Millä nimellä aviomiehenne puhuu teistä ystävilleen? Etunimellä, vaimona, tyttöystävänä, lempinimellä vai muuna.
Siinä se kysymys otsikossa. Myös miehet voivat vastata puolisoistaan.
Tämä kysymys heräsi, kun huomasin, ettei ex-aviomieheni koskaan esitellyt minua vaimonaan vaan aina etunimellä tai puolisonaan. Nyt eron jälkeen vasta puhuu minusta ex-vaimona. Miksei voinut avioliiton (15v.) aikana puhua vaimostaan? Olen jotenkin loukkaantunut, että olin silloin näemmä hänelle vain joku ulkopuolinen enkä vaimo.
Kommentit (39)
Etunimellä yleensä. Ollaan oltu naimisissa jo 15 vuotta. Jos tavataan sattumalta esimerkiksi hänen työkavereitaan, joita en ole ennen nähnyt, niin esittelee minut vaimonaan ja sanoo myös etunimen. Itse toimin samoin.
Me ollaan naikkonen ja miekkonen aivan julkisesti kaikille :)
Miehillä ei ole ystäviä, vaan kavereita. Paitsi hinureilla, mutta ne onkin "miehiä".
Käytän etunimeä niille, jotka tietävät vaimoni nimen. Muille puhun vaimosta.
Enpä ole tullut ajatelleeksi. Kysyin tätä mieheltäni, hän sanoo että työkavereille tai ei-yhteisille tuttaville puhuu minusta vaimona, yhteisille tuttaville Nimelläni ja yleensä kotona kultarakkaana, äitinä, tai söpöliininä (niistä ei tarvinnut kysyä kun tiedän tämän tiedon ihan itse).
Jos esittelee usille ihmisille, niin sitten vaimo + nimeni. Yhteisille tutuille puhuu nimellä ja kotona kutsuu rakkaaksi tai hellittelynimillä.
Kotona hän sanoo kulta tai murmitsi. Muille vaimo tai etunimellä.
Minut tavanneille puhuu etunimellä, muuten tyttöystävästä. Paitsi vanhempiensa kanssa käyttivät etunimeä jo ennen kuin tapasin heidät.
Eksästä sama kaava, käytti vain tuttujen kesken lempinimeä, mutta se nyt oli tyyliin "Anna" kun naisen nimi oli "Anna-Kaisa", eli ei ollut mikään kahdenkeskeinen lempinimi vaan yleisesti kutsumanimi. Nyt puhuu Annasta eksänä.
En osaa ajatella nimen käyttämistä ulkopuoliseksi tekevänä, kuten sinä tunnut tulkitsevan.
Rouva, vaimo tai sitten etunimellä.
Töissä vaimo, sukulaisille etunimi ja kavereille vanha vahtihaukka.
Meidän mamma/ emäntä tai sitten etunimellä jos on vieraampi ihminen kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Etunimellä tai avovaimo.
Aviomiehesi puhuu sinusta avovaimona?
Eukko