Työtön, joka et ole kotiäiti/-isäkään, mitä töitä teet?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Outo kysymys, että mitä työtä työtön tekee?
Tarkoitin työttömällä sellaista joka ei ole virallisesti töissä, palkattuna. Sorry.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kotitäit
, käyn salilla, luen, kirjoitan. Ainoa oiekasri työksi laskwttava on se että teen vapaaehtoistyötä nasalle aina kun mahdollista.
Kotitöitä siis. Ei pitäisi kirjoittaa rikkinäisellä näytöllä auringossa kun ei näe kunnolla kirjoittaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin työttömällä sellaista joka ei ole virallisesti töissä, palkattuna. Sorry.
ap
Eipä työttömiä oikein ole muita kuin sellaisia, jotka eivät ole palkkatöissä. Siksi onkin outoa kysyä, mitä työtä työtön tekee. Johan nimike työtön kertoo. ettei henkilöllä ole työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eipä työttömiä oikein ole muita kuin sellaisia, jotka eivät ole palkkatöissä. Siksi onkin outoa kysyä, mitä työtä työtön tekee. Johan nimike työtön kertoo. ettei henkilöllä ole työtä.
Olen Kelan ja työkkärin paperissa "työtön", koska minulla on vain nollasoppari vuokrafirman kanssa.
Eli minä, työtön, menen joka aamu töihin ja saan samaa palkkaa kun ne joilla on työsoppari tietystä tuntimäärästä.
Eli vastaus kysymykseen työtön, mitä teet päivisin = käyn töissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mielestäni on olemassa muutakin työtä kuin ansiotyötä, ja siten on olemassa muutakin työttömyyttä kuin ansiotyöttömyyttä. Ihminen voi olla ansiotyötön olematta työtön.
Tätä "muuta työtä kuin ansiotyötä" yhteiskunta ei myöskään voi velvoittaa tekemään tukien vastineeksi, esim. pakollisten työharjoitteluiden ja työkokeilujaksojen muodossa, vaan sen on lähdettävä ihmisestä itsestään ja oltava kutsumusperustaista. Sitäpaitsi eihän se silloin olisikaan enää "muuta työtä kuin ansiotyötä", jos sitä tulisi tehdä tuet ansaitakseen! Silloinhan se olisi ansiotyötä – tosin mitättömällä palkalla.
Mutta siis lyhyesti, minusta ainakin on tärkeää ylläpitää käsitystä, että on muutakin työtä kuin ansiotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olen Kelan ja työkkärin paperissa "työtön", koska minulla on vain nollasoppari vuokrafirman kanssa.
Eli minä, työtön, menen joka aamu töihin ja saan samaa palkkaa kun ne joilla on työsoppari tietystä tuntimäärästä.
Eli vastaus kysymykseen työtön, mitä teet päivisin = käyn töissä
Ööö... Eihän sopimuksesi ole nollasoppari, jos teet joka päivä töitä. Et myöskään varmasti merkitse työkkärin selvitykseen työssäkäyntipäiville, että ei työtä, niin kuin oikeasti ilman työtä oleva tekee. Itse en laske sinua työttömäksi, koska sinulla on työ.
Nykyisin on monia tapoja hankkia "elantoaan","tienestejä", tsi miksi sitä kutsutaan. Eli aamuruuhka tai iltapäivä ruuhka vaikkapa kaikille se tyhmyytensä esittelypaikka, eikä vauvelisivustokaan. Koska välkytön systeemimme ei taivu ketteräksi joidenkin takia. Leimaaminen jonkin sortin nimikkeellä jotenkin laiskaksi, kyvyttömäksi ja ties mitä on vihanlietsontaa tiettyä/tiettyjä kohtaan, ihan vain oman tyhmyytensä seurauksena. Kuten vaikka taka-aasikko huutamassa itseään käheäksi pikkuisessa parturikolossa.
Yritätkö halventaa jonkinsortin typeryydellä jotain ihmisryhmää kenties? Joillakin toimittajilla/poliitikoilla on liksan hankintaongelmia koska syyllistyvät samaan.
Nykyisin on monia tapoja hankkia "elantoaan","tienestejä", tsi miksi sitä kutsutaan. Eli aamuruuhka tai iltapäivä ruuhka vaikkapa kaikille se tyhmyytensä esittelypaikka, eikä vauvelisivustokaan. Koska välkytön systeemimme ei taivu ketteräksi joidenkin takia. Leimaaminen jonkin sortin nimikkeellä jotenkin laiskaksi, kyvyttömäksi ja ties mitä on vihanlietsontaa tiettyä/tiettyjä kohtaan, ihan vain oman tyhmyytensä seurauksena. Kuten vaikka taka-aasikko huutamassa itseään käheäksi pikkuisessa parturikolossa.
Yritätkö halventaa jonkinsortin typeryydellä jotain ihmisryhmää kenties? Joillakin toimittajilla/poliitikoilla on liksan hankintaongelmia koska syyllistyvät samaan.
Kysy "työttömiltä" mitä töitä teet, äly hoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuullisen lapsellinen kysymys. Valtaosa työttömistä varmasti haluaisi tehdä töitä, mutta ei sentään orjatöitä tukipalkalla. Tuet on tarkoitettu vain toimeentulon takaamiseen, eivät ne ole mikään palkka.
Minä en vastusta sellaista ajatusta, että yhteiskunnan hyväksi tekisi jotain yleishyödyllistä sellaisen tuntimäärän, että tunti"palkka" olisi kohdallaan. Esim. 700€ työmarkkinatuki voisi vastata 70h yleishyödyllistä työtä kuukaudessa. Siitä jäisi vielä reilusti aikaa itse työnhaullekin. Monella työttömällä olisi osaamista, joka voisi auttaa tätä yhteiskuntaa, mutta ei välttämättä kanavaa tai väylää saattaa se osaaminen yleiseksi hyödyksi. Jonkun pitäisi se järjestää ja pitäisikö sille järjestäjälle maksaa palkkaa? Se nostaisi jo kokonaiskustannuksia. Jos järjestäjä olisi puolestaan työtön, ehkä hän voisi tehdä sitä osa-aikaisesti. Mutta pelkään että tällaisen kustannukset silti nousisivat korkeaksi, tarvittaisiin ehkä toimitiloja ja tietokoneita, puhelimia jne.
Ehkä olisi selkeämpää, että työttömillä olisi yksi talkoopäivä viikossa yhteiskunnan hyväksi. Vaikka siitä tulisi ylimääräisiä kuluja (verrattuna nykyiseen), se olisi tärkeä työttömän itsensä kannalta. Voisi tuntea itsensä edes jollain tapaa tarpeelliseksi ja hyödylliseksi osaksi tätä yhteiskuntaa.
Ei kyllä houkuttaisi mikään talkootyö kun on kaksi korkeakoulututkintoa ja 15 vuotta työelämää takana. Olisi enemmän nöyryyttävää kuin hyödyllistä tuollainen minulle. Talkootyöt kun tuskin olisivat mitään puskien siivousta vaativampaa työtä.
Tuollainen sopisi vain niille, joilla ei ole työkokemusta tai juurikaan koulutusta.
No mutta eihän sen "talkootyön" tarkoitus olisikaan tuottaa sinulle korkeakoulutettuna henkilönä kunniaa, vaan olla hyödyksi yhteiskunnalle, jolta saat tukea. Nöyryyttävyyden kokemushan on subjektiivinen. Yhtä lailla vähäisesti koulutettukin voi kokea "talkootyön" tukia vastaan nöyryyttävänä eikä lainkaan "hyödyllisenä itselleen".
En kannata "talkootyö"-ehodtusta itse, mutta logiikkasi ei päde.
Kouluttamaton on usein pahemmassa syrjäytymisvaarassa kuin koulutettu. Talkootyö olisi siksi myös hänelle itselleen hyödyksi enemmän kuin koulutetun tapauksessa. Lisäksi kouluttamaton on ikään kuin "ansainnut" velvoittamisen edes johonkin toimintaan, koska ei ole vaivautunut kehittämään osaamistaan ja siten lisäämään todennäköisyyttään päästä ns. oikeisiin töihin. Korkeakoulutettu on jo tämän "velvoitteen" hoitanut, joten hänen ei tarvitse suostua mihinkään talkoohommiin. Lisäksi kouluttamattomilla usein muutenkin ongelmia elämänhallinnan kanssa, joten tarvitsevat enemmän tuollaista rytmittämistä. Työelämässä jo ollut ja koulunsa käynyt osaa rytmittää usein päivänsä ilman apuakin.
Ei se elämänhallinta tai sen puute ole koulutuksesta kiinni. Provoiletko vai oletko noin kapeakatseinen?
Vierailija kirjoitti:
?? Eihän ap. ole mitään tuollaista vihjannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuullisen lapsellinen kysymys. Valtaosa työttömistä varmasti haluaisi tehdä töitä, mutta ei sentään orjatöitä tukipalkalla. Tuet on tarkoitettu vain toimeentulon takaamiseen, eivät ne ole mikään palkka.
Minä en vastusta sellaista ajatusta, että yhteiskunnan hyväksi tekisi jotain yleishyödyllistä sellaisen tuntimäärän, että tunti"palkka" olisi kohdallaan. Esim. 700€ työmarkkinatuki voisi vastata 70h yleishyödyllistä työtä kuukaudessa. Siitä jäisi vielä reilusti aikaa itse työnhaullekin. Monella työttömällä olisi osaamista, joka voisi auttaa tätä yhteiskuntaa, mutta ei välttämättä kanavaa tai väylää saattaa se osaaminen yleiseksi hyödyksi. Jonkun pitäisi se järjestää ja pitäisikö sille järjestäjälle maksaa palkkaa? Se nostaisi jo kokonaiskustannuksia. Jos järjestäjä olisi puolestaan työtön, ehkä hän voisi tehdä sitä osa-aikaisesti. Mutta pelkään että tällaisen kustannukset silti nousisivat korkeaksi, tarvittaisiin ehkä toimitiloja ja tietokoneita, puhelimia jne.
Ehkä olisi selkeämpää, että työttömillä olisi yksi talkoopäivä viikossa yhteiskunnan hyväksi. Vaikka siitä tulisi ylimääräisiä kuluja (verrattuna nykyiseen), se olisi tärkeä työttömän itsensä kannalta. Voisi tuntea itsensä edes jollain tapaa tarpeelliseksi ja hyödylliseksi osaksi tätä yhteiskuntaa.
Ei kyllä houkuttaisi mikään talkootyö kun on kaksi korkeakoulututkintoa ja 15 vuotta työelämää takana. Olisi enemmän nöyryyttävää kuin hyödyllistä tuollainen minulle. Talkootyöt kun tuskin olisivat mitään puskien siivousta vaativampaa työtä.
Tuollainen sopisi vain niille, joilla ei ole työkokemusta tai juurikaan koulutusta.
No mutta eihän sen "talkootyön" tarkoitus olisikaan tuottaa sinulle korkeakoulutettuna henkilönä kunniaa, vaan olla hyödyksi yhteiskunnalle, jolta saat tukea. Nöyryyttävyyden kokemushan on subjektiivinen. Yhtä lailla vähäisesti koulutettukin voi kokea "talkootyön" tukia vastaan nöyryyttävänä eikä lainkaan "hyödyllisenä itselleen".
En kannata "talkootyö"-ehodtusta itse, mutta logiikkasi ei päde.
Kouluttamaton on usein pahemmassa syrjäytymisvaarassa kuin koulutettu. Talkootyö olisi siksi myös hänelle itselleen hyödyksi enemmän kuin koulutetun tapauksessa. Lisäksi kouluttamaton on ikään kuin "ansainnut" velvoittamisen edes johonkin toimintaan, koska ei ole vaivautunut kehittämään osaamistaan ja siten lisäämään todennäköisyyttään päästä ns. oikeisiin töihin. Korkeakoulutettu on jo tämän "velvoitteen" hoitanut, joten hänen ei tarvitse suostua mihinkään talkoohommiin. Lisäksi kouluttamattomilla usein muutenkin ongelmia elämänhallinnan kanssa, joten tarvitsevat enemmän tuollaista rytmittämistä. Työelämässä jo ollut ja koulunsa käynyt osaa rytmittää usein päivänsä ilman apuakin.
Ei se elämänhallinta tai sen puute ole koulutuksesta kiinni. Provoiletko vai oletko noin kapeakatseinen?
Vilkaisu tilastoihin kertoo aivan muuta. Ei tietenkään yksi yhteen mene tuo, mutta todennäköisyys ongelmille on suurempi ilman koulutusta ja työkokemusta kuin koulutuksella ja työkokemuksellla. Ei kai sitä nuoriakaan suunnilleen pakotettaisi opiskelemaan peruskoulun jälkeen, jos kouluttamattomuudessa ei katsottaisi olevan riskejä.
Rukoilen, että kuolisin tähän. Tunnen syyllisyyttä työttömyydestäni, vaikka en sitä itse aiheuttanutkaan. Olen 58v ja mahdollisuuteni hyvästä koulutuksesta huolimatta työllistyä ovat olemattomat.
Kiitos hallituksen ja EK:n probakandan me työttömät olemme paskajoukkoa, jota voi kohdella kuin vierasta sikaa.
Ai niin, unohdin sanoa, etten päässyt edes 9€/päivä "kuntoutukseen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eli vastaus kysymykseen työtön, mitä teet päivisin = käyn töissäÖöö... Eihän sopimuksesi ole nollasoppari, jos teet joka päivä töitä. Et myöskään varmasti merkitse työkkärin selvitykseen työssäkäyntipäiville, että ei työtä, niin kuin oikeasti ilman työtä oleva tekee. Itse en laske sinua työttömäksi, koska sinulla on työ.
Siis nollasoppari tarkoittaa sitä, että työnantaja ei ole velvollinen antamaan minulle mitään tiettyä tuntimäärää tai yhtään päivää jos työtä ei ole. Sopparissa lukee siis 0-40 tuntia/viikko. Nyt töitä ollut onneksi jo pitemmän aikaa ja sopparia jatkettu moneen kertaan. Tavallisessa sopparissahan lukee esim "40tuntia/viikko", ja sen verran on työnantaja velvollinen työtä antamaan ja palkkaa maksamaan.
Niin siitä kelan lapusta, työpäivien kohdalle kirjoitan työssä 8h, sairaspäivien kohdalle sairas ja vapaapäivien kohdalle työtön. Ihan niinkun kaikki muutkin vuokratyöntekijät ja niinkun Kela vaatii hakemuksen täyttämään. Ilmoitus/hakemus on täytettävä joka kuukausi ja liitteeksi palkkalaskelmat. Tokihan mä tiedän jo hakiessani että eipä sieltä rahaa tule, tietenkään, mutta siitä huolimatta hakemus on kuukausittain tehtävä. Ja kyllä, mä olen työtön, itseasiassa taidan olla pitkäaikais työtön, koska minulla ei ole vakituista työtä, siis työsopimusta, vaikka olen töissä useamman vuoden jo ollutkin vuokrafirman kautta.
Eli työhakemuksia en jaksa lähetellä, työpäivän jälkeen ei vaan jaksa, enkä näe siinä mitään järkeäkään, mutta tuota paperibyrokratiaa ja erilaisten hakemusten tekemistä riittää kyllä muutenkin. Tai pikemminkin ne on ilmoituksia vaikka oikeasti hakemuksia nimeltään ovatkin.
En tee töitä, paitsi satunnaisesti jotain keikkoja. Haen töitä, opiskelen avoimessa yliopistossa, teen vapaaehtoistyötä toisinaan ja harrastan ja matkustelen. Ihan siis sitä samaa mitä työssäkäyvätkin, mutta en tosiaan töitä välttämättä edes tuntiakaan viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eli vastaus kysymykseen työtön, mitä teet päivisin = käyn töissäÖöö... Eihän sopimuksesi ole nollasoppari, jos teet joka päivä töitä. Et myöskään varmasti merkitse työkkärin selvitykseen työssäkäyntipäiville, että ei työtä, niin kuin oikeasti ilman työtä oleva tekee. Itse en laske sinua työttömäksi, koska sinulla on työ.
Ja vaikka sinä et minua laske työttömäksi, niin Kela ja TE-toimisto laskee, ja olen siis ihan virallisesti työtön kaikissa papereissa. Miksi minun muuten pitäisi joka kuukausi hakea soviteltua työttömyyskorvausta? Jota en tietenkään saa, eikä kuulu saadakaan. Sekä jatkuvasti selvitellä työkkäriin tekemisiäni ja sitä miksi en halua esim työnhakukurssille juuri nyt.
Ilmoitin etten lähde työnhakukurssille kun on työpäiviä ne päivät, niin sain kolmen kuukauden karenssin, kun "kieltäydyin ilman pätevää syytä työllistämistä edistävistä toimenpiteistä". Sairasloma olisi ollut pätevä syy jäädä pois, työpäivä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, nöyryyttävää.
Eli koska sulla on koulutus ja työkokemusta, niin sä et ole niin työtön kun muut/oikeat työttömät, sä vaan et just nyt oo töissä missään.
Työttömänä on muitakin joilla on hyvä koulutus ja paljon työkokemusta, ihan samanlainen työtön sinä olet kun muutkin.
Tässä taas esimerkki kuinka kuvitellaan työttömät moniongelmaisiksi, elämänhallinta hukassa oleviksi, työtävieroksuviksi tyypeiksi, vaikka on ITSE myös työtön. Ja kuuluu myös itse siihen samaan ryhmään.
Miten se puskien siivous ei olisi nöyryyttävää vaikka työttömälle kokille tai hitsaajalle tai sihteerille mutta sinulle on?
Äläkä nyt sekoita ihmisiä joilla on elämänhallintaongelmia ja työttömiä. Moni ongelmainen on työtön, ehkä juuri niiden ongelmiensa takia, mutta kaikilla työttömillä, koulutustasosta riippumatta ei ole mitään elämänhallintaongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Työnhaku on kaikkein aikaa vievintä, esim. nyt on ollut yhtä paikkaa varten yhteensä kolme puhelinhaastattelua ja kaksi haastattelua paikan päällä ja lisäksi portfolion kokoaminen.
Pakko tulla kertomaan, että tää monimutkainen prosessi tuotti tulosta. Aamulla soitettiin, että sain paikan!
Nyt käytän lopun työttömyysajan eli loppukuun suursiivoukseen, ruoan tekemiseen pakastimeen ja asioiden hoitamiseen.
Kotitäit
, käyn salilla, luen, kirjoitan. Ainoa oiekasri työksi laskwttava on se että teen vapaaehtoistyötä nasalle aina kun mahdollista.