Nyt muodissa lähipiirissä (~30-v./Hki). Naimisiin kahdestaan!
Tänä kesänä laajasta kaveripiiristä (fb+ työkaverit) 4 paria on mennyt kahdestaan naimisiin ilman varsinaista hääjuhlaa.
Enää ei järjestetä isoja juhlia, vaan rahat sijoitetaan yleensä sormukseen ja häämatkaan.
Mitä mieltä AV?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Omassa tuttavapiirissä olen havainnut sen, että pari vuotta sitten mentiin naimisiin "ihan kahdestaan" ja nyt on alkanut kaduttaa, joten järjestetään hääjuhlaksi kutsutut grillibileet. Kokonaisuuteen kuuluu liiton siunaaminen kirkossa (mitä mahtavampi sitä parempi) tietenkin niin, että mukana on myös morsiamenluovutus. Perässä tepastelee parin yhteisiä tai vähemmänyhteisiä lapsia. Harvat kutsutut sukulaiset pääsevät sinne hääpaikalle syömään, mutta heti hääkakun leikkaamisen jälkeen heidät potkitaan pois ja alkaa biletys.
Näitä on tänä kesänä ollut jo kahdet, kolmannet ovat ensi viikonloppuna.
Kuulostaapa kamalalta 😳 Missä päin Suomea tällainen on yleistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa tuttavapiirissä olen havainnut sen, että pari vuotta sitten mentiin naimisiin "ihan kahdestaan" ja nyt on alkanut kaduttaa, joten järjestetään hääjuhlaksi kutsutut grillibileet. Kokonaisuuteen kuuluu liiton siunaaminen kirkossa (mitä mahtavampi sitä parempi) tietenkin niin, että mukana on myös morsiamenluovutus. Perässä tepastelee parin yhteisiä tai vähemmänyhteisiä lapsia. Harvat kutsutut sukulaiset pääsevät sinne hääpaikalle syömään, mutta heti hääkakun leikkaamisen jälkeen heidät potkitaan pois ja alkaa biletys.
Kuulostaapa kamalalta 😳 Missä päin Suomea tällainen on yleistä?
Pääkaupunkiseudulla. Juhlat tosin on muualla, kesäkuussa olin Lohjalla ja elokuun alussa Hollolassa. Hääparilla ei välttämättä ole mitään yhteyttä ko.paikkakunnille, mutta molemmissa on komea kirkko.
Vierailija kirjoitti:
Tänä kesänä laajasta kaveripiiristä (fb+ työkaverit) 4 paria on mennyt kahdestaan naimisiin ilman varsinaista hääjuhlaa.
Enää ei järjestetä isoja juhlia, vaan rahat sijoitetaan yleensä sormukseen ja häämatkaan.
Mitä mieltä AV?
Sinä käytät sanaa muoti ihan väärässä yhteydessä. Kyseessä ei ole muoti vaan arkijärjen käyttö. Hurraa sille.
Kuulostaa hyvältä.
Minä olen 30v, ihan pikkukaupunkilainen, ja menin kolme vuotta sitten naimisiin maistraatissa molempien lähisuvun ollessa paikalla. Jos nyt avioituisin, varmaan haluaisin olla ihan vaan kaksin, mietin sitä jo silloin. Olen sosiaalinen jännittäjä ja lisäksi mielestäni sitä romanttisempaa, mitä "vähemmän".
Kuulostaa hyvältä.
Minä olen 30v ja menin naimisiin kolme vuotta sitten maistraatissa niin että molempien lähisukua oli paikalla. Jos nyt avioituisin, haluaisin ihan vaan kaksin, siten pystyisin keskittymään itse asiaan enkä jännittäisi muita ihmisiä.
Ollaan oltu 5v yhdessä, joten häät olisivat kyllä hassu veto :D ihan kuin kaikille ei olisi selvää, että yhdessä tässä ollaan. Maistraattiin vaan lounastunnilla joskus, sillä selvä.
Mun isovanhemmat menivät noin naimisiin kotinsa olohuoneessa jo 60 vuotta sitten, silloinkin pidettiin outona. Jos itsekin avioidun joskus, en pitäisi varsinaisia häitä.
Minäkin haluaisin. Korkeintaan läheisimmät paikalle. Se on jännä juttu, ehkä persoonakysymys; hääjuhlat ovat ihan ok ja osallistun mielelläni, mutta omalle kohdalle ajatus tuntuu jotenkin teennäiseltä. En mä kaipaa, että mua tullaan juhlimaan. Ehkä se johtuu siitä, että mitään tiivistä ja laajaa ystäväporukkaa ei ole. Minusta olisi mukavaa jättää kaikki muodollisuudet, ostaa kiva mekko, ottaa kiva kuva muistoksi, syödä jotain hyvää ja tehdä omannäköinen matka. Siinä se. "Meidän kahden juttu."
