Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suurin unelmani on päästä TE-toimistosta ikuisiksi ajoiksi eroon!

Vierailija
10.09.2017 |

Puhutaan unelmoinnista. Sanotaan, että on tärkeää haaveilla ja unelmoida. No, minäkin unelmoin koko ajan "unelmatyöstä" (sen kummemmin tietämättä mitä se on), missä voisin käyttää kaiken tarmoni ja energiani.
Mutta justiin äsken tajusin, että ykköstoiveeni, -haaveni, -unelmani on päästä työkkäristä eroon! Lopullisesti ja ikuisesti. Ykköstoiveeni elämässä on selvä: eroon työkkäristä.

Olen pitkäaikaistyötön.

Se paine, mitä te-toimiston vuoksi 24/7 koen, on kammottavaa. Olen erittäin työkykyinen ja -haluinen, mutta asun alueella, missä oman alani paikkoja ei yksinkertaisesti ole. En myöskään pääse oikeastaan mihinkään työhön, koska olen liian koulutettu. Viimeksi hain paikkaa, joka on oikeastaan lähihoitajalle tarkoitettu. Esimies sanoi (pääsin sentään haastatteluun), "että liiton taholta voi tulla sanomista". Olen FM..tutkinnolla, millä ei ole mitään merkitystä.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niillä TE-toimistoilla nykypäivänä tee enää mitään. Työtä ne eivät ihmisille saa järjestymään - siihen on ihan muut väylät. Jos olisi joku perustulo/kansalaispalkkamalli, missä valtio tukisi palkkatyön ulkopuolella olevia ilman mitään byrokratiaa, niin TE-toimisto olisi ihan turha. 

Kuka sitä perustuloa/kansalaispalkkamallia pyörittäisi ja miten? Ei mitään kuluja tai byrokratiaa siinä?

Byrokratia olisi se, että jokin tietokoneohjelma siirtää tyyliin kerran kuussa jokaisen täysi-ikäsien suomalaisen tilille vaikkapa 800 euroa rahaa. verotus olisi sitten säädetty niin, että työssäkäyvien ostovoima olisi osapuilleen nykyisellä tasolla. mikään ei siis juurikaan muuttuisi - valtio maksaisi niiden elämisen, ketkä eivät sitä itse pysty tekemään.  jäisi vaan se kymmenientuhansien paperinpyörittäjien ja kurssittajien armeija pois välistä.  ja häviäisi kaikki typerät kannustinloukut, eli kaikki työ kannattaisi ottaa vastaan, kun se olisi aina lisätienestiä. yrittäjät, opiskelijat, eläkeläiset.. kaikki olisivat samalla viivalla ja samalla lailla perustoimeentulo turvattuna. 

mutta ei. parempi on pitää yllä järjettömän monimutkaista ja nykymaailmaan täysin sopimatonta tukiviidakkoa. 

Ja sitten alkasi itku siitä, että mistä löytää asunto, jos ei ole asumistukea. No sitten palautetaan asumistuki, samanlainen koko maahan. Ja taas itketään, kun jossain Iisalmessa pärjää ihan hyvin, kun saa kuukaudessa 1400  e, ei ole tarvetta työnteolle. Helsingissä taas ei rahat riitä millään ja keksitään toimeentulotuki ... eikun...

Verotuksessa tulisi joka tapauksessa eteen se raja, jonka yli tienatessaan saakin vähemmän käyttörahaa kuin jos tienaisi satasen tai pari vähemmän.

Vierailija
22/42 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin eroon ensimmäiseksi Kelasta. Valitettavasti vain mun opiskelutahdilla ei oikein töitä tehdä niin paljon, että sillä eläisi. Kandi valmistui kahdessa vuodessa ja maisteria yritän 1,5 vuoteen. Viime vuonna olin yliopistolla välillä 7-23 tekemässä hommia, kotiin nukkumaan ja taas yliopistolle aamukahvi kourassa. Tämän työmaan jälkeen oonkin sitten varmaan naimisissa kelan JA työkkärin kanssa hetken. Toivottavasti tämä opiskelu tuo sen työpaikan tai vedän itseni kiikkuun, kun kaikki vapaa-ajan uhraaminen ja terveyden uhallakin painaminen on ollut turhaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niistä eroon pääsee. Kaikki TE-toimistot lakkautetaan 2019.

Ja voi olla, ettei sen myötä ainakaan ruusuisemmat ajat työttömille koita. Kun nykyhallitusta seuraa. 

Semmoinen perusjuttu, että ei tämä nykyhallitus ikuisesti vallassa pysy. Seuraavat eduskuntavaalit ovat viimeistään vuonna 2019, ja viimeistään silloin myös muodostetaan uusi hallitus, mitä todennäköisemmin ihan eri pohjalle kuin nykyinen. Muista käydä vaikuttamassa silloin.

Vierailija
24/42 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis opiskelen tällä tahdilla nimenomaan siksi, että ei tarvi kovin pitkään sietää Kelaa ja tukisäätämisiä ja nostaa lainaa. En minä normiopiskelullakaan pärjäis ilman tukia varmaan niin sama hoitaa samoilla tuilla niin paljon, kuin ikinä ehtii.

-22

Vierailija
25/42 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niillä TE-toimistoilla nykypäivänä tee enää mitään. Työtä ne eivät ihmisille saa järjestymään - siihen on ihan muut väylät. Jos olisi joku perustulo/kansalaispalkkamalli, missä valtio tukisi palkkatyön ulkopuolella olevia ilman mitään byrokratiaa, niin TE-toimisto olisi ihan turha. 

Kuka sitä perustuloa/kansalaispalkkamallia pyörittäisi ja miten? Ei mitään kuluja tai byrokratiaa siinä?

Ideahan on että se tulisi automaattisesti kaikkien tilille, eli kun tarveharkinta ja kyttäys poistuisi, ei tarvittaisi byrokraattien armeijaa niitä toimia suorittamaan. Kuluja olisi saman verran kuin nykysistä peruspäivärahoista, toimeentulotuen perusosista sun muista sellaisista. Koska perustulo byrokratian välttämiseksi maksettaisiin kaikille, rukattaisiin vastaavasti verotusta niin, että se kunnon palkkatuloja saavilta söisi pois perustulon osuuden (noin suunnilleen). Mutta kun sen säätää veroprosentilla, ei tarvita siihenkään erikseen byrokratiaa.

Vierailija
26/42 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaisit aidosti työllistyä, olisit muuttanut työn perässä muualle jo aikoja sitten.

Siinäpä sitten olet uudessa paikassa pahimmillaan puoli vuotta löyhässä hirressä, kun potkut voi tulla vaikka tekisit työt hyvin. 

Juuri niin, ei niitä varmoja töitä ole muillakaan paikkakunnilla. 

Vierailija
27/42 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Byrokratia olisi se, että jokin tietokoneohjelma siirtää tyyliin kerran kuussa jokaisen täysi-ikäsien suomalaisen tilille vaikkapa 800 euroa rahaa. verotus olisi sitten säädetty niin, että työssäkäyvien ostovoima olisi osapuilleen nykyisellä tasolla. mikään ei siis juurikaan muuttuisi - valtio maksaisi niiden elämisen, ketkä eivät sitä itse pysty tekemään.  jäisi vaan se kymmenientuhansien paperinpyörittäjien ja kurssittajien armeija pois välistä.  ja häviäisi kaikki typerät kannustinloukut, eli kaikki työ kannattaisi ottaa vastaan, kun se olisi aina lisätienestiä. yrittäjät, opiskelijat, eläkeläiset.. kaikki olisivat samalla viivalla ja samalla lailla perustoimeentulo turvattuna. 

mutta ei. parempi on pitää yllä järjettömän monimutkaista ja nykymaailmaan täysin sopimatonta tukiviidakkoa. 

Ja sitten alkasi itku siitä, että mistä löytää asunto, jos ei ole asumistukea. No sitten palautetaan asumistuki, samanlainen koko maahan. Ja taas itketään, kun jossain Iisalmessa pärjää ihan hyvin, kun saa kuukaudessa 1400  e, ei ole tarvetta työnteolle. Helsingissä taas ei rahat riitä millään ja keksitään toimeentulotuki ... eikun...

Verotuksessa tulisi joka tapauksessa eteen se raja, jonka yli tienatessaan saakin vähemmän käyttörahaa kuin jos tienaisi satasen tai pari vähemmän.

Miksi verotuksessa noin kävisi? Anna jokin käytännön esimerkki.

Asumistuki voisi tosiaan olla alueellisesti porrastettu ja ottaa huomioon paikkakunnan vuokratason. Tai sitten työvoimapulaansa itkevät firmat voisivat tehdä kuten joskus ennen vanhaan, rakentaa työntekijöille asuntoja. Kyllä Iisalmelta voisi tulijoita olla. Sehän Uudessakaupungissakin ongelmaksi osoittautui kun ei autotehtaalle halukkaita saada majoitettua.

Ihan elinkeinoelämän kannalta on hyväksi, että paikkakunnalla on työvoimareserviä, joka voidaan joustavasti kutsua töihin ja sitten taas potkia töistä pois kun ei hommia ole. Tämä vain vaatii sen, että yhteiskunta tätä reserviä elättää ja majoittaa noiden ei-työllistettyjen jaksojen ajan. Kysymys ei ole pummien hyysäämisestä vaan pikemmin työnantajien palvelemisesta.

Vierailija
28/42 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut, pätevä aineenopettaja (pitkäaikaistyötön) sellaisella paikkakunnalla, missä tuotetaan yliopistosta luokan- ja aineenopettajia. Erittäin heikko työllisyystilanne siis. Saan tällä hetkellä työmarkkinatukea 600e nettona. Soitin lähikoululle (alakoulu) ja kerroin olevani käytettävissä mihin tehtävään hyvänsä. Ehei. Ei mitään paikkoja tällä kertaa.

Nyt syksyllä naapurin ylioppilaspoika sai työkokeilupaikan (luulen) samasta koulusta. Kuuleman mukaan tämän lisäksi saa yhteiskunnan tukea (työkkäristä) n. 500 euroa.

Itkin taas. Minua, keski-ikäistä aineenopettajaa, ei huolittu lähikouluun edes avustaviin tehtäviin, vaikka työtä olisi tarjolla. Sen sijaan 19v. nuori mies meni edelleni.

Putoan kärryiltä, en tajua enää mitään tästä yhteiskunnasta.

Minäkin toivon joka aamu pääseväni eroon työkkäristä. Olen jo pidemmän aikaa harkinnut, että sanon tehottomalle työnvälitystoimistolle heihei. Ja sen jälkeen olen omillani - vaikka henki menisi.

Työkkäri kyllä muistaa minua kuvatunkaltaisilla "työllistymissuunnitelmien" kirjoittamisilla. Kertaakaan en ole saanut kolmen vuoden aikaan yhtäkään työpaikkatietoa/"osoitusta", tms.

Voin yhtyä aloittajan toiveeseen: eroon ikuisiksi ajoiksi.

Vierailija
29/42 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon minäkin pääseväni eroon työkkäristä. Ihan lopullisesti. Rukoilen päivittäin, että elämäntilanteeni selviytyisi. Lisäopiskelu? No ei kiitos, kun on vaan työhalut. Olen tosi pitkälle minäkin opiskellut. Olen väsynyt neuvoon "opiskele uusi ura". Millä rahalla? Uusi opintolaina kenties? Paskat!

No ihan kaikkea työkkärin herkkuja et ole vielä saanut maistella, jos ei sulle ole yrittäjän uraa ehdotettu... 

Vierailija
30/42 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun suurin este työllistymiselle on väärä paikkakunta, niin muuta. Syy ei ole TE-toimisto, vaan se, että et halua muuttaa.

Vierailija
31/42 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokenut, pätevä aineenopettaja (pitkäaikaistyötön) sellaisella paikkakunnalla, missä tuotetaan yliopistosta luokan- ja aineenopettajia. Erittäin heikko työllisyystilanne siis. Saan tällä hetkellä työmarkkinatukea 600e nettona. Soitin lähikoululle (alakoulu) ja kerroin olevani käytettävissä mihin tehtävään hyvänsä. Ehei. Ei mitään paikkoja tällä kertaa.

Nyt syksyllä naapurin ylioppilaspoika sai työkokeilupaikan (luulen) samasta koulusta. Kuuleman mukaan tämän lisäksi saa yhteiskunnan tukea (työkkäristä) n. 500 euroa.

Itkin taas. Minua, keski-ikäistä aineenopettajaa, ei huolittu lähikouluun edes avustaviin tehtäviin, vaikka työtä olisi tarjolla. Sen sijaan 19v. nuori mies meni edelleni.

Minäkin toivon joka aamu pääseväni eroon työkkäristä. Olen jo pidemmän aikaa harkinnut, että sanon tehottomalle työnvälitystoimistolle heihei. Ja sen jälkeen olen omillani - vaikka henki menisi.

Työkkäri kyllä muistaa minua kuvatunkaltaisilla "työllistymissuunnitelmien" kirjoittamisilla. Kertaakaan en ole saanut kolmen vuoden aikaan yhtäkään työpaikkatietoa/"osoitusta", tms.

Kuin minun kirjoittamani! Olen aivan samassa jamassa. Yritetään pitää toivoa yllä... tsempit Helsingistä!

Vierailija
32/42 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sun suurin este työllistymiselle on väärä paikkakunta, niin muuta. Syy ei ole TE-toimisto, vaan se, että et halua muuttaa.

Joillakin on perhe ja lapset, ja puolisolla vakituinen työpaikka. Minulla nuo eivät kyllä ole este, eikä kohta enää hidastekaan. Ainut este on se, että ne minun työhakemukseni ignoorataan ihan täysin.

Vierailija
33/42 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille ei ole töitä. Ei tule enää koskaan olemaankaan. Uskon työkkärin tuntuvan rasitteena pitkäaikaistyöttömälle, mutta koita asennoitua niin, että työkkärin kanssa asioiminen on se, mistä sulle maksetaan. Se on siis tavallaan sun "työ". 

Jos oman alan töitä ei löydy kotipaikkakunnalta, on joko vaihdettava alaa tai maisemaa. Alan vaihdoksen huono puoli on, että kun lopulta valmistut, kotipaikkakunnalta myös sen alan työpaikat ovat saattaneet jo kadota. Jos et pysty edes työllistämään itse itseäsi esim myymällä freelancerina tai ammatinharjoittajana osaamistasi, niin täytyy vain asennoitua toisella tavalla eikä pitää työssäkäyntiä ihmisyyden mittarina. 

Vierailija
34/42 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sun tarvitse muuta kuin ilmoittaa heille haluavasi päästä eroon. Mielellään ottavat sinut pois listoiltaan. Eikä sieltä kukaan ala sinua houkuttelemaan takaisin työttömäksi työnhakijaksi. Voi jatkaa erossa ikuisiksi ajoiksi jos et itse päätä muuttaa mieltäsi.

Näin minä olen tehnyt ja ihan rauhassa olen saanut olla.

Vierailija
35/42 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon arvelet että maailmalta vaeltaisi "hädänalaisia" nostamaan sitä 800 euron oleskelupalkkaa?

Vierailija
36/42 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
37/42 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri ei maksa kenellekään penniäkään. Antavat kelalle lausunnon, joko myönteisen/kielteisen, että saako työttömyyspäivärahaa, soviteltua päivärahaa tms vai joutuuko hakemaan toimeentulotukea.

Työkokeilu on palkaton. Sen takia sen nimikin on työkokeilu. Tai saahan siinä sen 9€/pvä korvauksen mutta ei muuta työttömyyskorvauksen lisäksi.

Ei minullekaan ole työkkäristä paljon töitä tarjottu jotain työnhakukursseja vaan, suosittelen hakemaan itse töitä jos haluaa työllistyä koska ei työkkäri sinua työllistä. Tai ketään.

Vierailija
38/42 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sun tarvitse muuta kuin ilmoittaa heille haluavasi päästä eroon. Mielellään ottavat sinut pois listoiltaan. Eikä sieltä kukaan ala sinua houkuttelemaan takaisin työttömäksi työnhakijaksi. Voi jatkaa erossa ikuisiksi ajoiksi jos et itse päätä muuttaa mieltäsi.

Alat vaan hakea toimeentulotukea, etkä työttömyyspäivärahaa kelasta tai liitosta niin sillä pääset työkkäristä eroon.

Vierailija
39/42 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset sä sano ettei ole mitään koulutusta?

Vierailija
40/42 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alat vaan hakea toimeentulotukea, etkä työttömyyspäivärahaa kelasta tai liitosta niin sillä pääset työkkäristä eroon.

Siis tämä vinkki oli ap:lle, ei lainaamalleni kommentoijalle, koska kommentoija on täysin oikeassa. Eivät houkuttele takaisin työnhakijaksi kun alat vaan hakea toimeentulotukea.