Kotitehtävät pois kouluista! Muut jotka kannattavat??
Luuleeko joku tosiaan, että kun tulet iltapäivällä väsyneenä kotiin ja teet läksyt tasan sen takia, että saat kohdat täytettyä opettajalle.
Ei niistä kukaan mitään opi.
Voitaisikn keksiä oppilaiden kiusaamisen sijasta jokin parempi oppimiskeino.
Läksyistä ei opi. Ne ovat vaan ikävä kiusa.
Kommentit (29)
Ne kelle ne läksyt on ongelma voikin ottaa lapsensa kotikouluun ja tehdä nämä asiat oman tahdon mukaan.
Läksyt on oikein ovallinen tapa lapsen viettää aikaa odotelessa vanhempaa kotiin töistä mobiililaitteiden sijaan.
Nykyään koulussa ei opeteta mitään vaan oppilaan pitää opetella itse/ kotona, niin mitä tapahtuisi ilman läksyjä?
Itse opin koulussa nimenomaan läksyistä, en niinkään tunnilla. Tykkäsin tehdä läksyjä kaikessa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Koska aikuisiakin kehotetaan erottamaan ty- ja vapaa-aika toisistaan oman jaksamisen ja palautumisen takia, miksi lasten pitää tuoda työnsä kotiin.
Oikea ratkaisu olisi tuoda kotiläksyt myös työpaikoille. Näin tasapuolisuus vanhempien ja lapsien välillä säilyisi.
Tuo on kyllä huono argumentti, koska vanhempi ja lapsi eivät ole perheessä keskenään tasapuolisessa asemassa eivätkä edes voi olla. Jokaiseen ikäkauteen liittyy omat velvollisuutensa, ja lapsella se on omasta koulunkäynnistä ja läksyistä huolehtiminen, mielellään myös osallistuminen jollain tasolla yhteisiin kotitöihin. Aikuinen tekee ansiotyötä, tienaa rahat perheen elättämiseen ja kantaa vastuun talouden pyörittämisestä ja kodin ylläpidosta sekä lasten tarpeista.
Vierailija kirjoitti:
Läksyt tehdään juostenkusten sinne päin ihan sen takia, ettei joudu jäämään koulupäivän jälkeen kouluun tekemään niitä. Ei niitä kukaan tekisi, jos tekemättä jättämisestä ei jotain rangaistusta tulisi. Ei tuolla tavalla opi kuin korkeintaan mielistelemään.
Voi voi kun jonnella on angsti päällä ja jonne luulee, että kaikki ihmiset suhtautuvat koulunkäyntiin samalla tavalla kuin jonne itse, eli kaikki muutkin suunnittelevat toimintansa sen mukaan mistä aita on alin ja miten sanktioilta pääsee juuri ja juuri välttymään. Elämä on kovaa, jonneseni.
Suomessa on jo tutkimusten mukaan vähiten oppitunteja ja kotitehtäviä muihin OECD-maihin verrattuna. Kokonaan niistä ei voi luopua, koska tarkoitus on opettaa oppilasta ottamaan jotain vastuusta omista tehtävistään; ope ei voi olla koko ajan vieressä patistamassa ja ohjaamassa. Jos tämä kokemus jää puuttumaan, voi olla vaikea tarttua tehtäviin esim. myöhemmissä opinnoissa. Ei vaikkapa yliopistossa tehdä open valvovan silmän alla tehtäviä vaan opiskellaan pitkälle ihan itsenäisesti ja varsinaiset tehtävät tehdään muualla kuin luennolla. Kyse on työskentelytaidoista, jotka kaikkien pitäisi oppia jo peruskoulussa. Paljon helpommalla pääsee isona, jos on pienestä asti opetellut itsensä johtamista eli oman työn suunnittelua ja vastuunottoa.
Olen itse lapsi ja en kannata!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Läksyt tehdään juostenkusten sinne päin ihan sen takia, ettei joudu jäämään koulupäivän jälkeen kouluun tekemään niitä. Ei niitä kukaan tekisi, jos tekemättä jättämisestä ei jotain rangaistusta tulisi. Ei tuolla tavalla opi kuin korkeintaan mielistelemään.
Tuosta kommentista tuli mieleen ne monenmoiset aloitukset, joissa paheksutaan, kun poikia arvostellaan eri tavoin kuin tyttöjä. Läksyjen tekemisellä mitataan myös aktiivisuutta. Kyllä opettaja huomaa, jos vastaukset on kirjoitettu vähän sinne päin ja mahdollisimman nopeasti, kun osa oppilaista käyttää tehtäviin aikaa. Sinulle ei todellakaan ole valjennut, miksi loppujen lopuksi opiskellaan. Vinkiksi kerron, että kyse ei ole opettajan mielistelystä.
Tuo opiskelun ja itsenäisen työskentelyn oppiminen on minusta tärkeä läksyjen positiivinen puoli. Toinen tärkeä asia on raha. Jos oppilaat tekisivät saman määrän opiskelutyötä kuin nyt mutta pelkästään koulussa, pitäisi koulupäiviä pidentää vähintään tunnilla. Kolmas asia, jonka itse huomasin viimeistään lukiossa, on se ettei pää kykene pitkän koulupäivän aikana omaksumaan kaikkea tietoa vaan esim. monet pitkän matematiikan asiat menivät paremmin perille kun niitä kertasi laskujen muodossa illalla, päivällisen ja levon/rentoutumisen jälkeen.