Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön, joka et ole kotiäiti/-isäkään, mitä töitä teet?

Vierailija
06.09.2017 |

Vai teetkö mitään päivisin?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla juon kahvin ja katson ikkunasta kun ihmiset menee töihin. Sitten vedän eiliset verkkarit jalkaan ja saatan mennä pienelle jaloitteluretkelle. Lisää ihmisiä jotka on töissä: puutarhatyöntekijät, parkkipirkot, ratikkakuskit, bussikuskit, kaupan kassat, kuljetustyöntekijät...Niitä on tosi paljon. Sitten haen ehkä kaupasta jotain tai menen alkoon jos huvittaa, takaisin himaan ja av auki.

Etkö tee kotitöitä?

Vierailija
22/62 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tee mitään töitä. Senhän jo kertoo nimike työtön. Nautin vapaudesta, jonka työssäkäyvien verorahoilla kustannetut tuet takaavat :)

Eikö sinulla ole tunnetta, että haluaisit tehdä jotain tyksi kutsuttavaa ja lukea tuet ikään kuin palkaksi?

Kohtuullisen lapsellinen kysymys. Valtaosa työttömistä varmasti haluaisi tehdä töitä, mutta ei sentään orjatöitä tukipalkalla. Tuet on tarkoitettu vain toimeentulon takaamiseen, eivät ne ole mikään palkka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ikuinen opiskelija joka ei saa tukia ja elän säästöillä. Mulla on kyllä fyysinen sairaus joten en kaikkia homm7a voi tehä ku oon sairas. Oon silti hakenu kevyitä ja rankempaa työtä. Kuitenkaan niitä koskaan saamatta. Teen kursseja ja koitan valmistua. Porkkana on työmarkkinatuki jota ootan että saan kun valmistun

Kesät ja loma-ajan oon ukon kanssa ja koitan tehä Kaikkea ilmasta ja puoli-ilmasta kuten uinti tai muu edukas harrastus

Vierailija
24/62 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko työksi kutsua sellaista tekemistä josta ei makseta palkkaa? Onko esim. kotivanhemman tehtävät "työtä"?

Itse rinnastaisin sen elämäntapaan ennemminkin kuin sanaan työ. Kaikki toistuva rutiini ei ole työtä. En pidä pyykin pesua työnä, kutsun sitä rutiiniksi. Lenkillä käyntikin on rutiini, samoin ruuanlaitto.

Joo, ymmärrän tuon, mutta entä sellainen tekeminen, joka ei ole rutiinia, mutta josta ei makseta palkkaakaan? Tekevätkö työttömät sellaista työtä?

Vierailija
25/62 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ikuinen opiskelija joka ei saa tukia ja elän säästöillä. Mulla on kyllä fyysinen sairaus joten en kaikkia homm7a voi tehä ku oon sairas. Oon silti hakenu kevyitä ja rankempaa työtä. Kuitenkaan niitä koskaan saamatta. Teen kursseja ja koitan valmistua. Porkkana on työmarkkinatuki jota ootan että saan kun valmistun

Kesät ja loma-ajan oon ukon kanssa ja koitan tehä Kaikkea ilmasta ja puoli-ilmasta kuten uinti tai muu edukas harrastus

Vierailija
26/62 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörittelen pientä nettikauppaa. Tuosta tulee tuloa muutama satanen kuussa. Pienentää muutamalla kympillä työmarkkinatukea. Ei tietenkään kannattaisi, jos saisin muita tukia, mutta en saa.

Vierailija
27/62 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen tietokonepeliä.

Vierailija
28/62 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotityöt on minulle vaikea rasti, en ole luonnostani mikään kodin hengetär ja ainoa kotityö mikä ei aiheuta hampaiden kiristystä on pyykinpesu. Silti siihenkin on joskus vaikea ryhtyä. Jos on huono päivä, en saa aikaiseksi muuta kuin ruokittua itseni. Jos saan käytyä suihkussa, se on jo vähän parempi päivä. Hyvänä päivänä saan pestyä pyykkiä ja laitettua ruokaa. 

Minulla menee valtavan paljon aikaa raha-asioiden vatvomiseen. Teen Excelissä loputtomasti asuntolainan maksamiseen ja eläkesäästämiseen liittyviä laskelmia. Lisäksi vaivaan päätäni lapselle ostetulla asunnolla. Se pitäisi jotenkin yhteisvoimin saada maksettua ja mietin eri tapoja toteuttaa kauppa ja sen rahoitus. Ja vähän hirvittää, tuliko haukattua liian iso pala. Saan näihin laskuharjoituksiin kulutettua helposti tuntikaupalla aikaa. Päivitän taulukoita myös pörssikurssien muuttuessa (maksimissaan kerran päivässä) - se on ihan loputon suo.

Vierailija
29/62 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinulla ole tunnetta, että haluaisit tehdä jotain tyksi kutsuttavaa ja lukea tuet ikään kuin palkaksi?

En ole tuo jolta kysyttiin, mutta minulla on. Haluaisin sen kuitenkin olevan sellaista, mikä minua kiinnostaa ja mihin minulla on osaamista. Minulla on tradenomin koulutus (rahoitus) ja laaja-alaista osaamista sijoittamisesta, henkilöverotuksesta (erityisesti sijoittamiseen ja perintö- ja lahjaverotukseen liittyen) ja myös hyvä ymmärrys henkilökohtaisen talouden hoitamisesta sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä. Minulle ihannepuuhaa olisi auttaa keski- ja hyvätuloisia, mutta kädestä suuhun eläviä perheitä saamaan raha-asiansa kuosiin. Mutta mistä löytäisin ihmisiä, jotka olisivat valmiita avaamaan raha-asioitaan ventovieraalle ihmiselle ja samalla halukkaita tekemään viisaampia päätöksiä rahankäytön suhteen? Kun oman toiminnan ohjaus ei ole ihan priimaa, niin en ole keksinyt mitä väylää pitkin ja kenelle tarjoaisin tällaista personal financial trainer -tyyppistä palvelua.

Vierailija
30/62 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko opiskelu työksi luokiteltavaa?

Vierailija
31/62 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtuullisen lapsellinen kysymys. Valtaosa työttömistä varmasti haluaisi tehdä töitä, mutta ei sentään orjatöitä tukipalkalla. Tuet on tarkoitettu vain toimeentulon takaamiseen, eivät ne ole mikään palkka.

Minä en vastusta sellaista ajatusta, että yhteiskunnan hyväksi tekisi jotain yleishyödyllistä sellaisen tuntimäärän, että tunti"palkka" olisi kohdallaan. Esim. 700€ työmarkkinatuki voisi vastata 70h yleishyödyllistä työtä kuukaudessa. Siitä jäisi vielä reilusti aikaa itse työnhaullekin. Monella työttömällä olisi osaamista, joka voisi auttaa tätä yhteiskuntaa, mutta ei välttämättä kanavaa tai väylää saattaa se osaaminen yleiseksi hyödyksi. Jonkun pitäisi se järjestää ja pitäisikö sille järjestäjälle maksaa palkkaa? Se nostaisi jo kokonaiskustannuksia. Jos järjestäjä olisi puolestaan työtön, ehkä hän voisi tehdä sitä osa-aikaisesti. Mutta pelkään että tällaisen kustannukset silti nousisivat korkeaksi, tarvittaisiin ehkä toimitiloja ja tietokoneita, puhelimia jne. 

Ehkä olisi selkeämpää, että työttömillä olisi yksi talkoopäivä viikossa yhteiskunnan hyväksi. Vaikka siitä tulisi ylimääräisiä kuluja (verrattuna nykyiseen), se olisi tärkeä työttömän itsensä kannalta. Voisi tuntea itsensä edes jollain tapaa tarpeelliseksi ja hyödylliseksi osaksi tätä yhteiskuntaa.

Vierailija
32/62 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörittelen pientä nettikauppaa. Tuosta tulee tuloa muutama satanen kuussa. Pienentää muutamalla kympillä työmarkkinatukea. Ei tietenkään kannattaisi, jos saisin muita tukia, mutta en saa.

Eikö sinua lasketa yrittäjäksi, jolla ei ole oikeutta työttömyyskorvaukseen? Aloititko yrityksen tyhjäksi ja mistä sait idean? Vai ostitko toimivan yrityksen, jonka toimintaa jatkat?

Vierailija
33/62 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en vastusta sellaista ajatusta, että yhteiskunnan hyväksi tekisi jotain yleishyödyllistä sellaisen tuntimäärän, että tunti"palkka" olisi kohdallaan. Esim. 700€ työmarkkinatuki voisi vastata 70h yleishyödyllistä työtä kuukaudessa. Siitä jäisi vielä reilusti aikaa itse työnhaullekin. Monella työttömällä olisi osaamista, joka voisi auttaa tätä yhteiskuntaa, mutta ei välttämättä kanavaa tai väylää saattaa se osaaminen yleiseksi hyödyksi. Jonkun pitäisi se järjestää ja pitäisikö sille järjestäjälle maksaa palkkaa? Se nostaisi jo kokonaiskustannuksia. Jos järjestäjä olisi puolestaan työtön, ehkä hän voisi tehdä sitä osa-aikaisesti. Mutta pelkään että tällaisen kustannukset silti nousisivat korkeaksi, tarvittaisiin ehkä toimitiloja ja tietokoneita, puhelimia jne. 

Ehkä olisi selkeämpää, että työttömillä olisi yksi talkoopäivä viikossa yhteiskunnan hyväksi. Vaikka siitä tulisi ylimääräisiä kuluja (verrattuna nykyiseen), se olisi tärkeä työttömän itsensä kannalta. Voisi tuntea itsensä edes jollain tapaa tarpeelliseksi ja hyödylliseksi osaksi tätä yhteiskuntaa.

Ei kyllä houkuttaisi mikään talkootyö kun on kaksi korkeakoulututkintoa ja 15 vuotta työelämää takana. Olisi enemmän nöyryyttävää kuin hyödyllistä tuollainen minulle. Talkootyöt kun tuskin olisivat mitään puskien siivousta vaativampaa työtä.

Tuollainen sopisi vain niille, joilla ei ole työkokemusta tai juurikaan koulutusta. 

Vierailija
34/62 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä houkuttaisi mikään talkootyö kun on kaksi korkeakoulututkintoa ja 15 vuotta työelämää takana. Olisi enemmän nöyryyttävää kuin hyödyllistä tuollainen minulle. Talkootyöt kun tuskin olisivat mitään puskien siivousta vaativampaa työtä.

Tuollainen sopisi vain niille, joilla ei ole työkokemusta tai juurikaan koulutusta. 

No mutta eihän sen "talkootyön" tarkoitus olisikaan tuottaa sinulle korkeakoulutettuna henkilönä kunniaa, vaan olla hyödyksi yhteiskunnalle, jolta saat tukea. Nöyryyttävyyden kokemushan on subjektiivinen. Yhtä lailla vähäisesti koulutettukin voi kokea "talkootyön" tukia vastaan nöyryyttävänä eikä lainkaan "hyödyllisenä itselleen".

En kannata "talkootyö"-ehodtusta itse, mutta logiikkasi ei päde.

Vierailija
35/62 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kotitöitä. Imuroin, pyyhin tasoja, tiskaan, pesen pyykkiä, lasken budjettia, käyn ruokaostoksilla, laitan ruokaa ja leivon. Kun tekee kaiken tämän huolellisesti, on päivät täynnä.

Vierailija
36/62 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo kysymys, että mitä työtä työtön tekee?

Vierailija
37/62 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta eihän sen "talkootyön" tarkoitus olisikaan tuottaa sinulle korkeakoulutettuna henkilönä kunniaa, vaan olla hyödyksi yhteiskunnalle, jolta saat tukea. Nöyryyttävyyden kokemushan on subjektiivinen. Yhtä lailla vähäisesti koulutettukin voi kokea "talkootyön" tukia vastaan nöyryyttävänä eikä lainkaan "hyödyllisenä itselleen".

En kannata "talkootyö"-ehodtusta itse, mutta logiikkasi ei päde.

Kouluttamaton on usein pahemmassa syrjäytymisvaarassa kuin koulutettu. Talkootyö olisi siksi myös hänelle itselleen hyödyksi enemmän kuin koulutetun tapauksessa. Lisäksi kouluttamaton on ikään kuin "ansainnut" velvoittamisen edes johonkin toimintaan, koska ei ole vaivautunut kehittämään osaamistaan ja siten lisäämään todennäköisyyttään päästä ns. oikeisiin töihin. Korkeakoulutettu on jo tämän "velvoitteen" hoitanut, joten hänen ei tarvitse suostua mihinkään talkoohommiin. Lisäksi kouluttamattomilla usein muutenkin ongelmia elämänhallinnan kanssa, joten tarvitsevat enemmän tuollaista rytmittämistä. Työelämässä jo ollut ja koulunsa käynyt osaa rytmittää usein päivänsä ilman apuakin. 

Vierailija
38/62 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Sama kuin kysyisi, mitä koulua ei-opiskelija käy.

Vierailija
39/62 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tee mitään töitä. Senhän jo kertoo nimike työtön. Nautin vapaudesta, jonka työssäkäyvien verorahoilla kustannetut tuet takaavat :)

No esim. minä en saa tukia, vaan elän työnantajan tarjoamalla eropaketilla vuoden loppuun. Koska mulla ei ole velvollisuuksia työnantajaa kohtaan ja maksan yhtä paljon veroja kuin työssäkäydessä, koen että ainoa velvollisuuteni on pyrkiä löytämään uusi duuni mahdollisimman pian.

Koska työnhaku 8 tuntia päivässä on käytännössä mahdotonta, teen verkkokursseja ja pienennän puolison kotityötaakkaa sekä hoidan kaverin koiraa tarvittaessa. Ilmaiseksi en ala oman tai läheltä liippaavan alan hommia tekemään, koska miksi mua (tai ketään) pitäisi palkata jos ilmaiseksikin saa.

- Vastaaja nro. 5

Vierailija
40/62 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kai muutakin työtä kuin palkkatyö?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme