Tulottomien määrä on yli kaksinkertaistunut Suomessa viidessä vuodessa ~ tulottomia jo 47 000 taloutta
Pelkällä toimeentulotuella ja mahdollisella asumistuella.
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi kadehtia työttömyyskorvausta tai sossun rahaa?
Nyt oon ns. paskaduunissa ja kuussa jää käteen vuokran jälkeen 1500€ eli 3x enemmän kun jäi työttömänä.
Moni täällä on kommentoinut ettei kannata käydä töissä kun ei mitään siitä tienaa. No eihän tuo mun palkka iso ole, mutta kai mä oon vähän tyhmä kun mieluummin käyn töissä niin että jää 1000€ enemmän kuussa rahaa käytettäväksi.Nä mutta sulle jääkin 1000 € enemmän kuussa. Jos sulla olisi esim viisi lasta, niin ei jäisi vaan sulle jäisi ihan saman verran rahaa käytettäväksi kävitpä töissä tai et.
Mutta kun ei ole. Oli aika vitun ankeeta olla työttömänä näillä "valtavan suurilla tuilla".
Nyt tietysti joku pääsee sanomaan, että ei eväänsä heilauttais noin pienellä palkalla, tai erotuksella siitä mitä saa verrattuna työttömänä oloon + ettei työttömänä tarvitse lähteä joka aamu pakertamaan mihinkään matalapalkka-alan paskaduuniin, niinkun joku just tuossa kommentoi, ettei ymmärrä miten kukaan viitsii niitä hommia tehdä.
Työttömänä olon pitää olla ankeaa.
Nyt näin ei valitettavasti ole, vaan halutessaan työtön voi viettää huoletonta vapaaherran elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oon ns. paskaduunissa ja kuussa jää käteen vuokran jälkeen 1500€ eli 3x enemmän kun jäi työttömänä.
Moni täällä on kommentoinut ettei kannata käydä töissä kun ei mitään siitä tienaa. No eihän tuo mun palkka iso ole, mutta kai mä oon vähän tyhmä kun mieluummin käyn töissä niin että jää 1000€ enemmän kuussa rahaa käytettäväksi.Nä mutta sulle jääkin 1000 € enemmän kuussa. Jos sulla olisi esim viisi lasta, niin ei jäisi vaan sulle jäisi ihan saman verran rahaa käytettäväksi kävitpä töissä tai et.
Mutta kun ei ole. Oli aika vitun ankeeta olla työttömänä näillä "valtavan suurilla tuilla".
Nyt tietysti joku pääsee sanomaan, että ei eväänsä heilauttais noin pienellä palkalla, tai erotuksella siitä mitä saa verrattuna työttömänä oloon + ettei työttömänä tarvitse lähteä joka aamu pakertamaan mihinkään matalapalkka-alan paskaduuniin, niinkun joku just tuossa kommentoi, ettei ymmärrä miten kukaan viitsii niitä hommia tehdä.Työttömänä olon pitää olla ankeaa.
Nyt näin ei valitettavasti ole, vaan halutessaan työtön voi viettää huoletonta vapaaherran elämää.
Miksi työttömänä olon pitäisi olla ankeaa, kun työtön ei ole valinnut sitä, vaan haluaisi töihin? Ankeuden ainoa vaihtoehto ei ole "viettää huoletonta vapaaherran elämää". Miksi ei voisi vain säätää tukia sellaiselle tasolle, että vastentahtoisesti työttömän elämä olisi huoletonta ja normaalia?
Voiko sosiaaliturvan tasosta mitenkään keskustella ilman, että se olisi "kateellisuutta"? Että vaikka tukea maksettaisiin kymppitonni kuussa ja yrittäisi herättää keskustelua siitä että tukien taso on liian korkea, niin kateuskortti vaan pöytään ja suut tukkoon?
Rautalankaa: se, että sanoo tukitason olevan liian korkea, ei ole kateutta. Se, että itsekin heittäytyy työttömäksi, ei ole ratkaisu liian korkeisiin tukiin. Jos ei mitään muita vasta-argumentteja keksi, kertoo se vain siitä, ettei mitään hyviä vasta-argumentteja ole.
Heh, viiden euron tuntipalkalla (ilman veroja) saisi täydellä työviikolla kuussa 800 euroa eli enemmän kuin tukia, jotka siis ovat jo minimissä, kokeilee vaan itse. Ansiosidonnaista lukuunottamatta, se kun riippuu ansioista. Se vain, että tuolla palkalla ei elä, joten loppu olisi kuitenkin haettava sossusta. Järkevämpää olisi kuuden tunnin työpäivät ja jakaa ne useammalle. Tuskin kukaan noita viiden euron tuntipalkkja ehdotteleva itsekään siihen suostuisi, yhtä reilua on vaatia ehdottelijaa luopumaan puolesta palkastaan ja työpanoksestaan.
ei noita tukia nostavia käy kyllä kateeksi. olen todella tyytyväinen kun on töitä ja voi tehdä mitä haluaa ja millon haluaa.
