Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Exän sukunimi

Outo muija
06.09.2017 |

Eronneet, oletteko pitäneet exän sukunimen? Miksi tai miksi ei?
Onko yhteisiä lapsia? Jos on niin, kumman nimellä?
Jos olette pitäneet exän nimen ja saatte uuden lapsen, mikä sukunimi tälle on annettu?

Ihan vain mietiskelen... Itse olen pitänyt exän sukunimen, koska se on lasteni nimi ja koko naimisiin meno perustui oikeastaan yhteiselle sukunimelle (ihmekkös tulikin ero...). Uutta lasta ei ole suunnitteilla, mutta olen välillä asiaa miettinyt. Entä jos vielä saisinkin lapsen, kuinka iso haloo nousisi, jos tämä kantaisi ns. exäni nimeä...

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni et voi antaa eksäsi nimeä uuden miehen kanssa saadulle muksulle. Kuten ette myöskään voisi ottaa eksän nimeä yhteiseksi nimeksi.

Vierailija
2/28 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin mummoni tyttönimeen, koska se on hieno. Lapset ovat edellen eksän nimellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliiton kautta tulee nimeen oikeus. Ei kuitenkaan ole mitenkään soveliasta, että uudelle miehelle saadut lapset sais ex-miehen nimen, vaikkakin siihen oikeus on, kun se äidin nimi on. Näin ajattelen.

Vierailija
4/28 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin exän nimen eron jälkeen, koska se oli mulla kauan, ja tykkään siitä. Ei ole lapsia eikä tule. En yhdistä nimeäni exään, se on minun nimeni. Jos joskus menen vielä naimisiin, ja miehellä on vielä kivempi nimi, voin vaihtaa, muuten pidän tämän.

Vierailija
5/28 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioliiton kautta tulee nimeen oikeus. Ei kuitenkaan ole mitenkään soveliasta, että uudelle miehelle saadut lapset sais ex-miehen nimen, vaikkakin siihen oikeus on, kun se äidin nimi on. Näin ajattelen.

Aloittaja vielä sen verran vastaa, että olisin joka tapauksessa vaihtanut nimeni lasten kanssa samaksi, myös ilman avioliittoa. En oikeastaan koe, että nimi on exän, vaikka sen avioliiton kautta otin. Oikeastaan olen jopa harmitellut, että tein sen niin päin.

Vierailija
6/28 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidin exän nimen eron jälkeen, koska se oli mulla kauan, ja tykkään siitä. Ei ole lapsia eikä tule. En yhdistä nimeäni exään, se on minun nimeni. Jos joskus menen vielä naimisiin, ja miehellä on vielä kivempi nimi, voin vaihtaa, muuten pidän tämän.

Muistaakseni nimilain mukaan et voi pitää eksäsi nimeä jos menet uudelleen naimisiin. Ja näinhän se pitääkin olla. Sinun pitää valita joko miehen nimi tai sitten tyttönimesi tai voitte valita jonkin uuden yhteisen.

Vierailija
7/28 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni nimilain mukaan et voi pitää eksäsi nimeä jos menet uudelleen naimisiin. Ja näinhän se pitääkin olla. Sinun pitää valita joko miehen nimi tai sitten tyttönimesi tai voitte valita jonkin uuden yhteisen.

Kannattaa ihan lukea se nimilaki, googlella kestää noin kolme sekuntia löytää. Kyllä saa pitää exän nimen uudessakin avioliitossa, mutta puoliso ei voi sitä ottaa.

Vierailija
8/28 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni et voi antaa eksäsi nimeä uuden miehen kanssa saadulle muksulle. Kuten ette myöskään voisi ottaa eksän nimeä yhteiseksi nimeksi.

Kyllä tuo mun äitipuolelta onnistui ainakin. Isäni lapsi kyseessä ei varmasti ollut,koska isäni oli ollut kuolleena jo 12v siinä vaiheessa kun tämä lapsi syntyi. 

Vierailija
9/28 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pitää exän nimen uuden avioliiton alkaessa, mutta ei ole soveliasta.

Silloinhan syntyi kohu, kun Paavo ja Päivi Lipponen menivät naimisiin. Päivi jätti ex-miehen sukunimen, mutta vaihtoi sitten Lipposeksi, kun ex-mies ja monet muut paheksuivat.

Vierailija
10/28 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin naimisissa 20 vuotta, eksän nimellä. En koskaan tuntenut nimeä omakseni. Se nimi ei ollut minä.

Vaihdoin nimeni heti seuraavana päivänä, kun olimme allekirjoittaneet eropaperit. Otin äitini tyttönimen. Lapsetkin olisivat halunneet sen, mutta isänsä ei suostunut.

Vierailija
11/28 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naimisiin meno ei pakota ketään muuttamaan omaa nimeään. Sillä ei ole merkitystä, mistä nimi on tullut. Eksän nimestä ei siis tarvitse luopua. Kun puolisoilla on eri nimet, voivat he valita kumman nimen lapsi saa. Tällöin lapsi voi saada myös eksän nimen. Näin sen pitää ollakin. Eivät naiset ole omaisuutta, jonka nimestä miehet saisivat päättää. 

Vierailija
12/28 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ihan lukea se nimilaki, googlella kestää noin kolme sekuntia löytää. Kyllä saa pitää exän nimen uudessakin avioliitossa, mutta puoliso ei voi sitä ottaa.

Ok, myönnän erheeni.

Laissa näkyy olevan melkoinen epäkohta tuon osalta. On myös aika hurjaa, että nainen voi tehdä lapsia uuden miehen kanssa entisen sukunimelle. Ilmeisesti tässä on taas havaittavissa sellaista kädet pystyyn mentaliteettia ettei haluta selvitellä nimiriitoja vaan mahdollisimman yksinkertainen lainsäädäntö.

Jos on erikoisempi nimi niin kannattaa miettiä kahdesti haluaako ottaa yhteisen nimen puolison kanssa.

Vierailija
13/28 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, myönnän erheeni.

Laissa näkyy olevan melkoinen epäkohta tuon osalta. On myös aika hurjaa, että nainen voi tehdä lapsia uuden miehen kanssa entisen sukunimelle. Ilmeisesti tässä on taas havaittavissa sellaista kädet pystyyn mentaliteettia ettei haluta selvitellä nimiriitoja vaan mahdollisimman yksinkertainen lainsäädäntö.

Jos on erikoisempi nimi niin kannattaa miettiä kahdesti haluaako ottaa yhteisen nimen puolison kanssa.

Voi sitä mieskin säilyttää ex-vaimonsa sukunimen ja antaa sen uudelle vaimolleen ja lapsille hänen kanssaan.

Vierailija
14/28 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, myönnän erheeni.

Miksi se on epäkohta, ja miksi se koskee sun mielestä pelkästään naisia? Ei se nimi niistä lapsista tee exän lapsia mitenkään. Turha tunteilu pois nimistä.

Vierailija
15/28 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, myönnän erheeni.

Voi sitä mieskin säilyttää ex-vaimonsa sukunimen ja antaa sen uudelle vaimolleen ja lapsille hänen kanssaan.

Täytyykin pitää tuo mielessä jos joskus tulee eksyttyä naimisiin naisen kanssa jolla on harvinainen ja haluttu sukunimi...

Vierailija
16/28 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuota omaa tyttö- tai poikanimeä edes saa automaattisesti takaisin tuossa tilanteessa. Se pitää ottaa takaisin ensimmäisen avioeron yhteydessä jos sen haluaa hoitaa vain ilmoitusasiana. Myöhemmin jos haluaa tyttönimen takaisin niin sitä pitää anoa erikseen samalla tavalla kuin mitä tahansa muutakin sukunimen vaihtoa.

Vierailija
17/28 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ne jotka eron jälkeen ei vaihda eksänsä sukunimeä pois, on hieman outoja.. Vaikuttaa siltä että yrittää eksässä roikkua kiinni keinolla millä hyvänsä eikä suostu uskomaan että liitto on ohi.

Vierailija
18/28 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on "exän sukunimi". Tosin pidän sitä ihan omana nimenäni, kun runsaan puolet elämästäni olen sitä nimeä käyttänyt ja siitä on tullut osa identiteettiäni. Ja tietysti lapsilla on sama sukunimi. Mutta vaikka ei olisi yhteisiä lapsia, en siltikään olisi näin pitkän ajan jälkeen vaihtanut nimeä. Pitäisin sen myös, vaikka joskus vielä menisin uudelleen naimisiin. Lapsia en enää tässä iässä hanki, mutta jos hankkisin niin varmaan sitten isänsä nimelle. Exän kanssa ollaan edelleen hyvissä väleissä eikä minulla ole mitään tarvetta yrittää hankkiutua eroon entisestä.

Vierailija
19/28 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisiin meno ei pakota ketään muuttamaan omaa nimeään.

Kyllä vaan näin tapahtui 80-luvulla! Kun menit naimisiin, niin miehen nimi oli otettava mukaan omaan nimeen, tyyliin Virtanen-Jokinen.

Vierailija
20/28 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai se on soveliasta. Naiset ottavat nimensä vierailta suvuilta ja alistuvat. Miehet voivat tehdä saman. On väärin että nämä aviorituaalien vaikeudet kasaantuvat vain naisten harteille, pistäkää ne miehenne oikeasti tekemään sama. Tai sitten koko perinteestä voi luopua. En ymärrä miksi naiset ovat niin rättejä että venkuttavat sukunimeään ja roikottavat vieraan suvun nimeä johon side on katkennut.

Tämön vuoksi lapsille tulee nimeni. Minä vien heidät lääkäriin ja hoidan asiat. Ei voi vaatia perheen tärkeämp henkilöä alistumaan aina. Miettikää seurauksia ennen sitä nimenvaihtoa. On uudessa avioliitossa kätevää antaa naisen ex miehen nimi uudelle perheelle, muuten nainen joutuu vaihtamaan nimeään kaksi kertaa.

Tämä on koko länsimaisen kulttuurin idioottimaisin perinne. Vain naiset kantavat tätä, miehet eivät tekisi samaa perheen eteen. Naiset tekevät kaiken paperityön ja nimeen liittyvät ilmoitukset, miehet vain makaavat.

Ette voi pompotella naisia näin. Jos minulla olisi eksän nimi,antaisin sen uusille lapsilleni. Miehen nimi se aina on joten mitä väliä kenen miehen. Tätähän te rouvat aina hoette.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi