Miten suhtautuisitte jos kuulisitte uuden tuttavuuden olleen koulukiusaaja? Kiusaaminen ollut
pitkäkestoista ja systemaattista. Luokan arkaa ja ylipainoista tyttöä kiusattu ulkonäköä ja personaa ivaamalla sekä yökkäämällä aina tytön ohikulkiessa. Tämä tapahtunut 14-16-vuotiaana. Ajatteletteko, että mennyt on mennyttä ja kyse lapsista vai kertooko luonteesta perustavanlaatuisesti jos ollut kiusaaja?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kannustaisin häntä ottamaan yhteyttä kiusattuun ja pyytämään häneltä anteeksi. tukisin tässä prosessissa paljon.
Jos mun entinen kiusaaja tulis multa anteksi pyytämään tekis mieli sylkäistä päin naamaa ja kiittää elämäni pilaamisesta. Voisin kysästä viittiskö antaa muutaman satasen traumaterapiaani.
nimenomaan. sen jälkeen voisit kysyä onko puntit nyt tasan? sulla olisi paljon vihaa kiusaajaasi kohtaan, joka olisi ehkä hyvä päästää ulos. kaikki voittaisi siinä tilanteessa, ajattele hirveässkin tilanteessa olisi toivoa paremmasta alusta ja uudesta.
mä suosittelisin kiusaajaa maksamaan sun traumaterapian, ja ottaa ne syljet vastaan.
Ei puntit tossa tasan menis. Ei menetyksiäni voi korvata millään. Sama
Ei menisi tasan puntit, olet oikeassa siinä. Ja sinä et koskaa aloittanut kiusaamista.
mutta tapahtunut on jo tapahtunut, selvittelyllä saisit hyvitystä, ja voin vannoa, että kovin pitkälle ei ole kiusaajakaan edennyt ennen kuin omatunto on alkanut soimaamaan. sitä pakoon ei pääse kukaan.
mutta kiusaajan anteeksipyynnössä ei ole kyse hänesstä vaan oikeudesta ja uhrista. hän on koko elämänsä kysynyt itseltään miksi minä miksi minua kiusattiin. hän tarvitsee usein vastauksen siltä kusipäältä että syy on täysin kiusaajan ei kiusatun.
Eikä tarvitse. Hänelle on sen vastauksen kertonut jo yksi tai useampi terapeutti, omat vanhemmat jne.
Siis, mitä hyvitystä siitä saa siitä selvittelystä?
kaikki eivät sitä tarvitse, mutta moni odottaa alitajuisesti anteeksipyyntöä ja hyvitystä kiusaamisesta. oma isäni kiusasi minua koko lapsuuden ja nuoruuden. odotan edelleen pahoittelua, vaikka olen käynyt terapiassa vuosia ja käsitellyt teoriassa asian aikoja sitten. vastuu teoista ei lopu kovin nopeasti joten tavallaan kiusaaja on vastuussa edelleen kiusaamisestasi. sitten kun hän pyytää anteeksi,alkaa jotain uutta.
tämä vain minun kantani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kannustaisin häntä ottamaan yhteyttä kiusattuun ja pyytämään häneltä anteeksi. tukisin tässä prosessissa paljon.
Jos mun entinen kiusaaja tulis multa anteksi pyytämään tekis mieli sylkäistä päin naamaa ja kiittää elämäni pilaamisesta. Voisin kysästä viittiskö antaa muutaman satasen traumaterapiaani.
nimenomaan. sen jälkeen voisit kysyä onko puntit nyt tasan? sulla olisi paljon vihaa kiusaajaasi kohtaan, joka olisi ehkä hyvä päästää ulos. kaikki voittaisi siinä tilanteessa, ajattele hirveässkin tilanteessa olisi toivoa paremmasta alusta ja uudesta.
mä suosittelisin kiusaajaa maksamaan sun traumaterapian, ja ottaa ne syljet vastaan.
Ei menisi tasan puntit, olet oikeassa siinä. Ja sinä et koskaa aloittanut kiusaamista.
mutta tapahtunut on jo tapahtunut, selvittelyllä saisit hyvitystä, ja voin vannoa, että kovin pitkälle ei ole kiusaajakaan edennyt ennen kuin omatunto on alkanut soimaamaan. sitä pakoon ei pääse kukaan.
mutta kiusaajan anteeksipyynnössä ei ole kyse hänesstä vaan oikeudesta ja uhrista. hän on koko elämänsä kysynyt itseltään miksi minä miksi minua kiusattiin. hän tarvitsee usein vastauksen siltä kusipäältä että syy on täysin kiusaajan ei kiusatun.
Eikä tarvitse. Hänelle on sen vastauksen kertonut jo yksi tai useampi terapeutti, omat vanhemmat jne.
kaikki eivät sitä tarvitse, mutta moni odottaa alitajuisesti anteeksipyyntöä ja hyvitystä kiusaamisesta. oma isäni kiusasi minua koko lapsuuden ja nuoruuden. odotan edelleen pahoittelua, vaikka olen käynyt terapiassa vuosia ja käsitellyt teoriassa asian aikoja sitten. vastuu teoista ei lopu kovin nopeasti joten tavallaan kiusaaja on vastuussa edelleen kiusaamisestasi. sitten kun hän pyytää anteeksi,alkaa jotain uutta.
tämä vain minun kantani.
Oma isä on aika eri asia kuin joku, jota ei tarvitse elämässään enää nähdä. Lisäksi en ole varma, onko kiusaaminen enää oikea termi tuolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tämä vain minun kantani.
Oma isä on aika eri asia kuin joku, jota ei tarvitse elämässään enää nähdä. Lisäksi en ole varma, onko kiusaaminen enää oikea termi tuolle.
millä termillä sitä kutsuisit? kiusaamista eli henkistä väkivaltaa kuitenkin.
kerroin esimerkin isästäni siksi, että omaan uhrin taustan. olen myös kiusannut tästä johtuen alle 10 vuotiaana hyvää ystävääni. olen myöhemmin pyytänyt anteeksi syvästi häneltä . nykyään olemme tekemisissä ja ystäviä.
uusi alku on mahdollista. mutta siihen tarvitaan töitä, uskoa, toivoa, rakkautta ja onnea
Näin keski-ikäisenä on vaikea kuvitella että moinen tulisi mitenkään ilmi uuden tuttavuuden kanssa. En muista että opiskeluaikonakaan oltaisiin enää kenenkään peuskoulusta juteltu, lukiosta tai amiksesta sekä kesätöistä.
Onko oikein kiusata kiusaajaa? Eikö silloin alennu samalle tasolle ja ole itsekin kiusaaja.
Jos kyseessä olisi tosiaan uusi tuttavuus, viilentäisin välejä kohteliaasti, ja jättäisin tuttavuuden tuttavuudeksi. Tämä siksi, että mua on kiusattu todella rankasti, enkä pysty omasta taustastani johtuen näkemään systemaattiseen kiusaamiseen pystyvää ihmistä fiksuna tai kivana.
En kuitenkaan usko, että kiusaaja automaattisesti olisi ilkeä aikuisena, ainakaan kavereilleen. Yksi mua kiusanneista oli koulussakin kavereidensa suosiossa ja heille kai oikeasti todella mukava. Aikuisena on opiskellut opettajaksi ja elää ihan normaalia elämää. Olisi musta jotenkin sääli, jos hänen kohdallaan joku uusi tuttavuus pistäisi välit poikki, koska hän on aikanaan ollut julmasti kiusaava lapsi, varmaan aikuisena ihan mukava nainen. Itse en toki hänen kanssaan halua olla tekemisissä, eikä onneksi tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Onko oikein kiusata kiusaajaa? Eikö silloin alennu samalle tasolle ja ole itsekin kiusaaja.
ikuisuusongelma tämä. miten vastata väkivaltaan eli kiusaamiseen? missä menee itsepuolustuksen raja jne?
vahvimmat eivät vastaa väkivaltaan väkivallalla vaan joskus jopa kuolevat tämän periaatteen edessä. heidän asenteensa ja muistona elää ikuisesti, eli he eivät kuole koskaan. kunnioittakaa hautausmaita, siellä lepää monta nykyajan kiusaamisen uhria, sotaveteraania haluamattaan.
elämä on absurdia alusta loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä olisi tosiaan uusi tuttavuus, viilentäisin välejä kohteliaasti, ja jättäisin tuttavuuden tuttavuudeksi. Tämä siksi, että mua on kiusattu todella rankasti, enkä pysty omasta taustastani johtuen näkemään systemaattiseen kiusaamiseen pystyvää ihmistä fiksuna tai kivana.
En kuitenkaan usko, että kiusaaja automaattisesti olisi ilkeä aikuisena, ainakaan kavereilleen. Yksi mua kiusanneista oli koulussakin kavereidensa suosiossa ja heille kai oikeasti todella mukava. Aikuisena on opiskellut opettajaksi ja elää ihan normaalia elämää. Olisi musta jotenkin sääli, jos hänen kohdallaan joku uusi tuttavuus pistäisi välit poikki, koska hän on aikanaan ollut julmasti kiusaava lapsi, varmaan aikuisena ihan mukava nainen. Itse en toki hänen kanssaan halua olla tekemisissä, eikä onneksi tarvitse.
Juuri näin.
Mistä tiedät tämän?
Jos kuulit juoruna, niin jättäisin nämä puheet omaan arvoonsa ja muodostaisin käsitykseni henkilöstä ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Itse entisenä kiusattuna ymmärrän, että kiusaamisessa on kyse puhtaasta pahuudesta. Se, että kiusaa lasta, oli lapsi itsekin tai ei on anteeksiantamatonta.
Itse olen virassa, jossa minulla on mahdollisuus vaikuttaa laajasti henkilöstöasioihin ja huolehdin, etteivät kiusaajat saa hakemaansa paikkaa. Tarvittaessa huolehdin paremmasta hakijasta itse. Se ei ole kovin suuri vaiva, sillä eivät kiusaajat ole koskaan kovin menestyneitä olleetkaan, Olisi varmaan kannattanut keskittyä opiskeluun.
Mistä sinä tiedät, että paikanhakija on kiusaaja?
Vierailija kirjoitti:
Viittaat tällä mihin? Siihenkö, että kiusattu ei halua antaa kiusaajalle anteeksi?
Vierailija kirjoitti:
Onpa ylläri kun kiusaajasta tullut opettaja, ehkäpä vielä liikunnanopettaja! Naisopettaajissa on yllättävän paljon kiusaajia, siksikin koulukiusaamista on vaikea kitkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa ylläri kun kiusaajasta tullut opettaja, ehkäpä vielä liikunnanopettaja! Naisopettaajissa on yllättävän paljon kiusaajia, siksikin koulukiusaamista on vaikea kitkeä.
Mä just katoin facesta, että eräästä mun entisestä kiusaajasta on tullut ope!
En olisi missään tekemisissä enää tuollaisen sadistin kanssa
Eräs kiusaaja on musiikinopettajana. Toivottavasti ei kiusaa oppilaitaan
Kiusaajat ovat usein itsevarmoja ja karismaattisia, joten eiköhän siinä herahda vesi häpykielelle.
Mua ei kiinnosta ihmisten menneisyys vaan nykyisyys. Hyvä ystäväni on entinen narkomaani ja lopettanut käytön jo yli 10 vuotta ennenkuin tapasin hänet ensimmäisen kerran. Tiedän, että on olemassa mahdollisuus, että hän retkahtaisi uudelleen, mutta en ole antanut tuon mahdollisuuden vaikuttaa ystävyyteemme. Katsotaan tilanne uudelleen, jos joskus niin käy.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kiinnosta ihmisten menneisyys vaan nykyisyys. Hyvä ystäväni on entinen narkomaani ja lopettanut käytön jo yli 10 vuotta ennenkuin tapasin hänet ensimmäisen kerran. Tiedän, että on olemassa mahdollisuus, että hän retkahtaisi uudelleen, mutta en ole antanut tuon mahdollisuuden vaikuttaa ystävyyteemme. Katsotaan tilanne uudelleen, jos joskus niin käy.
Tuo narkomaanin ja kiusaajan vertaaminen toisiinsa ontuu aika pahasti..
Mua kiusattiin yläasteella, varsinkin eräät 9-luokkalaiset pojat huuteli aina kun näkivät mut. Olin pulleva ja lyhyt, siitähän heillä riitti riemua, tuli jos jonkinlasta solvausta ja oikein kyttäsivät tilaisuutta. Joskus paljon jälkeenpäin näin toisen noista tyypeistä kaupungilla, ja säälin sitä luuseria. Mietin, millainen puoliso tai vanhempi sellaisesta luuserista voi muka tulla, joka kiusaa ja nöyryyttää pientä viatonta tyttöä koulun käytävillä kaikkien kuullen ja nähden. Miten se kommentoi vaimonsa vartaloa samalla tavalla tai latistaa oman lapsensa itsetuntoa. Hyi. Ikuinen luuseri. En kaveerais kiusaajan kanssa.
Miten sä olet noin pihalla?? Todistaa ja todistaa. Aina kiusatun pitäisi siis todistaa syyttömyytensä kiusaamiseen. Ja kaikki mikä viittaa vahvasti jonkun olleen kiusaaja on vaan ilkeää huhupuhetta, kun SÄ et henkilökohtaisesti ollut todistamassa tilannetta.