Kuvailkaa lastentarhanopettajan työtä! Olen kasv.kand ja mietin erikoistuako tähän
Olen jo melko iäkäs ja tehnyt lähinnä tutkimusprojekteissa työtä.
Minulla on jo aikuiset lapset ja tunnen vetoa pikkulasten kanssa työskentelyyn. Ymmärrän hyvin, että päiväkodit eroavat kovasti toisistaan ja haluaisinkin tähän ketjuun kokemuksia erilaisista paikoista, esim. hyvin monikulttuurisista ympäristöistä.
Kommentit (24)
Työ on ihan hirvittävän raskasta ja sitä kuormitetaan yhä enemmän uuden Vasun kanssa. Mieti jotain muuta... Voin rehellisyyden nimissä sanoa, että alan ihmiset ovat aivan lopussa.
Kamalaa hommaa alimiehityksellä umpihomeisissa rakennuksissa. Paperityöt ja resurssien puute vie mahdollisuuden toteuttaa mitään kunnollista varhaiskasvatusta. Lapset ovat lähinnä säilössä päiväkodissa, enempää ei pysty tarjoamaan.
Eipä ollut kovin kannustavia ensimmäiset vastaukset.
Eikö mitään onnistumisen tunteita ja tyydytystä kasvatustyöstä?
Vierailija kirjoitti:
Eipä ollut kovin kannustavia ensimmäiset vastaukset.
Eikö mitään onnistumisen tunteita ja tyydytystä kasvatustyöstä?
Ei. Leikkaukset ja uudistukset ovat syöneet kaiken. Lapsetkin ovat levottomampia ja moniongelmaisempia kuin vaikka vielä 10v sitten.
Kyllä se totuuden nimissä on vain selviytymistä päivästä toiseen. Henkilökunta sairastaa ja alimiehityksellä mennään. Palavereja, koulutuksia, hienoa puhetta ja suunnitelmia. Niitä on äärimmäisen vaikea toteuttaa suurissa lapsiryhmissä missä ns. erityislapset ovat menossa mukana.
Päivät ovat suurimmaksi osaksi täyttä kaaosta ja vain välttämätön pystytään niissä takaamaan. Älä ikinä halua tuohon hullunmyllyyn!!
Juu, ei tod kannata kullä tälle alalle hakeutua. Kaikki negatiivinen, mitä on kertottu pitää TÄYSIN paikkansa. Plus sitten vittumainen pomo ja juoruilevat ilkeät työ"kaverit"...
LTO
Palkkakin on aivan surkea. Ala on Kaikinpuolin aliarvostettu. ☹
Mietin, miten kukaan korkeasti koulutettu suostuu töihin sillä palkalla. Kertokaa?
Älä missään tapauksessa. Ei ei ja vielä kerran ei.
Syyt on tässä jo kerrottukin.
Vierailija kirjoitti:
Mietin, miten kukaan korkeasti koulutettu suostuu töihin sillä palkalla. Kertokaa?
Lama. Opettajia paljon työttöminä ja leikkuri käy. Työ se on paskakin työ.
Mutta kyllä sitä miettii joka sunnuntai, että miten selviää seuraavasta viikosta...
Ok!
Mitäs tässä sitten keksisi?
En usko, että työllisyystilanteeni paranee maisteriksi lukemalla. Olen siis yleensä ollut nimikkeellä apulaistutkija monissa eri laitoksissa, valitettavan usein määräaikaisissa hommissa. Eli neljän lapsen äitinä tyypillinen pätkätöihin ajautunut.
Olen siis jo viisikymppinen, joten ihan totaalinen alanvaihtokaan ei oikein tunnu oikealta eli mitä yleisen kasvatustieteen kandin täydennystä, jotta saisi varmasti töitä ja mielekästä sellaista?
Työttömyys on vihonviimeinen vaihtoehto, tulisin hulluksi alta aikayksikön. Ja taloudellisestikin karmea tilanne. Ei ole säästöjä siihen hommaan...
No jotain täytyy ihmisen tehdä elääkseen... Tästä pääsee hyvin "burn out saikulle" ja tuki- ja liikuntaelinten varhaiseläkkeelle"!
Kyllä suosittelen jatkamaan maisteriksi.
Täysin samaa mieltä edellisten kirjoittajien kanssa. Työkaverit jatkuvasti saikulla ja teet töitä monen ihmisen edestä. Kaoottisten työpäivien jälkeen ei usein jaksa kun nukkua. En voi suositella kenellekkään. Jaksan töissä sen ajatuksen voimalla, että määräaikainen sopimukseni päättyy pian. T. Väsynyt LTO
Mitä jos ap käyt kokeilemassa vaikka sijaisuuksien kautta lto:n nykypäivän arkea? Voihan olla, että viihtyisitkin, tai sitten jos se olisi näiden uhkakuvien kaltaista, saisit ainakin hyvää motivaatiota miettiä jotain muuta. Miten esim. luokanopettajaksi kouluttautuminen? Voisit ilmoittautua myös kotikaupunkiesi ala-asteiden sijaislistoille myös; joko suoraan tai jos käyttävät henkilöstovuokrausfirmoja, niin sitten niihin.
Suosittelen tekemään lyhyitä sijaisuuksia alkuun. Siitä näet viihdytkö työssä. Työssä ja resursseissa on eroja myös kunnittain. Itse olen ollut töissä kolmessa kaupungissa ja kunnassa ja niistä yhteen en menisi enää uudelleen.
Itse työstä tykkään kovasti! Lasten kanssa ei ole tylsää ja suupielet kääntyy hymyyn väkisinkin.
Juu, onhan se rankkaa, mutta myös palkitsevaa. Näet työsi jäljen ja asiakkaat jopa halailevat sua! :-) Pääset työaikana ulkoilemaan ja metsään. Jos pidät lastenkulttuurista (kuten minä) sitä pääsee käyttämään niin paljon kuin haluaa. Päivän sisältö on paljon itsestä kiinni. Ja kun ammattitaito karttuu, saa mielettömiä onnistumisen kokemuksia.
Juu ei. Onhan ne lapset itsessään ihania ja se lasten hoito- ja kasvatystyö mukavaa ellei se olisi niin orjallisen määrättyä ylhäältä päin. Nyt etenkin uusi Vasu sitoo työntekijöiden käsiä entistä enemmän ja velvoittaa vaikka ja herraties mihin - vaikka lisäresursseja ei ole annettu. Päinvastoin! Ryhmäkokoja kasvatettiin!
Toki yksiköissä on eroja paljonkin, mutta itse en ainakaan vielä ole törmännyt yhteenkään yksikköön mihin vakituiseksi haluaisin jäädä... Nykyisessä esim. vaatimukset on kovat, pitäisi koko ajan luoda ja innovaatioida jotakin uutta ja lasta kuunnellen. Sitten toisaalta meiltä on kielletty paljon juttuja, esim. askarteluita ja retkiä rajoitetaan paljon. Tuntuu aika turhauttavalta.
Suosittelen luokanopettajan sijaisuuksia. Ja sitten jos oikeasti kiinnostaa, niin pätevöidyt luokanopettajaksi.
Onko työ niin raskasta, että nukutte kaikki vielä :D