Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtautuisitte jos kuulisitte uuden tuttavuuden olleen koulukiusaaja? Kiusaaminen ollut

Vierailija
05.09.2017 |

pitkäkestoista ja systemaattista. Luokan arkaa ja ylipainoista tyttöä kiusattu ulkonäköä ja personaa ivaamalla sekä yökkäämällä aina tytön ohikulkiessa. Tämä tapahtunut 14-16-vuotiaana. Ajatteletteko, että mennyt on mennyttä ja kyse lapsista vai kertooko luonteesta perustavanlaatuisesti jos ollut kiusaaja?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nythän sulla on hyvä mahdollisuus tehdä oma tutkimus aiheesta.

Itse suhtautuisin hieman varauksella ainakin alkuun tuollaiseen henkilöön. Pakko sanoa, ettei ihmiset yleensä muutu eli hän on todennäköisesti edelleen aika julma ihminen. Riippuu paljon siitä, mutem hän nykyään suhtautuu omaan toimintaansa, katuuko sitä ja on pahoillaan tyhmästä käytöksestään vai onko edelleen sitä mieltä, että syy oli kiusatun.

Vierailija
2/42 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

luultavasti hyvin epävarma ihminen jolla on huono itsetunto. jos osaa käyttäytyä nykyään, alkaisin kaveriksi. kaikki tarvitsee tukea. kiusaamista ei pidä koskaan ymmärää. toisaalta virheetön heittäköön kiven ensimmäisenä. lähinnä yrittäisin ymmärtää. omien virheiden kohtaaminen ja niiden käsittely on kasvattavaa, ne näe syytä miksei siinä voisi olla kaveritukena. kuten sanottu, kyseessä hyvin heikko ihminen alunperin itse, hän joka kiusasi toista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannustaisin häntä ottamaan yhteyttä kiusattuun ja pyytämään häneltä anteeksi. tukisin tässä prosessissa paljon. 

Vierailija
4/42 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten hän itse suhtautuu tekoihinsa ja hänen iästäänkin. Jos on nyt 20v, nin ei ole ehkä noista ajoista ehtinyt hirveästi aikuistua ja fiksuuntua. Jos taas 40v, niin voi olla ihminen muuttunut oikeasti aika paljonkin teiniajoistaan. 

Vierailija
5/42 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtautuisin varuksella huhuihin, sillä usein kiusattua syytetään kiusaajaksi. Mutta jos on totta niin täysin arvoton paskaläjä. 

Vierailija
6/42 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kannustaisin häntä ottamaan yhteyttä kiusattuun ja pyytämään häneltä anteeksi. tukisin tässä prosessissa paljon. 

Jos mun entinen kiusaaja tulis multa anteksi pyytämään tekis mieli sylkäistä päin naamaa ja kiittää elämäni pilaamisesta. Voisin kysästä viittiskö antaa muutaman satasen traumaterapiaani.

Vierailija
7/42 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtautuisin suurella varauksella. Eri asia jos kyse olisi pikkulapsista, mutta tuon ikäinen tietää mitä tekee. Täytyy olla täysin empatiakyvytön henkilö.

Vierailija
8/42 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse entisenä kiusattuna ymmärrän, että kiusaamisessa on kyse puhtaasta pahuudesta. Se, että kiusaa lasta, oli lapsi itsekin tai ei on anteeksiantamatonta. 

Itse olen virassa, jossa minulla on mahdollisuus vaikuttaa laajasti henkilöstöasioihin ja huolehdin, etteivät kiusaajat saa hakemaansa paikkaa. Tarvittaessa huolehdin paremmasta hakijasta itse. Se ei ole kovin suuri vaiva, sillä eivät kiusaajat ole koskaan kovin menestyneitä olleetkaan, Olisi varmaan kannattanut keskittyä opiskeluun. 

Vierailija
9/42 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-16-v ollaan kyllä jo aika isoja, ei mitään päiväkoti-ikäisiä. Aika suurella varauksella suhtautuisin. Lukioikäisenä kiusanneet ovatkin jo luonteen suhteen aika tavalla menetettyjä tapauksia, eivät käytännössä muutu parempaan suuntaan, paitsi jos jonkun ison kriisin yhteydessä hoidattavat yläpäänsä.

Vierailija
10/42 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mun entinen kiusaaja tulis multa anteksi pyytämään tekis mieli sylkäistä päin naamaa ja kiittää elämäni pilaamisesta. Voisin kysästä viittiskö antaa muutaman satasen traumaterapiaani.

nimenomaan. sen jälkeen voisit kysyä onko puntit nyt tasan? sulla olisi paljon vihaa kiusaajaasi kohtaan, joka olisi ehkä hyvä päästää ulos. kaikki voittaisi siinä tilanteessa, ajattele hirveässkin tilanteessa olisi toivoa paremmasta alusta ja uudesta.

mä suosittelisin kiusaajaa maksamaan sun traumaterapian, ja ottaa ne syljet vastaan.

Vierailija
11/42 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nimenomaan. sen jälkeen voisit kysyä onko puntit nyt tasan? sulla olisi paljon vihaa kiusaajaasi kohtaan, joka olisi ehkä hyvä päästää ulos. kaikki voittaisi siinä tilanteessa, ajattele hirveässkin tilanteessa olisi toivoa paremmasta alusta ja uudesta.

mä suosittelisin kiusaajaa maksamaan sun traumaterapian, ja ottaa ne syljet vastaan.

Ei puntit tossa tasan menis. Ei menetyksiäni voi korvata millään. Sama

Vierailija
12/42 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, paremmalta sekin tuntuisi kuin kommentti "mä oon pahoillani, että sä koit sen niin". Tuli puhetta yhden koulukaverin kanssa kouluajoista ja siitä millaista se mulle oli. Jees, tuo siirsi aika hienosti mun vastuulle sen väkivallalla ja tappamisella uhkailun, täydellisen eristämisen ja alistamisen. Kyse olikin vain siitä, että MÄ koin sen väärin 👌

Vierailija
13/42 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha, näköjään joku entinen kiusaaja ja/tai nykyisen kiusaajan vanhempi tuli alapeukuttamaan asiallisia kommentteja. No, kertoo paljon teistä itsestänne. 

Vierailija
14/42 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei menisi tasan puntit, olet oikeassa siinä. Ja sinä et koskaa aloittanut kiusaamista.

mutta tapahtunut on jo tapahtunut, selvittelyllä saisit hyvitystä, ja voin vannoa, että kovin pitkälle ei ole kiusaajakaan edennyt ennen kuin omatunto on alkanut soimaamaan. sitä pakoon ei pääse kukaan.

mutta kiusaajan anteeksipyynnössä ei ole kyse hänesstä vaan oikeudesta ja uhrista. hän on koko elämänsä kysynyt itseltään miksi minä miksi minua kiusattiin. hän tarvitsee usein vastauksen siltä kusipäältä että syy on täysin kiusaajan ei kiusatun.

Vierailija
15/42 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, paremmalta sekin tuntuisi kuin kommentti "mä oon pahoillani, että sä koit sen niin". Tuli puhetta yhden koulukaverin kanssa kouluajoista ja siitä millaista se mulle oli. Jees, tuo siirsi aika hienosti mun vastuulle sen väkivallalla ja tappamisella uhkailun, täydellisen eristämisen ja alistamisen. Kyse olikin vain siitä, että MÄ koin sen väärin 👌

Sä olet voittaja vaikka kyse ei koskaan ollut edes kilpailusta. Halveksuntani kiusaajallesi joka ei pysty käsittelemään virhetään vaan syyllisti Sinut. hän samalla on hyvin alussa ja samalla lopussa itsensä kanssa. Sillä asenteella ei mennä pitkälle elämässä.

Vierailija
16/42 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhu, melkosia tuomioita ihmiset jakaa olematta itse paikalla silloin, kun kerrottu tilanne vuosia sitten (?) tapahtui.

En lähtisi tuomitsemaan tuon perusteella, jos en ole ollut ko. tilanteessa todistajana tai nähnyt virallisten todisteisen valossa, että olisi täysin hukkkaan heitetty tapaus.

Varauksella ehkä kannattaa suhtautua, mutta olisin varovainen myös myöhemmin kerrotuista jutuista. Todistetusti ihmisen muisti ei ole aina paras mahdollinen ja tarina voi kasvaa ja elää matkan varrella.. Ja kertoohan sekin jo jotain, jos tästä on itse kertonut.

Vierailija
17/42 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman ohi aiheen, mutta mitä kautta olet saanut uudesta tuttavastasi selville tuollaisen asian?

Kuka siitä on kertonut sinulle? Se kiusaamisen kohde vai joku ulkopuolinen? Voitko varmasti luottaa siihen, että sinulle kerrottu on totta?

Vierailija
18/42 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tekstissä on hyvät periaatteet. Tee muille niin kuin haluisit ittellesikin tehtävän.

http://fitnessmalli.fi/elinaadasofia/milta-sinusta-tuntuisi-jos-sinun-l…

Vierailija
19/42 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman ohi aiheen, mutta mitä kautta olet saanut uudesta tuttavastasi selville tuollaisen asian?

Kuka siitä on kertonut sinulle? Se kiusaamisen kohde vai joku ulkopuolinen? Voitko varmasti luottaa siihen, että sinulle kerrottu on totta?

älkää kysykö kiusaajilta mitään, he ovat "hetkensä " jo saaneet. Kysykää uhreilta, he vaikenevat ja alistuivat. kuunnelkaa heitä

kiusaaja jos on kasvanut henkisesti kyllä kertoo virheistään avoimesti . kaikissa kytee pahuutta hyvyyden ohella. olosuhteet usein määrittävä lapsena, mihin suuntaan käytös menee. hyvänperheen lapsi, jolla on muka hyvät geenit (vanhemmat vaikka akateemisia) voi olla täysin heitteillä kotona ja oireilla kiusaten toisia. itse katson että olosuhteet ratkaisevat jokaisen kohdalla.

rakastetaan toisiamme.

Vierailija
20/42 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei menisi tasan puntit, olet oikeassa siinä. Ja sinä et koskaa aloittanut kiusaamista.

mutta tapahtunut on jo tapahtunut, selvittelyllä saisit hyvitystä, ja voin vannoa, että kovin pitkälle ei ole kiusaajakaan edennyt ennen kuin omatunto on alkanut soimaamaan. sitä pakoon ei pääse kukaan.

mutta kiusaajan anteeksipyynnössä ei ole kyse hänesstä vaan oikeudesta ja uhrista. hän on koko elämänsä kysynyt itseltään miksi minä miksi minua kiusattiin. hän tarvitsee usein vastauksen siltä kusipäältä että syy on täysin kiusaajan ei kiusatun.

Eikä tarvitse. Hänelle on sen vastauksen kertonut jo yksi tai useampi terapeutti, omat vanhemmat jne.

Siis, mitä hyvitystä siitä saa siitä selvittelystä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän