Tulottomien määrä on yli kaksinkertaistunut Suomessa viidessä vuodessa ~ tulottomia jo 47 000 taloutta
Pelkällä toimeentulotuella ja mahdollisella asumistuella.
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija Nyt meillä on esim. hoitomaksut 250e/ kk (osapäivähoidosta) ja joudutaan muutenkin ihan kaikki maksamaan itse. Sossun asiakkaat saa esim. lääkkeet ilmaiseksi, me emme. <br />
[/quote kirjoitti:Kyllä saisitte, jos niiden lääkkeiden ynnä muun ostaminen pudottaisi tulo-menotasapainon miinuksen puolelle. Mutta sitä se ei tee. Miksi teidän pitäisi saada lääkkeet ilmaiseksi, jos teillä on niihin varaa? Saavathan tuilla elävät kaiken muunkin käytännössä "ilmaiseksi", kun ei ole työtä millä elättää itsensä.
En ole se, jota lainasit, mutta onhan se nyt ihan jäätävän epäreilua, jos työssäkäyvällä lopulta on sama rahamäärä käytettävissä kuin tuilla elävälläkin. Työssäkäyvä antaa keskimäärin 40h/vko työpanoksen ja runsaat veroeurot ym. maksut vastineeksi saamastaan korvauksesta. Minkä panoksen tuilla elävä antaa yhteiskunnalle?
Toivokaamme että lääkäreiksi ja opettajiksi opiskellaan kutsumuksena, suorittajiksi oravanpyörään, jotta yksityiset koulut ja lääkärikeskukset saisivat voittonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija Nyt meillä on esim. hoitomaksut 250e/ kk (osapäivähoidosta) ja joudutaan muutenkin ihan kaikki maksamaan itse. Sossun asiakkaat saa esim. lääkkeet ilmaiseksi, me emme. <br />
[/quote kirjoitti:Kyllä saisitte, jos niiden lääkkeiden ynnä muun ostaminen pudottaisi tulo-menotasapainon miinuksen puolelle. Mutta sitä se ei tee. Miksi teidän pitäisi saada lääkkeet ilmaiseksi, jos teillä on niihin varaa? Saavathan tuilla elävät kaiken muunkin käytännössä "ilmaiseksi", kun ei ole työtä millä elättää itsensä.
En ole se, jota lainasit, mutta onhan se nyt ihan jäätävän epäreilua, jos työssäkäyvällä lopulta on sama rahamäärä käytettävissä kuin tuilla elävälläkin. Työssäkäyvä antaa keskimäärin 40h/vko työpanoksen ja runsaat veroeurot ym. maksut vastineeksi saamastaan korvauksesta. Minkä panoksen tuilla elävä antaa yhteiskunnalle?
Jep, ongelma ratkeaa kun työssäkäyvä alkaa tehdä vähemmän työtunteja ja jakaa palkkansa ex tuilla eläjän kanssa joka nyt uudessa suunnitelmasssamme tekee puolet töistä. Kävisi minulle tuilla eläjälle oikein hyvin.
Edelleenkään ongelma ei ole työntekemisessä palkkansa eteen, anomyymi, vaan tuloerojen kasvussa ja voittojen tavoittelussa sekä alahaisissa palkoissa.
Vierailija kirjoitti:
Komppaat muita, muiden moraalia vai muiden vikaa, miksi osallistut jos sinulla ei ole mitään vastuuta sanomisistasi. Perus oikeistolaista retoriikkaa jossa vastuu on muiden ja hyödyista nautitaan itse.
En ole kauhean oikeistolainen vaan työtön, jonka kuulemma pitäisi tehdä töitä viiden euron tuntipalkalla - ok, mutta reiluinta on siis että kaikkien palkka on max 1600 e kuussa koulutuksesta riippuen. 800 euroa kun on jo niin iso summa että sillä elää vallan mainiosti, milä kertoo siitä että palkansaajan ansiot ovat kohonneet kestämättömälle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei kustanneta mitään oloneuvoksen elämää. Työttömien rahat ohjautuu puhtaasti kauppiaille, sähköyhtiöille, puhelinoperaattoreille ja vuokranantajille. 100% Se ei ole mitään ökyelämää tai vapaaherrailua. AIKUISTEN OIKEASTI.
Kannatat siis valtion jatkuvaa, hallitsematonta velkaantumista?
Työttömien rahat, kuten pienituloistenkin eivät jää tileille tai sijoituksiin makaamaan, vaan palautuvat kiertoon nopeasti ja korkealla prosentilla. Ongelmana on vain, että toiset näistä rahoista maksetaan työssäkäyvien selkärangasta ja loppumattomalla velan otolla. Jos tämä olisi järkevää talouspolitiikkaa voisi valtio jättää työttömien muodostaman ikävän välikäden pois ja syytää nämä tukirahat suoraan kauppiaille ja sähköyhtiöille.
anonyymi11 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ongelma ratkeaa kun työssäkäyvä alkaa tehdä vähemmän työtunteja ja jakaa palkkansa ex tuilla eläjän kanssa joka nyt uudessa suunnitelmasssamme tekee puolet töistä. Kävisi minulle tuilla eläjälle oikein hyvin.
Olen alalla, jolla on huutava työvoimapula. Jos teen puolet tunneista ei kukaan tee sitä toista puolta kun ei ole osaamista eikä tekijää. Jos teen täydet tunnit makaat sinä edelleen kustannuksellani kotona.
anonyymi11 kirjoitti:
Ja sitten jos haluaa enemmän niin tekee vai kuten aiempi kommentoija kehotti eli hankkii toisen työn. Jos kaikkien alojen maksimipalkka on vaikka kaksinkertainen peruspalkkaan eli 800 euroon nähden niin valtio on päässyt eroon veloistaan tuota pikaa.
Ja tällaisella talousymmärryksellä varustetut ihmiset ovat äänioikeutettuja. Hienoa.
Vierailija kirjoitti:
anonyymi11 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alalla, jolla on huutava työvoimapula. Jos teen puolet tunneista ei kukaan tee sitä toista puolta kun ei ole osaamista eikä tekijää. Jos teen täydet tunnit makaat sinä edelleen kustannuksellani kotona.
Mikähän tämä tämmöinen ala on? Yksisarvisten koulutusohjelma? Suurimmslla osalla aloista on joka tapauksessa liikaa työntekijöitä, ja ongelma ratkeaa kun jaamme nämä työt kaikkien kesken. Ei tarvita tukia vaan työssäkäyvien pitää luopua pröystäilevästä elämäntavastaan (edelleen sain varmaa tietoa aiemnalta kommentoijalta että "800 eurolla kuussa elää hyvin useimmilla paikkakunnilla". Kukaan ei selvästikään tarvitse parin tonnin kuukausituloja!
anonyymi11 kirjoitti:
Kyllä järkevintä on vähentää nykyisten työssäolijoiden töitä, joita muutenkin valittavat että on liikaa, sekä palkkaa, joka on aivan liian korkea siihen nähden että 800 eurolla kerran elää useimmilla paikkakunnilla vallan mainiosti. Itse asiassa kätevintä on puolittaa kaikki palkat ensialkuun ja katsoa tarvitaanko sen jälkeen muita toimenpiteitä. Helpointa ja nopeinta ja saa työntekijöden hyväksynnän kun he itsekin myöntävät saavansa aivan liikaa palkkaa.
Minä elän kyllä tuolla 800 eurolla kuussa, mutta entäs nuo kolme lasta?
Jos palkkani puolitettaisiin en menisi töihin. Käyn töissä elättääkseni perheeni, se ei ole minulle harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei kustanneta mitään oloneuvoksen elämää. Työttömien rahat ohjautuu puhtaasti kauppiaille, sähköyhtiöille, puhelinoperaattoreille ja vuokranantajille. 100% Se ei ole mitään ökyelämää tai vapaaherrailua. AIKUISTEN OIKEASTI.
Kannatat siis valtion jatkuvaa, hallitsematonta velkaantumista?
Työttömien rahat, kuten pienituloistenkin eivät jää tileille tai sijoituksiin makaamaan, vaan palautuvat kiertoon nopeasti ja korkealla prosentilla. Ongelmana on vain, että toiset näistä rahoista maksetaan työssäkäyvien selkärangasta ja loppumattomalla velan otolla. Jos tämä olisi järkevää talouspolitiikkaa voisi valtio jättää työttömien muodostaman ikävän välikäden pois ja syytää nämä tukirahat suoraan kauppiaille ja sähköyhtiöille.
Kannatat siis epärehellisyyttä, kun et kommentoi viestiäni, vaan esität siitä huomattavasti pidemmälle(muttei tarpeeksi eikä kovin älykkäästi) vedettyä omaa käsitystäsi, kun kerron ettei vappaaherruus ole sitä mitä työttömyys suomessa on vastoin kuin väitetään.
Vierailija kirjoitti:
anonyymi11 kirjoitti:
Kyllä järkevintä on vähentää nykyisten työssäolijoiden töitä, joita muutenkin valittavat että on liikaa, sekä palkkaa, joka on aivan liian korkea siihen nähden että 800 eurolla kerran elää useimmilla paikkakunnilla vallan mainiosti. Itse asiassa kätevintä on puolittaa kaikki palkat ensialkuun ja katsoa tarvitaanko sen jälkeen muita toimenpiteitä. Helpointa ja nopeinta ja saa työntekijöden hyväksynnän kun he itsekin myöntävät saavansa aivan liikaa palkkaa.
Minä elän kyllä tuolla 800 eurolla kuussa, mutta entäs nuo kolme lasta?
Jos palkkani puolitettaisiin en menisi töihin. Käyn töissä elättääkseni perheeni, se ei ole minulle harrastus.
No tämän aiemman kommentoijan mukaan jos 800 euroa ei riitä niin sitten pitää tehdä lisää töitä. Tuo 800 tienataan toki jo täysillä työtunneilla, mutta voihan ne lapsetkin laittaa töihin vaikka johonkin tehtaaseen. Suomi nousuun!
Vierailija kirjoitti:
Työelämä on järjestettävä yhteiskunnan taholta oikeudemukaisemmaksi. Meillä on tuloerot kasvaneet samalla järkyttävästi kun köyhyys on lisääntynyt. Tääläkin on moraalittomia ahneita hyötyjiä haukkumassa työttömiä kilpaa. Ahneus on moraalitonta sille ei ole sijaa Suomessa. Moni näistä rikkaista ei tee mitään saavuttaakseen omin taidoin paremman tulotason, vaan kuppaavat oravanpyörästä itselleen niin, ettei rahaa riitä kehittämiseen ja työpaikkojen luomiseen. Rikas huijaa moniverroin helpommin sekä valehtelee useammin kuin köyhä. Rikkaiden itsekeskeinen elämä ei ole demokraatiassa olennaista, vaan sosiaalinen yhteisöllisyys joka perustuu rehellisyyteen. Tätä on tutkittu ja moni fiksumpi on myös huomannut mitä varakkuus ihmisen rehellisyydelle ja moraalille tekee. Me emme tarvitse moraalittomampaa vaan rehellisemmän yhteisön.
Klassikko on tutkitusti se että ahneus tekee mitä vaan pysyäkseen itse asemassaan kupata muilta ja pyrkii kaikin keinoin ohjaamaan keskustelua pois omasta ahneudestaan, esim työttömien tekaistuun ahneuteen. Ongelma on tuloeroissa ei työntekemisessä palkansa eteen, vaan kuppaamisessa niistä rahoista joilla tulisi kehittää maailmaamme. Työtön ei ole siinä asemaassa jotta voisi tehdä pätöksiä mitä sillä rahalla tehdään toisin kuin sijoittajat ja pääomillaan voittoja tekevät sekä omaan etuunsa elämänsä rakentavat. Siksi valtion tulisi taata kehitys ja pitää tuloerot matalina, demokratia ei kaipaa moraalittomia rikkaita vaan yhteisöä.
anonyymi11 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
anonyymi11 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän tämä tämmöinen ala on? Yksisarvisten koulutusohjelma? Suurimmslla osalla aloista on joka tapauksessa liikaa työntekijöitä, ja ongelma ratkeaa kun jaamme nämä työt kaikkien kesken. Ei tarvita tukia vaan työssäkäyvien pitää luopua pröystäilevästä elämäntavastaan (edelleen sain varmaa tietoa aiemnalta kommentoijalta että "800 eurolla kuussa elää hyvin useimmilla paikkakunnilla". Kukaan ei selvästikään tarvitse parin tonnin kuukausituloja!
Sosiaalityö on sellainen ala, josta puuttuu tekijät. Ei se hirveästi katsos kiinnosta jakaa tukina samaa rahaa kun saat itse ja vielä kuunnella haukut ja tappouhkailut päälle. Pröystäilevä elämäntapa my ass.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi kadehtia työttömyyskorvausta tai sossun rahaa?
Nyt oon ns. paskaduunissa ja kuussa jää käteen vuokran jälkeen 1500€ eli 3x enemmän kun jäi työttömänä.
Moni täällä on kommentoinut ettei kannata käydä töissä kun ei mitään siitä tienaa. No eihän tuo mun palkka iso ole, mutta kai mä oon vähän tyhmä kun mieluummin käyn töissä niin että jää 1000€ enemmän kuussa rahaa käytettäväksi.
Ethän sinä poloinen edes tiedä mitä paskaduunilla tarkoitetaan. 1500+vuokra+verot/maksut ja tili hipoo 3k €/kk.
Paskaduunilla tarkoitetaan 1300-1500 bruttoja/40h työajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oon ns. paskaduunissa ja kuussa jää käteen vuokran jälkeen 1500€ eli 3x enemmän kun jäi työttömänä.
Moni täällä on kommentoinut ettei kannata käydä töissä kun ei mitään siitä tienaa. No eihän tuo mun palkka iso ole, mutta kai mä oon vähän tyhmä kun mieluummin käyn töissä niin että jää 1000€ enemmän kuussa rahaa käytettäväksi.Nä mutta sulle jääkin 1000 € enemmän kuussa. Jos sulla olisi esim viisi lasta, niin ei jäisi vaan sulle jäisi ihan saman verran rahaa käytettäväksi kävitpä töissä tai et.
Tuilla eläviä perheitä en kadehtisi. Lapsilisät ja tuwt loppuvat aikanaan. Silloin vanhemmalla/vanhemmilla on edessä muutto pienempään asuntoon. Omaisuudesta pitää karsia, eikä kaikkia lasten lapsuusmuistoja mahdu säilyttämään jossain vuokrakaksiossa. Tuleva eläke tulee olemaan huonompi ja loppuelämä kituutusta, jos kunnon työtä ei löydy. Lapsille ei kukaan maksa autokouluja. Lapset joutuvat jo nuorena sossun asiakkaaksi saadakseen opiskelukirjoja, takuuvuokran, tietokoneen tms.
Sillä välin työssäkäyvä on maksanut itselleen asuntoa, auton ja muuta omaisuutta. Lapsiakin on varmasti helpompi tukea opiskeluissa ja itsenäisen elämisen aloittamisessa. Lapset saavat säilyvän lapsuudenkodin.
Vierailija kirjoitti:
anonyymi11 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
anonyymi11 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityö on sellainen ala, josta puuttuu tekijät. Ei se hirveästi katsos kiinnosta jakaa tukina samaa rahaa kun saat itse ja vielä kuunnella haukut ja tappouhkailut päälle. Pröystäilevä elämäntapa my ass.
No siihen työhön ei vaadita edes koulutusta (tai voidaan vaatia mutta sitä ei tarvita) joten tiedän ainakin 20 ihmistä jotka voisi tulla helpottamaan taakkaasi ja palkkaasi. Sitten toki työsi käy tarpeettomaksi kun tukia ei enää tarvitse jakaa joten sitten sinunkin täytyy mennä muihin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä on kommentoinut ettei kannata käydä töissä kun ei mitään siitä tienaa. No eihän tuo mun palkka iso ole, mutta kai mä oon vähän tyhmä kun mieluummin käyn töissä niin että jää 1000€ enemmän kuussa rahaa käytettäväksi.Nä mutta sulle jääkin 1000 € enemmän kuussa. Jos sulla olisi esim viisi lasta, niin ei jäisi vaan sulle jäisi ihan saman verran rahaa käytettäväksi kävitpä töissä tai et.
Tuilla eläviä perheitä en kadehtisi. Lapsilisät ja tuwt loppuvat aikanaan. Silloin vanhemmalla/vanhemmilla on edessä muutto pienempään asuntoon. Omaisuudesta pitää karsia, eikä kaikkia lasten lapsuusmuistoja mahdu säilyttämään jossain vuokrakaksiossa. Tuleva eläke tulee olemaan huonompi ja loppuelämä kituutusta, jos kunnon työtä ei löydy. Lapsille ei kukaan maksa autokouluja. Lapset joutuvat jo nuorena sossun asiakkaaksi saadakseen opiskelukirjoja, takuuvuokran, tietokoneen tms.
Sillä välin työssäkäyvä on maksanut itselleen asuntoa, auton ja muuta omaisuutta. Lapsiakin on varmasti helpompi tukea opiskeluissa ja itsenäisen elämisen aloittamisessa. Lapset saavat säilyvän lapsuudenkodin.
Aivan. Koska pienituloiset perheet kykenee tuosta vaan ostamaan asunnon, auton, muuta omaisuutta, maksamaan autokoulut, lasten takuuvuokrat ja tietokoneet...
Hohhoijjaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielelläni käyn töissä, vaikka tiukoilla siitä huolimatta ollaan. On mukavampi käyttää itse ansaittua rahaa, kuin rahaa jonka tiedän menevän toisten veroista.
Asenne sosiaalitukiin on mielestäni muuttunut valtavasti viimeisen 20 vuoden aikana. Kun olin itse nuori, oli itsestäänselvää että hakeuduttiin opiskelemaan ja siitä töihin - vaikka toiselle puolelle Suomea. Oli iso asia elättää itsensä. Vaikeaa oli opiskeluaikaankin mutta ei valitettu lehdissä että kun pitää töutäkin tehdä. Minä ja lähes kaikki ystäväni tehtii kesät ihan helvetisti töitä Suomessa tai ulkomailla, jotta saatiin siitä säästöön lukuvuoden varalle.
Toki poikkeuksiakin oli mutta ne todella olivat poikkeustapauksia.Nykyään on yllättävän paljon nuoria, omassa lähipiirissänikin, jotka vaan jättävät esimerkiksi koulun kesken kun on niin raskasta, ei jaksa nousta aamuisin, ei tiedä mitä haluaisi tehdä, on vähän alakuloa, ym. Kuitenkin halutaan muuttaa omilleen ja sossussa käynti on yhtä normaalia kuin vaikka kaupassa asiointi. Lasketaan täysin sen varaan että kyllä joku taho aina sen elämisen maksaa. Tämä on minusta tosi huolestuttavaa. Täälläkin huomaa, että kyseistä elämäntapaa oikein kadehditaan.
Tämä on totta! Moni lukiolainenkin suhtautuu pitkäjänteisyyttä vaativaan hommaan siten, että EVVK. Nyt näille sitten helpotetaan yo-kirjoituksia, armeijaa ja yliopistojen pääsykokeita.
Missä halu tehdä raakaa työtä asioiden eteen? Onko kaikki kannettu liian helpolla suoraan nenän alle? Halutaan kaikki, muttei olla valmiita tekemään sen eteen mitään, mikä ei ole kivaa.
Parikymppiset ovat laman lapsia. Ehkä tuo eläminen tuilla ja sossun luukulla ramppaus on tullut tutuksi ja normiksi sieltä 1990-luvun lapsuudesta. Se ei enää hävetä, vaan tuntuu aivan normaalilta. Surullista!
Komppaat muita, muiden moraalia vai muiden vikaa, miksi osallistut jos sinulla ei ole mitään vastuuta sanomisistasi. Perus oikeistolaista retoriikkaa jossa vastuu on muiden ja hyödyista nautitaan itse.