Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ankea päiväruoka? Kehtaisitko tarjota lapsillesi?

Vierailija
08.09.2017 |

Perunoita ja porkkanoita viipaleina uunista. Maustettu suolalla, pippurilla ja paprikajauheella. Lisäksi ketsuppia ja majoa.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Majoneesiin käytetään tietääkseni vain munan keltuainen, joka on lähinnä rasvaa. Munan proteiini taas on siinä valkuaisessa. Pelkistetysti näin. Tämä sille "majoneesissa on proteiinia" -inttäjälle.

Ap:n ruoka on ihan hyvä ja varmasti maistuva lämmin ateria, minkä ehkä koko perhe kokoontui syömään yhdessä. Peittoaa esim mennen tullen ne "einesperheiden" ruokailutottumukset, missä kuka milloinkin käy lämmittämässä jääkaapista mikropitsan, pinaattilättyjä tms.

Vierailija
62/76 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuollainen lounas? Eihän se ihan ruokaa ole.

Jospa jollain on rahat tiukoilla. Kyllä tämä ihan hyvin yhdestä päivän ateriasta käy. Proteiinia ei todellakaan tarvita joka aterialla eikä muutenkaan koko ruokalistaa.

No kyllä tarvitaan, jos halutaan että ruoka pitää nälkää. Syö itse perunaa ja porkkanaa ja katso kauanko pysyy nälkä pois. Tuo on lisuke, ei ruoka. Lihaa, kalaa, tofua, kananmunaa, soijaa tms. vaatii.

Tuo on jo ylensyöntiä ja epäterveellistä, jolloin riski sairastua elintasosairauksiin on mitä ilmeisin. Esim. lihaa ei tarvita syödä joka päivä, vaan riittää kerran tai pari viikossa tai kahdessa viikossa. Ja entä soija, roudata nyt pitkin maailmaa.

Ja kysyn edelleen, mikä tekee suomalaisista niin erityisiä?

Muualla maailmassa kun syödään yksi ateria, joka on usein vain pastaa tai riisiä ja juurekset ja kasvikset ovat vain lisukkeena. Ap. ruoka kuulostaa arkiruuaksi todelta hyvältä ja terveellisesti.

Itse tein ruokaremontin n. 10v. sitten ja syön hyvin askeettisesti ja lähiruokaa on 80-90%, johon kuuluu paljon juureksia, vihanneksia, marjoja jne. hedelmiä syön todella vähän, eikä tuoreet vihannekset kuilu ruokavalioon talvikuukausina. Kalaa syön kerran pari viikossa ja lihaa todella harvoin, joka sekin on riistaa.

Ja pidän mieheni kanssa ruokavaliotamme hyvin terveellisenä tai ainakin lääkärit ovat sitä pitäneet, koska flunssaa ei juuri sairasteta, olemme energisiä ja veriarvomme on aina ollut huippuluokkaan ja ovat viitearvojen sisälle.

Ap. ruokaa meillä syödään useamman kerran viikossa, mitä juureksia nyt sattuu olemaan, majoneesin sijasta käytämme öljyä. Ja meillä syödään porkkanaa lähes päivittäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin lapsi 50-luvulla,niin joka päivä syötiin perunaa ja ruskeaa kastiketta.Aamulla kaurapuuroa.Välipalaksi pullanmosoa.Hyvin pärjättiin.Olen nyt 70-vuotias mummo ja täysin terve.Joten eiköhän muutaman päivän pärjää perunalla ja porkkanalla.

Eikä 50-luvulla lihaa syöty joka aterialla, ei edes kerran viikossa, kun tilastojen mukaan lihaa syötiin 30kg ja tämän päivän ihmiset vetävät lihaa 80kg vuodessa, joka on jo yli syöpäjärjestöjen riskirajan ja silti ihmiset kuvittelevat sen olevan terveellistä. Ongelmana on vielä tehotuotanto ja eläimille annetut lääkkeet ja rehu, jotka tietenkin päätyvät ihmisen elimistöön lihan mukana.

Vierailija
64/76 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille PROTEIINIvimmaisille vaan tiedoksi, että kananmunassa ON proteiinia ja majo tehty kananmunasta ;)

Ja sinulle tiedoksi, että majoneesissa on proteiinia n. 1 g/100 g, eli aika paljon saa majoa vetää naamaan jos sillä ryhtyy proteiinin saantiaan turvaamaan. 

Mikä ihmeen taikasana ravinnossa on proteiini? Normaali ihminen tarvitsee sitä todella vähän ja elimistössä loppuosa muuttuu rasvaksi ja sitä kautta tukkii verisuonet ja altistaa sydänsairauksille.

Nykyään sydänpolit täyttyvät nuorista ja liikkuvista proteiinin käyttäjistä, kun ennen ne olivat vanhusten sairauksia, eikä 40-50-vuotiaiden.

