Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uuden työpaikan hakeminen raskaana, onko ihan kuolleena syntynyt idea?

Vierailija
04.09.2017 |

Olen vakityössä, jota inhoan. Haen koko ajan uutta työtä. Nyt sitten kuitenkin toinen haaveeni on toteutumassa, nimittäin plussasin :) . Mutta kuinka kuolleena on syntynyt idea hakea uutta työtä vaikka on raskaana? Hakisin tietenkin vain vakipaikkoja, parin vuoden määräaikaisuutta ei kannattaisi hakea. Onko pakko kertoa että on raskaana jos pääsee haastatteluun, vai voisiko mahan vain piilottaa liian ison paidan alle? Ja entä koeaika, ne on nykyään 6 kk? Koska rekryprosessiin menee kuitenkin parin haastattelukierroksen ja valintojen ym ym takia pari kuukautta eikä työ siis alkaisi heti, niin jäisin ä-lomalle ennen kuin koeaika on päättynyt. Voisinko saada koeaikapurun raskauden takia työnantajan taholta?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuolleena syntynyt ajatus. T. yrittäjä

Vierailija
2/24 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kuolleena syntynyt ajatus. T. yrittäjä

Kyllä sinun kannaltasi toki, mutta olen nyt itsekäs enkä ajattele työnantajan etua vaan työntekijän etua. t. ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noin paljon alapeukkuja? Oikeastiko kaikki on työnantajien puolella? 

Entä jos hakisin työtä vain julkiselta sektorilta / isoista firmoista niin kukaan pienyrittäjä ei joutuisi takiani tiukalle?

Ap.

Vierailija
4/24 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikana voi purkaa työsuhteen ilman perustetta, joten en vaihtaisi.

Vierailija
5/24 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti raskaus ei ole pätevä syy työsuhteen purkamiseen koeajalla, mutta jos uudessa firmassa on huono asenne äitiyslomia jne kohtaan, niin voipi olla, että työsuhteesi puretaan jonkun tekosyyn avulla.

En lähtisi riskeeraamaan omaa työpaikkaa tuossa tilanteessa.

Vierailija
6/24 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Ellei sinulla sitten ole tarjota jotain osaamista mitä on vain kourallisella muilla Suomessa.

Vierailija
7/24 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden äiti kirjoitti:

On. Ellei sinulla sitten ole tarjota jotain osaamista mitä on vain kourallisella muilla Suomessa.

No itse asiassa minulla on osaamista mitä on Suomessa vain kourallisella, mutta en usko sen estävän potkuja jos työnantaja on antaakseen potkut raskauden takia. Sen sijaan voisin kyllä helposti saada uuden työn, jos vain salaan raskauteni. Ap.

Vierailija
8/24 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virallisesti raskaus ei ole pätevä syy työsuhteen purkamiseen koeajalla, mutta jos uudessa firmassa on huono asenne äitiyslomia jne kohtaan, niin voipi olla, että työsuhteesi puretaan jonkun tekosyyn avulla.

Veisin potkut oikeuteen ja väittäisin, että todellinen syy on ollut raskauteni. Eikö työnantaja joutuisi todistamaan, että väitteeni ei pidä paikkaansa? Ap.

Vierailija
9/24 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on väärien tietojen antamista, jos peittelee raskautensa. Siitä ei kyllä ilman sanktioita selviä. Luulisi tyhmemmänkin tietävän asian. Vaikka kertoisitkin raskaudestasi, niin osaaminen täytyy olla jo sitten sellaisella tasolla, että työnantaja on valmis ottamaan riskin.

Vierailija
10/24 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden äiti kirjoitti:

No itse asiassa minulla on osaamista mitä on Suomessa vain kourallisella, mutta en usko sen estävän potkuja jos työnantaja on antaakseen potkut raskauden takia. Sen sijaan voisin kyllä helposti saada uuden työn, jos vain salaan raskauteni. Ap.

No, se työnantaja joutuu kuitenkin hommaamaan sinulle jonkun hommaa osaavan tilalle kun sinä jäät äippälomille. Eli tottakai se työnantaja etsii työhön sen toisen ja antaa sinulle tuollaisen tempun jälkeen kenkää kun se koeajalla on helppoa.

Eli, kuolleena syntynyt ajatus.

Vierailija
11/24 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just. "Työnantajien puolella."

Perusta toiminimi, halpaa kuin saippua. Saat varmasti töitä raskaanakin, jos sun työllä on arvoa.

Ikävästi sitten olet itse itsesi työnantaja. Alkaisi kummasti hahmottumaan työnantajien näkemys.

Eihän kukaan järjissään oleva yrittäjä raskaana olevaa palkkaa.

Mitä sinä oikein kuvittelet?

Vierailija
12/24 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on väärien tietojen antamista, jos peittelee raskautensa. Siitä ei kyllä ilman sanktioita selviä. Luulisi tyhmemmänkin tietävän asian. Vaikka kertoisitkin raskaudestasi, niin osaaminen täytyy olla jo sitten sellaisella tasolla, että työnantaja on valmis ottamaan riskin.

No ei ole kyllä väärien tietojen antamista, jos peittää raskautensa vaikka löysällä paidalla tai muulla vaatetuksella tai ettei kerro asiaa kysymättä!

Vierailija
13/24 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden äiti kirjoitti:

Jos näin, en ihan ymmärrä miksi sinun pitää vaihtaa työpaikkaa JUURI NYT. Jos sulla on erityisosaamista, saat paikan helposti äitiysloman jälkeenkin ja kiva aloittaa sitten rehdissä ilmapiirissä uusi työ.

Sanon aina että siltoja ei kannata poltella takanaan, vaikka voisi..

Vierailija
14/24 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veisin potkut oikeuteen ja väittäisin, että todellinen syy on ollut raskauteni. Eikö työnantaja joutuisi todistamaan, että väitteeni ei pidä paikkaansa? Ap.

Koeajalla ei, koeajan jälkeen toki joutuisi.

Vierailija
15/24 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä ole ihan hullu idea. Riippuu vähän alastakin. Itse sain työpaikan, vaikka jo haastattelussa suoraan kerroin raskaudestani.

Vierailija
16/24 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmivaa, kun raskaana oleva puhuu kuolleena syntyneestä.

Vierailija
17/24 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden äiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahden äiti kirjoitti:

Jos näin, en ihan ymmärrä miksi sinun pitää vaihtaa työpaikkaa JUURI NYT. Jos sulla on erityisosaamista, saat paikan helposti äitiysloman jälkeenkin ja kiva aloittaa sitten rehdissä ilmapiirissä uusi työ.

En meinaa päivääkään kestää enää nykyisessä työssä. Laskettu aika on kuitenkin vasta loppukeväällä/alkukesällä. Nykyinen työ aiheuttaa kamalaa stressiä, ja pelkään sen jopa aiheuttavan haittaa raskaudelleni. Siksi nyt olisi pakko hakea. Ap.

Vierailija
18/24 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinähän se motiivisi sitten tulikin.

Teet vain todellisen karhunpalveluksen kaikille muille naisille, mutta naisillahan ei tunnetusti ole mitään moraalia eikä rajaa häikäilemättömyydessään. Toivon että et saa mitään työpaikkaa tuolla asenteella.

Vierailija
19/24 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden äiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahden äiti kirjoitti:

En meinaa päivääkään kestää enää nykyisessä työssä. Laskettu aika on kuitenkin vasta loppukeväällä/alkukesällä. Nykyinen työ aiheuttaa kamalaa stressiä, ja pelkään sen jopa aiheuttavan haittaa raskaudelleni. Siksi nyt olisi pakko hakea. Ap.

Sairaslomat on keksitty.

Mutta siis, hae toki töitä. Itse en vaan lähtisi valehtelemaan.

Vierailija
20/24 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juridisesti ajateltuna voit tietenkin niin tehdä. Sinulla ei ole velvollisuutta kertoa raskaudestasi eikä sen perusteella voi tehdä koeaikapurkua.

Mielestäni ainoa suoraselkäinen tapa toimia olisi kertoa raskaudesta jo työhaastattelussa. Jos et kerro raskaudesta, olet mielestäni moraaliton, epärehellinen ja itsekäs työnhakija, joka huonontaa kaikkien synnytysikäisten naisten asemaa työmarkkinoilla. S, että jokin asia on laillinen, ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi oikein.

Miksi sinun pitää hakea töitä juuri nyt, jo et ole työtön? Mikset kestäisi nykyisessä työssäsi muutamaa kuukautta ja keskittyisi rauhassa vauvaan? Miksi et hakisi uutta työtä vanhempainvapaan jälkeen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi