Tulottomien määrä on yli kaksinkertaistunut Suomessa viidessä vuodessa ~ tulottomia jo 47 000 taloutta
Pelkällä toimeentulotuella ja mahdollisella asumistuella.
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuella pysymisestä on tehty työtä jo itsessään hallituksen jatkuvilla ns.uudistuksilla ja kiristyksillä. Työpaikkoja ei synny mutta työmarkkinatuesta halutaan tehdä yritystukea pakottamalla työtön sillä työhön! Se on järjenvastaista jo itsessään, kun työstä maksetaan työttömyysturvaa. Kaikki tämä on aiheuttanut sen, että osa on joutunut tai hypännyt pois TE-keskusten karenssiviidakosta ja jääneet Kelan toimeentulon varaan. Vielähän on niin, että kokonaan ilman toimeentuloa ihmistä ei voi jättää. Ehkä lakia vielä tänän hallituksen aikana muutetaan ja ihminen voidaan jättää ilman mitään tulea kuolemaan kylmään ja nälkään.
Karenssia, työvelvoitekarenssia, ei se ole mitään muuta kuin taloudellista kiristämistä ja keino pakottaa ihmisiä "pakkotöihin" paskalla palkalla.
Hallitus voi suksia vittuun noiden kiristyksiensä kanssa, minä puren kyllä takaisin jos minua kohdellaan kuin roskaa, saatan jopa heittäytyä väkivaltaiseksi, jos tarpeeksi vittuillaan.
https://www.uusisuomi.fi/raha/203047-33-vuotias-yrittaja-selvitti-elakk…
Jostain syystä eläke ei kartu vaikka kuinka töissä kävisi...
Vierailija kirjoitti:
Ja sossun asiakkaalla ei saa olla mitään säästöjä eikä omaisuutta.
Niin luulisi mutta saa olla esim jakamaton kuolinpesä josta etuus tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoille perheille tuilla eläminen on ehdottoman kannattavaa. Sosiaalituet nousevat joka lapsesta, kun taas palkkatulo ei nouse.
Mutta lapset kuluttavat sen saamansa tuen, joka ei edes riitä lapselle hyvään elämään. Vai ajattelitko, että ne lapset varastoidaan ullakolle kunnes ovat isoja?
Tuon edellisen pointti taisi olla se, että perheelle ei jää euroakaan enempää rahaa, vaikka vanhemmat kävisivät töissäkin.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä matalapalkka-aloilla työskenteleviä. Ei mitään rahallista hyötyä verrattuna sossun rahoilla elämiseen. Kyllä systeemissä on virhe. Työnteon pitäisi olla kannattavampaa.
Onhan se kannattavaa sille 1%:lle ja heidän piirilleen, jossa eläkkeetkin jotain aivan törkeitä miljoonapalkkojen päälle.
Koittakaahan ihmiset nyt herätä jo.
Miten joku voi kadehtia työttömyyskorvausta tai sossun rahaa?
Nyt oon ns. paskaduunissa ja kuussa jää käteen vuokran jälkeen 1500€ eli 3x enemmän kun jäi työttömänä.
Moni täällä on kommentoinut ettei kannata käydä töissä kun ei mitään siitä tienaa. No eihän tuo mun palkka iso ole, mutta kai mä oon vähän tyhmä kun mieluummin käyn töissä niin että jää 1000€ enemmän kuussa rahaa käytettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt oon ns. paskaduunissa ja kuussa jää käteen vuokran jälkeen 1500€ eli 3x enemmän kun jäi työttömänä.
Moni täällä on kommentoinut ettei kannata käydä töissä kun ei mitään siitä tienaa. No eihän tuo mun palkka iso ole, mutta kai mä oon vähän tyhmä kun mieluummin käyn töissä niin että jää 1000€ enemmän kuussa rahaa käytettäväksi.
Nä mutta sulle jääkin 1000 € enemmän kuussa. Jos sulla olisi esim viisi lasta, niin ei jäisi vaan sulle jäisi ihan saman verran rahaa käytettäväksi kävitpä töissä tai et.
Olisi mielenkiintoista tietää, paljon Suomessa on täysin tulottomia. Siis heitä, jotka eivät saa yhtään mitään tukiakaan.
Jostain syystä IS ei julkaissut kommenttiani. Poikani eli ilman tuloja, koska ei saanut lääkärinlausuntoa useista pyynnöistä huolimatta, en ymmärrä miksi se on niin vaikeaa. Kuntoutusrahasta kyse ja olisi tarvinnut jatkoaikaa, sairauden vuoksi ei ole myönnetty tukea kuin vuodeksi kerrallaan. Aina on kuitenkin tähän asti saanut, mutta hoitava lääkäri muuttui. Ennen asiat sujuivat itsestään. Säästöt, asumistuki ja vanhempien tuki auttoivat asiassa. Nyt on saanut osa-aikatöitä. En tiedä, jaksaako enää opiskella, koska työ vie voimia, mutta parempi näin kuin ilman tuloja. Toimeentulotukea taas ei saa, kun muut opiskelun tuet on haettava ensin, eikä voi hakea, kun ei ole lausuntoa ja ilman lausuntoa tulee kielteinen päätös.
Suomessa on ymmärretty, että lapsien hankkiminen on tärkeää. On paljon perheille kohdistettuja tukia ja avustuksia. Lapset maksavat tulevat eläkkeet.
Tässä politiikassa on vain unohdettu se että kaikki ne sosiaalituet maksavat todella paljon. Sosiaalituet vievät vuosittain valtion kassasta kaikista suurimman osan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä on kommentoinut ettei kannata käydä töissä kun ei mitään siitä tienaa. No eihän tuo mun palkka iso ole, mutta kai mä oon vähän tyhmä kun mieluummin käyn töissä niin että jää 1000€ enemmän kuussa rahaa käytettäväksi.Nä mutta sulle jääkin 1000 € enemmän kuussa. Jos sulla olisi esim viisi lasta, niin ei jäisi vaan sulle jäisi ihan saman verran rahaa käytettäväksi kävitpä töissä tai et.
Mutta kun ei ole. Oli aika vitun ankeeta olla työttömänä näillä "valtavan suurilla tuilla".
Nyt tietysti joku pääsee sanomaan, että ei eväänsä heilauttais noin pienellä palkalla, tai erotuksella siitä mitä saa verrattuna työttömänä oloon + ettei työttömänä tarvitse lähteä joka aamu pakertamaan mihinkään matalapalkka-alan paskaduuniin, niinkun joku just tuossa kommentoi, ettei ymmärrä miten kukaan viitsii niitä hommia tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä on kommentoinut ettei kannata käydä töissä kun ei mitään siitä tienaa. No eihän tuo mun palkka iso ole, mutta kai mä oon vähän tyhmä kun mieluummin käyn töissä niin että jää 1000€ enemmän kuussa rahaa käytettäväksi.Nä mutta sulle jääkin 1000 € enemmän kuussa. Jos sulla olisi esim viisi lasta, niin ei jäisi vaan sulle jäisi ihan saman verran rahaa käytettäväksi kävitpä töissä tai et.
Mutta kun ei ole. Oli aika vitun ankeeta olla työttömänä näillä "valtavan suurilla tuilla".
Nyt tietysti joku pääsee sanomaan, että ei eväänsä heilauttais noin pienellä palkalla, tai erotuksella siitä mitä saa verrattuna työttömänä oloon + ettei työttömänä tarvitse lähteä joka aamu pakertamaan mihinkään matalapalkka-alan paskaduuniin, niinkun joku just tuossa kommentoi, ettei ymmärrä miten kukaan viitsii niitä hommia tehdä.
Sun oma kommenttisi: "Moni täällä on kommentoinut ettei kannata käydä töissä kun ei mitään siitä tienaa". Mun kommenttini koski sinun kommentissasi sitä osaa, että sinähän tienaat. Tienaat tonnin enemmän kuin työttömänä. Mutta esimerkiksi viiden lapsen vanhempana et saisi yhtään enempää kuin työttömänäkään. Joten tuo, että monen mielestä työssäkäynnillä ei mitään tienaa, on juuri niitä tilanteita, joissa sillä ei tienaakaan. Sinä et kuulu heihin, koska sulle työssäkäynti on kannattavaa. Kaikille ei ole.
Eipä ne palkat nousisi vaikka viiden lapsen äidin tuet poistettaisi, vai nousiko palkat kun esim työmarkkinatuki laski 20 % viime vuonna.. taidettiin vain poistaa ne lomarahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kas kun ei viisitoista lasta. Syntyvyyden väheneminen on isompi ongelma kuin ne harvat viisilapsiset perheet, joissa molemmat vanhemmat varta vasten päättävät hankkia suurperheen päästäkseen elämään tuilla. On huomattavasti yleisempää tehdä yksi lapsi ja pitää työpaikat sekä parempi elintaso, kuin hankkia edes toista tai kolmatta, vaikka toivoisikin isompaa perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tietysti joku pääsee sanomaan, että ei eväänsä heilauttais noin pienellä palkalla, tai erotuksella siitä mitä saa verrattuna työttömänä oloon + ettei työttömänä tarvitse lähteä joka aamu pakertamaan mihinkään matalapalkka-alan paskaduuniin, niinkun joku just tuossa kommentoi, ettei ymmärrä miten kukaan viitsii niitä hommia tehdä.Sun oma kommenttisi: "Moni täällä on kommentoinut ettei kannata käydä töissä kun ei mitään siitä tienaa". Mun kommenttini koski sinun kommentissasi sitä osaa, että sinähän tienaat. Tienaat tonnin enemmän kuin työttömänä. Mutta esimerkiksi viiden lapsen vanhempana et saisi yhtään enempää kuin työttömänäkään. Joten tuo, että monen mielestä työssäkäynnillä ei mitään tienaa, on juuri niitä tilanteita, joissa sillä ei tienaakaan. Sinä et kuulu heihin, koska sulle työssäkäynti on kannattavaa. Kaikille ei ole.
Eri asia jos ei todella saa enemmän rahaa kun työttömänä.
Mutta kun on niitäkin jotka on sitä mieltä, että ei paljon kannata muutaman satasen takia joka päivä käydä töissä. Ja että töissä käydessä joutuu maksamaan itse sähkölaskut, lääkärikäynnit, lääkkeet jne, jolloin ei paljon jää käteen. Ja että tulee työmatkakuluja, ja töissä täytyy syödäkin. Ihmettelenkin ettei kukaan ole vielä tuohon asiaan tarttunut, että "laskeppa paljonko sulla nyt menee noihin ja sano nit paljonko jää + se työssäkäynnin vaiva."
Ja joo ne tosiaan täytyy maksaa itse
Vierailija kirjoitti:
Sinulla jää vuokran jälkeen vielä 1500 euroa eli sinulla on kohtuuhyvä palkka. Nyt kiinnostaa, mikä on p*skaduuni, josta tienaa noin hyvin? Itse pidän sellaisina nollatuntisopimuksia tai puhelinmyyntityötä.
Itsekin olen tässä ryhmässä, koska olen opiskelija, eikä minulle myönnetty opiskeluuni työmarkkinatukea. Opintotukikuukaudet menivät aiempaan tutkintoon, jollan en työllistynyt.
Vierailija kirjoitti:
No eipä oo kovin paskaduuni jos vuokran jälkeen jää vielä 1500e käteen. Sit vielä jos elää yksin tuolla elääkin ihan kivasti.
Toiset saa paskaduunista käteen alle 1500e/ kk ja siitä pitää maksaa ihan kaikki siitä vuokrasta lähtien. Oot vähän tyhmä jos et ymmärrä tätä eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tt laskurin mukaan kahden aikuisen ja kahden lapsen talous ilman mitään tuloja, säästöjä, osakkeita, asuntoa jne saisi 1400 euroa kuussa. Jos siis puolison kanssa tienaa 2800 euroa kuten aiempi kommentoija niin kyllä, töissä kannattaa käydä.
Ai 1400e/ kk kaikkeen? Enpä usko. Kyllä siihen tulee päälle asumistuet, harkinnanvaraiset tuet, lapsilisät tms.
Harkinnanvaraiset ehkä. Mutta muut tuet ei. Vitsi ihmiset vois vähän ottaa selvää asioista. Ensin katsotaan perheen kaikki tulot (eli työttömyyskorvaukset,asumistuki, lapsilisät,elatusmaksut ym),sitten katsotaan menot (vuokra,vesi,sähkö,kotivakuutus,välttämättömät terveydenhuoktomenot)
Kahdelle aikuiselle ja lapselle tulisi välttämättömien menojen jälkeen tuo n 1400 €' jollei ensisijaiset tulot riitä, maksetaan erotus toimeentulotukena.
Niin, eli yksikään nelihenkinen perhe ei elä 1400 eurolla vaan päälle tulee muita tukia, oli ne sitten työttömyysrahoja tai toimeentulotukea.
Jos me saadaan nettona töistä 2700e + lapsilisät 200e, niin välttämättömien menojen jälkeen (asuminen, hoitomaksut, sähkö, vesi, ja myös auton kulut koska ilman sitä ei töissä käydä) ei ihan hirveän paljon enempää jää käteen kuin se 1400e. Eli työnteko ei ole järin kannattavaa.
Mutta jatkakaa toki siitä kateellisuudesta läyhäämisestä. Kyse ei ole kateellisuudesta vaan faktasta. Pienipalkkaisen perheen työssäkäynti on taloudellisesta näkökulmasta aika kannattamatonta.
Ostan lähes kaikki vaatteet ja monet muutkin tavarat kirpputoreilta. Ravintoloissa en käy koskaan, kun annoksen hinnalla ostaa suunnilleen viikon ruuat. Ja kahvilareissu kustantaa enemmän kuin kahvipaketin verran. Miksi hankkisin liput elokuviin tai keikoille kun Spotify ja Netflix tulee halvemmaksi. Ei tarvitse ilmottautua kalliille kursseillekaan, jos opettelee haluamiaan taitoja itse netin ja kirjojen avulla.
Tietenkin jos saisin palkkatöitä, voisin tukea erilaisia firmoja ja palveluita rahoillani. Työttömänä en, mutta ainakin henkilökohtaisesti voin selviytyä köyhäilemisen avulla :)