Onko teistä ok laittaa häissä esille säästöpossu ja siihen lappu että " maksa omantuntosi mukaan" ?
Kommentit (29)
Halutaan se prinsessapäivä ja hulppeat puitteet, vaikkei rahaa ole. Mautonta minusta.
Mutta hääkutsuun voi laittaa: toivomme häälahjaksi rahaa hääjuhlan järjestelyjä varten.
Tai: emme toivo lahjoja vaan jokainen tilaa ravintolasta itse syötävänsä ja juomansa.
Kerran eräissä häissä piti itse etukäteen maksaa ruokansa. Mun mielestä tollasiin häihin ei viedä mitään kovin arvokasta lahjaa enää!!
Oisko ollut peräti tämä eräs vauvalakkonsa lopettanut räväkkä kansanedustaja, kun vietti häitään....
Mutta muuten voi kyllä kerätä rahaa esim. häämatkaa varten. Mieluiten tällaisen vaihtoehdon voisi laittaa jo kutsuun, siis että tavaralahjan sijasta voi halutessaan laittaa rahaa matkatilille.
Itse maksettiin häät. Oli ruokaa ja booli tarjottiin.
Mutta boolin lisäksi sai " ostaa" siideriä, kaljaa ja lonkeroa ja siinä kylmäkaapin vieressä oli possu, johon sai pullonsa maksaa jos halusi. Kukaan ei kytännyt, että paljonko kukakin sinne laittoi.
Booliakin oli niin paljon, että sitä olisi saanut kitata ilmaiseksi niin paljon kuin halusi..
Oletetun lahjan saajan ei ole soveliasta puhua lahjoista mitään. Vieraiden avuksi voi kaasolle tai vanhemmille antaa jonkun vinkin, jos joku haluaa heiltä sitä kysyä.
Vieraat hoitavat itse juhlavaatteidensa hankkimisen, kuljetuksen häihin ja pois sekä tuovat lahjan, kaikki nämä varojensa mukaan.
Häissä vieras ei todellakaan tarvitse rahaa paitsi ehkä kotitaksimatkaan, sillä hääpari TARJOAA vieraille tarjottavat kaikin puolin. Toi tarjoaa-sana onkin unohtunut juhlissa, kun monesti on liu´uttu käytännössä siihen, kun mentäisiin porukalla ravintolaan syömään ja jokainen maksaa itse ruokansa.
Ennen häitä kutsuvieraille lähetettiin tilinumero, jonne käskettiin laittamaan rahaa häämatkaa varten. Hääjuhlat olivat pelkkä kahvi, jossa tarjolla keksiä ja pieni pala hääkakkua. Hääpari oli myöhässä maistraatista tullessaan, eivätkä he olleet siitä pahoillaan. Heitä sai odottaa noin tunnin paikalle. Kahvitarjoilun jälkeen oli " morsiamen ryöstö" , jossa taas kolehti kiersi.
Mitään ohjelmaa ei ollut vieraille eikä hääpari kiertänyt ollenkaan häävieraiden keskuudessa, vaan istui pöydässä ja jutteli vain omien vanhempiensa kanssa.
Tilaisuus kesti 3 tuntia (turha odotus mukaan lukien) ja sitten kaikki veks.
Olisivat mieluummin pitäneet juhlat kotona...
' Se oli se ahne ja moukkamainen hääpari...'
On tosi tyylitöntä kerjätä vierailta rahaa. Tuntisin itseni varmaankin tosi " halutuksi" vieraaksi, jos minua vaadittaisiin vielä maksamaan omat sapuskani, parin häämatka tms. Vierastan myös ajatusta häälahjalistoista, mutta siihen alkaa jo jotenkin tottua.
Meillä pidettiin pienet, mutta tyylikkäät häät kohtuu pienellä budjetilla (30 vierasta ja noin 1000 euroa) juuri siksi, ettei kumpikaan halunnut vinkua rahaa vanhemmiltaan, muttei myöskään haluttu pistää hirveitä rahasummia palamaan yhden ainokaisen päivän takia. Siitä huolimatta vieraille tarjottiin alkudrinkki, alkuruoka, pääruoka(poroa) ja jälkkäri, ruokajuomat (olut/viini) ja hääkakku kahveineen vielä erikseen. Kun viitsii vähän nähdä vaivaa, kilpailuttaa ja tehdä jotankin itse, niin ei tarvi maksaa itseään kipeäksi. Eri asia sitten tietenkin on, jos rahasta ei ole pula.