Onko paha asia jos on salannut avopuolisoltaan että omistaa aika paljon omaisuutta?
Juuri muutettu yhteen avoliittoon (vuokralle), yhteisiä omaisuuksia tai velkoja ei ole. Ei edes yhteisiä huonekaluja, koska ei tarvinnut ostaa, molemmilla on niin paljon ennestään kivoja huonekaluja. Minulla on kuitenkin aika paljon omaisuutta, ja avopuoliso ei tiedä tätä. En ole omaisuudestani siis tietenkään valehdellut, mutta hän ei ole koskaan kysynyt enkä minä sitten ole tullut suoraan kertoneeksi. Onko paha juttu. Pitäisikö istuttaa avopuoliso alas ja sanoa ihan puun takaa, että kuule minulla on 200 000 € rahaa, mutta en aio nyt käyttää sitä mihinkään?
Kommentit (64)
Voi morjes ap, sä oot 41, asut vuokralla ja sulla on 200 000 eli "aika paljon omaisuutta"?!? Eikös se pikemminkin oo omituista jos keski-ikäisella ei oo mitään omaisuutta kerrytettynä, toi on ihan normimäärä. Ei tolla elellä herroiksi eikä hankita omakotitaloja. Eikä tossa oo mitään mitä pitäisi kertoa tai jättää kertomatta.
Mä oon seurustellut 3,5 vuotta ja vasta nyt alkanut kertoa miehelle mun taloudellisesta tilanteesta. Hän on tiennyt, että mulla on velaton asunto, mutta muuten on tainnut tulla yllätyksenä sijoitukset yms. Ei mieskään tosin mikään tyhjätasku ole, mutta mulla on huomattavasti enemmän varallisuutta. Jos mennään naimisiin niin avioehto tehdään. Muutenkin talous on ja pysyy pääosin erillisenä, ainoastaan yhteiset menot maksetaan puoliksi. Ollaan jo lähes 50-vuotiaita, joten tilanne on hyvin erilainen kuin nuoremmalla parilla.
Tiedän puolisostani, että hänellä on melko paljon säästöjä - on saanut perintöjä - mutta en ole koskaan kysynyt tarkkoja summia.
Olemme nyt naimisissa ja omistamme asunnon yhdessä, mutta en vieläkään tiedä hänen säästöjensä tarkkoja summia. Ne rahat eivät vaikuta meidän arkeemme, koska molemmilla hyvä palkka, joilla tullaan toimeen. Ei mielestäni kuulu minulle tarkalleen, mitä hänellä on tileillään. Jos eläisimme köyhyydessä, olisi asia tietysti eri. Mutta minusta on reilua, että tiedän suurin piirtein hänen omaisuudestaan, siis että sitä on, mutta en ole ottanut asiakseni kysellä tiliotteita.
Voithan joskus hienovaraisesti sopivassa asiayhteydessä todeta, että säästöjä on, mutta et ole tilivelvollinen.
Itsellänikin on pieniä summia rahastoissa, mutta ei niitä ole yhdessä käyty läpi.
Ne on sinun rahojasi ei kuulu avopuolisolle pätkän vertaa. Älä vaan ala niillä makseleen yhteisiä hankintoja, pidä ne pesämunana tulevaisuuteen.