HELP, miten laihdutetaan? Siis kertokaa tällaiselle joka ei ole koskaan laihduttanut
Painan jotain 143 kg ja oon 151 cm pitkä naisihminen.
Tai olen siis yrittänyt, mutta laihiksen alku tulee laitettua jonnekin uuteen vuoteen tms. tosi kauas, että voin tankata "voimia" laihiksesta selviämiseen. Siis lihon ennen laihiksen alkua tosi paljon.
Jos en ajattele laihista, lihon hitaammin. Jos syön vähemmän, tulee pää kipeäksi eikä mua kestä kukaan. Sorrun viimeistään illalla, koska en uskalla mennä nukkumaan nälkäisenä (uniapnean takia). Ja silloin otan "vahingon" korkoineen takaisin.
Liikunta ei mulle sovi. Se on ihan selvä. Hengästyn ja väsähdän niin helposti. Siis lähinnä kuolen, jos yritän jotain temppua. Olen taas sairaslomalla polvien takia ja näköjään aika menee syödessä ja tv:n edessä. Ei sellaista herkuttelupalkintoa olekaan jolla mut saisi esim. uimaan. Toisaalta en edes kehtais enkä jaksais lähtee mitään uimapukuu ostaan.
Siis mä jaksan vaan, kun saan syödä sen verran että lisää kiloja tulee enempi tai vähemmän nopeemmin. Tää on ongelma, koska en voi laihduttaa.
Onko mulla mitään toivoa olla joskus laiha?
Kommentit (17)
Jos asenteesi ensinnäkin on se, että liikunta ei sulle sovi ja syödä et voi vähän niin lähtökohtaisesti aika surkealta vaikuttaa sun laihdutusyritys, anteeksi vaan. Sun pitäisi nimittäin liikkua paljon ja syödä vähemmän niin alkaisit laihtua
Alkuun pieniä muutoksia. Lisää kasviksia ja vähennä sokerimehujen, lempparin, karkkien ja roskaruuan syömistä ja alkoholi kokonaan pois sun elämästä.
Lisää liikuntaa jos vain pystyt, edes pikkaisen kävelyä päivään. Kunto kohenee kun paino laskee 😊
Jos aloitetaan ihan tällä: miten syöt tällä hetkellä? Näin suurin piirtein?
Vierailija kirjoitti:
Tarkennettu kysymys: miten päiväsi näin yleensä kuluvat? Mitä syöt, missä määrin, missä tilanteissa...? Kun tietää lähtötilanteen, tietää, mistä lähteä liikkeelle. :)
Paras ystäväsi laihduttamisessa on oma kehosi. Suurin energian kuluttaja on kehoon lämmön yläpito. Liikunta kuluttaa energiaa, mutta se on loppujen lopuksi vain apu laihduttamisessa.
Siispä avain pysyvään painonmuutokseen on energaimäärä jota syöt päivän mittaan. Mieti mitkä ovat ne turhat energianlähteet joista voit helposti luopua. Karkki, pulla, alkoholi, sokeri kahvissa etc.
Ja aloita pienin askelin eli vähennä vain jokin asia pois ruokavaliosta ensimmäisenä. Tarkista mitä piikoenergianlähteitä sinulla on. Esimerkiksi tuoremehu sisältää yllättävän paljon energiaa. Maustetut jugurtit ovat vastaavanlaisia energiapommeja.
Syö hitaasti ja rauhalllisesti, jotta kehosi ehtii saada kylläysyyden tunteen. Pienennä pikkuhiljaa annoskokoja.
Ihan itsehän olet itsellesi tuollaisia sääntöjä keksinyt että et voi sitä etkä tätä. Tekosyitä kaikki, silkkaa itsepetosta. Suoraan sanoen noilla asenteilla mahdollisuutesi onnistua ovat olemattomat. Ihminen laihtuu vasta kun syö vähemmin mitä kuluttaa. Lakkaa valehtelemasta itsellesi ja keksimästä tekosyitä. Konsultoi ammattilaisia, herää jo! Surkea elämä edessäsi, terveys menee.
Vierailija kirjoitti:
Jos asenteesi ensinnäkin on se, että liikunta ei sulle sovi ja syödä et voi vähän niin lähtökohtaisesti aika surkealta vaikuttaa sun laihdutusyritys, anteeksi vaan. Sun pitäisi nimittäin liikkua paljon ja syödä vähemmän niin alkaisit laihtua
Otathan huomioon, että aloittaja on sairauslomalla polven vuoksi. Lisäksi liikunta pitäisi etenkin ylipainoisena ja nollakuntoisena aloittaa aina hyvin varovasti, koska muulla tavoin yksinkertaisesti joko rikkoo itsensä, tai rikkoo sen orastavankin innostuksen liikuntaan. Aloittajan tapauksessa veikkaan jo ensimmäistä, koska polvivaivaa jo on.
Aloittajan tapauksessa sanoisin, että ruokavaliosta kaikki lähtee, ja liikunta tulee mukaan vähissä erin sitten, kun vain pystyy liikkumaan. Itse kehottaisin turvautumaan vaikka terveydenhoidon puoleen (esim. polvivaivojen yhteydessä) liikunnan aloittamisen suhteen: on aina parempi aloittaa turvallisesti, kuin rikkoa itsensä laihdutushurmoksessa entistä pahemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkennettu kysymys: miten päiväsi näin yleensä kuluvat? Mitä syöt, missä määrin, missä tilanteissa...? Kun tietää lähtötilanteen, tietää, mistä lähteä liikkeelle. :)
No jos ihminen painaa jotain 150 kiloa, lienee aika selvää miten ne päivät kuluvat.
Ap: sun pahin ongelma ei ole ruoka ja liikunta, vaan asenne. Haluat laihtua, mutta et tehdä mitään sen hyväksi. Et tule laihtumaan ennen asennemuutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ihminen painaa jotain 150 kiloa, lienee aika selvää miten ne päivät kuluvat.
Ap: sun pahin ongelma ei ole ruoka ja liikunta, vaan asenne. Haluat laihtua, mutta et tehdä mitään sen hyväksi. Et tule laihtumaan ennen asennemuutosta.
Eikä liene. Selvää toki on että liikaa syödään, mutta mitä ja missä tilanteissa? Onko kyse vain tottumuksesta runsaisiin aterioihin, liian pitkiksi venyneistä ateriaväleistä, ahmimisesta...? Kaikkiin tilanteisiin ei päde samat ohjeet, ja jos kyse on suuresta ylipainosta, tuskin pelkkä "syö vähemmän kuin kulutat" auttaa asiaa yhtään enempää kuin tähänkään asti.
Toinen kysymys: mitä laihdutus sinulle tarkoittaa, jos sinulle iskee noin rajut vastareaktiot (syöminen "varastoon") jo siinä vaiheessa, kun laihdutusta vasta suunnitellaan? Miten olet ennen laihduttanut, jos olet?
Onko kilpirauhasarvot tarkistettu? Asenne tietysti pitää olla oikea, mutta entä jos ihminen on vaikka masentunut tai ei voi liikkua polvien takia. Vesijuoksu olisi kyllä hyvä liikuntamuoto, ja uimapukuja voi tilata netistäkin.
Eh. Olen yleisesti ottaen tosi tsemppaava ja positiivinen tyyppi. Olen itse onnistunut laihdutuksessa, ja paino on pysynyt poissa. Mutta tuossa sinun aloitusviestissäsi oli niin monta juttua, jotka todellakin taistelevat onnistumistasi vastaan. Eli ei - en usko, että tulet koskaan olemaan laiha. Tai edes normaalipainoinen.
Sun pitää kestää se pääkipu, se menee ohi parissa päivässä tai viikossa. Se on merkki siitä, että aineenvaihduntasi kääntää suuntaa varastoinnista purkuun ja ne liikkeelle lähteneet kuonavarastot koskevat päähän ja olo voi olla muutenkin huono.
Olet kerännyt sisääsi ison kasan käsittelemätöntä jätettä ja maksa ja munuaiset tekevät pitkään töitä purkaessaan tilannetta.
Siksi olisi tärkeää syödä laihduttaessa mahdollisimman puhdasta ja ravinnerikasta ruokaa, kaikki roskaruoka veks.
Vierailija kirjoitti:
Paras ystäväsi laihduttamisessa on oma kehosi. Suurin energian kuluttaja on kehoon lämmön yläpito. Liikunta kuluttaa energiaa, mutta se on loppujen lopuksi vain apu laihduttamisessa.
Siispä avain pysyvään painonmuutokseen on energaimäärä jota syöt päivän mittaan. Mieti mitkä ovat ne turhat energianlähteet joista voit helposti luopua. Karkki, pulla, alkoholi, sokeri kahvissa etc.
