Suurin unelmani on päästä TE-toimistosta ikuisiksi ajoiksi eroon!
Puhutaan unelmoinnista. Sanotaan, että on tärkeää haaveilla ja unelmoida. No, minäkin unelmoin koko ajan "unelmatyöstä" (sen kummemmin tietämättä mitä se on), missä voisin käyttää kaiken tarmoni ja energiani.
Mutta justiin äsken tajusin, että ykköstoiveeni, -haaveni, -unelmani on päästä työkkäristä eroon! Lopullisesti ja ikuisesti. Ykköstoiveeni elämässä on selvä: eroon työkkäristä.
Olen pitkäaikaistyötön.
Se paine, mitä te-toimiston vuoksi 24/7 koen, on kammottavaa. Olen erittäin työkykyinen ja -haluinen, mutta asun alueella, missä oman alani paikkoja ei yksinkertaisesti ole. En myöskään pääse oikeastaan mihinkään työhön, koska olen liian koulutettu. Viimeksi hain paikkaa, joka on oikeastaan lähihoitajalle tarkoitettu. Esimies sanoi (pääsin sentään haastatteluun), "että liiton taholta voi tulla sanomista". Olen FM..tutkinnolla, millä ei ole mitään merkitystä.
Kommentit (42)
Jos haluaisit aidosti työllistyä, olisit muuttanut työn perässä muualle jo aikoja sitten.
Kyllä sinä eläkeikään mennessä pääset niinkuin minäkin; tässä kuussa alkoi varhennettu eläke.
Mitä olet yrittänyt tehdä tilanteellesi? Ymmärrän että on turhauttavaa kun oman alan töitä ei löydy, mutta vaikka niitä kotiseudullesi joskus tulisikin, et pitkän työttömyyden jälkeen ole kuitenkaan hakijoiden kärkipäässä.
En oikeastaan tajua miksi tätä kutsutaan hyvinvointiyhteiskunnaksi. Selkeästikään kaikilla ei mene hyvin ja pelkkä hengissäselviäminen ei ole hyvinvointia minkään määritelmän mukaan.
Toisaalta jos koitat kertoa jostain joka ei tässä maassa toimi niin palaute on kerta toisensa jälkeen sitä että "oma vikasi" ja "mulla menee hyvin joten turpa kiinni". Pikemminkin näiden kommentoivien suomalaisten asenne kuvastaa aika pahaa henkistä pahoinvointia jota koitetaan kostoksi jakaa muillekin.
TE toimiston palvelut ovat erittäin huonoja paikkakunnallani. Laadin itse jotain suunnitelmaa. Mistä ja miten saa palkkatukipaikan? Minun tietenkin odotetaan itse hankkivan työpaikan, minkä totisesti teen. Samaan aikaan kuitenkin joudun tekemään aktivointisuunnitelman - idiotismia. Juuri TE toimisto aiheuttaa minulle lisää painetta ja harmia työttömyydestäni, joka jo itsessään on itsentuntoa heikentä tekijä elämässäni.
Mutta olkoon, alistun kaikkeen. TYP? Minä selväjärkinen, elämänhallinnaltaan ok. perheenäiti....
Minä olen vain ja ainoastaan surullinen, en masentunut.
Toivon minäkin pääseväni eroon työkkäristä. Ihan lopullisesti. Rukoilen päivittäin, että elämäntilanteeni selviytyisi. Lisäopiskelu? No ei kiitos, kun on vaan työhalut. Olen tosi pitkälle minäkin opiskellut. Olen väsynyt neuvoon "opiskele uusi ura". Millä rahalla? Uusi opintolaina kenties? Paskat!
Minä olen päässyt.
Kun et omaa minkäänlaista koulutusta, hyvin vähän työkokemusta, olet sairastellut pitkiä jaksoja ja olet yli 35-vuotias, tajuaa TE-toimistokin, että nyt on kyseessä toivoton yksilö. Kerran viidessä vuodessa käyn hyväksymässä suunnitelman, mutta muuten jättävät rauhaan.
Hommasin eläkepaperit ja sitten pääsin rauhaan. Eläkettä tulee se 1100 euroa käteen joka kuukausi ja sitten lisäksi teen hieman töitä mistä tulee 400 euroa lisää. Tiukkaa on mutta vapauttava olo on kun saa elää ilman painostusta.
T: 35 vuotias eläkeläinen.
Kyllä niistä eroon pääsee. Kaikki TE-toimistot lakkautetaan 2019.
Ei niillä TE-toimistoilla nykypäivänä tee enää mitään. Työtä ne eivät ihmisille saa järjestymään - siihen on ihan muut väylät. Jos olisi joku perustulo/kansalaispalkkamalli, missä valtio tukisi palkkatyön ulkopuolella olevia ilman mitään byrokratiaa, niin TE-toimisto olisi ihan turha.
Itse olen pientä, muutaman hengen työllistävää yritystä pyörittänyt lähes koko työssäoloikäni, eikä kyllä ole mieleenkään tullut palkata työntekijää työkkärin kautta. Mahdollisuus saada ongelmatapaus on vaan ihan liian iso. Omien rekrytointikanavien kautta saa ns. parempaa ainesta - sori vaan.
Kyllähän siitä työkkäristä eroon pääsee - ennen lakkautustakin: et vain mene sinne, ja päätät asiakkuutesi siellä, ja järjestät ihan sitten itse asiasi ihan parhaaksi katsomallasi tavalla ja valitsemallasi muulla rahoituksella. Muutat vaikka johonkin, mistä saa enemmän rahaa tekemättä mitään ja olematta tekemisissä minkään tahon kanssa? Ai et tiedä sellaista paikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä TE-toimistoilla nykypäivänä tee enää mitään. Työtä ne eivät ihmisille saa järjestymään - siihen on ihan muut väylät. Jos olisi joku perustulo/kansalaispalkkamalli, missä valtio tukisi palkkatyön ulkopuolella olevia ilman mitään byrokratiaa, niin TE-toimisto olisi ihan turha.
Kuka sitä perustuloa/kansalaispalkkamallia pyörittäisi ja miten? Ei mitään kuluja tai byrokratiaa siinä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niistä eroon pääsee. Kaikki TE-toimistot lakkautetaan 2019.
Ja voi olla, ettei sen myötä ainakaan ruusuisemmat ajat työttömille koita. Kun nykyhallitusta seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Hae TE-toimistolle töihin.
not AP, mutta mä kysyn tota viimeksi toimistolla käydessäni js sanoivat, että erittäin epätodennäköistä, että valittaisiin. jokaista avointa paikkaa kun hakee useampi sata hakijaa.
Feels like I've been here before, feels like i've been here before...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitä perustuloa/kansalaispalkkamallia pyörittäisi ja miten? Ei mitään kuluja tai byrokratiaa siinä?
Byrokratia olisi se, että jokin tietokoneohjelma siirtää tyyliin kerran kuussa jokaisen täysi-ikäsien suomalaisen tilille vaikkapa 800 euroa rahaa. verotus olisi sitten säädetty niin, että työssäkäyvien ostovoima olisi osapuilleen nykyisellä tasolla. mikään ei siis juurikaan muuttuisi - valtio maksaisi niiden elämisen, ketkä eivät sitä itse pysty tekemään. jäisi vaan se kymmenientuhansien paperinpyörittäjien ja kurssittajien armeija pois välistä. ja häviäisi kaikki typerät kannustinloukut, eli kaikki työ kannattaisi ottaa vastaan, kun se olisi aina lisätienestiä. yrittäjät, opiskelijat, eläkeläiset.. kaikki olisivat samalla viivalla ja samalla lailla perustoimeentulo turvattuna.
mutta ei. parempi on pitää yllä järjettömän monimutkaista ja nykymaailmaan täysin sopimatonta tukiviidakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaisit aidosti työllistyä, olisit muuttanut työn perässä muualle jo aikoja sitten.
Siinäpä sitten olet uudessa paikassa pahimmillaan puoli vuotta löyhässä hirressä, kun potkut voi tulla vaikka tekisit työt hyvin.
Aloitus on ihan kuin minun kirjoittamani.
Ja niille parille seuraavalle kysyjälle omat vastaukseni: opiskelen omin päin kotona uutta koko ajan. Muutenhan en opiskella saakaan, vaikka mieli tekisi. Maisterintutkinnon jälkeen suoritin vielä opettajanpätevyyden. Työvoimapoliittiseen koulutukseen olen hakenut yli kymmeneen ainakin, en ole päässyt.
Ja töitä olen hakenut myös muilta paikkakunnilta, laihoin tuloksin.
Koska olet viimeksi opiskellut jotain uutta?