Päälle puhuminen ja noteerattamomuus.
Suurin osa ihmisistä kuuntelee, kun toinen puhuu (tai on ainakin hiljaa). Tunnen kuitenkin pari tyyppiä, jotka saattavat alkaa puhua päälle ihan eri asiaa tai kysymyksen jälkeen ovat hiljaa. Nämä ovat ihan koulututtettuja ihmisiä, eli ei johdu tyhmyydestä. Mistä moinen käytös johtuu?
Kommentit (90)
Muija tekee tätä aina välillä, minulla on lause kesken ja hän alkaa hölistä jostain ihan muusta, sanon aina nipakasti että mulla lause kesken, yleensä antaa sitte suunvuoron takasi, luulis oppivan jossain vaiheessa....
Itselläni notredamottomuus ja päälle puhuminen johtuivat, silloin kun sitä vielä harjoitin, ihan vain siitä kun olen aika nopea ajattelija, ja hoksaan asiat nopeasti, enkä kärsimättömyyttäni oikein jaksanut kuunnella loppuun juttuja, jotka jo ensimmäisestä nanosekunnista lähtien osasin päätellä toisen microilmeistä.
Olin myös itse aina tosi fiiliksissä ja yli-innostuneen tohkeissani kaikista oivalluksistani ja hirvittävän hauskoista suorastaan nerokkaista letkautuksistani.
Sori siitä.
Olen parantanut tapani
-Tapani "parantaja"
Meillä oli töissä nainen, joka tuhahteli ja huokaili äänekkäästi toisen puheen päälle, aina kun oli asiasta eri mieltä. Firman sisällä kukaan ei uskaltanut puuttua touhuun, ettei vaan tule 'paha mieli'. Pari kertaa yhteistyökumppani joutui palaverissa aivan suoraan huomauttamaan, että hän puhuu nyt ja ko. rouva voisi olla hiljaa odottaessa omaa vuoroaan.
Onneksi tuosta puhisijasta päästiin viimein eroon.
Tämänhän löytää siis haulla noteerattamomuus.
Järkyttävintä on, että jotkut eivät ole osanneet lukea otsikkoa ja eivät ole osanneet verrata sanaa kommenttikentässä olevaan sanaan myöhemmissä kommenteissa.
Miten tuollaisen version edes keksii?
A: - Jäikö sulla se työ kesken, kun...
B: - Näin muuten todella hienon autonblabla.../Ollaas hiljaa vähän aikaa kun tulee uutiset!
Exä oli päällepuhuja kun "sille päälle sattu", maanis-depressiivinen.
Miten voitte vastata tällaiseen ketjuun, jossa lukee noteerattamomuus?
Vallankäytöstähän tuossa päällepuhumisessa usein on kyse. Tällöin päällepuhuja on tavallisesti mies, joka tällä tavalla pyrkii osoittamaan, ettei naisella voi olla mitään painavaa tai merkittävää sanottavaa. Aika usein nuo päällepuhujat ovat alemmalla sivistystasolla ja pyrkivät tuolla moukkamaisella tavalla korostamaan itseään ja ylivertaisuuttaan. Minulla on kokemusta tästä lapsuudenkodistani. Veljeni oli juuri tällainen päällepuhuja. Kun hän tuli paikalle, ei hän kuunnellut, mistä keskusteltiin, vaan alkoi puhua omia "paljon tärkeämpiä" asioita. Minä olin usein se, joka joutui hollille. Jonkinlaisesta kateudesta siinä lienee ollut kysymys. Ymmärtäisin ainakin jollakin tavalla hänen käytöksensä, jos olisin koko ajan tuonut esille korkeaa koulutustani, mutta en sitä tuonut. Koulutukseni ei estänyt minua esim. koskaan tarttumasta työhön kuin työhön lapsuudenkodissa käydessäni. Veljeni ja hänen avovaimonsa halveksivat ja nälvivät koulutettuja ihmisiä ja pitivät heitä täysin tumpeloina. Yksi tapa halveksia oli juuri tuo päällepuhuminen.
Narsistit. Tuo on oikeastaan heiltä tyhmää, koska paljastavat tuolla käytöksellä itsensä. Yksikään normaaliempatialla varustettu ihminen ei toimi noin.
Semmoinen note että ratto-lehdestä voi leikata suikaleita ja kutoa niistä mattoja matottomuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Narsistit. Tuo on oikeastaan heiltä tyhmää, koska paljastavat tuolla käytöksellä itsensä. Yksikään normaaliempatialla varustettu ihminen ei toimi noin.
Tämä on hyvä mittari, olen todennut, että kaikki narskut tekevät tätä. Täysin sokeana omalle käytökselleen.
Heitä ei vain yhtään kiinnosta mitä toinen puhuu ja on mieltä, eivätkä vaivaudu edes esittämään että kiinnostaisi. Jotkut tekevät tätä ihan tarkoituksellisesti loukatakseen ja jotkut ovat vain itsekeskeisiä, eivätkä ymmärrä käytöksen olevan epäkohteliasta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on päällepuhuja. Hyvin sosiaalinen, tehnyt paljon myyntityötä ja isänsä samanlainen suulas mokoma. Pieni röyhkeys kuuluu häneen, mutta olen ruvennut huomauttaa kun hän puhuu päälleni. Ei itse sitä ees aina tajua. Lisäksi olen myös ruvennut keskeyttämään häntä jos koen että keskustelu jonka aloitan menee sivuraiteille. Se on hänelle fine, sanonut suoraan että aion sitä itsekin tehdä että saa sanotuksikin jotain.
Mun ex teki myös tätä, alkoi vain puhua päälle ihan eri asiaa. Erotessa kuvaili minua sulkeutuneeksi ihmiseksi, kun ei ollut kuulemma suhteen aikana oppinut minusta mitään. No ei varmaan, kun puhui päälle heti kun koetin aloittaa puhumaan!
Mä puhun välillä päälle vahingossa kun asioita tulee mieleen juuri sellaisella viiveellä että toinen alkaa puhumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on lähinnä huonoista sosiaalisista taidoista. Itselläni on vähän puhevikaa, joten joudun puhumaan aika hitaasti jotta puheeni ei puuroutuisi. Oletettavasti tämän takia joudun ehkä keskimääräistä useammin päällepuhumisen uhriksi. Hyvä puoli on se, että osaan itse tietoisesti antaa muiden puhua loppuun, ja palautan myös suunvuoron, mikäli ryhmässä joku toinen joutuu päällepuhutuksi. Olen huomannut, että monikin osaa em tilanteessa arvostaa, jos joku toinen ryhmäläisistä osoittaa kuunnelleensa sanomalla päällepuhujalle tyyliin "palataan siihen myöhemmin, Maija oli sanomassa asiasta jotain" tms.
Meillä sama ja argh kun se ei anna puhua loppuun ja alkaa pälpättää sitä omaa asiaansa. Joskus joudun muistuttamaan ennen kuin alan puhumaan että nyt et sano sanaakaan ennenkuin olen sanonut kaiken mitä haluan loppuun. Ne välispiikit mitä se alkaa joskus vetämään kesken mun lauseen on niin pitkiä että koko mun sanomisen idea vesittyy kun ehtinyt sanoa asioita loppuun saakka.
Mä opin kaverin seurassa oikein pikapuhujaksi. Siis tiivistämään asiani mahdollisimman lyhytsanaiseksi ja puhumaan hirveällä nopeudella, että ehtisin sanoa asiastani edes osan ennen kuin hän puhuu päälle. Olo olikin sitten aivan omituinen, kun vietin pitkästä aikaa aikaani eri porukassa ja yhtäkkiä ihmiset ympärillä oikeasti kuuntelivat. Olipa vaikeaa oppia pois pikkuoravapuhetavasta!
Vierailija kirjoitti:
Noteeraamattomuudellansakaan hän ei pystynyt pitämään näppejään erossa kieliopista.
NoteeraamattomuudellaAnsakaan.
Mulla on adhd enkä pysty kuuntelemaan asiaa loppuun asti. Itsekkin kerron tarinani pelkistetysti ja nopeasti, ettei toinen kyllästy.
Melko syvällistä pohdintaa kännikäytöksedtä 😂 Eiköhän tuo ole ihan normaalia.
Nehän ne vasta hauskoja onkin jotka ovat vain hiljaa ja välillä heittävät jonkun sarkastisen kommentin, muka viisaana. Hyrr...