Vuokra-asunnosta muutto ja siivous?
Muutin asunnosta pois. Siivosin ja pyyhin kaapit, suihkutin ja hinkkasin kloriitilla koko kylppärin, imuroin ja moppasin lattiat, putsasin uunin, pellit ja lieden yms yms. Omasta mielestä asunto jäi hyvään kuntoon - paljon parempaan kuin tämä uusi kämppäni jota siivosin tuntitolkulla ennenkuin pääsin laittamaan omia kamojani sinne.
Yhteensä tähän vanhan asunnon siivoukseen meni monta tuntia ( ehkä 10 jos tauot vähentää?) Kuitenkin kyseessä 30 neliön yksiö eli paöjon siivottavaa ei edes ollut. Ja nyt väitetään että siivoukseni on puutteellista ja että siivouksen takia takuuvuokrasta vähennetään n. 300€. Mitäs hemmettiä?
Mitä laki sanoo tästä? Ja eikö entiselle vuokralaiselle pitäisi edes antaa mahdollisuus korjata vahinko itse ennen ammattilaisen kutsumista paikalle?
Kommentit (33)
Oliko ikkunat pesty koska viimeksi? Jääkaapin ja lieden tausta? En kyllä oikein usko, että moni alkaisi perimään puutteellisesta siivouksesta, vaikka nuo jäisi siivoamatta, ellei ne ole kauhean likaisia. Soita ja kysy, että minkä kokivat puutteelliseksi siivoamiseksi, jos olet vakuuttunut, että jätit asunnon hyvään kuntoon. Ehkä asia hoituu sopimalla.
soita vuokralaisten liittoon ja johohnkin ja selvitä sieltä. minusta kuulostaa että olet hoitanut asiallisesti kertomasi perusteella loppusiivouksen. itse olisin tyytyväinen tekemääsi siivoukseen. 300euroa on paljon rahaa veloittaa. ja vaadi perusteluita mitä ei tullut muka siivottua, kerro koko siivous ja tunnit kuten täälläkin sinne velkojalle. riitauta jos ei muuten sopu synny
minusta loppusiivoukseen kuuluu kph:n perusteellinen pesu, lattioiden imurinti ja moppaus, kaappien pyyhkiminen ja yleisesti asunnon jättäminen siistiin ja miellyttävään kuntoon.
Kun on siivonnut, kannattaa hakea heti vuokranantaja tai hänen edustajansa tarkistamaan lopputulos ja pyytää ilmoittamaan puutteista ennen avainten palauttamista, niin ei tule jälkipuheita ja - vaateita. Vuokranantaja yrittää kyllä keksiä syitä, jolla voisi pitää takuuvuokran itsellään. Itse olen tehnyt myös niin, että olen ehdottanut maksavani viimeisen vuokran takuuvuokralla vähennettynä ja tämä onkin onnistunut.
Kannattaa aina myös kuvata asunto siivouksen jälkeen.
Sain muutamaa viikkoa ennen poismuuttoani eräästä vuokra-asunnosta käteeni paperin, jossa vaadittiin, että esim. liesituulettimen lamppu on oltava toimiva jne. Jälkeenpäin miettiessäni mielestäni tällainen lista olisi pitänyt antaa asuntoon muuttaessa, että tietää, mitkä asiat pitää olla kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Oliko ikkunat pesty koska viimeksi? Jääkaapin ja lieden tausta? En kyllä oikein usko, että moni alkaisi perimään puutteellisesta siivouksesta, vaikka nuo jäisi siivoamatta, ellei ne ole kauhean likaisia. Soita ja kysy, että minkä kokivat puutteelliseksi siivoamiseksi, jos olet vakuuttunut, että jätit asunnon hyvään kuntoon. Ehkä asia hoituu sopimalla.
Jääkaapin alustaa putsasin niin paljon kuin yletin, en kuitenkaan lähtenyt koko tornia raahaamaam yksin pois paikaltaan mutta asuin tuossa vain vuoden ja jääkaappi semmoisessa paikassa ettei sinne taakse oikein mitään pääsekään. Liesi on kiinteä kaapiston kanssa joten sen taakse en päässyt edes. Ikkunat pesin niiltä osin kuin oli mahdollista (mekanismin takia pystyin pesemään sisäpuolelta kokonaan ja välistä/ulkopuolelta osittain).
Pitänee huomenna soittaa ja vaatia valokuvia tms koska en ihan sulata tätä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa aina myös kuvata asunto siivouksen jälkeen.
Ja ennen kuin muuttaa sinne. Eli tyhjänä ennen omia tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Kun on siivonnut, kannattaa hakea heti vuokranantaja tai hänen edustajansa tarkistamaan lopputulos ja pyytää ilmoittamaan puutteista ennen avainten palauttamista, niin ei tule jälkipuheita ja - vaateita. Vuokranantaja yrittää kyllä keksiä syitä, jolla voisi pitää takuuvuokran itsellään. Itse olen tehnyt myös niin, että olen ehdottanut maksavani viimeisen vuokran takuuvuokralla vähennettynä ja tämä onkin onnistunut.
Ja olisin valokuvannut tilat ennen lähtöä. Siksi siinä puhelimessa se kamera on, että sitä käytetään...
Allekirjoitus vuokranantajalta lomakkeeseen, että kämppä tarkastettu.
Mikä ihme siinä on, että ei maalaisjärkeä käytetä näissä.
Sitten sanot sille nilkille, että teet rikosilmoituksen petoksesta, jos ei takuuvuokraa palauteta.
Tiedän yhden tyypin joka jättää järjestelmällisesti takuuvuokrat itselleen....haastemies hakee jätkää, ei löydy. Nytkin on useampi vuokralainen peräämässä rahojaan.
Pitäis aina tehdä rikosilmoitus, jossa vaaditaan rangaistusta ja ei saa suostua sovitteluun!
Noi paskat jatkaa vuosia, ellei ne jää kiinni tuosta ja joudu oikeuteen....
Mitä omistaja sanoi, kun teitte lopputarkastusta? Vai teitkö siten kuin niin moni vuokralainen eli "mä jätin avaimet sinne eteiseen, kun muuttoauto tuli jo eilen".
Jääkaappi pitää siirtää paikaltaan ja imuroida takaa!
Pitää antaa mahdollisuus vuokralaisen itsensä siivota uudestaan eli älä missään nimessä suostu maksamaan mukisematta. Vaadit, että käytte asunnon omistajan kanssa yhdessä paikan päällä ja hän näyttää jokaisen kohdan, joka hänen mielestään on jäänyt siivoamatta.
Itse en ole enää vuosikausiin tehnyt itse muuttosiivouksia vaan olen ostanut palvelun jostain siivousfirmasta. Yhden kerran kävi niin, että ahne vuokranantaja yritti vaatia useita satasia pidätettäväksi takuuvuokrasta, koska siivousta ei kuulemma oltu tehty. Käskin olemaan yhteydessä siivousfirmaan, josta olin loppusiivouksen tilannut. Yllättäen ei sitten asiasta kuulunutkaan enää mitään ja koko takuuvuokra palautettiin minulle ihan mukisematta. Kysyin vielä jälkikäteen siivousfirmalta, olivatko joutuneet tekemään jotain, niin ei ollut vanha vuokraisäntäni ollut edes yhteydessä.
Tässä on kuitenkin ihan välitysfirma kyseessä eikä yksityinen... hitto että kiehuttaa, varsinkin kun muutin opiskelemaan ja tuommoinen monen sadan takuun pidätys tekee ison loven opiskelijan lompakkoon :(
-ap
Oma lapsi muutti opiskelijasoluun, joka oli noin nätisti sanottuna käytetyn näköinen. Lapsen huoneesta hinkattiin monenlaista tahraa pois lattiasta ja seinistä sekä pestiin huone lattiasta kattoon ikkunaa myöten. Vessanpytty oli täynnä pinttynyttä moskaa, mutta sain sen suurinpiirtein puhtaaksi. Uuni oli valmiiksi likainen eikä lapsi sitä käyttänyt.
Lapsi muutti toiseen asuntoon kolmen kuukauden asumisen jälkeen. Ennen muuttoa hän siivosi huoneen puhtaaksi. Asunnon tarkistanut huoltomies ei hyväksynyt siivousta, koska uuni ja vessanpytty olivat likaisia sekä muutakin moitittavaa löytyi. Lapsi käytti yhden viikonlopun toisten sotkujen siivoamiseen ennen kuin sai vuokratakuun takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Sain muutamaa viikkoa ennen poismuuttoani eräästä vuokra-asunnosta käteeni paperin, jossa vaadittiin, että esim. liesituulettimen lamppu on oltava toimiva jne. Jälkeenpäin miettiessäni mielestäni tällainen lista olisi pitänyt antaa asuntoon muuttaessa, että tietää, mitkä asiat pitää olla kunnossa.
Juu nää on just näitä. Muutin itse asuntoon, jossa ei ollut lampun pistokkeita, eikä sokeripaloja johdoissa. Muutin pois ja vuokranantaja ilmoitti, että on pistokkeet/ sokeripalat viety... 50eur/kpl kun sähkömies laittaa uudet. Ei niitä ollut silloin kun siihen muutin, mutta ei ollut kuvia todisteeksi.. Ammattisiivoojan jälki ei ollut riittävä, kokoajan "ilmeni" jotain ettei olisi koko takuuvuokraa palauttaa. Kunta-asunnot oli vuokranantaja. Pari kk muuton jälkeen vielä soittivat että sulla on häkkivarastossa tavaraa.. No ei ole, kun en sitä koskaan käyttänyt.. Kenen lie olivat sitten.
Kaikkea voi vaatia, mutta ei tarvitse suostua.
Vaadi päästä ainakin paikan päälle jotta voit itse siivota sotkusi! Mietin tässä että mikä siivousfirma veloittaa noin paljon 30 neliön asunnon siivouksesta, varsinkin kun oletetusti ei ole mikään läävä kyseessä :O ainakin vaadit kuitit tehdystä työstä jos ei muuta!
Aikoinaan muutettiin vuokrakämpästä toiseen, ja saatiin myös huomautus huonosti siivotusta asunnosta. Tarkempi kysely paljasti, että ikkunat olivat vuokranantajan mielestä ulkopuolelta likaiset - pestiin ne kyllä, mutta ennen tarkistusta sattui tulemaan kunnon syysmyräkkä... eihän ne ikkunat olleet enää sen jälkeen vastapestyn näköiset :) Vähän aikaa väännettiin, mutta loppujen lopuksi saatiin koko takuuvuokra takaisin - muualta asunnosta ei löytynyt huomautettavaa.
Kuulemma ikkunoita ei edes tarvitse pestä ellei niistä erikseen säännöissä mainita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääkaapin alustaa putsasin niin paljon kuin yletin, en kuitenkaan lähtenyt koko tornia raahaamaam yksin pois paikaltaan mutta asuin tuossa vain vuoden ja jääkaappi semmoisessa paikassa ettei sinne taakse oikein mitään pääsekään. Liesi on kiinteä kaapiston kanssa joten sen taakse en päässyt edes. Ikkunat pesin niiltä osin kuin oli mahdollista (mekanismin takia pystyin pesemään sisäpuolelta kokonaan ja välistä/ulkopuolelta osittain).
Pitänee huomenna soittaa ja vaatia valokuvia tms koska en ihan sulata tätä.
Oma jääkaappi-pakastin liikkuu melko nätisti yksinkin, kun hoksaa millä otteella kannattaa liikuttaa. Itsellänikin aluksi pelotti, että kaatuu päälle. Liesi on pakko pystyä vetämään irti myös, vaikka näyttää, että olisi tiiviisti. Ja ikkunoiden mekanismista pitäisi löytyä osa, jolla ikkunat vapautuvat toisistaan, jos tarkoitat tuuletusikkunassa olevaa aukipito-mekanismia.
Palkkasin siivoojan hoitamaan erään asuntoni loppusiivouksen, mutta vuokraisäntä yritti silti pidättää takuuvuokrat puutteellisen loppusiivouksen perusteella. Olin palkannut siivoojan juuri tästä syystä, koska arvasin että vuokraisäntä yrittää jotain. Siivooja oli ottanut selvää mitä loppusiivoukseen lain mukaan kuuluu ja lähetti minulle tästä mustaa valkoisella.
On erilaisia ohjeistuksia siitä mitä muuttosiivoukseen kuuluu. Lue omanne ja vertaa siivoukseesi. Puhdistitko esim. ilmanvaihtoventtiilit, pesitkö ikkunat, puhdistitko lattiakaivot, pattereiden taustat jne.