Vesirokkorokotteen tehoste myöhästyi paljon, tietääkö joku haittaako?
Olisiko täällä ihmisiä joilla on tietoa vesirokkorokotteesta?
En tietenkään haluaisi aikuisiällä sairastaa tautia.
Muistan että olisin ottanut rokotteen aikuisiällä joskus kymmenisen vuotta sitten, päälle kaksikymppisenä. Mutta, muistaakseni otin tehosteen paljon myöhässä ohjeistuksesta, joka on lähteestä riippuen 6 vkoa-3 kuukautta ensimmäisen rokotteen jälkeen. Uskon, että mulla saattoi tuolloin venähtää tehoste hyvin vuodenkin päähän ensimmäisestä rokotteesta.
Eli onkohan mulla nyt sitten kuinka kummonen suoja vesirokkoa, entä vyöruusua vastaan? Vastaako suoja kokonaan sitä kuin olisin ottanut vain ensimmäisen rokotteen, koska tehoste viivästyi noin paljon?
Pitäsikö mun tai olisiko edes terveellistä, ottaa koko rokotus kahdella rokotteella alusta uudestaan?
Kommentit (4)
mun luulo on, että nykykäsityksen mukaan saattaa suojata vyöruusulta, mutta asia selviäisi paremmin tulevaisuudessa.
arvelen, että ap:llä on melko hyvä suoja vesirokkoon. alkujaan joskus reilu 10 v sitten ei annettu kuin pelkkä yksi rokote. ja yhden rokotteen saaneille tarjotaan tehostetta, vaikka tosiaan ensimmäisestä kerrasta olisi vuosia aikaa.
ja tosiaan, vasta-aineet voi selvittää. toisaalta extrarokotuksestakaan ei tiedetä olevan haittaa.
Keho ei unohda saamiaan rokotteita. Jos tehosteen ottaminen myöhästyy suositellusta aikataulusta, rokotteen tuoma suoja on ennen tehosteen ottamista huonompi kuin olisi ollut aikataulussa pysyessä, mutta tehosteen ottamisen jälkeen sillä viiveellä ei ole enää väliä. Vesirokkorokottella yksikin erä suojaa varsin hyvin vakavilta tautimuodoilta, ja kahdella erällä ko rokottetta olet saanut niin hyvän suojan kuin vesirokkorokotteella voi saada. Ei siis ole tarvetta ottaa lisää rokotteita tai testata vasta-aineita.
Vyöruusun esiintyvyyttä vesirokko-rokotteen saaneilla tutkitaan vielä aktiivisesti, joten siitä saataneen runsaasti lisätietoa lähivuosina.
Kiitos paljon kahdesta ensimmäisestä vastauksesta!
Täytyy vielä miettiä tuota vasta-aineiden tsekkausta, mutta epäilen että sekin maksaa aika paljon, joten voi jäädä tarkistamatta.
Harmi kun rokotteet eivät ole jääneet mihinkään tietokantoihin. Eikä ole niin nuorena tajunnut sen enempää tehdä niistä muistiinpanojakaan.
Näin muuten löysinkin THL:n sivuilta:
"Yksi rokoteannos antaa noin 80 % suojan kaikkea vesirokkoa vastaan ja 95 % suojan vaikeaa vesirokkoa vastaan. Kahden vesirokkorokoteannoksen teho on 93 % kaikkea vesirokkoa vastaan ja 100 % vaikeita tautimuotoja vastaan."
Mene verikokeisiin testamaan vasta-ainetasosi. Siten tiedät onko tarpeen vielä ottaa tehostetta vai ei. Todennäköisesti sun ei tarvitse rokottaa itseäsi lisää. Ja ihan varma en ole, mutta ihan kuin vesirokkorokote ei suojaisi sua vyöruusulta, mutta en mene takuuseen tästä tiedosta. Olen vain kuullut huhuja.