+++ JOULUNtähtösten tiistai-turinat +++
Kommentit (15)
Eilen aamulla oli se sokerirasitus ja voin pahoin koko loppupäivän siitä syömättömyydestä ja se sokerilitku tyhjään mahaan :( yök!! Terkkari sitten soittelikin jo iltapäivällä että arvot on kohollaan (paastoarvo 5.4 ja max. on 5) elikkä mittauslaite kotiin ja pistelemään sekä arvot kiikutan äippäpolille kun siellä ramppaan muutenkin kuukauden välein. Olisihan se koomista jos tämä toukka olisi iso vauva kun edellinen oli vaan 460g :)) Vaihtelu virkistää sanoi... upz *sensuroitu* :)
Lueskelin tossa nuita Kelan etuuksia jos vaikka ei ittiänsä heti äippäloman perään takasin töihin tunkisikaan... ja on se tuhottoman pieni tuo kotihoidontuki ja kun täällä ei ole mitään kuntalisiä niin bye bye... talo myyntiin jos kotona meinaan olla :((
Omaa napaa muuten: alapäätä vihloo eli taitaa häpyliitos vaivata.. pari supparia on tullut, puolikivuliaita. Kumpu on kyllä tiellä että mieleen tulee jättää masu kotiin hyllylle odottelemaan siksi aikaa kun töissä olen ja sitten takasin illalla - - olis aikas kätevää :))
Nyt tekee mieli aamukahvia :) taidanpa kipaista keittämään.. eiköhän nuo työkaveritkin kohta hipsi kahvihuoneeseen, ainakin sitten tuoksun siivittäminä :)
Mukavaa tiistaita kaikille
RauPotar ja toukka 26+2
heippa vaan kaikille. pitkään aikaan en ole ehtinyt kirjoitella ja paljon on ehtinyt tapahtua näköjään kaikille. Voimia vaan kultakutrille ja hänen perheelle( pitänee lukea paljon enemmän taakse päin kun on ihan pihalla.) Sairas loma se alkoi mullakin viime to ja nyt sit kasvatellaan masua kotoa käsin.. onneksi... töistä ei kyllä enään tulisi mitään. Toisaalta ihana olla kotona lasten kanssa ja ilman(eilen kotona tänään daagis). Josta puheen ollen, olimme eilen miehen kanssa info tilaisuudessa jossa kerrottiin että eräällä lapsella on hepatiitti ja ilmeisesti lapsi on ollut sielä jo puoli vuotta.. olen todellla hermona asiasta, aikaisempi info olis ollut ihan kiva ja olivat sitä mielta että vain hoitajat ja läheiset kaverit tarvitsevat rokotteen... jotka jaetaan nyt sit puoli vuotta liian myöhään. Nyt tarvii käydä varaamassa ilmeisesti omakustannus hintaan rokotteet lapsille.
Kirsi ja masuasukki
kylläpäs meitä kaikkia koetellaan :( toivotaan ja tuoetaan
toisiamme että kaikki jaksaisivat loppuun saakka :)
huiijj..minulla lääkärineuvola puolilta päivin, jänskättää ihan hirveesti.
saas nähdä joudunko sairaslomille kun olen niin väsy henkisesti.
töissä olisi ihana olla loppuun saakka, mutta työ raskasta ja meistä 9 vakituisesta 3 enään talossa..osaavaa uutta porukkaa ei olla saatu..pyh minäkin rivityöläinen ja huolehdin tälläisista, mutta minkä sitä luonteelleen voi.
iloisempiin asioihin....
mä olen syöny koko raskauden ajan rautaa ja todennu et spartosine auttaa, sillä minun hb nousi 130, obsidan on ainakin minulla sekoittanut mahan...mutta itse kokeilemalla löytää itselleen sopivan :)
nyt eletään taas sitä aikaa et alan jännittämään verenpaineen nousua mutta eihän raskausmyrkytys välttämättä uusiudu.
käyn kirjaileen vielä päivemmällä mitä neuvolassa sanoivat :)
iloista päivää kaikille erkkierika 27+
Huomenta jouluiset!
Tämä rouva palasi viime tiistaina työelämään melkein kahden kuukauden " sairasloman" jälkeen. Tytön diabetes on hyvässä tasapainossa ja koulu sujuu ja kulkee loistavasti.
Työviikosta sen verran, että aluksi meni loistavasti, kaksi viimeistä päivää sitten olin aivan loppu. Osaksi varmaan johtui siitä, ettei ollut tottunut olemaan jaloillaan ja osaksi siitä, että hormonit ovat tehneet tehtävänsä ja paikat pehmenneet sen verran, jotta liitoskivut ovat tulleet ja mukavat suonikohjut tuonne alakerran seinämiin. Suonikohjut sitten ärtyvät mukavasti, kun olen koko päivän tolpillani. Nyt olen ollut kolmatta päivää vapaalla ja olo on normalisoitunut. Tuntuu kuitenkin ajatuksena aika mahdottomalta, että jaksaisin yli marraskuun puolivälin tehdä täysillä suorittavaa vuoroa. Mutta yritetään päivä kerrallaan. Juuri kaksi kuukautta kotona olleena en haluaisi vielä sairaslomalle joutua, meinasi pää hajota kotona, kun ainoa liikkumisväline oli polkupyörä! Nyt olisi sentään auto taas käytössä...
Hyvää on se, että kivuliaat supistukset ovat loitonneet ja nyt vaan sitten ihmetellään vauvan liikkeitä. Kaukosäädin heiluu aika hienosti jo vatsan päällä, kun " aarre" pitää yllä iltajumppaa. Yöllä herään neljän jälkeen myös liikkeisiin, kestävät vajaa puoli tuntia ja sitten taas nukutaan.
Voimia ja jaksuja kaikille sairaslomalaisille, koittakaa malttaa levätä kunnolla!
Tämä tyttö lähtee nyt " kylälle" saamaan sosiaalisia kontakteja!
Kirsikka ja aarre viikolla...hetkinen...23+4!
Taas tänään kuin luin nuo muutamat jutut, niin tuli niin paljon vertaistukea, että itku muuttui hymyksi...
Ei tietenkään ole kiva, että muutkin kuin minä voivat huonosti, mutta kyllä se vaan ihmeesti omaa oloa parantaa, kun ei ole ainoa tässä tilanteessa!!
En ole vähään aikaan viitsinyt kirjoittaa, kun mieli on ollut niin maassa. Olen ollut viime pe saakka sairaslomalla. Tänään oli neuvolalääkäri ja määräsi vielä ainakin kaksi viikkoa. Supistelut eivät onneksi ole saaneet pahaa aikaan, mutta kyllä ne silti voimat vievät, ja huolestuttavat!!
Ja se mikä nyt kuohuttaa, on sama vaiva kuin RauPotarilla: sokeri. Minulla oli sokerirasitus perjantaina ja sain tänään kuulla, että kaksi arvoa koholla. Joten raskausajan diabetes -diagnoosi minulle. Vetää kyllä mielen matalaksi. RauPotar, sait neuvolasta jotkut mittauslaitteet kotiin. Minä en saanut, tulee kuulemma NKL:stä kutsu sinne tutkimuksiin. Dieettiä pitää ruveta noudattamaan.
Kyllä inhoan sairastelua niin paljon, että olen samoilla linjoilla Iitulin kanssa siinä, että tämä jää kyllä viimeiseksi raskaudeksi. Ei ole minuakaan tarkoitettu suurperheen äidiksi.Kun tämä toinen lapsi syntyy, niin on se jo mielestäni työvoitto. Kuusi raskautta ja kaksi lasta. Mielestäni hyvä tulos :), etenkin jos vertaa että olisi kuusi raskautta ja yksi lapsi :( .
Kuulosti aika kurjalta tuo Nefilin kirjoittama tilanne, jossa tarhassa on ollut pitkään tiedossa hepatiitti ja nyt vasta kerrotaan asiasta! Toivottavasti ei kenellekään ole ennättänyt tulla vahinkoa asiasta!!
Ilmeisesti monet meistä ovat sairaslomalla, vaikka monet ovat vielä töissäkin. Toivon hartaasti, että pääsen vielä palaamaan töihin. Sairasloma ei sovi minulle!! Totta kai vauva on kaikkein tärkein ja olen ilman muuta lomalla kun määrätään, mutta mieluummin tietysti olisin kunnossa ja töissä.
Iitulille vielä, ei ihme jos pelästyit kunnolla tuota pientäkin verenvuotoa. Olisin ollut itsekin aivan hermona ja shokissa jopa.
Ratasasiaa vielä, kun olette siitä kirjoitelleet. Kävin jo joku aika sitten varaamassa Emmaljungan Ceroxit ja niihin kovan kantopussin. Esikoisella oli yhdistelmävaunut, jotka olivatkin hyvät. Mutta nyt haluan nuo rattaat + kopan. Ja oli tarkoitus ostaa käytettynä, mutta kun se musta-vaaleanpunainen kuosi on NIIN lutunen ;) ...
Voimia meille kaikille odotukseen ja toivottavasti loput joulukuiset syntyisivät marraskuun puolen välin jälkeen.
Lähden vanhempieni luokse esikoisen kanssa tänään, kivaa vaihtelua. Nettipimentoa kestää muutaman päivän. t. Maituliini 27+2
Iituli: Onneksi kaikki oli hyvin ja nyt vaan lepoa ja älä ressaa itseäsi sekin voi aiheuttaa verenvuotoa.
OUJH: Mulla on myös ihan kamalat kivut lantion seudulla, nivuset kipeet, alapään kohta todella kipeä ja vihloo ja sitten alaselkä on välillä ihan kamalassa tulessa samoin reidet... olen miettinyt kanssa kun välillä ei pääse tästä tuolista kun väkisin liikkeelle ja levossakin särkee paikkoja että täytyy nyt neuvotella ensi viikolla lääkärin kanssa että saisiko tämän takia vähän sairaslomaa, menee kaikki ylimääräinen energia näiden kipujen kanssa.
Tänään olisi neuvola mutta tuskin se " täti" sielä mitään kantaa taas ottaa näihin mun kipuihin, ei ottanut viimmeksikään. Siksi menenkin yksityiselle synnytyslääkärille ensi viikolla hoitamaan tämän toisen neuvolalääkärin että saisin asiantuntevaa tietoa ja jäisi itselle parempi meili kun on lääkäri joka tietää mitä tekee.
Tänään selviää sitten mitkä olivat sokerirasituksen tulokset... iiik... :)
Ja kaikille tontuille hyviä vointeja ja iloista mieltä ja sairasloma tontuille: muistakaa levätä!
rv. 26+5
Ensin Iitulille tsemppiä =) Minullakin on aikaisemmissa raskauksiaa tiputellut varta ja joskus ollut kipeitäkin supistuksia, syytä verenvuotoon ei ole löytynyt.
Ainahan se pelästyttää ihan hirveästi, kun ei koskaan tiedä onko sillä kertaa vakavaa vai ei.
Onneksi sinulla kuitenkin on ollut hyvin pientä tuo vuoto.. Tosin eihän se kuitenkan kerro mitään tilanteen vakavuudesta tai vähemmän vakavuudesta.
Koitahan nyt kuitenkin levätä ja murehtia vasta jos/kun aihetta on (vuoto uusii).. tiedän, vaikeeta on kun on huoli omasta pikkuisesta, mutta yritä kuitenkin.
Ja siitä hepatiitista siellä tarhassa.. Tiedätkö mikä hepatiitti on kyseessä? Onneksi jotkut noista tarttuu suht huonosti, hepatiitti A:ta lukuunottamatta (joka on varmasti niistä helpoin kyllä hoitaakin). Onpa ikävää että tuosta tiedotetaan näin myöhään!! Ihme touhua!
Omaa napaa.. Masu on jo valtava! Miten tämä yhtäkkiä onkin pullistunut ihan mielettömän suureksi? Monet ovat jo luulleet että viimeisiä viikkoja viedään =D Heh, miltäköhän näytän joulukuun koittaessa?
Olo on hyvä, vointikin erinomainen.
Suonikohjuja olen saanut hankituksi.. Harmittavaa, mutta toivottavasti häviävät raskauden myötä. Viime raskaudessakin suonikohjut olivat aika hurjat loppuvaihessa, mutta kummasti ne pienenivät kun vauva oli syntynyt. Ekaa ja tokaa odottaessa ei niitä ollutkaan.
Nauratti kun joku kertoi kaukosäätimen heilumisesta masun päällä =)
Meillä harrastetaan ihan samaa! Monesti iltaisin maatessani sohvalla, laitan kaukosäätimen massun päälle. Näkyy hyvin Pikku-Pojun pienimmätkin liikkeet.
Hauskaa päivän jatkoa -sateesta huolimatta- teille kaikille!
-mm- ja Pikku-Poju rv 24+5
Bussiin pitäis keritä, mut vän olen nyt jumissa koneen ääressä.. onks jollekin tuttua.. ;) Niin nyt on sit hepatiitti rokotteet varattu 115e per rokote, aika kallis.. mut riskiä en ota kun on lapset kyseessä. Kyseessä on B-hepatiitti ja työni vuoksi olen myös itse rokotteen saanut. Mut nyt mä kipasen kaupungille ja työ kavereita moikkaan(ei sieltä näköjään malta pysyä pois).
kirsi ja masuasukki
paljon olen näitä pinoja lueskellut, vaan asiaa ei ole juuri ollut...
Mutta onko teillä muilla ollut viime aikoina selkäkipua? Ja nimenomaan sellaista, joka tuntuu vain yhdessä ja tietyssä kohdassa, itselläni aivan alaselässä rangan vasemmalla puolella. On vaikea varata painoa vasemman jalan varaan, kun jo sattuu ja kovaa =(.
Miten on kyseinen vaiva edennyt ja mikä tuo edes voisi olla?
Kipeitä suppareitakin on ollut eilen ja toissapäivänä, vain yksi per päivä, mutta nämähän pistävät kyllä miettimään. Nyt viikkoja 24+4.
Uusi tuleva mamma ilmoittautuu pinoon. Laskettuaikani 15.12 ja Naistenklinikalle menossa synnyttämään.
Raskausaika on mennyt mukavasti alku hermoilujen jälkeen ja
nyt sokerin nousuja lukuunottamatta.
Mukavaa tiistaita kaikille ja kiva kun on tälläinen paikka olemassa mistä voi käydä lukemassa samassa tilanteessa olevien kuulumisia.
Rupesin tuossa pari päivää sitten oma-aloitteisesti rautakuurille ainaisen väsymyksen takia. (ja viikon sisällä nekusta on vuotanut kahteen otteeseen " bladiakin" Gääg!)
Miten muut mammat, oletteko jouotuneet popsimaan rautaa? Ja onko nostanut arvoja?
Ärsyttää, kun töiden jälkeen on tosi väsynyt olo. Nukun tunnin tai kaksi ja sitten kukun tovin ja rupean yöpuulle. Maanantai-perjantai menee näin. Viikonloppuna kiva, kun saa koisia niin pitkään kun haluaa. Silloin ei pukkaa tämmöstä väsymystä kun nyt.. Vai olisko myös väsymyksen osasyy hempan lisäksi, kun joutuu töissä sinkoomaan ees taas. Vet inte. Tänään olen ollut aikas hermoraunio täällä respan takana. (toivottavasti pikku kroolaaja ei ole yhtä stressiheikki, kuin minä :)
T. Tirppis ja Kroolaja 23+7
En muista enää ketkä kyseli sairaslomani pituuden syytä, ja aivan vapaasti saa kysyä! Minulla oli kohdunkaula selvästi pehmentynyt, kuulema aivan liian pehmeä viikkoihin nähden. Supistukset ovat olleet kivuliaita, vihlovia, välillä kuin olisi tosi kovat menkkakivut. Pahimmillaan vetävät ihan kyykkyyn. Eivät kuulema kuulu asiaan näillä viikoilla.
Lääkäri tuumas, ettei tilanne tästä tod.näk. " normalisoidu" . Hän oli sitä mieltä, että turha pätkissä kirjoittaa lomaa ja kirjoitti heti sinne marraskuulle asti. Asennoitumistahan se vaati, kun pitäisi välttää liian fyysistä tekemistä. No, saapahan joku muu puistella matot ;)
Kolmen viikon kuluttua uusi lääkäri ja katsotaan miten on kohdusuun tilanne ja samalla vauvan kokoarviota. Oli nimittäin vatsan seutu kasvanut sen verran, vaikkei kiloja ole tullut koko raskauden aikana kuin 1,3.
Mutta, tsemppiä kaikille ja kiitos kun jaksoitte lukea kuulumiseni! Kirjoitellaanhan ahkerasti ja pidetään lippu korkealla!
Jouluodotus 24+5
Uih, puolitoista viikkoa ilman laajakaistaa ja heti liittymän auettua oli pakko kahlata kaikki menneet pinot ;) Netin [u]piti[/u] olla heti uudessa kodissa auki, mutta palveluntarjoajan mokan vuoksi menikin puoli viikkoa pidempään, krääh.
Muutto on sitten ohi, ja nettipimennon vuoksi (:D) on pintaremonttiakin saatu tehtyä tosi mallikkaasti. Osa tavaroista on tosin vielä laatikoissa ja ne loputkin hakevat paikkaansa, mutta eiköhän tämä tästä pikkuhiljaa... Kun vaate- ja ruokahuolto pelaa, tv:stä ja netistä puhumattakaan, niin mikäs tässä on laitellessa :)
Vauva makoilee näköjään mielellään vatsassa
poikittain
*irvistää*, joten olo on välillä aika tuskainen. Muuton ja rempan takia syöminenkin on venähänyt iltamyöhään ja heti on seurauksena närästys, urp. Liitoskipuja on öisin " kivasti" , välillä vihloo lonkkien lisäksi häpyliitostakin. Ja näkisittepä mahani, hui! Luulisi siellä olevan vähintään kokonaisen pesueen...
Olipa mukavaa kuulla Kultikutrista, pikkuinen ja Kultsin perhe on ollut ajatuksissa. Voimia sinne edelleen!
Kone on vielä tosi epäergonomisella korkeudella tilapäisesti, joten en piinaa teitä enempää :)
Tinuri ja joulupallero Itu rv 25+3. ...Kai, laskuissa menee sekaisin kun ei päivittäin pinoudu :D!
huh huijaa,
kylläpä on väsynyt olo, pitäis varmaan mennä nukkumaan.
NÄRÄSTYSTÄ Nyt on viimeaikoina ollut ylävatsa kipeä, epäilen närästystä ja soitin naistenklinikalle, oli siellä samaa mieltä. En kyllä syö mitään ihmeellistä, ihan tavallisia juttuja. Viime yönä heräsinkin pariin kertaan kun niin poltti. Ehkä pitää jotain närästyslääkettä hakea jossain vaiheessa.
LIIKKEET Vauveli potkuttelee jo aika tavalla ja välillä on tukala olo, mitähän se sitten on kun vauva on tosi iso :-o
Nyt tuntuu siltä ettei päässä liiku mikään. Tästä tuli siis vähän lyhyt viesti.
Heini ja minimyllertäjä rv 23
Olen nyt ollut sairaslomalla viime torstaista lähtien supistusten takia. Eilen sain kunnon sätkyn, kun huomasin vessakäynnillä, että paperiin jäi vähän pyyhkiessä verta, samaten pikkuhousunsuojaankin. Päätin lähteä suoraan NKL:lle, jossa minut otettiin nopeasti (ja ystävällisesti) vastaan. Olin vielä ktg-laitteessa, kun lääkäri tuli jo sisälle ja sanoi, että voi ottaa vastaan. Tällä kertaa ei tarvinnut odottaa siis lainkaan.
Ktg:ssä oli kaikki hyvin: vauva liikkui ja syke vaihteli. Myös sisätutkimuksen ja ultran perusteella näytti kaikki olevan kunnossa. Kohdunkaulaa oli saman verran jäljellä kuin ed. Naikkari-käynnillä 3 vk sitten eikä kohdunsuu ollut pehmennyt. Iisisti pitää nyt ottaa, sairista on ensi viikon perjantaihin enkä pääse viikonloppumatkalle lauantaina. Vähän harmittaa matkan peruuntuminen, mutta parempi ehdottomasti näin.
Verta tuli ihan vain muutama tippa ja se loppui eiliseen. JOS määrä lisääntyy tai jos tulee kipuja, pitää palata Naikkarille.
Ensireaktio oli jonkinmoinen järkytys, mutta hyvin sain hillittyä hermoni. Luulen, että töissä en taida olla kovin monta viikkoa ennen äitiysloman alkua. Neuvolalääkäri sanoi jo viime viikolla, että jossain vaiheessa sairis määrätään äitiysloman alkuun. Työnteko on kyllä tässä täysin sivuseikka. Vauvan hyvinvointi ja oma mielenrauha ajavat kyllä täysin töiden ohi.
JOULUODOTUKSELTA kyselisin, ovatko sinulla supistukset tehneet hallaa ja millaisia supistuksesi ovat olleet, kun sinut määrättiin loppuajaksi sairaslomalle. Yhtä kaikki, toivottavasti vauva pysyy masussa mahdollisimman pitkään! Samaa toivon jokaisen jouluntähden kohdalla. Tietenkään ajatus viikolle 42 menevästä odotuksesta ei innosta, mutta ei kyllä sekään, että vauva syntyisi 2:lla alkavilla viikoilla...
PAINO. Painoa on minulle tullut 6,5 kg lisää. Olen ennestään suht hoikka eikä tämä vararavinnon kerääntyminen tunnu kauhean mukavalta. Mutta onhan tässä sitten loppuelämä aikaa karistaa kiloja.
Eilinen taas vahvisti entisestään päätöstä, että minulle (meille) tämä kyllä on viimeinen raskaus, jos kaikki menee hyvin. Edellinen raskaus oli täynnä murhetta, huolta ja tuskaakin. Onneksi lopputuloksena syntyi hieno poika. Mutta selvästikään minua ei ole tarkoitettu suurperheen äidiksi. En kyllä muutenkaan sovi sellaiseksi, mutta ei nämä raskaudetkaan kyllä ole kaikkein helpoimmasta päästä. Sori nyt vaan tämä katkera purkaus, mutta aika katkeria ajatuksia kävi eilen mielessä hetkittäin.
RAUTA. Aloin syödä torstaina Retaferia, ja se kyllä saa vatsan aika sekaisin. Täytyy katsoa, onko sillä mitään vaikutusta seuraavaan neuvolakäyntiin mennessä ts. nostaako se Hb:a. NKL:n lääkäri kehotti käymään neuvolalääkärillä seuraavan kerran jo " parin viikon päästä" .
TÄYDELLISET NAISET. Minäkin lukeudun tuon sarjan faneihin. Nyt syyskuussa alkaakin monta sarjauutuutta. Tässä voikin iltaisin olla sitten ihan television orja. No, kesällä ei tv:ä tullut juuri pahemmin katsottua.
Iituli rv 25+6
PS. Unohtui sanoa, että sain eka kertaa painoarvion vauvasta. Eilisen ultran perusteella vauva painaa 905 g.