Miten on mahdollista, että jotkut aikuiset eivät "osaa" niellä lääkkeitä?
Selittäkää te, joille tämä on haasteellista. Itse saisin nieltyä vaikka kourallisen puolen desilitran vesilasillisen avulla, joten en pysty kuvittelemaan sellaista, että en osaisi niellä niitä.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Voi johtua siitä, että ylipäätään juominen ei tapahdu normaalisti vaan samalla tavalla, kuin vauva juo (ns. ryystämällä/imemällä). Jos on esimerkiksi käytetty pitkään nokkamukia, voi jäädä tämä kehittymättömämpi tapa juoda. Tällöin on vaikea saada nieltyä pillereitä nesteen mukana.
Ei haittaa millään tavalla elämää muuten, mutta yleensä 1dl juominen kestää tälläisellä ihmisellä kauemmin vrt tavallisesti juovalla.
Täähän se on. Tuosta vauvajuomisesta voi kyllä opetella poiskin.
Jos tietäisin, että miten estää se kurkun puristuminen kiinni, niin toki estäisin sen... Toisaalta tiedän, että esim. ruoassa taatusti nielen tablettia isompia palasia huoletta, eikä tätä ilmiötä silloin tule.
Vierailija kirjoitti:
Ne on jänniä nuo nielut. Pullaa voi mennä niin että hoikempia hirvittää mutta yhtä tablettia ei saa nieltyä.
Auttaako jos sen kuvittelee pastilliksi? Ainoa ongelma oli yksi antibioottikuuri, ne maistui kuoleman pahalle.
Piti koittaa heittää kurkun perälle ja nielaista nopeasti. Kahdesta ensimmäisestä ehti makua kun alkaa liueta niin nopeasti.
Minulla tarttuu vaalea leipä, pulla, monet muut ruoat ja pillerit yhtä lailla. Nieluni on todella pieni ja epätasainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi johtua siitä, että ylipäätään juominen ei tapahdu normaalisti vaan samalla tavalla, kuin vauva juo (ns. ryystämällä/imemällä). Jos on esimerkiksi käytetty pitkään nokkamukia, voi jäädä tämä kehittymättömämpi tapa juoda. Tällöin on vaikea saada nieltyä pillereitä nesteen mukana.
Ei haittaa millään tavalla elämää muuten, mutta yleensä 1dl juominen kestää tälläisellä ihmisellä kauemmin vrt tavallisesti juovalla.
Täähän se on. Tuosta vauvajuomisesta voi kyllä opetella poiskin.
No mitä höpötystä. Minä juon kyllä ihan normaalisti vaikka pillerit ovatkin tuskaa. Desi menee huikalla.
Joo, mä en pysty mitään isoja pillereitä nielemään. Enkä myöskään yli lusikallista ruokaa ellei ole jotain nestettä tai sosekeittoa. Isot palat ruokaa ei mene alas ellen pureskele kunnolla. Muuten yökkään vaistomaisesti. Ahdas ruokatorvi+nielu.
Mulla on paniikki- ja ahdistuneisuushäiriö ja niistä johtuva tukehtumiskammo. Pillerit on pakko murskata pieneksi, koska muuten saan tunteen, että nielen sen pillerin väärään kurkkuun, tukehdun ja kuolen.
Ja ei auta, että tiedostan asian älyttömyyden.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmaksi osaksi tuo vaikeus on psykologista, eli se vaikeus on teidän päässänne, kun mietitte liikaa ja mitä enemmän kulutatte aikaa sen pillerin pyörittelemiseen suussanne, sitä enemmän sen nieleminenkin vaikeutuu.
"Yli 50-vuotiaista noin joka kymmenes ja laitoshoidossa olevista vanhuksista arviolta jopa neljäsosa kärsii eri syistä johtuvista nielemisvaikeuksista. Dysfagia eli nielemisvaikeus on toiminnallinen tila.
Jos ruoan nielemisen kanssa ei kuitenkaan ole ongelmia, saattaa lääkkeiden nielemisen vaikeus olla vain psykologista."
http://www.healthberry.fi/vaikeuksia-laakkeiden-nielemisessa-kokeile-na…
Uskon, että ihan varmasti teistä moni on vaikkapa pähkinöitä syödessään nielaissut kokonaisen pähkinän, etenkin jos tapananne on ahmia. Kun syö nopeasti ei hampaat ehdi pilkkoa ihan kaikkea muusiksi. Eli jos pystyy nielaisemaan vaikkapa suolapähkinän pureskelematta (aivan varmasti suurin osa on niin tehnyt!), niin kyllä se pikku pillerikin sinne menee.
Kuule minä olen monet kerrat päättänyt, että tabu suukkuun ja nielaisu. Niin olen tehnytkin eikä siinä ole mitään psykologisesti vaikeaa. Se vaan, että se pilleri ei mene näin alas. Uskon kyllä, että jos joskus joudun sairaalaan tuollaisen ihmiset hoidettavaksi, niin saan kyllä sen kammonkin. Ja minä en kyllä todellakaan niele kokonaisia pähkinöitä vaan pureskelen ruokani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmaksi osaksi tuo vaikeus on psykologista, eli se vaikeus on teidän päässänne, kun mietitte liikaa ja mitä enemmän kulutatte aikaa sen pillerin pyörittelemiseen suussanne, sitä enemmän sen nieleminenkin vaikeutuu.
"Yli 50-vuotiaista noin joka kymmenes ja laitoshoidossa olevista vanhuksista arviolta jopa neljäsosa kärsii eri syistä johtuvista nielemisvaikeuksista. Dysfagia eli nielemisvaikeus on toiminnallinen tila.
Jos ruoan nielemisen kanssa ei kuitenkaan ole ongelmia, saattaa lääkkeiden nielemisen vaikeus olla vain psykologista."
Uskon, että ihan varmasti teistä moni on vaikkapa pähkinöitä syödessään nielaissut kokonaisen pähkinän, etenkin jos tapananne on ahmia. Kun syö nopeasti ei hampaat ehdi pilkkoa ihan kaikkea muusiksi. Eli jos pystyy nielaisemaan vaikkapa suolapähkinän pureskelematta (aivan varmasti suurin osa on niin tehnyt!), niin kyllä se pikku pillerikin sinne menee.
Kuule minä olen monet kerrat päättänyt, että tabu suukkuun ja nielaisu. Niin olen tehnytkin eikä siinä ole mitään psykologisesti vaikeaa. Se vaan, että se pilleri ei mene näin alas. Uskon kyllä, että jos joskus joudun sairaalaan tuollaisen ihmiset hoidettavaksi, niin saan kyllä sen kammonkin. Ja minä en kyllä todellakaan niele kokonaisia pähkinöitä vaan pureskelen ruokani.
Hoitsutieteilijälle ei ole opetettu sellaista asiaa kuin refleksi. Ei ne tajuu, luulevat että ihmiset tahallaan ja silkaa typeryyttään pyörittelevät järkyttävän pahanmakuisia lääkkeitä suussaan antaen niiden sulaa.
Ruuan pureskelen hyvin, ne pähkinätkin. Jos tabletti ehtii yhtään sulaa suussa, niin ei meinaa mennä alas.
Herkkä yökkäysrefleksi muutenkin ja palan tunne kurkussa, johtunee siitä kun mulla on struuma.
Mulla ei oo ongelmia normaalien pillereiden kanssa, mutta e-pillerit ja muut samaa kokoluokkaa olevat jää jumiin nieluun eikä ne sieltä etene vaikka miten litkii nestettä.. vaikeuksia on niellä myös aspirin ja välttelenkin pyöreitä pillereitä mahdollisuuksien mukaan.
En pysty Buranaa suurempaa nielaista. Tai pelkään, että se juuttuu kurkkuun. Sama varmaan näillä, jotka eivät niele minkään kokoista tablettia.
Miten te pystytte nielemään esim. lihapaloja tms?
Vierailija kirjoitti:
Miten te pystytte nielemään esim. lihapaloja tms?
Liha pureskellaan tietysti, eikä se ole kovaa ainakaan mun paistamana.
Voisin kuvitella, että jos yrittäisi nielaista karkin kokonaisena, niin sekin voisi olla hankalaa.
mä en vaan uskalla, pelkään että tabletti jää kurkkuun kiinni. tiedän nieleväni isompia ruokapalojakin kuin pillerit mutta silti. joku psykologinen juttu.
Minä opin vasta lähes kolmekymppisenä, siihen asti pistin yhden kapselin kolmen tai neljään osaan ja huuhtelin yksi kerrallaan alas. Vielä nykyääkin pilleri saattaa jäädä kiinni, isot ja karkeat (tyyliin Burana) ovat pahimmat!
Vierailija kirjoitti:
No en vaan osaa. Mun täytyy laittaa tabletti ihan tiettyyn paikkaan kielen takaosaan ja nielaista pienen nestemäärän kanssa. Jos yritän muulla tavoin, nielu puristuu kiinni ja pilleri jää suuhun pyörimään. Jos on useampia tabletteja, yksi kerrallaan. Tosin eipä ole juuri tullut eteen tilanteita, että tarvitsis useampaa pilleriä niellä kerralla, ja aika harvoin noita yksittäisiäkään.
Mites tavallinen ruoka? Onhan se ny ihan sama nieleekö pillerin vai makkaranpätkän.
Muistakaa kertoa lääkkeitä määräävälle lääkärille tuosta. On nimittäin lääkkeitä, joita ei saa pieniä vaan niiden oletetaan sulavan hitaasti ja luovuttavan tasaisesti vaikuttavaa ainetta. Ne tulee nauttia aina kokonaisina. Lääkäri voi kirjoittaa sopivamman lääketuotteen, kun tietää ettette pysty kokonaisia pillereitä ottamaan.
Mun pitää ns. piilottaa pillerit ruoan sekaan, jotta saan ne alas. Psykologinen juttu siis varmasti. On vaan jotenkin luonnotonta niellä jotain kovaa pureksimatta. Jotenkin suu ei vaan anna sen mennä alas. Mut jos on ruoan sisällä suussa, niin ettei sitä pilleriä tunne nielelaistaessa, niin sit kyllä menee. Sit vaan vettä perään. En mä pystyis nielemään sileitä pikkukiviäkään tai kovia karkkeja pureksimatta, eihän pillerit niistä eroa tuntumaltaan.
Saan kyllä pillerit nieltyä ( En isoja), mutta ne jää kurkkuun jumiin ja maistan parisen tuntia sen pillerin maun suussa kun se liukenee pikkuhiljaa siellä kurkussa. Tunnen sen toki siellä myös.