Pasilan Asemapäällikönkatu ja pyöräilijät! Argh!
Aseman kulmilla on iso kyltti, joka tarkoittaa, että asemalta tultaessa Asemapäällikönkadun oikea puoli on tarkoitettu vain jalankulkijoille. Katuun on lisäksi piirretty säännöllisin välimatkoin jalankulkijamerkki, ei pyörätien merkkiä ollenkaan. Miksi siis vastaani ajaa pyöriä molempiin suuntiin ja saan väistellä niitä? Toisella puolella katua menee kuitenkin pyörätie.
Kommentit (11)
Pyöräilijät eivät vain osaa liikennesääntöjä. Johan se on tullut tällä palstalla selväksi ajat sitten.
Pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia - siksi
Itse kävelin tänään Pasilassa ja siinä oli oikein värjätty punaiseksi se pyörätie. Silti ihmiset tuijottivat puhelimiaan ja kävelivät ihan huomaamattaan siinä pyörätiellä. Yksi mamma työnsi kärrynsä suoraan yhden pyöräilijän eteen pyörätielle samalla kun itse tuijotti puhelintaan. Onneksi pyöräilijä ajoi todella hitaasti - johtuen niistä kävelijöistä jotka kävelivät siinä pyörätiellä puhelimet kourissaan - mitään ei ehtinyt tapahtua mutta aika huvittavalta näytti kun mamma työntää lastenvaunut siihen pyörän eteen eikä edes itse huomannut mitä tapahtui. Aivan sairasta miten ketään ei kiinnosta enää mikään muu kuin se puhelimen ruutu. Jos siinä pyörätiellä olisi vetänyt joku spandex-monsteri 40 kilometrin tuntivauhtia niin olisi vauva joutunut sairaalaan.
Miksei ihmiset sitten huomauta muille, että he kulkevat väärässä paikassa? Itse huomautan joka kerta, jos pyöräilijä menee kävelykadulla tai toisinpäin. Kerran riitti, että kävelin jaetulla tiellä (miksi sitä nyt sanotaan, kun pyöräilijät menevät omalla kaistalaan ja kävelijät omallaan?) ja mulkaisin vihaisesti pyöräilevää vanhempaa miestä, joka sitten vaihtoi omalle puolelleen.
Eivät tajua vihjeestä, jos en vain väistä?
Vierailija kirjoitti:
Miksei ihmiset sitten huomauta muille, että he kulkevat väärässä paikassa? Itse huomautan joka kerta, jos pyöräilijä menee kävelykadulla tai toisinpäin. Kerran riitti, että kävelin jaetulla tiellä (miksi sitä nyt sanotaan, kun pyöräilijät menevät omalla kaistalaan ja kävelijät omallaan?) ja mulkaisin vihaisesti pyöräilevää vanhempaa miestä, joka sitten vaihtoi omalle puolelleen.
Saisi melkeinpä huomauttaa kaikkia. Itse kävelen Helsingin hämeentietä töihin ja siinä Sörnäisten ja Hakaniemen välillä ei ole (vielä) pyörätietä mutta pyöräilijöitä on. Ja lisäksi autoja on siinä kävelytiellä parkissa yleensä 5-20. Lisäksi muillakin kaduilla näkee paljon pyöräilijöitä - varsinkin näitä alepafillareita - jalkakäytävillä. Suomessa ihmiset on niin tottuneita alkukantaiseen liikenteeseen; ajatellaan että mitä isommalla välineellä liikut sitä enemmän sinulla on oikeuksia ja vapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävelin tänään Pasilassa ja siinä oli oikein värjätty punaiseksi se pyörätie. Silti ihmiset tuijottivat puhelimiaan ja kävelivät ihan huomaamattaan siinä pyörätiellä. Yksi mamma työnsi kärrynsä suoraan yhden pyöräilijän eteen pyörätielle samalla kun itse tuijotti puhelintaan. Onneksi pyöräilijä ajoi todella hitaasti - johtuen niistä kävelijöistä jotka kävelivät siinä pyörätiellä puhelimet kourissaan - mitään ei ehtinyt tapahtua mutta aika huvittavalta näytti kun mamma työntää lastenvaunut siihen pyörän eteen eikä edes itse huomannut mitä tapahtui. Aivan sairasta miten ketään ei kiinnosta enää mikään muu kuin se puhelimen ruutu. Jos siinä pyörätiellä olisi vetänyt joku spandex-monsteri 40 kilometrin tuntivauhtia niin olisi vauva joutunut sairaalaan.
Aika harvassa nuo ovat, jotka kävelevät siinä punaisella pyörätiellä. Tänään en ainakaan nähnyt ristin sielua siellä pyörätien puolella, en siis edes niitä pyöriä. Oikealla puolella käveli ihmisiä kuin merenmutaa ja niiden joukossa sinkoili pyöräilijöitä molempiin suuntiin ilman mitään käsitystä siitä, miksi ihmiset kävelevät heitä päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvassa nuo ovat, jotka kävelevät siinä punaisella pyörätiellä. Tänään en ainakaan nähnyt ristin sielua siellä pyörätien puolella, en siis edes niitä pyöriä. Oikealla puolella käveli ihmisiä kuin merenmutaa ja niiden joukossa sinkoili pyöräilijöitä molempiin suuntiin ilman mitään käsitystä siitä, miksi ihmiset kävelevät heitä päin.
Tuo tapahtui siis Asemapäällikönkadulla aivan bussipysäkin vieressä ja siitä oli juuri bussista tullut ihmisiä.
Ei Suomessa oikein kukaan tunnu osaavan liikennesääntöjä.
Eikös pyöräilijöiden pitänyt osata liikennesäännöt TÄYDELLISESTI vai miten se meni?