Mä olen kertonut tuota ideaani jo vuosikausia, en vain näe syytä mennä naimisiin. Kertokaa syitä, miksi pitäisi? Siis vilpitön kysymys on tämä, kun en ole niin tutkinut asiaa..
Hyvä, olen suunnitellut juuri tuollaista vihkimistä. Olemme olleet yhdessä jo yli 13 v ja meillä on pari lasta. Naimisiin ei ole tullut mentyä, kun arki on rullannut näinkin. Tuntuisi höperöltä järjestää hirveät prinsessahäät näin pitkän avoliiton jälkeen. Omat vanhempamme aiomme silti kutsua, kun tuntuisi jotenkin epäkohteliaalta "karata" vihille.
60- ja varsinkin 70-luvulla erittäin yleistä. Silloin isoille häille naureskeltiin ja niitä pidettiin supervanhanaikaisina, konservatiivisina (mitä ne tietenkin ovatkin), tätien ja setien pikkunäppäränä puuhasteluna. Tässäkin yksi esimerkki siitä, kuinka nuorempi väki Suomessakin on huomattavasti konservatiivisempaa porukkaa kuin vanhemmat ikäpolvet. Todelliset radikaalitkin löytynevät edelleen sieltä mummojen ja vaarien joukossa, vaikka ihminen vanhetessaan tulee hieman konservatiivisemmaksi pakostakin.
Vierailija kirjoitti:
Vihkiminen tärkeintä, vihdoinkin.
Oletko niin mustavalkoinen tyyppi, ettet pysty pitämään vihkimistä tärkeänä, jos järjestää isot juhlat? Yksi asia mahtuu vain aivoihisi kerrallaan?
Järkevä suuntaus. Samalla tavalla menin itse naimisiin jo 1980-luvulla kuten muutama muukin lähipiiristäni. Maistraattivisiitti kahdestaan, siinä se.
Mekin tehtiin noin, v. 2008. Siihen aikaan kaikki, siis KAIKKI meidän kaverit ja tutut järjestivät isot häät, onneksi tajuttiin, että ei sovi meille.
Vierailija kirjoitti:
Mun isovanhemmat menivät noin naimisiin kotinsa olohuoneessa jo 60 vuotta sitten, silloinkin pidettiin outona. Jos itsekin avioidun joskus, en pitäisi varsinaisia häitä.
Oikeastiko? Olin 70-luvulla ainakin 5 kertaa ns. kotihäissä, ihan tavallisia eikä niitä kukaan kummeksunut. Pappi tuli paikalle, virsiäkin veisattiin ja sitten syömään. Väkeä saattoi olla mukana pelkästään todistajat (ja näiden lapset eli minä ja sisarukseni) tai vanhemmat ja sisarukset, aika harvoin siihen aikaan oli kaveribiletystä.
Me (maalaispariskunta) tehtiin tuo kahdeksan vuotta sitten. En kadu valintaa, hyvät muistot jäi kivasta päivästä.
Eiköhän kyse ole vain siitä, että häiden järjestämisen kirjo on laajentunut. Kuten ap sanoi, kyse on hänen lähipiiristään. Onhan Suomeen toisaalta rantautunut kaikenlaista amerikkalaista suureellista hääkulttuuria, jossa häihin todella panostetaan ja käytetään paljon rahaa. Nykyään on ehkä enemmän tapana, että parit miettii millaiset häät juuri me haluamme juuri tässä elämäntilanteessa. Se on aika hieno juttu, ei tarvitse kaikkien toistaa samaa kaavaa.
Teimme aikoinamme noin, 15-vuotishääpäivä oli viime kuussa. Vaatteet, kengät, kampaaja ja meikki maksoivat design-sohvan verran, sormukset maksoivat uuden pikkuauton verran ja häämatka vieläkin enemmän, anoppi natkuttaa vieläkin... Eikä minunkaan äitini ole ainoan tyttärensä temppua anteeksi antanut.
Haluaisin tällaisen vihkimisen niin paljon, viettää koko päivän miehen kanssa kahdestaan. Oma äiti ja anoppi ovat kuitenkin jo ilmoittaneet hyvissä ajoin että loukkaantuisivat pahasti moisesta järjestelystä (Mistä ne haistaa meidän ajatukset??) Voi olla että sukulaisten sosiaalinen paine ajaa pitämään ne helvetin hääkahvitukset "mistä ei mitään vaivaa tarvi nähdä, ei tarvi olla isot" t. äiti ja anoppi. VIHAAN sukulaiskahvituksia. Sukulaiset on ihania, mutta kahvituksien järjestäminen ei.
Tai jos ei vaan menisikään naimisiin. Eikös kaikki perimisoikeudet sun muut lailliset hötöt ole nykyään järjestettävissä myös avopuolisoille?