Jos saat esim. sairaseläkettä ( nuorena itse aiheutettu kömmähdys ) niin kyllä sinun rahasi on todella tiukassa, eikä mitään ylimääräistä voi ikinä ostaa tai mihinkään lähteä. elämä pyörii aika pienissä ympyröissä.
kun olet töissä pystyt säästämään ja toteuttamaan asioita. Vaikka ei niin merkittävät tulot olekaan, niin kyllä me ollaan joka vuosi reissattu esim. Norjaan kesälomalla.
Joten se joka ajattelee että tukien varassa tässä eleellään ettei tarvitsisi tehdä mitään ON SIISTI JA KOKEILEMISEN ARVOINEN JUTTU , pilaa kyllä elämänsä pitemmällä tähtäimellä. Se vaikuttaa henkiseen hyvinvointiinkin merkittävästi kun kauemmin tuijottelee kämpän seiniä ja miettii syökö tänään makaronia vai kaurapuuroa.
Niin, tuilla eläminen on todella perseestä, siksipä vain harhaiset yksilöt väittää että ne on liian korkeita. Minkäs sille voi ettei kaikki hakeudu hoitoon vaan elää harhoissaan. Sellaisten kanssa turha väitellä, sama kuin puhuisi jakkaralle.
Työelämä on järjestettävä yhteiskunnan taholta oikeudemukaisemmaksi. Meillä on tuloerot kasvaneet samalla järkyttävästi kun köyhyys on lisääntynyt. Tääläkin on moraalittomia ahneita hyötyjiä haukkumassa työttömiä kilpaa. Ahneus on moraalitonta sille ei ole sijaa Suomessa. Moni näistä rikkaista ei tee mitään saavuttaakseen omin taidoin paremman tulotason, vaan kuppaavat oravanpyörästä itselleen niin, ettei rahaa riitä kehittämiseen ja työpaikkojen luomiseen. Rikas huijaa moniverroin helpommin sekä valehtelee useammin kuin köyhä. Rikkaiden itsekeskeinen elämä ei ole demokraatiassa olennaista, vaan sosiaalinen yhteisöllisyys joka perustuu rehellisyyteen. Tätä on tutkittu ja moni fiksumpi on myös huomannut mitä varakkuus ihmisen rehellisyydelle ja moraalille tekee. Me emme tarvitse moraalittomampaa vaan rehellisemmän yhteisön.
Sana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tietysti joku pääsee sanomaan, että ei eväänsä heilauttais noin pienellä palkalla, tai erotuksella siitä mitä saa verrattuna työttömänä oloon + ettei työttömänä tarvitse lähteä joka aamu pakertamaan mihinkään matalapalkka-alan paskaduuniin, niinkun joku just tuossa kommentoi, ettei ymmärrä miten kukaan viitsii niitä hommia tehdä.Työttömänä olon pitää olla ankeaa.
Miksi työttömänä olon pitäisi olla ankeaa, kun työtön ei ole valinnut sitä, vaan haluaisi töihin? Ankeuden ainoa vaihtoehto ei ole "viettää huoletonta vapaaherran elämää". Miksi ei voisi vain säätää tukia sellaiselle tasolle, että vastentahtoisesti työttömän elämä olisi huoletonta ja normaalia?
Miten niin ei ole valinnut? Hetkellinen työttömyys voi tulla yllätyksenä, mutta pitkäaikainen on aina yksilön omista valinnoista johtuva.
Tukia ei säädetä korkealle tasolle, koska siihen ei ole varaa. Työttömät pitää saada töihin. Ei työpajoille, ei työkokeiluihin, ei kuntouttavaan, vaan palkkatöihin. Tähän tarvitaan kovia keinoja joihin Suomessa ei valitettavasti olla vielä valmiita.
Täälläkin taas näitä "mikset mene töihin?" -järjenjättiläisiä.
Juu, minäpä marssin tuohon lähikauppaan ja ostosten sijaan kiilaan kassan taakse myyjän penkkiin ja kasuaalisti alan skannaamaan viivakoodeja.
Problem solved!
T. Helvetin köyhä työtön
Jep, kohta ollaan toivottavasti valmiita kuusituntiseen ja nelipäiväiseen viikkoon, työssäolijan palkka vähän putoaisi ja muut saisivat töitä. Kun viidensadan euron työttömyystuki on "liian suuri" niin tottahan työssäolijan jättimäisestä kolmen tonnin palkasta on varaa pudottaa 30 prosenttia.
anonyymi11 kirjoitti:
Heh, viiden euron tuntipalkalla (ilman veroja) saisi täydellä työviikolla kuussa 800 euroa eli enemmän kuin tukia, jotka siis ovat jo minimissä, kokeilee vaan itse. Ansiosidonnaista lukuunottamatta, se kun riippuu ansioista. Se vain, että tuolla palkalla ei elä, joten loppu olisi kuitenkin haettava sossusta. Järkevämpää olisi kuuden tunnin työpäivät ja jakaa ne useammalle. Tuskin kukaan noita viiden euron tuntipalkkja ehdotteleva itsekään siihen suostuisi, yhtä reilua on vaatia ehdottelijaa luopumaan puolesta palkastaan ja työpanoksestaan.
