Aloitin keväällä FODMAP-dieetin ja nyt olen lihonut jo yli 5 kiloa!
Aloin keväällä noudattaa lääkärin suosituksesta FODMAP-dieettiä hoidoksi epämääräisiin suolistovaivoihin, jotka diagnosoitiin ärtyvän suolen oireyhtymäksi. No, toimiihan se ihan kohtalaisesti, mutta aikamoisella hinnalla: ruokavaliosta karsiutui pois suurin osa hedelmistä, kasviksista ja marjoista.
Kiellettyjä ruoka-aineita ovat ainakin kaali, kukkakaali, herneet ja pavut sekä muut palkokasvit, sipuli, omena, päärynä, kirsikka, aprikoosi, luumu, persikka, nektariini, vesimeloni, mango, avokado, rusinat, kuivatut hedelmät, hunaja, parsa, artisokka, purjo, sienet, ksylitolilla tai sorbitolilla tai muulla sokerialkoholilla makeutetut elintarvikkeet sekä "vatsajogurtit" ja terveysjuomat joissa on lisättyä kuitua.
Listaa jatkaakseni, olen todennut saavani oireita myös ainakin paprikasta ja kaikesta missä on mukana ruisjauhoa. Lisäksi minulla on näiden ohella vielä ihan oikeita ruoka-aineallergioitakin, jotka ovat piinanneet minua lapsuudesta asti.
Ongelmana tässä on nyt se, että nämä kaikki rajoitteet tekevät erittäin vaikeaksi syödä terveellisesti ja kevyesti. Koska niin monet kasvispohjaiset vaihtoehdot ovat poissa laskuista, niin väkisinkin ruokavaliossa rupeavat painottumaan paljon hiilareita ja tyydyttynyttä rasvaa sisältävät ruoka-aineet. Eli toisin sanoen tämä ruokavalio, jota joudun noudattamaan, tavallaan ohjaa tai kärjistetymmin jopa painostaa minua syömään epäterveellisesti! Tämä sitten näkyy paitsi puntarissa (joka näyttää jo yli 5 kiloa enemmän kuin keväällä), niin myös ihossani, joka on ruvennut rasvoittumaan ihan hulluna.
Siis eikö tosiaan ärtyvän suolen oireyhtymään ole saatavilla mitään oikeaa hoitoa?! Sanalla "hoito" ainakin itse käsitän jotain ihan muuta kuin ohjeen vältellä kaikkea mikä aiheuttaa oireita. Hoito minun mielestäni tarkoittaa jotain, mikä poistaisi sekä oireet että tarpeen oireita aiheuttavien tekijöiden välttelyyn, eikä pakottaisi valitsemaan kahden pahan välillä: joko vatsavaivat tai sitten se, ettet voi syödä mitään. Eli mielestäni on ihan turha ehdottaa FODMAP-dieettiä ratkaisuksi mihinkään, koska sen noudattaminen aiheuttaa vähintään yhtä paljon hankaluuksia kuin se alkuperäinen ongelma, josta sillä yritetään päästä eroon.
Eikö jossain vaiheessa povattu ulosteensiirroista parannuskeinoa IBS:ään? Missä nuo hoidot vielä viipyvät??
Kommentit (3)
Fodmapia ei ole tarkoitus seurata orjallisesti vaan ensin karsia lähes kaikki ja sitten kokeilla lisätä aineita yksitellen. Jokaisen suolisto kestää eri asioita ja tästä syystä niitä lisätään yksitellen ja jos ei suolisto kestä niin poistetaan.
Tuosta ulosteen siirrosta on vain osalle vähäistä apua miksi sitä ei laajassa mittakaavassa tehdä. Lisäksi se on vaivalloista kun kaikki ei käy luovuttajiksi ja kohteelle pitää tehdä laajat tutkimukset ennen kuin se laitetaan toisen kehoon.
Ibs:ään ei ole mitään täysivaltaista hoitokeinoa tai ihmepilleriä. Kokeile yksitellen 2-3kk visibliniä, agiocuria, piigeeliä, probimagea ja jos niistä ei ole apua kysy libraxia lääkäriltä. Librax viimeisenä koska se addiktoi ja siihen ajan kuluessa nousee toleranssi ja annostusta pitää nostaa.
Itse odotan että amerikassa kaksi hyväksi todettua lääkettä tulee markkinoille Suomessa kunhan kaikki testit saadaan läpi. Toinen on tällä hetkellä suljetun ryhmän testattavana ja toinen on jo jakelussa mutta se on niin kuormittava keholle että vain harvat ja valitut saa sen.
Tuolla Biolatten Havitallillla on hoidettu hyvin jo kymmenkunta suolistoa lähipiirissä, suosittelen kokeilemaan. Oma yli viiden vuoden oireilu korjaantui viikossa.
Sinun kannattaisi selvittää hiivasyndrooma (vaikka vesilasitesti) ja ruoka-aine yliherkkyyksiä (esim. Food detective), jos hiiva ei ole ongelma.
Suolistolle suosittelen kokeilemaan Biolatten Havitallia.
Nämä vaivat ovat yllättävän yleisiä nykypäivänä.