Tulottomien määrä on yli kaksinkertaistunut Suomessa viidessä vuodessa ~ tulottomia jo 47 000 taloutta
Pelkällä toimeentulotuella ja mahdollisella asumistuella.
Kommentit (241)
No se napsahtaakin omaan nilkkaan, työmarkkinatukea laskettiin vastikään 20 %, lisättiinkö tämä summa jonkun palkkaan? Ei, vaan huomattiin että seuraavaksi voimmekin ottaa turhat lomarahat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija Nyt meillä on esim. hoitomaksut 250e/ kk (osapäivähoidosta) ja joudutaan muutenkin ihan kaikki maksamaan itse. Sossun asiakkaat saa esim. lääkkeet ilmaiseksi, me emme. <br />
[/quote kirjoitti:Kyllä saisitte, jos niiden lääkkeiden ynnä muun ostaminen pudottaisi tulo-menotasapainon miinuksen puolelle. Mutta sitä se ei tee. Miksi teidän pitäisi saada lääkkeet ilmaiseksi, jos teillä on niihin varaa? Saavathan tuilla elävät kaiken muunkin käytännössä "ilmaiseksi", kun ei ole työtä millä elättää itsensä.
En ole se, jota lainasit, mutta onhan se nyt ihan jäätävän epäreilua, jos työssäkäyvällä lopulta on sama rahamäärä käytettävissä kuin tuilla elävälläkin. Työssäkäyvä antaa keskimäärin 40h/vko työpanoksen ja runsaat veroeurot ym. maksut vastineeksi saamastaan korvauksesta. Minkä panoksen tuilla elävä antaa yhteiskunnalle?
Kun se raja on kaikille sama, se sossun minimi. Onko ihan oikein että se joka esimerkiksi on onnistunut vaikka pätkätöillä ja paskahommilla pitämään itsensä ansiosidonnaisella, on lopulta se sama summa käytössä kuin sillä toimeentulotukiasiakkaalla, koska hänkin maksaa kaiken itse niillä parilla satkulla jotka saa enemmän kuin sossun minimitoimeentulo on? Onko oikein että sairaalla ihmisellä joka saa eläkettä 700, on lopulta vain se sama summa koska hänkin maksaa lääkkeensä ja lääkärinsä itse, koska onhan hänellä sentään 200 yli sen rajan jolloin sossu maksaisi ne.
Onko reilua että esimerkiksi sairas ihminen viimeisillä voimillaan yrittää tehdä väliaikaisia töitä että saisi 300 euroa eläkkeensä päälle, ja lopulta joutuu maksamaan sillä sähkölaskunsa itse kun "kerran on varaa" ja joutuu sitten tinkimään taas jostain seuraavassa kuussa että pääsisi hammaslääkäriin, sitäkään kun ei sossu maksa. Jos saa tingittyä.
Onko reilua että vuokralla asujalle maksetaan paljon enemmän tukea kuin omistusasujalle riippumatta asuinpaikasta, kuluista, asunnon tasosta jne, no tähän tietysti enemmistö huutaa suureen ääneen että on...
Se että sinä huutelet että minkä panoksen tuilla elävä antaa (voi olla hyvinkin antanut ja yrittänyt kaikkensa) tuntuu vähän kummalta. Mikä sinun ratkaisusi on, pitääkö ihmiset todella tappaa nälkään ja kylmään, ja lapset eriarvoistaa vielä pahemmin? Kun täällä ei selviä vähemmällä, eikä selviä noilla pienimmillä tuillakaan. Mikset sinä kysy minkä niin paljon arvokkaamman panoksen se hyvää palkkaa nauttiva antaa yhteiskunnalle? Entä ne ökyrikkaat jotka haluavat vain laskea sinun palkkaasi tehdäkseen voittoa enemmän, mitä niin arvokasta he tekevät? Miksi se kuulostaa siltä että joidenkin olo paranisi kun saisi köyhemmiltä kaiken pois, vaikkei itselle tulisi mitään lisää?
Minä en ymmärrä miten jotkut laskevat että heidän tuotteillaan ja palveluillaan tulevaisuudessa riittäisi kysyntää kun suurella osalla ei ole kohta varaa kuluttaa, se taas syö työpaikkoja entisestään.
Meille halutaan orjatyövoimaa, kuten nyt vaikka voi lukea esim. Espanjan vihannesten viljelystä, mutta kun meillä ilmastokin jo estää sen ettei voida asua kaatiksella pressujen alla.
Maailmalla muuten vissiin taitavat paikoin nuoret aikuiset muuttaa takaisin kotiin, puolisoineen. Siinä varmaan seuraava kohde meilläkin, entuudestaan kun onkin tuettu sitä omilleen lähtemistä automaattisesti?
Kyllä Espanjassa jopa 3-kymppiset naiset lapsineen muuttavat lapsuudenkotiin, kun työt ja rahat loppuu.
Tukia vaan reippaasti alaspäin. Ei meillä ole varaa tällaiseen eikä minulla pienintäkään halua maksaa muitten elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että provoat mutta vastaan silti: Takana siis lukio ja ammattikorkeakoulu. Tein oman alan hommia viimeisenä opiskeluvuotena, mutta firmasta irtisanottiin väkeä ja sen jälkeen en ole enää löytänyt töitä. Lukisin itselleni uuden ammatin, mutta tukikuukaudet on käytetty loppuun. Opintolainaa en uskaltaisi ottaa, koska pelkään etten saisi taaskaan töitä. Tilanne on surkea.
Minulla sama tilanne sillä erotuksella, että olen sinua reippaasti vanhempi. Opiskelin aikuisella iällä AMK-tutkinnon paremman työllistymisen toivossa. Olin valmistuessani 42-vuotias. Opinnot menivät loistavasti (keskiarvo 4,7/5), mutta töihin en päässyt. Kolme vuotta opiskelin ilman tukia, olin iloinen että sain edes 1,5 vuoden ajaksi opintorahan, kun nuoruuden opinnoista oli tukikuukausia jäänyt käyttämättä. Mutta ei puhettakaan, että lähtisin enää uudestaan opiskelemaan ilman tukia moneksi vuodeksi.
Vaikka tämä oma tilanne toki surettaa, niin vielä enemmän surettaa nuorien aikuisten puolesta, jotka ovat samassa tilanteessa. Minulla on kuitenkin asunto jo aikalailla maksettu ja lapsi jo melkein pesästä ulkona. Mitä sen väliä, jos en löydäkään töitä? Mutta on surullista, jos nuoret aikuiset eivät pääse rakentamaan elämäänsä - ostamaan kotia ja perustamaan perhettä :-(
Jep. Naurattaa nämä päättäjät, jotka ovat huolissaan siitä ettei Suomeen enää synny tarpeeksi lapsia. Kuka niitä uskaltaa enää synnyttää tällaiseen maahan? Minäkin unelmoin perheestä, mutta olen alkanut tulla toisiin ajatuksiin. Lapsiin on varaa enää hyvätuloisilla. Mun vaihtoehdot taitaa olla ulkomaille muutto, lainan ottaminen ja opiskelu, sekä köyden jatkoksi meneminen. Ulkomaille en haluaisi lähteä, koska perhe ja ystävät ovat täällä ja osaan puhua suomen lisäksi vain englantia. Laina on todella iso riski, kun millä sen maksat jos töitä ei saa taaskaan valmistumisen jälkeen. Alkaa tuo köysi kovasti houkutella, mutta ehkä kokeilen näitä kahta ensimmäistä vaihtoehtoa ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi kadehtia työttömyyskorvausta tai sossun rahaa?
Nyt oon ns. paskaduunissa ja kuussa jää käteen vuokran jälkeen 1500€ eli 3x enemmän kun jäi työttömänä.
Moni täällä on kommentoinut ettei kannata käydä töissä kun ei mitään siitä tienaa. No eihän tuo mun palkka iso ole, mutta kai mä oon vähän tyhmä kun mieluummin käyn töissä niin että jää 1000€ enemmän kuussa rahaa käytettäväksi.Sinulla jää vuokran jälkeen vielä 1500 euroa eli sinulla on kohtuuhyvä palkka. Nyt kiinnostaa, mikä on p*skaduuni, josta tienaa noin hyvin? Itse pidän sellaisina nollatuntisopimuksia tai puhelinmyyntityötä.
Oikein arvasit. Juurikin nollatuntisopparilla oon, ja jo useemman vuoden ollut töissä tehtaassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oon ns. paskaduunissa ja kuussa jää käteen vuokran jälkeen 1500€ eli 3x enemmän kun jäi työttömänä.
Moni täällä on kommentoinut ettei kannata käydä töissä kun ei mitään siitä tienaa. No eihän tuo mun palkka iso ole, mutta kai mä oon vähän tyhmä kun mieluummin käyn töissä niin että jää 1000€ enemmän kuussa rahaa käytettäväksi.No eipä oo kovin paskaduuni jos vuokran jälkeen jää vielä 1500e käteen. Sit vielä jos elää yksin tuolla elääkin ihan kivasti.
Toiset saa paskaduunista käteen alle 1500e/ kk ja siitä pitää maksaa ihan kaikki siitä vuokrasta lähtien. Oot vähän tyhmä jos et ymmärrä tätä eroa.
Juu kiitos oon kuullut ihan tarpeeksi siitä, että vaan tyhmät lähtee vuokrafirman kautta hommiin ja on ollut täälläkin monta ketjua siitä, miten vuokratyöläiset ei tienaa mitään, ovat tyhmiä kun suostuvat tuollaisten "riistofirmojen hyväksikäyttöön" ja että vuokratyöläiset ei tienaa mitään, että pitää olla ihan v*tun tyhmä lähteäkseen nollasopparilla hommiin ja suostua moiseen. Joten kyllä, on monta kertaa kerrottu ja todettu että olen tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Karenssien myöntämisestä seuraa aina lisäkustannuksia.
Työkkäristä ei saa mitään muuta kuin karenssia ja täysin typeriä työtarjouksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä on kommentoinut ettei kannata käydä töissä kun ei mitään siitä tienaa. No eihän tuo mun palkka iso ole, mutta kai mä oon vähän tyhmä kun mieluummin käyn töissä niin että jää 1000€ enemmän kuussa rahaa käytettäväksi.Ethän sinä poloinen edes tiedä mitä paskaduunilla tarkoitetaan. 1500+vuokra+verot/maksut ja tili hipoo 3k €/kk.
Paskaduunilla tarkoitetaan 1300-1500 bruttoja/40h työajalla.
No ei kuule ole päivää, etteikö mun alaa, nollasopparia tai vuokrafirman kautta tehtyä työtä kutsuta juurikin PASKADUUNIKSI.
On vuosikaudet toitotettu joka puolelta että mä teen paskaduunia, ja ettei kukaan ole niin tyhmä että lähtee tuollaiseen paskafirman paskaduuniin tuollaisella paskasopimuksella. ja että mä en tee edes paskaduunia vaan orjatyötä. Niin mites ihmeessä tämä nyt kääntyikin niin päin, etten mä edes tiedä mitä on paskaduuni?
Arvatkaa kiinnostaako mitä työtön miettii siitä miten työelämässä raadan niska limassa tehden töitä palkan sekä mahdollisen ylennyksen tai ylityötuntien vuoksi. Ei kiinnosta koska työttömät eivät ole nykyään kiinnostuneita työnteosta ellei siitä heti makseta maltaita. Itse aloitin työni paskapalkalla mutta rehkimällä ja panostamalla työhöni olen nykyään hyväpalkkainen ja juu aluksi tein niitä muutamia tunteja joita nykyään kutsun ylitöiksi. Aiemmin niitä tekivät ne jotka olivat astumassa työelämään ekaa kertaa tai pitkän työttömyysjakson jälkeen nykyään sellaisia ei ole jotka niistä tunneista haluaisivat aloittaa. Joten teen ne mielelläni ja kyllä sillä rahalla arvoa on. Kutsukaa ahneeksi jos haluatte. Mä kutsun itseäni kunnianhimoiseksi ja ahkeraksi.
No, Suomessa tuloton voi tehdä vuosittain lukuisia Tallinnan ja Ruotsin risteilyjä ja yhden Somalian matkan. Sen verran suuria summia heille täytyy lain mukaan antaa.
Matkailijan ei tarvitse välittää suomalaisten vanhusten ahdingosta. Verovaroilla kun on usein jo rakennettu kotimaahan talo, jossa suku mielellään auttaa Euroopassa rikastunutta jäsentään, jolle rapsahtaa edelleen kuukausittain tilille Kelalta sievoinen summa rahaa.
Lisäksi samalla, kun taloa on rakennettu, on vaadittu samaisen alueen nuoremmalle väelle "turvapaikkaa" Suomesta. Sillä jos nuori pari saa Suomessa 3-5 lasta, saadaan suvun luksuslukaaliin vielä lautasantenni, videoprojektori ja uima-allas. On parasta lähettää matkaan nuori mies, joka voi sitten saada lapsia useammankin naisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyäänhän saa vaikka omistaa asuntonsa ja aika paljon kai sen lisäksikin menettämättä oikeutta perustoimeentuloon. Jos asuu kivassa omistusasunnossa, voi sitä vuokrata vaikka Airbnb:n kautta muutaman yön kuussa ja tulot kasvaa heti varsin siedettäviksi.
Ja itse asuu sen ajan missä?
Puhumattakaan siitä, että vaikka onnistuisit pimittämään tilitietosi sossulta (ne saavat ne automaattisesti), niin olet syyllistynyt petokseen, josta tulee yleensä aika kovat seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Arvatkaa kiinnostaako mitä työtön miettii siitä miten työelämässä raadan niska limassa tehden töitä palkan sekä mahdollisen ylennyksen tai ylityötuntien vuoksi. Ei kiinnosta koska työttömät eivät ole nykyään kiinnostuneita työnteosta ellei siitä heti makseta maltaita. Itse aloitin työni paskapalkalla mutta rehkimällä ja panostamalla työhöni olen nykyään hyväpalkkainen ja juu aluksi tein niitä muutamia tunteja joita nykyään kutsun ylitöiksi. Aiemmin niitä tekivät ne jotka olivat astumassa työelämään ekaa kertaa tai pitkän työttömyysjakson jälkeen nykyään sellaisia ei ole jotka niistä tunneista haluaisivat aloittaa. Joten teen ne mielelläni ja kyllä sillä rahalla arvoa on. Kutsukaa ahneeksi jos haluatte. Mä kutsun itseäni kunnianhimoiseksi ja ahkeraksi.
Sinutkin voidaan pistää kilometritehtaalle koska tahansa ja siinähän sitten olet keski-ikäisenä etsimässä työtä kymmenien tuhansien nuorempien ja paremmin koulutettujen kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä on kommentoinut ettei kannata käydä töissä kun ei mitään siitä tienaa. No eihän tuo mun palkka iso ole, mutta kai mä oon vähän tyhmä kun mieluummin käyn töissä niin että jää 1000€ enemmän kuussa rahaa käytettäväksi.Ethän sinä poloinen edes tiedä mitä paskaduunilla tarkoitetaan. 1500+vuokra+verot/maksut ja tili hipoo 3k €/kk.
Paskaduunilla tarkoitetaan 1300-1500 bruttoja/40h työajalla.No ei kuule ole päivää, etteikö mun alaa, nollasopparia tai vuokrafirman kautta tehtyä työtä kutsuta juurikin PASKADUUNIKSI.
On vuosikaudet toitotettu joka puolelta että mä teen paskaduunia, ja ettei kukaan ole niin tyhmä että lähtee tuollaiseen paskafirman paskaduuniin tuollaisella paskasopimuksella. ja että mä en tee edes paskaduunia vaan orjatyötä. Niin mites ihmeessä tämä nyt kääntyikin niin päin, etten mä edes tiedä mitä on paskaduuni?
Paskaduuni on esim. lehtien jakaminen öisin. Heräät keskiyöllä ja olet töissä klo 01.00-06.00. Kotona olet seitsemän maissa aamulla. Pyöräilet paksussa hangessakin kymmenien kilojen painoisten laukkujen kanssa. Et pääse työaikana mihinkään vessaan, vaan talvellakin teet tarpeesi johonkin pusikkoon. Teet töitä kuusi yötä putkeen, minkä jälkeen on kaksi vapaata jne. Osa ihmisistä valittaa kovaan ääneen, jos lehti on esim. painon takia myöhässä.
Tästä lystistä saat palkkaa alle 700€ kuukaudessa. Siksi otat vielä iltapäivähommiksi 4h siivousta vanhainkodissa. Siinä, kun siivoat pissaa lattialta, olet jo valmiiksi ahdistunut pian koittavasta yötyöstä ja ulkona paukkuvasta pakkasesta. Mutta ainakin saat palkkaa nyt niin, että vuokran jälkeen sinulle jää 350€ rahaa muihin menoihin.
Itse pyöritin juuri tuollaista rumbaa 10v. putkeen. Kun Posti tui Itellaksi ja välilevyn pullistuma aiheutti iskias-ongelmia, päädyin työttömäksi. Nyt on elämä luksusta. Vuora maksetaan ja lisäksi saan lähes 500€ kuukausittain. Joka vuosi teen matkan Thaimaahan, Espanjaan tms.
Toimeentulotuki on Suomessa naurettavan suuri, samoin suurin osa eläkkeistä.
Yllättävää että tulottomia on noin vähän, vaikka työmarkkinatuessakin on viiden kuukauden odotusaika ja tiettyjä sudenkuoppia ja siltä voi pudota ns. ikuiselle karenssille.
paskahallitus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karenssien myöntämisestä seuraa aina lisäkustannuksia.
Työkkäristä ei saa mitään muuta kuin karenssia ja täysin typeriä työtarjouksia.
Kyllä sieltä voi saada myös käskyn käydä jossain älyvapaassa "koulutuksessa". Olin itse 30v. töissäolon jälkeen "kurssilla", jossa opeteltiin kirjoittamaan CV. Näytin opettajalle oman CV:ni, jonka olin kirjoittanut viidellä eri kielellä. Ei kelvannut opettajalle. Onneksi sain töitä kurssin neljännen päivän aikana. Haistatin huilut sille opettajalle koko ryhmän edessä ja läksin kotiin. Työ- ja elinkeinotoimisto ei auta työtöntä, vaan simputtaa häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinutkin voidaan pistää kilometritehtaalle koska tahansa ja siinähän sitten olet keski-ikäisenä etsimässä työtä kymmenien tuhansien nuorempien ja paremmin koulutettujen kanssa...
Juu niin voidaan pistää, olen ollut hetken työtön, siis pari päivää ja aina on löytynyt töitä. Mistään ei aluksi makseta maltaita mutta ahkeruudella pääsee liksoille ja kyllä, olen vienyt työpaikan myös itseäni nuoremmilta ja ihan siitä syystä että teen töitä enkä ihmettele. Soitellaan perään myös vanhoista paikoista. Töitä kyllä riittää tässäkin maassa:)
Vierailija kirjoitti:
anonyymi11 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
anonyymi11 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija Nyt meillä on esim. hoitomaksut 250e/ kk (osapäivähoidosta) ja joudutaan muutenkin ihan kaikki maksamaan itse. Sossun asiakkaat saa esim. lääkkeet ilmaiseksi, me emme. <br />
[/quote kirjoitti:Kyllä saisitte, jos niiden lääkkeiden ynnä muun ostaminen pudottaisi tulo-menotasapainon miinuksen puolelle. Mutta sitä se ei tee. Miksi teidän pitäisi saada lääkkeet ilmaiseksi, jos teillä on niihin varaa? Saavathan tuilla elävät kaiken muunkin käytännössä "ilmaiseksi", kun ei ole työtä millä elättää itsensä.
En ole se, jota lainasit, mutta onhan se nyt ihan jäätävän epäreilua, jos työssäkäyvällä lopulta on sama rahamäärä käytettävissä kuin tuilla elävälläkin. Työssäkäyvä antaa keskimäärin 40h/vko työpanoksen ja runsaat veroeurot ym. maksut vastineeksi saamastaan korvauksesta. Minkä panoksen tuilla elävä antaa yhteiskunnalle?
Jep, ongelma ratkeaa kun työssäkäyvä alkaa tehdä vähemmän työtunteja ja jakaa palkkansa ex tuilla eläjän kanssa joka nyt uudessa suunnitelmasssamme tekee puolet töistä. Kävisi minulle tuilla eläjälle oikein hyvin.
Olen alalla, jolla on huutava työvoimapula. Jos teen puolet tunneista ei kukaan tee sitä toista puolta kun ei ole osaamista eikä tekijää. Jos teen täydet tunnit makaat sinä edelleen kustannuksellani kotona.
Mikähän tämä tämmöinen ala on? Yksisarvisten koulutusohjelma? Suurimmslla osalla aloista on joka tapauksessa liikaa työntekijöitä, ja ongelma ratkeaa kun jaamme nämä työt kaikkien kesken. Ei tarvita tukia vaan työssäkäyvien pitää luopua pröystäilevästä elämäntavastaan (edelleen sain varmaa tietoa aiemnalta kommentoijalta että "800 eurolla kuussa elää hyvin useimmilla paikkakunnilla". Kukaan ei selvästikään tarvitse parin tonnin kuukausituloja!
Sosiaalityö on sellainen ala, josta puuttuu tekijät. Ei se hirveästi katsos kiinnosta jakaa tukina samaa rahaa kun saat itse ja vielä kuunnella haukut ja tappouhkailut päälle. Pröystäilevä elämäntapa my ass.
On varmasti pula työntekijöistä, mutta minulle julkisella sektorilla duunailu ehdoton iso ei. Nykyisessä duunissa joudun ajoittain tekemisiin julkisen sektorin insinöörikollegoiden kanssa ja joka helvetin kerta saan heidät kiinni joko vitkastelusta tai suoranaisesti osaamattomuus estää.
Mieluummin olisin työtön kuin julkisen hommissa (ja niin teinkin viime vuonna, siitä huolimatta että julkiselle päätynyt entinen pomo yritti houkutella...joku itse kunnioitus sentään olla pitää!)
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin taas näitä "mikset mene töihin?" -järjenjättiläisiä.
Juu, minäpä marssin tuohon lähikauppaan ja ostosten sijaan kiilaan kassan taakse myyjän penkkiin ja kasuaalisti alan skannaamaan viivakoodeja.
Problem solved!
T. Helvetin köyhä työtön
Sekin kannattaa muistaa että 5 vuoden kuluttua ei ole muita kuin automaattikassoja joten ei voi tehdä tuotakaan. Suomessa on jopa 500.000 työtöntä ja huomattavasti vähemmän työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
anonyymi11 kirjoitti:
Heh, viiden euron tuntipalkalla (ilman veroja) saisi täydellä työviikolla kuussa 800 euroa eli enemmän kuin tukia, jotka siis ovat jo minimissä, kokeilee vaan itse. Ansiosidonnaista lukuunottamatta, se kun riippuu ansioista. Se vain, että tuolla palkalla ei elä, joten loppu olisi kuitenkin haettava sossusta. Järkevämpää olisi kuuden tunnin työpäivät ja jakaa ne useammalle. Tuskin kukaan noita viiden euron tuntipalkkja ehdotteleva itsekään siihen suostuisi, yhtä reilua on vaatia ehdottelijaa luopumaan puolesta palkastaan ja työpanoksestaan.
Miksei elä?
Varsinkin jos esim. alle tonnin ansiotulot jätetään verottamatta on 800€ täysin riittävä ansio useimmilla paikkakunnilla. Ja idea on tietenkin, että mitään loppua ei sossusta saa. Jos rahat loppuu on otettava vastuuta itsestään ja parannettava asemaansa. Ketään ei jätettäisi heitteille, mutta ei myöskään kustannettaisi ylellistä oloneuvoksen elämää kuten nyt tehdään.
Perutoimeentulotuki on hieman alle 480€ kuukaudessa joten ei sillä nyt paljoakaan juhlita. Säädyllisesti elää (jos ei tuhlaa viinaan yms) muttei mitenkään rehvakkaasti.