Ja aloita pienin askelin eli vähennä vain jokin asia pois ruokavaliosta ensimmäisenä. Tarkista mitä piikoenergianlähteitä sinulla on. Esimerkiksi tuoremehu sisältää yllättävän paljon energiaa. Maustetut jugurtit ovat vastaavanlaisia energiapommeja.
Syö hitaasti ja rauhalllisesti, jotta kehosi ehtii saada kylläysyyden tunteen. Pienennä pikkuhiljaa annoskokoja.
Lämmön lisäksi tarvitaan happea. Siksi ulkoilma ja liikunta auttaa. Ihan minimissään syvähengitystä ja mielellään ulkoilman hengittämistä.
Mikä on motivaatiosi laihduttamiselle?
Ison ruoan ystävä kirjoitti:
Painan jotain 143 kg ja oon 151 cm pitkä naisihminen.
Tai olen siis yrittänyt, mutta laihiksen alku tulee laitettua jonnekin uuteen vuoteen tms. tosi kauas, että voin tankata "voimia" laihiksesta selviämiseen. Siis lihon ennen laihiksen alkua tosi paljon.
Jos en ajattele laihista, lihon hitaammin. Jos syön vähemmän, tulee pää kipeäksi eikä mua kestä kukaan. Sorrun viimeistään illalla, koska en uskalla mennä nukkumaan nälkäisenä (uniapnean takia). Ja silloin otan "vahingon" korkoineen takaisin.
Liikunta ei mulle sovi. Se on ihan selvä. Hengästyn ja väsähdän niin helposti. Siis lähinnä kuolen, jos yritän jotain temppua. Olen taas sairaslomalla polvien takia ja näköjään aika menee syödessä ja tv:n edessä. Ei sellaista herkuttelupalkintoa olekaan jolla mut saisi esim. uimaan. Toisaalta en edes kehtais enkä jaksais lähtee mitään uimapukuu ostaan.
Siis mä jaksan vaan, kun saan syödä sen verran että lisää kiloja tulee enempi tai vähemmän nopeemmin. Tää on ongelma, koska en voi laihduttaa.
Onko mulla mitään toivoa olla joskus laiha?
Paremman tiedon puutteessa kuulostaisi äkkiseltään siltä, että laihdutus tarkoittaa sinulle todella vähäistä syömistä. Olenko oikeassa? Kun laihduttaessakaan lopputuloksen ei tulisi olla se, että kärsit päänsäryistä ja joudut vetäytymään vuoteeseen sudennälkäisenä.
Jos siis luovut hetkeksi ajatuksesta "laihduttamisesta", ja alat syödä säännöllisesti. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Toki on persoonakohtaisia eroja ateriarytmiin, mutta jos lähtökohta on hyvin runsas ylipaino ja erittäin vaikea suhde ruokaan, ehkä tämä lähestyminen olisi paras ratkaisu toistaiseksi.
Aterioiden laadun tarkastelu tulee ilman muuta jossakin vaiheessa kuvioihin, mutta suoranainen "vähentäminen" voi olla tilanteessasi vähän riskialtista tietämättä, millaisena miellät sopivan annoskoon. Kokeile vaikka kasvattaa aterioidesi kasvisten osuutta, ja jos satut harrastamaan esim. valmisruokia, kokeile siirtyä pikkuhiljaa kotikokkailuun ja fiilata reseptejä kasvisvoittoisemmiksi. Välipalat auttavat ruokavälien tasaisena pitämisessä: hedelmiä kannattaa olla tarjolla, eikä esim. päällystetty ruisleipäkään ole paha vaihtoehto aterioiden välillä. Pidä huoli, että kun nälkä iskee, tarjolla on jotakin ruokavaliotasi tukevaa.
Suosittelen, että pidät kirjaa syömisistäsi ainakin jonkin aikaa, ja etenkin niistä ongelmatilanteista. Kartoita ongelmasi, koska vain siten pääset eteenpäin. Ei kannata myöskään arastella mennä ruokapäiväkirjansa kanssa ihan vaikka asiantuntijan juttusille, ja tapauksessasi voi varmasti kysyä myös lääkärin apua esim. polvivaivojen yhteydessä. Aina ei ole resursseja selvitä yksin, eikä se ole mikään häpeä.
Hiilarit max 20g/vrk ja saat syödä niin paljon kuin jaksat ja silti laihdut kymmeniä kiloja vuodessa.