Miksei elä?
Varsinkin jos esim. alle tonnin ansiotulot jätetään verottamatta on 800€ täysin riittävä ansio useimmilla paikkakunnilla. Ja idea on tietenkin, että mitään loppua ei sossusta saa. Jos rahat loppuu on otettava vastuuta itsestään ja parannettava asemaansa. Ketään ei jätettäisi heitteille, mutta ei myöskään kustannettaisi ylellistä oloneuvoksen elämää kuten nyt tehdään.
Suomessa ei kustanneta mitään oloneuvoksen elämää. Työttömien rahat ohjautuu puhtaasti kauppiaille, sähköyhtiöille, puhelinoperaattoreille ja vuokranantajille. 100% Se ei ole mitään ökyelämää tai vapaaherrailua. AIKUISTEN OIKEASTI.
Vapaaherraa huutavilla on oma moraali hukassa ja syyttävät siitä vierasta sikaa.
Kyllä järkevintä on vähentää nykyisten työssäolijoiden töitä, joita muutenkin valittavat että on liikaa, sekä palkkaa, joka on aivan liian korkea siihen nähden että 800 eurolla kerran elää useimmilla paikkakunnilla vallan mainiosti. Itse asiassa kätevintä on puolittaa kaikki palkat ensialkuun ja katsoa tarvitaanko sen jälkeen muita toimenpiteitä. Helpointa ja nopeinta ja saa työntekijöden hyväksynnän kun he itsekin myöntävät saavansa aivan liikaa palkkaa.
Kiky ei riittänyt mihinkään, 800 euron kuukausipalkkaan on vielä matkaa.
Anonyymi voi pitää omaa ajatustaan järkevänä mutta totuus se ei ole. Ongelma ei ole siinä että joku tekee palkkansa edestä töitä, vaan siinä että siitä palkasta revitään vastikkeentonta voittoa omistavalle taholle joka on valmis valehtelmaan mitä vaan pitääkseen asemansa laillistettuna kuppaajana. Me tarvitsemme moraalia emme moraalittomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Työelämä on järjestettävä yhteiskunnan taholta oikeudemukaisemmaksi. Meillä on tuloerot kasvaneet samalla järkyttävästi kun köyhyys on lisääntynyt. Tääläkin on moraalittomia ahneita hyötyjiä haukkumassa työttömiä kilpaa. Ahneus on moraalitonta sille ei ole sijaa Suomessa. Moni näistä rikkaista ei tee mitään saavuttaakseen omin taidoin paremman tulotason, vaan kuppaavat oravanpyörästä itselleen niin, ettei rahaa riitä kehittämiseen ja työpaikkojen luomiseen. Rikas huijaa moniverroin helpommin sekä valehtelee useammin kuin köyhä. Rikkaiden itsekeskeinen elämä ei ole demokraatiassa olennaista, vaan sosiaalinen yhteisöllisyys joka perustuu rehellisyyteen. Tätä on tutkittu ja moni fiksumpi on myös huomannut mitä varakkuus ihmisen rehellisyydelle ja moraalille tekee. Me emme tarvitse moraalittomampaa vaan rehellisemmän yhteisön.
Oikestolaiset erottaa vasemmistosta itsekeskeisyys omien etujen ajaminen ja yhteisten asioiden vastustaminen.
Minä vain komppasin aiempaa kommemtoijaa jonka mielestä 800 kk riittää hyvin elämiseen. Keskiansio lienee 2000 ja 3000 välillä ja sitä enemmänkin tienaavia on rutkasti, säästövaraa siis on. Eihän ole kirkossa kuulutettu että lääkärin tai opettajan on saatava noin hirveästi rahaa verrattuna siihen mikä riittää jo hyvin elämiseen.
Ja sitten jos haluaa enemmän niin tekee vai kuten aiempi kommentoija kehotti eli hankkii toisen työn. Jos kaikkien alojen maksimipalkka on vaikka kaksinkertainen peruspalkkaan eli 800 euroon nähden niin valtio on päässyt eroon veloistaan tuota pikaa.
Täyttä ymmärtämätöntä roskaa.
Markkinat sanelevat palkkojen suuruuden ja siksi ne ovat siellä missä ovat. Suomessa tätä vääristävät vielä työehtosopimukset ja liian korkeat tuet. Pudottamalla tuet minimiin muodostuisi välittömästi lukematon määrä minimipalkkatöitä, joihin työllistyisi pakon edessä suuri osa nykyisistä työttömistä. Viiden euron tuntipalkka on täysin kelpo tietyistä hommista ja sillä pärjää aivan hyvin. Ja jos tuntuu tiukalta voi ottaa toisen työn viikonlopuksi.