Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvailkaa lastentarhanopettajan työtä! Olen kasv.kand ja mietin erikoistuako tähän

Vierailija
09.09.2017 |

Olen jo melko iäkäs ja tehnyt lähinnä tutkimusprojekteissa työtä.

Minulla on jo aikuiset lapset ja tunnen vetoa pikkulasten kanssa työskentelyyn. Ymmärrän hyvin, että päiväkodit eroavat kovasti toisistaan ja haluaisinkin tähän ketjuun kokemuksia erilaisista paikoista, esim. hyvin monikulttuurisista ympäristöistä.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla! Itse viihdyn lto:n työssä hyvin. Kuvittelin aina haluavani luokanopettajaksi, mutta jo ensimmäisessä harjoittelussa tiesin löytäneeni oman paikkani! 😊 Toki resurssit on pienet, mutta meillä on ainakin mahtava työyhteisö, se korvaa paljon. Työ itsessään on luovaa, vaihtelevaa, haastavaa ja lapset nyt on mahtavia.

Vierailija
22/24 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yksityisessä päiväkodissa, koulutuksena sosionomi (LTO pätevyys).

Lapsiryhmä on melko suuri, mutta sijaisia saa helposti jonkun vakkarin sairastuessa.

Vanhempien kanssa joskus vääntöä. Kun on ostettu palvelu niin ajatellaan olevan sitten vähän parempia ihmisiä. Lapset ovat yllättävän huonosti puettuja. Usein saa olla huomauttamassa, että lapselle pitäisi tuoda sadevaatteet, vaihtovaatteet, edes talvella lämpimät kengät. Yllättävää sillä, koska kunnallisella tätä ongelmaa ei ollut.

Lapset itse ovat suurin osa mukavia ja heidän kanssaan on antoisaa tehdä töitä. Ainoastaan pari lasta, joiden kanssa on paljon ongelmia (ja hyvin vähän kehitysmahdollisuuksia vanhempien vuoksi). Näiden parin ilkiön vuoksi päivät välillä ovat raskaita, koska he saattavat tiiminä kiusata pienempiä, häiritä ruokailua, poistua kesken ohjatun ohjelman jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhanopettajalla on ainakin töitä. Muilla opettajilla huonompi tilanne.

Vierailija
24/24 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhanopettajan työ on erilaista kuin luokanopettajan työ siinä, että ikäryhmä on erilainen. Lastantarhanopattajalla on myös enemmän vapauksia kuin luokanopettajalla ja yhteistyötä on pakko tehdä tehokkaammin. Usein tuntuu siltä, että on naimisissa saman ryhmän hoitajien kanssa. Heidät täytyy ensin saada motivoitua ja innostumaan tavoitteellisesti työstä ja sitten voi jotain lähteä toteuttamaan lastenkin kanssa. Yksin ei onnistu, vaan tiimi on todella tärkeä isoissa laspiryhmissä. Luokanopettaja tekee myös yhteistyötä, mutta ei ihan niin intensiivisesti.

Olen lto, jolla kohta myös maisterin tutkinto tehtynä. Luultavasti pätevöidyn jossain vaiheessa luokanopettajaksi, ellen siiten päädy ennen sitä lähihoitajia kouluttamaan (varhaiskasvatuksen puolelle). Siihenkin on jo pätevyys.

Ja kaikki uhkakuvat ovat totta ainakin pääkaupunkiseudun isommissa päiväkodeissa. Pienet yksiköt halutaan lakkauttaa tehottomina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi