Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kotiäitiys on Suomessa niin parjattua?

Vierailija
06.09.2017 |

Ja olen huomannut että myös äidin osa-aikatyöhön suhtaudutaan nihkeästi.. kaikkien pitäisi mennä tukka putkella 8 tuntia päivässä.

Itse taas näen että koko perheen kannalta olisi varmasti monelle parempi, että äiti (miksi ei isäkin joissain tapauksissa) on pääosin kotona. Aamuisin laittaa lapset kuntoon ja vie kerhoon/ leikkikouluun / kouluun. Hoitaa ihan pienimmät kotona. Tekee rauhassa kotihommat ja valmistaa perheelle terveellisen aterian. Hakee lapset kotiin aikaisin / on kotona vastassa kun koululaiset tulee kotiin. Hoitaa lasten neuvola, lääkäri, hammaslääkäri, harrastus jne reissut pääosin, sekä pystyy hoitamaan sairaat lapset kotona ilman että kuormittaa työnantajia / terveyskeskuksia.

En oikeasti yhtään ihmettele miksi tässä maassa voidaan niin huonosti. Sääolosuhteet on vaativat; esim. valoa on todella vähän mikä on taas jaksamiselle todella tärkeää. Perheessä on pienet lapset ja sitä rumbaa pitäisi pyörittää vanhempien kokopäivätöiden ohella. Kaikki väsyy, stressaantuu, ei näe toisiaan... kun toiseen suuntaan kumarrat niin toiseen pyllistät (koti vs. työelämä).

Minun mielestäni hoitovapaaoikeus pitäisi olla siihen saakka kun nuorin menee kouluun! Senkin jälkeen pitäisi olla oikeus osa-aikatyöhön pitempään kuin vain lapsen kakkosluokan loppuun.

Monissa muissa maissa kotiäitiys ja naisen osa-aikatyö on normi.

Kommentit (220)

Vierailija
1/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti myös kotiäidit itse ymmärtävät, että kotiäitiys on noloa. Naisen tulee olla töissä. Se on ihan selvä asia. Uskon, että suurin osa kotiäideistä ymmärtääkin tämän. Ei kotiäidin elämä ole elämää, se on hukkaanheitettyä aikaa, puhumattakaan siitä miten kehittymättömäksi nainen siinä tilanteessa jää. Eihän sellaista kestä kukaan mies.

Vierailija
2/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuki on niin pieni, että eiköhän sulla ole mahdollisuus olla kotona senkin jälkeen, kun sen maksaminen loppuu. Tingitte jostain muusta sen muutaman satasen verran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidontuki on niin pieni, että eiköhän sulla ole mahdollisuus olla kotona senkin jälkeen, kun sen maksaminen loppuu. Tingitte jostain muusta sen muutaman satasen verran.

Itse käyn töissä. Pohdin tätä siis ihan yleisellä tasolla tätä asenneilmapiiriä. Koska kaikki järki ja kokemus sanoo ettei tässä työssäkäynnissä ihan hirveästi järkeä ole jos perheessä on useampi pieni lapsi. 

Ap

Vierailija
4/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti myös kotiäidit itse ymmärtävät, että kotiäitiys on noloa. Naisen tulee olla töissä. Se on ihan selvä asia. Uskon, että suurin osa kotiäideistä ymmärtääkin tämän. Ei kotiäidin elämä ole elämää, se on hukkaanheitettyä aikaa, puhumattakaan siitä miten kehittymättömäksi nainen siinä tilanteessa jää. Eihän sellaista kestä kukaan mies.

No sitähän minä nyt kysynkin että miksi Suomessa naisen/ ÄIDIN töissäkäynti on "selvä asia". Vaikka lapset kärsii, vanhemmat kärsii, tulee mielenterveysongelmia ja eroja. Harva sitä rumbaa kestää ja mielestäni se on täysin ymmärrettävää. Se on ihan luonnotonta. 

Itse taas uskon että moni mies kyllä haluaisi että vaimo olisi kotona, olettaen että vaimo kantaa suurimman vastuun lapsista ja kotitöistä ja jos se on taloudellisesti mahdollista. Toki miehet saa itse kertoa miksi omasta mielestä vaimon ja lasten kotona oleminen olisi vastenmielistä?

Ap

Vierailija
5/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhut pelkästään kotiäideistä, siis naisista, silloin koko kuvio on väärin. Ei pidä yhtään enää korostaa sitä yhteiskuntamallia, missä miesten palkka on aina suurempi, joten mies jatkaa automaattisesti töissäkäyntiä kun nainen jää kotiin.  Ensin täysi tasa-arvo työelämään ja vanhempainvapaaseen, sitten vasta voi alkaa huutaa kotityön arvostuksen perään. Kukaan ei arvosta epätasa-arvoista mallia.

Vierailija
6/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puhut pelkästään kotiäideistä, siis naisista, silloin koko kuvio on väärin. Ei pidä yhtään enää korostaa sitä yhteiskuntamallia, missä miesten palkka on aina suurempi, joten mies jatkaa automaattisesti töissäkäyntiä kun nainen jää kotiin.  Ensin täysi tasa-arvo työelämään ja vanhempainvapaaseen, sitten vasta voi alkaa huutaa kotityön arvostuksen perään. Kukaan ei arvosta epätasa-arvoista mallia.

Vanhempainvapaathan on täysin tasa-arvoiset.

Vierailija
7/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juuri naisen pitää olla lasten kanssa kotona?

Vierailija
8/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi on sitten nolompaa, kotiäitiys vai työttömyys, jos kerran naisen tulee olla töissä? Entä jos on esimerkiksi yrittäjä ja tekee töitä kotoa käsin? Kuinka noloa se onkaan! Entä, jos kotiäidin lapset elävätkin yhtä onnellisen elämän kuin päiväkodissa kasvaneet? Vai ajattelitko asiaa ennemmin aikuisen kuin lapsen näkökulmasta? Se vasta noloa onkin, tai vähintäänkin arveluttavaa.

Vierailija
9/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sun kuule mennä feministifoorumeille keskustelemaan näistä kotiäiti jutuista. Ja muista samalla, että jokainen, joka vastustaa itseään feministeiksi kutsuvia ihmisiä, vastustaa myös naisten ihmisioikeuksia. 

Vierailija
10/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kateus. Jos elelee sossun varoilla, niin se on loisimista. Keskituloisilla ei ole tähän varaa. Ja toisaalta jos sen rahoittaa itse niin miehen pitää olla hyvätuloinen.

Vierailija
11/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn töissä. Pohdin tätä siis ihan yleisellä tasolla tätä asenneilmapiiriä. Koska kaikki järki ja kokemus sanoo ettei tässä työssäkäynnissä ihan hirveästi järkeä ole jos perheessä on useampi pieni lapsi. 

Ap

Asenneilmapiiri koskee myös kaikkia muitakin, jotka elävät tukien varassa. Työttömiäkin kehotetaan vain menemään töihin, vaikka työpaikkoja ei ole kaikille. Harvemmin arvostellaan, jos ihmisellä on niin paljon rahaa, että hänen ei tarvitse käydä töissä.  Korkeintaan ollaan kateellisia, kun itse joutuu leipänsä eteen käymään töissä. 

Vierailija
12/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monella miehellä on niin hyvä palkka, että sillä elättää koko perheen? Ongelmia tulee heti, jos pari eroaa. Neli-viisikymppinen, jolla ei ole työkokemusta ja koulutuskin on vanhentunut, ei ole kovin haluttu työmarkkinoilla. Siinä on pitkät köyhät vuodet edessä, jos kotona olleella ei ole mitään sijoituksia. Ennen naimisissa pysyttiin vaikka hampaat irvessä toista inhoten kuolemaan asti, kun ero ei ollut vaihtoehto.

Vierailija
13/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Asenneilmapiiri koskee myös kaikkia muitakin, jotka elävät tukien varassa. Työttömiäkin kehotetaan vain menemään töihin, vaikka työpaikkoja ei ole kaikille. Harvemmin arvostellaan, jos ihmisellä on niin paljon rahaa, että hänen ei tarvitse käydä töissä.  Korkeintaan ollaan kateellisia, kun itse joutuu leipänsä eteen käymään töissä. 

Kotiäiti ei elä tukien varassa.

Useamman lapsen työäiti elää.

Koska se kotiäiti kustantaa yhteiskunnalle 300 kuussa. Kolmen lapsen virkaäiti jo 3000 euroa. Eli todella moni nainen ei maksa edes omien lastensa hoitokuluja...

Vierailija
14/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Koska se kotiäiti kustantaa yhteiskunnalle 300 kuussa. Kolmen lapsen virkaäiti jo 3000 euroa. Eli todella moni nainen ei maksa edes omien lastensa hoitokuluja...

Joo, mutta kun meillä nyt yleensä ajatellaan, että yhteiskunnan tukia ei pitäisi saada, jos voi elää ilmankin (= käydä töissä). Ei kukaan paheksu, jos jollain on niin paljon rahaa, että ilman tukia voi olla työelämän ulkopuolella. 

Vierailija
15/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joo, mutta kun meillä nyt yleensä ajatellaan, että yhteiskunnan tukia ei pitäisi saada, jos voi elää ilmankin (= käydä töissä). Ei kukaan paheksu, jos jollain on niin paljon rahaa, että ilman tukia voi olla työelämän ulkopuolella. 

Aivan, mutta se virkaäitihän nimenomaan ei elätä itseään vaan koko perhe pyörii isoilla tukisummilla.

Vierailija
16/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että tämä närä liittyy enemmän työnantajien näkökulmaan. Tarkoitan sitä ilmiötä, että heti kun on saatu vakisoppari, niin ryhdytään lisääntymään ja sopivalla tahdilla ollaan vuosia pois töistä. Ja sitten ilmoitellaan pienissä pätkissä hoitovapaista, jotta työnantaja ei voi palkata toista vakituista tilalle. 

Vierailija
17/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että tämä närä liittyy enemmän työnantajien näkökulmaan. Tarkoitan sitä ilmiötä, että heti kun on saatu vakisoppari, niin ryhdytään lisääntymään ja sopivalla tahdilla ollaan vuosia pois töistä. Ja sitten ilmoitellaan pienissä pätkissä hoitovapaista, jotta työnantaja ei voi palkata toista vakituista tilalle. 

Kaksi kertaa on oikeus ilmoittaa siitä jatkosta. Ja tuskin kai kukaan työnantaja vakituista työntekijää palkkaa sijaiseksi.

T. Työnantaja

Vierailija
18/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kotihoidontuella ja kyl mä tykkään. Enkä kerkeisi muuten. Elämä olisi kaaotista jos nyt menisin töihin takaisin. Yksi tokalla, yksi eskarissa, yks kerhoilee ja kaks vielä vallan kotona äidin kanssa. Työtä riittää. En näe millään että olisi järkevää nyt ympätä tähän omat kamalat työaikansa, oltaisiin hullujen huoneella kaikki. Miehellä kohtuullinen tili ja pienet menot.. Kyllä me pärjätään!

Vierailija
19/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko se parjattua muualla kun täällä palstalla? Olen ollut monta vuotta kotiäitinä, lapsia on viisi eikä tää rumba muuten oikein onnistuisi, kun mies tekee pitkää päivää. Enkä kyllä kaipaa työelämään kun taas mieheni on tosi kunnianhimoinen. Eli meidän tapauksessa tämä kotiäitiys hyödyttää molempia.

En ole kuullut paljoakaan parjausta valinnastamme. Eniten ihmisiä ihmetyttää vaan se toimeentulo ja miten pärjätään taloudellisesti. Meillä on niin onnellisesti, että mistään ei tarvitse tinkiä kotiäitiyden takia ja rahaa jää sijoituksiin asti.

Vierailija
20/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aivan, mutta se virkaäitihän nimenomaan ei elätä itseään vaan koko perhe pyörii isoilla tukisummilla.

Mutta se virkaäiti on täysin vapaa irtisanomaan itsensä ja jäämään kotiäidiksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi