos se lapsi on ERITYISLAPSI, niin TOTTA KAI SE TARVITSEE ERITYISTÄ HUOLENPITOA! Mitä iniset rojumäärästä, se pienenee kun te aikuiset ette enää osta niitä rojuja. Ja totta kai se vinkuu ja itkee ja huutaa, kun on alunperin jäänyt kasvattamatta! Tiesitkö, että pettymyksistä selviytymiatä opetellaan sillä, kun ei osta aina kaikkea mitä lapsi pyytää.
Te vaan ette ole tätä harjoitelleet ja siksi se varmasti on tuon ikäisen kanssa h"lvetin hankalaa.Itse olen down lapsen yh!!! Ja arvaa mitä, kyllä tätäkin pitää vahtia 24h, mutta teen mitä täytyy tehdä. Arvaa miksi? Koska rakastan lastani ja, koska sellainen ihminen mä olen!
Poika tarvisi LEMPEÄÄ, mutta jämäkkää aikuista rinnalleen. Paljon rakkautta, hyväksyntää ja kannustusta. Ei tietenkään lisää leluja, herkkuja ym. Pitäisihän se aikuisen ymmärtää. Tottakai 5- vuotiaan tasolla oleva lapsi haluaa leluja ym. Ja kiukutteleekin kun pitää tehdä epämukavia asioita. Aikuisen pitäisi jaksaa olla aikuinen.
Kuulostaa, että tämän lapsen kanssa on vain ärsyyntyneitä tai välinpitämättömiä aikuisia ja laitoksen työntekijöitä.