Vuokra-asunnosta muutto ja siivous?
Muutin asunnosta pois. Siivosin ja pyyhin kaapit, suihkutin ja hinkkasin kloriitilla koko kylppärin, imuroin ja moppasin lattiat, putsasin uunin, pellit ja lieden yms yms. Omasta mielestä asunto jäi hyvään kuntoon - paljon parempaan kuin tämä uusi kämppäni jota siivosin tuntitolkulla ennenkuin pääsin laittamaan omia kamojani sinne.
Yhteensä tähän vanhan asunnon siivoukseen meni monta tuntia ( ehkä 10 jos tauot vähentää?) Kuitenkin kyseessä 30 neliön yksiö eli paöjon siivottavaa ei edes ollut. Ja nyt väitetään että siivoukseni on puutteellista ja että siivouksen takia takuuvuokrasta vähennetään n. 300€. Mitäs hemmettiä?
Mitä laki sanoo tästä? Ja eikö entiselle vuokralaiselle pitäisi edes antaa mahdollisuus korjata vahinko itse ennen ammattilaisen kutsumista paikalle?
Kommentit (33)
Ja ei käyty vuokranantajan kanssa asuntoa läpi koska on yritys (vrt. Sato tms mutta vähän pienemmässä mittakaavassa, mutta kuitenkin maanlaajuinen yritys) ja ohjeet oli vaan että avainten palautus toimistolle. Eikä varmaan olisi onnistunut tarkastus välittäjän kanssa koska heillä kalenterit täynnä ja itselläkin muutto päällä toiselle puolen Suomea. Luulin kuitenkin että tässä maassa voisi luottaa ihmisiin :|
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on siivonnut, kannattaa hakea heti vuokranantaja tai hänen edustajansa tarkistamaan lopputulos ja pyytää ilmoittamaan puutteista ennen avainten palauttamista, niin ei tule jälkipuheita ja - vaateita. Vuokranantaja yrittää kyllä keksiä syitä, jolla voisi pitää takuuvuokran itsellään. Itse olen tehnyt myös niin, että olen ehdottanut maksavani viimeisen vuokran takuuvuokralla vähennettynä ja tämä onkin onnistunut.
Ja olisin valokuvannut tilat ennen lähtöä. Siksi siinä puhelimessa se kamera on, että sitä käytetään...
Allekirjoitus vuokranantajalta lomakkeeseen, että kämppä tarkastettu.
Mikä ihme siinä on, että ei maalaisjärkeä käytetä näissä.
Sitten sanot sille nilkille, että teet rikosilmoituksen petoksesta, jos ei takuuvuokraa palauteta.Tiedän yhden tyypin joka jättää järjestelmällisesti takuuvuokrat itselleen....haastemies hakee jätkää, ei löydy. Nytkin on useampi vuokralainen peräämässä rahojaan.
Pitäis aina tehdä rikosilmoitus, jossa vaaditaan rangaistusta ja ei saa suostua sovitteluun!
Noi paskat jatkaa vuosia, ellei ne jää kiinni tuosta ja joudu oikeuteen....
Minäkin tiedän yhden huijarin. Tekee tuota, että jättää takuuvuokran maksamatta milloin milläkin verukkeella.
On muutenkin täydellinen roisto.
Vinkki, yleensä jääkaapin takaosassa on pernkaat tai muuten joku minkä avulla ne liikkuu helposti. Eli nostetaan vähän etuosasta ja vedetään..
Vierailija kirjoitti:
Ja ei käyty vuokranantajan kanssa asuntoa läpi koska on yritys (vrt. Sato tms mutta vähän pienemmässä mittakaavassa, mutta kuitenkin maanlaajuinen yritys) ja ohjeet oli vaan että avainten palautus toimistolle. Eikä varmaan olisi onnistunut tarkastus välittäjän kanssa koska heillä kalenterit täynnä ja itselläkin muutto päällä toiselle puolen Suomea. Luulin kuitenkin että tässä maassa voisi luottaa ihmisiin :|
-ap
Olisiko joku muu käynyt asunnossa.
Tämä on toinen ongelma, seikkailevat avaimet...
Vierailija kirjoitti:
Palkkasin siivoojan hoitamaan erään asuntoni loppusiivouksen, mutta vuokraisäntä yritti silti pidättää takuuvuokrat puutteellisen loppusiivouksen perusteella. Olin palkannut siivoojan juuri tästä syystä, koska arvasin että vuokraisäntä yrittää jotain. Siivooja oli ottanut selvää mitä loppusiivoukseen lain mukaan kuuluu ja lähetti minulle tästä mustaa valkoisella.
Kyllä noi vuokraisännät on sellasii rottia, ettei tosikaan....
Aina pitää katsoo asunto kunnolla ennen ku muuttaa, kirjata ylös ja kun muuttaa pois, niin sama cheklist uusiksi. Ja vuokranantaja paikalle.
Vuokralaisen ja vuokranantajan tulee yhdessä (=samaan aikaan ) tehdä sekä alkutarkastus ( lomakkeen kanssa) ja lopputarkastus ( lomakkeen kanssa ).
Ja kumpaisenkin täytyy ottaa erittäin paljon kuvia täysin tyhjästä asunnosta, kahteen kertaan, alussa ja lopussa.
Missään nimessä ei tule antaa avaimia takaisín jos ei yhdessä tarkasteta asunnon kunnollista siivousta. Ehtii sitten vielä siivota paremmin.
30m2 asunnossa ei edes ole paljoa siivoamista.
Näin suosittelee Suomen vuokranantajien jäsen.
Käy 300e:n edestä ruikkaamassa pikaliimaa lukkoon jos ei tule 300e takaisin ?
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisen ja vuokranantajan tulee yhdessä (=samaan aikaan ) tehdä sekä alkutarkastus ( lomakkeen kanssa) ja lopputarkastus ( lomakkeen kanssa ).
Ja kumpaisenkin täytyy ottaa erittäin paljon kuvia täysin tyhjästä asunnosta, kahteen kertaan, alussa ja lopussa.Missään nimessä ei tule antaa avaimia takaisín jos ei yhdessä tarkasteta asunnon kunnollista siivousta. Ehtii sitten vielä siivota paremmin.
30m2 asunnossa ei edes ole paljoa siivoamista.
Näin suosittelee Suomen vuokranantajien jäsen.
Käy 300e:n edestä ruikkaamassa pikaliimaa lukkoon jos ei tule 300e takaisin ?
Jep jep mutta mulla muutossa vuokra-auto ja kuljettaja jotka ei tuntikausia odota että kutsun välittäjän paikalle (jos kävis edes niin hyvä tuuri että se välittäjälle kävisi) ja käydään läpi jne. Kun olen ihan yksin ja autoton jne niin olen ihan riippuvainen muista ihmisistä ja kyydeistä.
Harmi että toi mun ex-asunto on niin uus että siellä on varmaan kamera :D
Vierailija kirjoitti:
http://www.is.fi/asuminen/art-2000000032002.html
Kaikkea ei pidä sietää!
Tossa on kyllä ajattelemisen aihetta.
Ootko hoasilt muuttanu!!!!mulla sama homma. Onneks otin videota ja kuvii ku siivosin solun. Oman huonee i ja yhteistilat ja väittivät ettei oo siivottu. Aika hiljaseks meni ku sanoin et turha kusettaa mulla on nauhalla kaikki.hoas on kauhee firma
Vierailija kirjoitti:
Jääkaappi pitää siirtää paikaltaan ja imuroida takaa!
Hyvä neuvo, jos haluat vuokralaisten tekevän lattiaan kunnon naarmut.
Meillä kävi sama juttu. Kämppä oli niin sotkuinen kun voi olla.
Otin pätkän, laitoin pätkään kuvauspäivän Hesarin ja lähetin vuokraajalle ja kerroin on kyllä tosi sotkuinen.
Saimme avaimet reilu viikkoa ennen kuun vaihdetta ja soittelin siivousfirmoja läpi ja sain muuttosiivouksen. Soitin omistajalle emme voineet muuttaa asuntoon, sotkuisuuden takia ja laitoin kopion siivouslaskusta.
Kun lähdimme , laitoin taas kuvauspätkän. Tällä kertaa meni helposti, meidän tuttu muutti, ei tarvinnut siivoilla.
Ystävällä vähennettiin takuuvuokrasta kylppärin allas, kun se oli rikki. Ystävä laittoi paluupostina listauksen, mitä kirjoitti ensimmäisenä päivänä, mitä kaikkea asunnossa oli vialla. Listassa oli mm allas. Vuokrausfirma vastasi tulemme korjaamaan listan asiat ja 2 v myöhemmin mitään ei ollut tehty.
Yleensö ikkunapesu ei kuulu muuttosiivoukseen. Sitä ei oikein voi tehdä talvella. Mielestäni omistajan pitäisi eritellä puutteet ja antaa mahdollisuus korjata ne. Ainakin eritellä.