Vierailija
65/76 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan laittaisin vaikka kalapuikkoja lisäksi. Tuntuu enemmän lisukkeelta, kuin koko ruoalta. Tosin on tuo mielestäni parempi kuin ranskalaiset ja makkara.

Vierailija
66/76 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi pastaa tomaattikastikkeessa, se olisi monelle ok.

Vierailija
67/76 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin lapsi 50-luvulla,niin joka päivä syötiin perunaa ja ruskeaa kastiketta.Aamulla kaurapuuroa.Välipalaksi pullanmosoa.Hyvin pärjättiin.Olen nyt 70-vuotias mummo ja täysin terve.Joten eiköhän muutaman päivän pärjää perunalla ja porkkanalla.

Eikä 50-luvulla lihaa syöty joka aterialla, ei edes kerran viikossa, kun tilastojen mukaan lihaa syötiin 30kg ja tämän päivän ihmiset vetävät lihaa 80kg vuodessa, joka on jo yli syöpäjärjestöjen riskirajan ja silti ihmiset kuvittelevat sen olevan terveellistä. Ongelmana on vielä tehotuotanto ja eläimille annetut lääkkeet ja rehu, jotka tietenkin päätyvät ihmisen elimistöön lihan mukana.

Liha itsessään ei mikään syöpäriski ole.

Vierailija
68/76 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan laittaisin vaikka kalapuikkoja lisäksi. Tuntuu enemmän lisukkeelta, kuin koko ruoalta. Tosin on tuo mielestäni parempi kuin ranskalaiset ja makkara.

Ai kalapuikkoja??  Silläkö se ruoka paranisi  :D

Vierailija
69/76 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse nähnyt jopa sipsejä aterian osana. Sitäkin ihmettelin.

Kolmiovoileipä, pieni pussi sipsejä ja suklaapatukka. Englantilaisen koululaisen normilounas.

Vierailija
70/76 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisukehan tuo on, en näe sitä sellaisenaan ruokana tai ateriana.

Vierailija
71/76 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse nähnyt jopa sipsejä aterian osana. Sitäkin ihmettelin.

Kolmiovoileipä, pieni pussi sipsejä ja suklaapatukka. Englantilaisen koululaisen normilounas.

Ja päivän aamiainen on vaalea sämpylä, usein makea, jonka päälle hilloa tai kaakaovoita ja sokerimehua kyytipojaksi.

Ja ihme kyllä, sielläkin ihmiset ovat terveitä ja elävät hyvin vanhaksi.

Mikä ihme tekee suomalaisista niin heikkoja ja erityisiä, kun tarvitsevat erikoisruokavalion, johon kuuluu paljon proteiinia ja kaksi kertaa päivässä lihaa tai kalaa, lisukkeineen.

Vierailija
72/76 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lempiruoka lapsena oli keitetyt perunat ja porkkanat voilla.

Vierailija
73/76 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos terveellisyydellä heittää vesilintua, niin ai että tuohon sopisi hyvin rapeaksi paistettu pekoni!

Vierailija
74/76 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekeitto kiehumaan on hyvää ja edullista

Vierailija
75/76 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisukehan tuo on, en näe sitä sellaisenaan ruokana tai ateriana.

Keskustelusta kyllä huomaa, kuinka elintasomme ja ruokakulttuurimme on muuttunut 20-30-vuodessa.

Ap. ruoka oli normiruokaa monissa perheissä ja laitoksissa 80-lukuun asti, jota tarjottiin pääruokana. Majoneesin sijasta oli vain valkokastike, sipulilla höystettynä.

Monet tekivät silti ruumiillista työtä ja liikkuivat paljon, kun julkista liikennettä ja omia autoja oli vähän.

Nykyään ihmiset liikkuvat yhä vähemmän ja tekevät kevyttä työtä ja kotitöitä helpottavat kodinkoneet ja silti syödään raskasta ja energiapitoista ruokaa.

Olisiko tässä yksi syy ylipainoon, joka kerääntyy jo nuoresta iästä alkaen. Eikä siinä tarvitse kuin puoli kiloa vuodessa, kun 20v. ylipainoa on jo 10kg.

Vierailija
76/76 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Majoneesiin käytetään tietääkseni vain munan keltuainen, joka on lähinnä rasvaa. Munan proteiini taas on siinä valkuaisessa. Pelkistetysti näin. Tämä sille "majoneesissa on proteiinia" -inttäjälle.

Ap:n ruoka on ihan hyvä ja varmasti maistuva lämmin ateria, minkä ehkä koko perhe kokoontui syömään yhdessä. Peittoaa esim mennen tullen ne "einesperheiden" ruokailutottumukset, missä kuka milloinkin käy lämmittämässä jääkaapista mikropitsan, pinaattilättyjä tms.

https://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/artikkeli/kananmunan-keltuaisen-ja-…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi