***MARRASMURUJEN KESKIVIIKKO***
Nyt tarkisitin kolmesti, enkä löytänyt jo aloitettua topikkia. :D
Kommentit (38)
Moikka vaan kaikille marrasmuruille. Kirjoittelinkin tuossa jo vietiä otsikolla moi, mutta taisin si aloittaa sen väärin tai siis menikö väärään paikkaan.
Aikaisemmin kun en ole näillä palstoilla ollut niin uutta pikkaisen on.
Mutta toivottavasti pääsen juttuun mukaan.
Moikka taasen! kirjoittelin tuossa ekaa kertaa tänne palstalle, mutta eipä taida tuo homma olla oikein hanskassa.
Toivottavasti kuitenkin pääsen mukaan marrasmurujen keskiviikko keskusteluun.
Sulla on sama laskettu aika kuin mulla :) Siis 16.11. Onko sulla raskausoireita? Mulla on rinnat olleet arat ja nyt viikon ajan välillä kuvottava olo. Nälkä on vähän väliä mutta kun ajattelee ruokaa niin tekee pahaa. Katselin tossa peilistä että joko mahassa alkaa näkyä vai olenko vain lihonut tai turvonnut. Paino ei kylläkään ole noussut. Mukavaa odotusaikaa kaikille!
Kävin lasten kanssa Hulluilla päivillä aamulla ja sain hankittua heille lenkkareita ym. Ei tarvitse sitten metsästää niitä muualta.
G: minä syön Lady Vita plussaa. Alkuraskaudessa on hyvä syödä foolihappoa kun selkäydinkanava kehittyy. En haluaisi olla vastuussa mahdollisesta halkiosta. En käytä maitotuotteita joten siitä saan kalkkia samalla.
Ei näytä tämä kevät oikein edistyvän täällä etelässä, jospa aurinko piristäisi?
Jas 8+5
Mulla oli sitä vuotoa ja tänään kävin seerumiseulassa ja lääkärillä. Ultrattiin ihan mahan päältä ja näin sen pikkuisen jo kolmannen kerran! Aina yhtä mahtavaa.
Jas: huomasitko hulluilla päivillä niitä Teutonioita? Mua kiinnostais, mutta asutaan niiiiin kaukana. Sukulaisia olis Pasilas, jos laittas ne vaunukaupoille. Mietin vaan, et onko tollasia tarjoustuotteita hyvin vähän ? Ja onko tarjous voimas vaan tänään? Esittees ei edes mainittu tarkemmin, mitä pakettiin kuuluu. Itehän sinne pitäis päästä. Lauantaina lähdetään Ikealle, mutta sillon taitaa olla myöhästä?
Huomenna alkaa sitten keittäjän sijaisuus, joka tietää pidempää päivää ja aikaisempia herätyksiä *huoh*, sitä sitten melkein kuun loppuun... Onneksi on noita pyhiä, ettei tuu kokonaista viiden päivän viikkoa...
B ja H 9+4, niin ne viikot kertyy!
Vitamiineista oli galluppia.. Itse syön Multivitaa, tuntuu että varsinkin nyt pahoinvoinnin aikana ruokavalio ei ole ollut kovin monipuolinen. Mitä mieltä olette, miten aikaisin esim. Multivitaa voi alkaa syömään. Itseä alkoi yhtäkkiä huolestuttamaan olenko aloittanut liian aikaisin, rv 5-6 oli silloin..? Voiko olla jotain haittaa kehittyvälle alkiolle? A-vitamiiniahan tuo ei sisällä. Mutta muuten? Jossain on ollut puhetta että jo raskautta suunnitellessa olisi hyvä syödä monivitamiinivalmistetta, sitten taas jostain toisaalta luin ettei suositella ensimmäisellä kolmanneksella?? Nyt huolettaa, kertokaa olenko tehnyt väärin..
Ensimmäistä odotan ja kovasti kaikki asiat mietityttää ja huolettaa.
Toivoisi vain että ei aiheuttaisi mitään omalla käytöksellään pikkuiselle =(
Viipero 9+2
Mä näen lähes joka yö (ja päiväunilla sama jatkuu) seksipainotteisia unia =D Sanoin jo muutama viikko sitten miehelle, ettei Suomenmaassa kohta ole ihmistä kenen kanssa en olisi jotain unessani touhunnut! Tää on kyllä tuttu juttu edellisistä raskauksista. Ja kun puoliso on reissussa, niin hulluksihan tässä tulee ;)
Saaga RV7
Tällainen löytyi mm. http://www.nettineuvo.fi/nettineuvo/fi/07_Kysy_asiantuntijalta/07_Raska…
Periaatteena katsotaan, että normaalista kotiruoasta tulisi saada tarvittavat vitamiinit sekä odottavalle itselleen että tulevalle lapselle.
Raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana ei suositella lääkkeiden eikä ylimääräisten vitamiinien käyttöä.
Suomessa pimeänä vuodeaikana, marraskuusta maaliskuuhun, suositellaan D-vitamiinilisää. Mikäli käytät vähän maitotaloustuotteita, niin riittävän D-vitamiinin saat, kun hankit D-vitamiinia sisältäviä kalkkitabletteja. Jos juot maitoa, niin voit valita D-vitamiinia sisältää maitoa.
Ylimääräistä A-vitamiinia ei suositella.
C-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini eikä siitä ole mainittavaa haittaa sikiölle. Aina on noudatettava suositeltuja annostusohjeita.
Jos tunnet tarvitsevasti vitamiinilisää, niin apteekista on saatavilla erityisesti raskaana oleville kehitettyjä monivitamiinivalmisteita, jotka ovat varsin käyttökelpoisia.
Raskausajan ruokavalio-ohjeita saat esimerkiksi omalta neuvolan terveydenhoitajaltasi.
Kätilö/EnsiNeuvo24
Ja foolihaposta olen kuullut että jos syö marjoja, hedelmiä ja kokoviljatuotteita, pitäisi niiden riittää. Toki ei varmasti paha tee jos lisänä ottaa. Itse aion kyllä alkaa tuossa kolmanneksen jälkeen syömään lady plussaa- kuten olen tehnyt aiemminkin =)
unohdin ihan gallupit... Vitamiineja otan kans multitabs special 2+. Se on tarkoitettu raskautta suunnitteleville, odottajille ja imettäjille. Aloitin vähän ennen plussaa itseasiassa. Foolihappoa söin yritysaikana jonkun 3kk satsin. Tuota multitabsia otan yhden päivässä ja on muuten tosi kalliita. ´Neuvolassa neuvoi niitä ottamaan. Aiemmissa raskauksissa ei oo neuvottu, mutta ei vitamiineista nyt haittaakaan oo.
Unista muuten... Mä oon kova näkemään muutenkin unia, mut nyt en kyllä muista nähneeni mitään eriskummallista.
Löysin mielenkiintoisen linkin foolihaposta. Sitä pitäisi kait alkaa syömään jo ennen raskautta ja jatkaa syömistä muutaman viikon ajan alkuraskaudessa.
Normaalisti ihminen kuitenkin saa tarvitsevansa foolihapon ruokavaliostaan, mikäli siihen sisältyy esim. lihaa ja kasviksia. Esikoista odottaessani söin foolihappoa, mutten sitten enää tuon kakkosen kanssa, vaikka imetin raskauden alussa esikoista. Ihan normaaleja nuo lapset ovat.
http://mmc.metachronos.fi/foolihappo.html
..selvitin tuota a-vitamiini ja rauta-asiaa yheltä ehkä suomen pätevimmältä hivenravintoterapeutilta. Se sano että aikanaan kun alettiin puhua siitä ettei a-vitamiinia saa lainkaan olla alkuraskauden vitamiineissa, sanoi että se oli ihan bluffi-juttu. Raskaana olevan a-vitamiinin tarve on paljon suurempi kuin mitä nämä 800 yksikköä jonka verran suurin osa valmisteista sisältää. Sanoi että se a-vitamiinipelko on vaan jäänyt neuvoloihin, kansanterveyslaitos oli aikanaan vetänyt jutun takaisin. Ja raudasta sanoi alkuraskaana että jos on raudanpuutetta, on aivan turvallista syödä esim nestemäistä rautaa, joka on oikeestaan sama kun ravinnosta saisi ja myöskin kelasin rauta kuulemma turvallista. Jos raudasta on puutetta, se menee hg:n muodostukseen eikä missään nimessä ala kertyä sikiöön. Mutta nämä neuvolan määräämät obsidanit ovatkin hurjasti vahvempia, rautaa vähintään 50mg..ja ovat synteettisiä valmisteita niin tiiä vaikka kertyisi sitten ne.. Aloin ite syömään 5 pvää sitten rautaa ja olo jo kohentunut, oli niin voimaton olo, muuten menny hyvin.. Jos joku haluaa tämän hivenravintoterapeutin puh.nron, voin yksityisesti lähettää :)
Tänään alkaa elämä voittaa,kolme viikkoa olen asustellut vessassa pöntön kanssa ja olo oli todella järkyttävä.Kuopus teki wc:n lattialla palapelejä ja äiti oksensi =)
Kiva lukea,että muillakin n. samoilla viikoilla olo on hetkeksi helpottunut.Olin jo aamulla varma kun virkeänä heräsin, että jotain on vialla.Neuvolankin sain tänään varattua tuonne 20.4 joten jänniä päiviä on kosolti luvassa.Niskapoimu-ultra pitaisi vielä varata vappuviikolle.
-kisupikkukuu (muistaakseni rv 7+5)-
joten ei taida olla enää lauantaina :(
Näyttivät ihan kivoilta,kantokassi oli mukana. Aika ahtaan oloiset tosin.
Oli tänään se kauan odotettu neuvola. rv 9+5 ja sydänääniä ei kuultu vielä. Lääkäri tosin sanoi että hän erotti sydänäänet hetken aikaa ja että vauveli meni huonoon paikkaan ja on vielä niin pieni että vaikea saada ääniä kuulumaan. Hän kuitenkin löysi sydämensykkeen nopeudeltaan 140-160, joten vauveli se oli. Tieto helpotti vaikka olinkin varautunut siihen ettei näillä viikoilla välttämättä kuulu sydänääniä, eikä siitä kannata huolestua. Parin viikon päästä kuunnellaan uudestaan, josko kuuluis paremmin.
Mutta vauva siellä on, ei tuulimunaa. Lääkäri myös sanoi että kohdun koko on aika iso, mistä tietysti alkoi mielikuvitus mulla laukkaamaan. Kaikki selviää aikanaan.
Sekin selvisi että mulla on keisarinleikkaus edessä (koska mulla kaksi leikkausta takana), jos kaikki menee hyvin loppuun asti. Helpotti kuulla tieto lääkäriltä kun itse olin pohtinut asiaa pitkään. Vähän " harmittaa" tai tekee haikean mielen etten ikinä koe alakautta synnytystä.
Pahoinvoinnit helpottaa tasaisesti ja väsymyskään ei ole enään niin pahaa. Meidän perheessä riehunut oksennustauti on veinyt vähän voimia.
Vitamiineja syön noin joka kolmas päivä yhden multitabs 2+. Myöhemmin alan syömään vitamiineja joka päivä.
T.Vaavaa 9+5
Heippa kaikille!
Uskaltauduin vihdoin ja viimein itsekin osallistua tänne keskustelupalstalle. Hiljaiseloa on vietetty uuden uutisen kanssa, joka saatiin tasan kaksiviikkoa sitten. Olemme mieheni kanssa todella onnellisia tästä kovin odotetusta uutisesta ; )
Kaikki on niin uutta ja ihanaa... En ole vielä kokenut oikein muita tuntemuksia kuin että rinnat ovat ollet todella arat kaksi viikkoa. Sinänsä outoa koska menkkojen aikaan ei koskaan ole sellaisia oikeita ollut...
Ekan neuvolan sain varattua 24.4. Kunpa malttaisin odottaa sinne asti. Tulevat appivanhemmat saavat kuulla tästä perjantaina, joten hiljaiselo saa ainakin kyytiä!
Vitamiineja en ole sen kummemmin ottanut, silloin tällöin Multi-Tabsin. Väsymystä ei ole normaalia enempää ja ruokakin on maistunut ihan normaalisti. Pientä huonovointisuutta silloin tällöin, mutta en tiedä edes johtuuko raskaudesta...
Rv 6 + 3
Rinnat mullaki ollu arat alusta asti.. kuvottavaa oloa on ollu niin, että pari päivää olin saikulla en kuitenkaan oksentanu. väsyttää välillä toosi paljon ja nyt on tän päivän pyörryttäny töissä.. mutta kaikin puolin olooikeestaan hyvä...
lukeekohan tätä enää kukaan...
no meitä on kuitenkin jo aika monta joilla on laskettu aika 16.11! Minullekin se tänään neuvolassa varmistui. Lisäksi synnytyssairaalaksi voi laittaa Swehina KOSsin.
Täällä ei mitää erikoista. Pahoinvointia ei vieläkään. Rinnat kipeät, väsy ja nälkä kahden tunnin välein... alkaa oikein tärisemään koko kroppa jos ei saa ruokaa. Minusta on tullut vielä oikein kömpelö nyt raskauden edistyessä... Ei meinaa tavarat pysyä käsissä.
nyt takaisin töihin...viimeinen yövuoro ja sitten takaisin tavalliseen kaksivuoro työhön :)
Heidi ja vielä tänään keskiviikkona toukka 7+6
Juupa juu. Ens kertaa kun täällä palstoilla olen, niin totta vie kirjailin si juttuni väärään paikkaan.
Mutta eiköhän se tulta selviä vai kuin on??