Onko kukaan maksanut lapselleen ASO-asunnon 15 % ASO-maksua?
15 % aso-maksu pyörii siinä 20 000 euron tietämillä vantaalaisissa yksiöissä. Rahan saa takaisin, kun lapsi muuttaisi asunnosta pois. Käyttövastike on kuitenkin halpa, noin 400 euroa, joka jäisi opiskelevan lapsen maksettavaksi.
Kommentit (10)
Mietittiin tätä vaihtoehtoa, kun yksiö olisi mieluisin asumismuoto ja yksityisilla vuokraajilla on aika kovat hinnat jopa Vantaan puolella. Tuo 400 euroa olisi ihan kohtuullinen vuokra opiskelijalle ja saahan asoihin myös asumistukea. Ajateltiin, että ei tarvitsisi maksaa lainaa takaisin, kun maksuhan palautuu, kun asunnosta muuttaa pois.
ap
Muistakaan tehdä velkakirja tai joudutte maksamaan lahjaveron.
Mun kaverille on vanhemmat maksaneet. Muutenkin on saanut vanhemmiltaan tosi paljon, vaan eikai siinä mitään jos vanhemmilla on vara siihen. Ihan fiksu ihminen on tyttärestä tullut kuitenkin.
Rahanpyörittelijä kirjoitti:
Täytyykö tehdä, vaikka rahat saa takaisin, kun muuttaa pois? Ei siinä mitään, voidaan tehdä toki nimellinen velkakirja.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mietittiin tätä vaihtoehtoa, kun yksiö olisi mieluisin asumismuoto ja yksityisilla vuokraajilla on aika kovat hinnat jopa Vantaan puolella. Tuo 400 euroa olisi ihan kohtuullinen vuokra opiskelijalle ja saahan asoihin myös asumistukea. Ajateltiin, että ei tarvitsisi maksaa lainaa takaisin, kun maksuhan palautuu, kun asunnosta muuttaa pois.
ap
Mä taas pidän tällä malilla sen koko rahan itse. On sitten hyvä pesämuna omaa asuntoa varten kun joskus muutan. -2
Se asunto ja maksu menee lapsen nimiin. Joten velkakirja pitää tehdä. Ette voi ottaa Asoa omiin nimiinne, luultavasti.
Pakottaisin lapsen maksamaan lainaa pikkuhiljaa maksukyvyn mukaan. Siinä olisi sitten hyvä pesämuna omistusasuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Rahanpyörittelijä kirjoitti:
Täytyykö tehdä, vaikka rahat saa takaisin, kun muuttaa pois? Ei siinä mitään, voidaan tehdä toki nimellinen velkakirja.
ap
Sako opiskelija asumistukea jos asuu vanhempien omistamassa asunnossa, säännöt on voineet muuttua, en ole seurannut?
Saatteko te ostaa aso:n jos teilla vanhemmilla on jo paikkakunnalla asunto, luultavasti ette? Onko aso:n varausnumeroakaan haettu?
Eli voi olla että te työssäkäyvät vanhemmat ette voi ostaa sitä omiin nimiinne.
Jos ostatte lapsen nimiin, verottaja kiinnostuu lahjaverosta. 5000 euroa voi lahjoittaa kolmen vuoden aikana, eli 10000 molemmilta vanhemmilta, mutta se ei vielä riitä ja rahat ovat sen jälkeen lapsen.
Kai siitä jonkin korottoman bullet-tyyppisen (velka maksetaan kun aso myydään takaisin) lainan voi tehdä. Suosittelen lakimiestä.
Oletko, ap, tarkistanut miten niitä Vantaan Aso-yksiöitä (tai edes kaksioita) vapautuu? Ovat hyvin haluttuja, usein tarvitset vuosia vanhan järjestysnumeron.
Mulle lainattiin osa siitä, maksoin takaisin muutaman vuoden aikana. Olin opiskelija kun muutin ja oli vanhoja säästöjä.